Dubain risteily MSC Bellissima – FAQs ja fiilikset

by Anna

Dubain risteily MSC Bellissimalla oli leppoisa tapa viettää joulua

Dubain risteily ja MSC Bellissima jouluna | Mitä maksaa? Toimiiko netti? Miten pitää pukeutua? Montako uima-allasta laivalla on? Millaisia retkiä löytyy? Onko riittävästi bling-blingiä?

Yhteistyössä Risteilykeskus. Saimme -25% alennuksen risteilyn hinnasta.

Dubain risteily – MSC Bellissima ja reitti

Dubain risteily Persianlahdella MSC Bellissimalla oli sisällöltään varsin leppoisa ja sopi jouluksi meille erinomaisesti. Risteilyohjelmassa päivä Dubaissa oli hieman tarpeeton, mutta eipä siitä nyt haittaakaan ollut. Siri Bani Yas -saari taas oli täysin väkisin keksitty pysähdys, mutta ilmeisesti tällaisia sisältyy liki kaikkiin risteilyihin.

Abu Dhabi ja Doha olivat erinomaisia päiväkohteita ja kummastakin löytyisi katsottavaa useamammaksikin päiväksi. Museotarjonta on paitsi sisällöllisesti myös arkkitehtuurisesti käsittämättömän hienoa. Kun käytettävissä on ollut sheikkien rahat ja sellaiset Pritzker-palkittujen arkkitehtien taidot kuin I.M. Pei, Philippe Starck ja Jean Nouvel, ei voi kuin huokailla ihastuksesta. Abu Dhabiin suuntasimme risteilyn jälkeen vielä autolla ja Doha jäi niin positiivisesti mieleen, että sinne varmasti tulee mentyä uudelleen.

Bahrain oli meille käymätön maa ja siksi kiinnostava. Paikka osoittautui kuitenkin tylsäksi, joten päiväreissu sinne oli enemmän kuin riittävä.

  1. Arabiemiraatit, Dubai (laivaan klo 12)
  2. Arabiemiraatit, Abu Dhabi
  3. Arabiemiraatit, Siri Bani Yas
  4. Merellä
  5. Bahrain, Manama
  6. Qatar, Doha
  7. Arabiemiraatit, Dubai
  8. Arabiemiraatit, Dubai (laivasta ulos klo 9)

Miksi valitsimme tämän risteilyn, varauksen tekemisestä Risteilykeskuksen kanssa, hytistä ja ruokailuista saat tietoa aikaisemmasta MSC Bellissimaa koskevasta kirjoituksesta. Jos siis haluat nähdä minkälainen hytti oli tai minkälaista ruokaa laivalla syötiin, klikkaa tätä tekstiä tai alla olevaa linkkiä.

Untitled
Untitled
Untitled

Dubain risteily – Laivaan nousu ja sieltä poistuminen

Tuhansien ihmisten liikuttelu on aina oma projektinsa. Dubain risteilyllä MSC Bellissimalla on 2 217 hyttiä, joissa on majoitustilat 5 686 matkustajalle. Silti laivaan saapumisesta on minusta tehty ohjeissa hieman liian monimutkainen tapahtuma. Tulimme satamaan noin klo 12 (aikaisemminkin olisi voinut tulla) ja taksin vieressä oli välittömästi laukkupoika, joka kuljetti tavaramme odottamaan laivaan vientiä. Minulla oli etukäteen saadut tägit valmiina ja ne kiinnitettiin nitojalla näppärästi laukkuihin.

Terminaalissa oli kymmenittäin avustajia taluttamassa asiakkaita oikeille sisäänkirjaantumistiskeille. Luovutimme passit kuittia vastaan ja saimme hyttikortit. That’s it. Lampsimme laivaan ja katsastamaan hytin. Sitten kävimme lounastamassa ja kun palasimme, olivat laukut jo saapuneet oven taakse. Hyvin yksinkertaista, helppoa ja kaikki sujui ilman jonotusta. Luottokortin sai itse aktivoitua hyttikorttiin MSC for me -sovelluksen avulla, eli missään erillisissä pisteissä ei tarvitse sitä varten käydä.

Matkan loppuessa pitää viimeisenä täytenä päivänä käydä hakemassa passi ja hoitaa maahantulomuodollisuudet kuntoon. Käytännössä siis kävellään Dubain terminaaliin, leimataan passi ja kävellään takaisin laivaan. Laukut laitetaan hytin ulkopuolelle edellisenä iltana ja aamusta laivasta poistutaan porrastetusti ilmoitetun kellonajan mukaan. Jos on kiire lennolle ym. niin tietenkin laivasta pääsee pois aikaisemminkin, mutta silloin tulee huolehtia matkalaukuistaan itse.

MSC19018215

Dubain risteily, MSC Bellissima – Risteilyn retkiohjelma

Retkiä oli Dubain risteilyllä MSC Bellissimalla tarjolla paljon ja erittäin innokkaasti ihmiset niille osallistuivat. Itse pidin retkiä kuitenkin hieman hinnakkaina ja koska arvelin osaavani itsekin suunnistaa museoihin, en tiedä mitä lisäarvoa opastettu retki olisi tuonut. Lisäksi jokaiseen retkeen oli ujutettu kierros souqissa tai ostoskeskuksessa. Toisille shoppailu oli kuitenkin mieleinen ohjelmanumero, sillä merkkiliikkeiden kasseja oli monella kädet täynnä.

Satamissa poistumiskansi oli aina ilmoitettu selvästi mm. hisseissä. Jos liikkuu huonosti, kannattaa suosiolla käyttää ramppia. Laivasta poistuttaessa otetaan sellainen ”laivakortti” mukaan, sillä passit ovat kanissa laivalla. Mitään maahantulomuodollisuuksia ei missään maassa ollut.

Joka terminaalissa oli jonkinlainen tax free -myymälä, rahanvaihtopiste ja erilaisia houkuttimia valokuvaukseen ym. Mikäli kaupungissa oli Hop on- Hop off -busseja, niiden lippujen kauppiaita löytyy taatusti myös terminaalista.

On satamasta kiinni, kuinka kauas laiva kaupungista jää. Dubain risteilyllä Bahrainin Manamassa ja Qatarin Dohassa satama-alueella oli kuljettava bussilla. Abu Dhabissa ja Dubaissa pystyi kävelemään terminaaliin.

Taksin sai joka satamasta enemmän tai vähemmän ongelmitta. Bahrain oli hankalin, sillä siellä vastassa oli taksimafia. 50 euroa matkasta kansallismuseolle tuntui ”hieman” liioittelulta. Mutta meillä oli huono neuvotteluasema, koska muut risteilyvieraat ottivat autoja sillä hinnalla. Varustamon bussi keskustaan olisi maksanut 20 euroa henkilö, mutta silloin olisi ollut sidottuna bussin aikatauluihin. Raivoisan tinkimisen jälkeen saimme kyydin 20 eurolla, jolloin muut taksarit yrittivät estää meitä menemästä tämän ”rikkurin” kyytiin. Auto oli kökkö, bensaa oli haettava lisää että päästiin perille ja kohteessa kuski napsautti auton ovet lukkoon ja kärtti lisää rahaa.

Taksihärdellistä viisastuneena tilasimme satamaan paluuta varten siistin Uberin (12,5€). Wifi-verkkoja löytyy yleensä aina museoista, joten niitä kannattaa hyödyntää. Paikalliset taksikuskit raivostuivat, kun huomasivat meidän menevän Uberin kyytiin, yrittivät ohjata omaan autoonsa ja yksi repi auton ovia auki. Kuski ja ukko kiljuivat hetken toisilleen ja sitten päästiin matkaan. Että sellainen kokemus.

MSC Bellissima
Untitled

Dubain risteily, MSC Bellissima – Pukeutuminen laivalla

MSC Cruisesin risteilyillä ei ole varsinaista pukukoodia. Itse kävin aamiaisella ja lounaalla buffassa capreissa ja tunikassa. Iltaisin vaihdoin päälle siistimmän paidan, laitoin nätimmät sandaalit jalkaan ja heitin jotain koruja kaulaan. Tepolla oli illallisella päällä suorat housut, kauluspaita ja kävelykengät. Laivalla pukeutumista ei siis kannata stressata.

Jos taas haluaa pukeutua juhlavammin, on siihen myös mahdollisuus. MSC Bellissiman Dubain risteilyllä järjestettiin muutama Elegant Dining -ilta ja tuolloin pääravintolaan edellytettiin hienompaa pukeutumista. Osa matkustajista oli panostanut näihin iltoihin paljon. Naismatkustajilla oli päällään upeita täyspitkiä iltapukuja ja hiukset oli laitettu todellisille juhlakampauksille. Etelämaalaiset miehet taas keikaroivat komeina kiiltävissä puvuissaan.

Jos ei halua pukeutua hienosti, ei ole pakko. Elegant Dining -iltoina voi mennä buffettiin syömään. Itselläni oli varattu näihin iltoihin hieman koristeellisempi yläosa, pienempi iltalaukku ja lisää koruja. Se riitti oikein hyvin.

Laivalla järjestettiin risteilyn aikana myös erilaisia teemailtoja, jotka näkyivät lähinnä myöhemmin illalla promenadella musiikin ja juhlinnan merkeissä. Tällä risteilyllä bongasin teemoiksi ainakin White partyn (onkohan tämä nimi nykyisin vähän riski?) ja 70-luvun. Osa matkustajista panosti näihinkin paljon. Osa taas ratkaisi esim. White partyn pukeutumisen kuljeksimalla kylpytakissa ympäriinsä.

Ehkäpä eniten kannattaa kiinnittää huomiota pukeutumiseen retkille. Dubain risteilyllä MSC Bellissima liikkuu Persianlahden alueella, joten maissa niin naisten kuin miestenkin on syytä välttää avoimia kaula-aukkoja ja peittää olkapäänsä sekä polvensa kunnolla lähtiessään maihin. Erilaiset huiviviritelmät harteilla ovat liikkuessa hankalia ja lisäksi kuumia. Mielummin yläosa, joka toimii ihan sellaisenaan. Alla kuva asusta, joka minulla oli päälläni.

Mikäli retkillä menee moskeijaan saa sieltä abayan, jos se vaaditaan. Mihinkään liioitteluun ei ole tarvetta. Hiuksia ei tarvitse peittää tai omaa abayaa ostaa. Tätäkin nimittäin tuli nähtyä tällä laivalla. Osa länsimaalaisista naisista tuntuu selkeästi pitävän siitä, että he saivat hetkeksi pukeutua ”musliminaisiksi”. Abayaan pukeutuminen on kuitenkin paikallisilla uskonnollinen teko ja esim. huivi islaminuskossa symboli joka tekee uskon näkyväksi. Se, että ei-muslimi vetää päälleen kaavun, ei ole kunnioitusta paikallista kulttuuria kohtaan, vaan jotain ihan muuta. Kaikissa kohdemaissa myös paikallisten naisten on täysin sallittua pitää hiuksensa vapaina ja kulkea ilman abayaa.

Untitled

MSC Bellissima – Baarit

MSC Bellissimalla on erilaisia baareja ja loungeja 18 kappaletta, joten janoon ei kuole. Kaksi paikkaa nousi meillä ylitse muiden. Toinen oli perässä kannella 18. sijaitseva Horizon Bar, jossa oli alkuillasta mukava katsella auringonlaskua. Kannattaa varata villatakki mukaan, sillä illat voivat olla viileitä. Toinen oli samassa kerroksessa sijaitseva, vain aikuisille tarkoitettu tyylikäs Sky Lounge, jonka ikkunoista avautui liki 360 asteinen näkymä ulos. Sky Loungessa on elävää musiikkia iltaisin ja tarjolla on mm. hyvin erikoisia molekyylidrinkkejä.

Easy-juomapaketti

Joulun aikana varustamo tarjosi MSC Bellissiman Dubain risteilyyn ilmaisen juomapaketin. Easy-juomapakettiin (29 €/päivä) kuului rajoittamaton määrä alkoholillisia ja alkoholittomia juomia (max 6 €/kpl), sisältäen hanaolutta, viinejä laseittain, valikoima cocktaileja ja väkeviä alkoholijuomia, virvoitusjuomia ja hedelmämehuja laseittain, pullotettuja mineraalivesiä ja kuumia juomia.

Käytännössä listalla oli muutama juotava viini, kuohuviini, hanaolut, joitakin teräviä ja useampiakin drinkkejä, jotka mahtuivat tuon max . 6 euron rajaan. Itse luulin homman toimivan niin, että maksaisin erotuksen mikäli ostaisin kalliimman juoman, mutta näinhän se ei mennyt tällä varustamolla. Eli mikäli mielii kalliimpia juomia, maksaa koko juoman hinnan + 15% palvelumaksun.

Myös pullovesi piti tilata/ostaa erikseen, mikäli ei jaksanut käydä täyttämässä pulloaan vesipisteessä. Litran pulloja löytyi myös, kunhan muisti sellaisen erikseen pyytää.

MSC Bellissima

MSC Bellissima – Uima-allasalueet

MSC Bellissimalla on kaksi allasaluetta: Atmosphere Pool ja Horizon Pool. Atmosphere Pool oli jäätävän kokoinen allas-alue keskellä laivaa, jossa ihmiset grillasivat itseään kylki kyljessä, osallistuivat bingoon, opettelivat lattaritansseja ja tietenkin söivät ja joivat. Taistelu aurinkotuoleista oli säälimätöntä. Hirveä paikka.

Horizon Pool oli taas takakannella sijaitseva pienempi terassimainen allasalue, jossa saattoi loikoilla hyvällä onnella hieman enemmän rauhassa. Tosin meripäivänä tämäkin puoli oli aivan tukossa. Sinällään auringonotto ei ole edes lajini, ja minun puolestani laivalla ei edes tarvitsisi olla uima-altaita ja satoja aurinkopetejä. Paljon fiinimpää olisi istua mukavasti kansituolissa aurinkokatoksen alla, lukea kirjaa ja tähyillä välillä laiskasti merta.

Ulkoaltaiden lisäksi alukselta löytyi sisäallas ja lukuisia porealtaita. En tahdo olla iloinpilaaja, mutta iltapäivästä altaiden vesi näytti siltä, että en olisi siihen pikkuvarvastanikaan kastanut. Jos siis haluat poreisiin, niin mene lillumaan niihin aamusta.

MSC Bellissiman Dubain risteily on hyvin kansainvälinen risteily, joten ei kannata hämmästyä erilaisia tapoja nauttia vedestä ja auringosta. Jotkut aasialaiset (myös miehet) uivat aurinkosuojavaatteissa ja kuljesivat lopun aikaa varjossa verhoutuneina valtaviin aurinkolippoihin, irtohihoihin ja päivävarjoihin. Itämaanihmeille ei taas lämpöä ulkona ollut riittävästi, vaan he kansoittivat sisäaltaat tehokkaasti. Burkini oli ihan yleinen uima-asu ja sarissakin saattoi pulahtaa porealtaaseen.

Dubain risteily, MSC Bellissima
Dubain risteily, MSC Bellissima
Untitled

Promenadi täynnä suklaata ja bling-blingiä

MSC Bellissiman promenadin 90 metriä pitkä katto koostuu 480 m² led-näytöstä, joka vaihtaa kuviotaan jatkuvasti. Yhtenä päivänä kattoon heijastettiin alla kulkevat ihmiset ja oli aika vinkeää tuijotella omaa kulkuaan katon kautta.

Promenadin varteen on sijoitettu erikoisravintolat, baareja, herkkupuoteja ja kauppoja. Ostosmahdollisuuksien suhteen (kemikaalit, vaatteet ym.) laiva oli aika huono ja hinnoiteltu kalliiksi. Jos on jatkamassa oleskeluaan Emiraateissa risteilyn jälkeen, niin laivalta kannattaa ostaa alkoholit maihin. Niiden hinnoittelu oli maltillinen ja tarjouksia löytyi tyyliin maksa kaksi – ota kolme.

Promenadin perän puoleisessa päädyssä löytyy MSC Bellissiman ehdoton wow-efekti: hulppeat Swarovski-kristallein täytetyt portaat. Tässä bling-bling -ympäristössä kelpaa otattaa itsestään vaikka kuvan matkamuistoksi.

Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Dubain risteily, MSC Bellissima
Dubain risteily, MSC Bellissima
Dubain risteily, MSC Bellissima
Dubain risteily, MSC Bellissima

Promenadilla on myös kaksi herkuttelupaikkaa. Suklaaherkkuja tarjoaa Jean-Philippe Chocolat & Café ja toisella puolella promenadia sijaitsee jäätelötaivas Jean-Philippe Crêpes & Gelato. Sain maistaa näitä suklaita eräänä iltana ja ne olivat kyllä taivaallisia.

Dubain risteily, MSC Bellissima
Untitled
Dubain risteily, MSC Bellissima
Untitled
Untitled
Untitled

Dubain risteily – Viihde

Dubain risteilyllä MSC Bellissimalla on mahdollisuus nauttia erilaisista musikaali- ja tanssiesityksistä joka ilta. Kymmenkunta yhtyettä esiintyi pelkästään baareissa ja yleisissä tiloissa iltapäivästä lähtien. MSC appi kertoi aikatauluista, mutta ei yhtyeiden musiikkityylistä tai taidoista. Sky Loungen iltaorkesteri voitti kisan.

Laivalla esiintyy myös kuuluisa Cirque du Soleil. Nämä esitykset ovat hyvin suosittuja, joten niihin kannattaa varata lippu jo hyvissä ajoin.

MSC Bellissima

Toimiiko netti?

Minulla oli käytössä Emiraateissa toimiva datapaketti, joten käytin sitä silloin, kun laiva seisoi Dubaissa tai Abu Dhabissa. Varustamon puolelta risteilytarjoukseen kuului ilmainen Premium 6 Gt:n WiFi-paketti neljälle laitteelle. Kahden laitteen nettipaketti (2,6 GB) maksoi noin 50 €/paketti. 

Netin käyttöönotto oli hankala. Lopulta tajusimme, että operaattorin datayhteys tuli kytkeä pois ja kirjaantua laivan ilmaiseen wifi-verkkoon, jotta laivan Wifi-paketti saatiin toimimaan. Wifi toimi muuten hyvin, mutta hidastui iltaisin 18-20 välillä.

Kutsut, kekkerit ja kanta-asiakkuus

MSC Cruisesin kanta-asiakasohjelma on nimeltään Voyagers Club, jossa on viisi eri tasoa: Welcome, Classic, Silver, Gold ja Diamond. Yritin saada itseni rekisteröityä siihen, mutta eipä tuo onnistunut edes Risteilykeskuksen ohjein. Omituisesti tuossa kanta-asiakasohjelmassa ei anneta mitään hyvityksiä lentoyhtiöiden kanta-asiakkuudesta. Eri hotellien tai muiden risteilyfirmojen kantikset voivat sen sijaan saada parempia lähtötasoja.

Minut oli ilmoitettu laivalle median edustajana, joten erilaisia kokkarikutsuja tuli hyttiin useita. Viimeiseen kutsuun, joka oli tarkoitettu Diamond-luokkalle, päätin vastata ja käväistä katsomassa millaiset pirskeet olivat kyseessä. Tuo Diamond-luokka vastaa siis jotain Finnairin ”Plutonium-tasoa”. Tarjolla oli pientä naposteltavaa, mutta ei edes samppanjaa (?). Mielenkiintoista sen sijaan oli kuulla viidestä uudesta laivasta, jotka kulkevat LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla.

Untitled

Keinuuko laiva, jyriseekö moottori?

Kaikki on tietenkin kiinni sääolosuhteista, mutta Dubain risteilyllä MSC Bellissima tuntui erittäin vakaalta alukselta. Vain yhtenä yönä oli pientä töyssyä muuten niin tasaisessa kulussa.

Hämmästyttävintä oli aluksen äänettömyys. Mikään ei resonoinut, jyrissyt tai tärissyt. Mistään ei voinut tietää, olivatko moottorit käynnissä, vai eivät. Vain satamaan tultaessa tai lähdettäessä saattoi perässä näkyä pientä kuohuntaa. Pidin tästä ominaisuudesta todella paljon.

Lapset laivalla

Lapset laivalla kiinnostavat minua vain sen verran, että haluan heidän olevan itsestäni mahdollisimman kaukana. En kuitenkaan voinut olla huomaamatta, että laivalla oli lapsille paljon erilaisia leikkitiloja, peliluolia, Lego-teemainen lastenkerho ja mm. pelikentällä pyöri jatkuvasti joko jalkapallo- tai koripallomatsi. Lisäksi laivan ylimmällä kannella oli joku kauhistuttava rimpuilurata ja vesiliukumäki.

Dubain risteily, MSC Bellissima
Dubain risteily, MSC Bellissima

CO2-päästöt hyvitetään

MSC Cruises kertoi marraskuussa 2019, että sen tavoitteena on tulla hiilineutraaliksi ensimmäisenä suurista risteilyvarustamoista. Varustamo hyvittää vuoden 2020 alusta alkaen kaikki laivastonsa toiminnasta syntyvät hiilidioksidipäästöt.

Pakokaasujenpuhdistusjärjestelmä kattaa jo 74 prosenttia varustamon laivastosta. Järjestelmä tulee varustamon kaikkiin laivoihin vuoteen 2021 mennessä. Varustamo investoi myös viiteen LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla kulkevaan laivaan, jotka otetaan käyttöön vuosien 2022 ja 2027 välillä. Nesteytetyn maakaasun hiilidioksidipäästöt ovat noin neljänneksen pienemmät kuin öljyn.

Tipit

Juomaraha on pakollinen ja se lisätään laivatilin laskuun. Persianlahden risteilyllä juomarahan suuruus on 10€/aikuinen/yö.

Hinta

Dubain risteilyllä jouluna 2019 oli hintaa kahdelta 1678 euroa + tipit 140 euroa + lennot Dubaihin Oulusta 1016 euroa.

MSC Bellissima

  • Rakennusvuosi: 2019
  • Pituus: 315 m
  • Bruttotonnit: 167 600 t
  • Matkustajia: 5 700
  • Henkilökuntaa: 1 500
  • Laivaluokka: Meraviglia-luokka

MSC Cruises on yksityisomisteinen italialainen varustamo, jolla on tällä hetkellä 17 risteilyalusta. 

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

38 comments

Petteri 7 syyskuun, 2020 - 8:15 am

Todella kattava selostus matkastasi ja ajatuksista! Itse olin syksyllä 2017 viikon Välimeren risteilyllä MSC Meraviglialla, joten laivayhtiö ja sisaralus ovat tuttuja.

Itseäni kiinnostaa nuo rajamuodollisuudet. Onko satamakäynneillä laivasta poistuessa ja takaisin tullessa mitään erityisempää? Suomalaisethan käsittääkseni saavat hetken turistiviisumin UAE:ssa ja Qatarissa.

Reply
Anna 13 syyskuun, 2020 - 8:50 am

Kiitos Petteri

Rajoilla ei ollut mitään ihmeellistä. Sieltä sai sellaisen ”laivaltapoistumiskortin”, jolla pääsi maahan ja takaisin laivaan. Joissain paikoissa vilkaisivat passin. Suurimmassa osassa eivät. Oikeasti niitä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Terminaalin kautta vaan laivasta pois ja taksiin ja menoksi. Sama takaisin tullessa. Terminaaliin sisään ja sen kun marssi laivaan:D Itse laivaan pääseminen olikin sitten tarkempaa, eli läpivalaisu, turvatarkastukset, risteilijäkortin tarkistus ja se kortti piti muistaa palauttaa.

Vaikea sanoa, onko homma nyt koronan vuoksi erilaista ja mitä laivoja tuolla nyt risteilee.

Reply
Bucket, Bucket – oi sä ihana matkahaavelista – Matkalla lähelle tai kauas 23 helmikuun, 2020 - 9:43 pm

[…] Tämä matka / Dubain risteily MSC Bellisimalla -faktat ja fiilikset […]

Reply
Eveliina / Reissukuume 29 tammikuun, 2020 - 5:16 pm

Vau mikä tietopaketti! Olet nähnyt ihan valtavasti vaivaa tämän tekemisessä, nostan (olematonta) hattuani! 🙂 En ole koskaan pitänyt itseäni tippaakaan risteilyihmisenä, mutta pakko myöntää, että tämän postauksen myötä mielenkiinto heräsi! Ehkä vielä jonain päivänä…

Reply
Henna 24 tammikuun, 2020 - 4:45 pm

Mielenkiintoinen postaus aiheesta! 🙂 Todella kattavasti oot kaikesta kertonut!

Reply
Annukka 22 tammikuun, 2020 - 4:24 am

Tämä oli kattava tietopaketti risteilyn tarjonnasta ja nuo kohteetkin kiinnostaisi, vaikka erityisesti risteilyihminen en ookkaan.

Ja mua vähän ärsyttää se, että ihmiset vetää herneen nenään siitä, jos haluu lapsivapaan matkan. Itse ainakin ahdistun kaikenlaisesta mölystä ja häsläämisestä, oli sitten lasten tai kännisten aikuisten (yleensä mölyävät aikuiset on juoneet muutaman liikaa), joten jo pelkästään sen vuoksi yritän pysyä kaukana lapsista, en sen takia, että inhoisin lapsia.

Reply
Mimmu - 666places 21 tammikuun, 2020 - 3:58 pm

Huh! Tietoähky, mutta hyvällä!
Tätä oli mielenkiintoista lukea, koska en oo edes tiennyt että tuollakin päin risteillään (en tiedä mikä oletus tää on) ja toisekseen kiva kurkistaa tommoseen hulppeuteen! Sitä se meinaan mun silmiin oli!! En oo tuolla päin koskaan käynyt.
Ihan hulluja nuo ostoskadut ja kaikki toi mikä oli laivan sisään mahdutettu!
Varmasti oli mielenkiintoinen kokemus ja erilainen joulu! 🙂
Aikamoiset noi taksihinnat. Tykkään itekkin käyttää Uberia/Yangoa/Boltia muualla, siitä kun tietää mikä hinta ja mihin menossa niin ei tartte säätää.
Ei kyllä jäänyt/herännyt mitään kysymyksiä koska niin kattavasti olit kaikesta kirjoittanut ja kuvannut!!
Paitsi ehkä ruoasta, mitä sai ja millä hinnalla?!

Reply
Mira / Blinger shimmer -blogi 20 tammikuun, 2020 - 8:42 pm

Todella mielenkiintoinen postaus ja varmasti todella upea kokemus! 🙂

Reply
Melissa Laitakari 20 tammikuun, 2020 - 5:37 pm

Hulpea on paatti. Itseni kiinnostaa todella paljon nuo erilaiset risteilyt 🙂

Reply
Dubain vanhakaupunki ja Al Seef. Ah - niin IG-matskuu! - TÄMÄ MATKA 19 tammikuun, 2020 - 9:09 pm

[…] Heritage Hotel Dubai, Curio Collection by Hilton toimi yhden yön pysähdyksenä ennen lähtöämme Persianlahden risteilylle. Halusimme pois kaupungin vilinästä ja paikka näytti Booking.comin esittelyssä […]

Reply
Paula - Viinilaakson viemää 19 tammikuun, 2020 - 6:07 am

Tosi mielenkiintoista oli lukea tällaisesta risteilystä, josta ei aiemmin ollut mitään tietoa. En edes tiennyt, että tuossa kolkassa risteillään. Tuossahan oli varsin mielenkiintoiset retkikohteet ja laivakin näyttää varsin kivalta. Kattava raportti laivasta ja mitä risteilyyn kuului, täytyy laittaa tähän kirjanmerkki tulevaisuutta ajatellen.

Reply
Pirkko / Meriharakka 17 tammikuun, 2020 - 12:22 pm

Hulppean näköistä, mutta niinhän näillä laivoilla tapaa olla, uudemmilla ainakin.
Aurinkokansihelvetti on jäänyt kokematta muutamasta risteilystä huolimatta, sillä olemme lähes poikkeuksesta hävinneet laivalta heti sen rantautuessa eli emme päiväsaikaan ole juuri laivoilla olleet paitsi meripäivinä ja silloinkaan emme ole tainneet sinne asti ”ehtiä”.
Nuo juomapaketit ovat kyllä niin oma lukunsa. Meillä haasteena niiden kanssa on ollut saada juomat tölkeissä tai pulloissa hyttiin, jollain laivalla esimerkiksi Pepsi Maxia sai laseissa, mutta ei tölkkiä ja kahvit, ne kun eivät taas kuuluneet pakettiin. Monimutkaista ja ilmeisen vaikeaa saada kaikille onnistuneesti toimivaan muotoon.

Reply
Anna 21 tammikuun, 2020 - 10:11 am

Kiitos Pirkko

Uusi laiva on aina uusi. Tuo aluksen ”tuoreus” oli kyllä yksi olennainen syy, miksi juuri tälle varustamolle halusimme. Ja siinä kyllä odotukset lunastettiin. Kaikki oli hyvin puhdasta, uutta ja näyttävää.

Meripäivänä olisi pitänyt olla kukonlaulunaikaan varaamassa aurinkopetiä jostain rauhallisesta kolosta. En sitä ymmärtänyt ja päädyin siten oman hytin parvekkeelle, joka sekin oli kyllä hyvä idea.

Juomapaketit asettavat kyllä aikamoisia haasteita välillä. En katsonut mitä limuja tuolla olisi saanut tölkeissä, mutta se yllätti kuinka huonoja olivat tähän halvimpaan pakettiin kuuluvat viinit. Toisaalta tajusin vasta viimeisinä päivinä, että ihana tuorepuristettu appelsiinimehu, jota oli tarjolla vain tietyissä baareissa, kuului pakettiin.

Reply
Sandra 16 tammikuun, 2020 - 2:16 pm

Kiitos kattavasta postauksesta – tähän oli panostettu ja mielestäni mahdollisiin kysymyksiin vastattu kattavasti. Kuvien laatu oli myös todella hyvä. En tiedä, oletko päivittänyt kuvauskalustoa hiljattain, mutta voi että miten tarkkoja räpsyjä olit ottanut.

Menen nyt tähän lapsiasiaan, ja YMMÄRRÄN ihan täysin, että ihmiset haluavat lomailla ilman lasten pärskintää uima-altaalla, kiljuntaa liukumäessä ja etuilua ruokabuffetissa. Ja kyllä, aikuisetkin voivat käyttäytyä huonosti, mutta kyllä se usein vaan on niin, että lapsista lähtee ääntä ihan eri tavalla. Itselläni ei ole lapsia, mutta perhepiirini niitä kuuluu. Vaikka he ovat todella rakkaita, niin en toivoisi heitä mukaan yli 2000 euroa maksavalle risteilylle. Jokaisella on oikeus lomailla miten haluaa. Kyllä lapsille löytyy riittävästi Bambse-tarjontaa ja muuta 😀

Reply
Anna 21 tammikuun, 2020 - 9:59 am

Kiitos Sandra

Kyllä. Ihan samoin kuin lapsiperheillä on oikeis valita se Bambse-hotelli, niin pitää aikouisillakin olla oikeus valita Adults Only -hotelli. Ja se, että etsiytyy lapsista kauas, ei ole todellakaan lapsivihamielisyyttä.

Kameraa ei ole vaihdettu, mutta on uusi iPhone 11 Pro, joka tekee kyllä hyvää jälkeä.

Reply
Ninni 13 tammikuun, 2020 - 9:16 pm

Hei,
Kiitos hyvästä postauksesta. Joskus on tullut mietittyä muutakin risteilyä kun ruotsinristeilyä, mutta noita kuvia katsellessa, varsinkin aurinkokannelta jätän risteilemisen suosiolla muille. Toistaiseksi ainakin.
Tuota lapsi asiaa en minäkään ymmärrä. Miksi asia tulkitaan noin? Itsekin haluan lomailla ”lapsi vapaasti” jos suinkin mahdollista. Olen saanut tarpeeksi näistä penkin potkijoista. Tai oikeastaan heidän vanhemmista kun ei osata kieltää sitä omaa kulta murua. Juu ja olen itsekin äiti ( jo isompien lapsien ) eli mitään lapsi vihaa en tunne.

Reply
Anna 14 tammikuun, 2020 - 8:51 am

Kiitos Ninni

Tuo aurinkokansi oli ihan horroria. Tosin ei sinne tietenkään ole pakko mennä … Nyt jo naurattaa, mutta jouluaattona kun katsoi tuollaista menoa, niin kieltämättä mietin, mitä ihmettä teen täällä : D

Lapset tuntuvat herättävän paljon tunteita. Ja sitten on näitä ammattipahastujia ja oman kultaisen kruununsa kiillottajia (Kannattaa muistaa myös, että täällä Oulunseudulla on paljon myös lestadiolaisia = ”lapsi on Jumalan lahja”). Toistaiseksi kuitenkin ihmiset saavat päättää miten lomailevat ja siihen on turha tulle kenenkään urputtamaan yhtään mitään ; – ) Lähinnä hämmästyttää mutkien suoriksi vetäminen. Eli jos et halua kiljuvia lapsia kuunnella, niin oletkin jo lapsivihaaja ja huono äiti …

Reply
Teija / Lähdetään Taas 13 tammikuun, 2020 - 3:34 pm

Tuollakin seudulla minua kiinnostaisi risteily juurikin sen takia, että kohteet eivät kiinnosta niin paljoa, että niihin lähtisin viettämään viikkoa tai paria. Dubai on näistä itseasiassa ainoa, missä olen käynyt. Aika ajoin tulee urkittua risteilyjä Dubaista, muttei vielä ole tullut napattua.

Reply
Anna 14 tammikuun, 2020 - 8:45 am

Kiitos Teija

Jos museoista pitää, niin Abu Dhabi (Louvre) ja Doha (Islamilaisen taiteen museo ja Kansallismuseo (aavikon ruusu) ovat huppukohteita. Mutta osin kyllä paikat joissa käytiin olivat sellaisia, että hoh-hoijaa… : D

Reply
Laura/ Lauran tarakalla 18 tammikuun, 2020 - 10:10 pm

Mielenkiintoinen postaus! Olisin kuvitellut että risteily olisi ollut paljon kalliimpi, tällainen risteily täytyy ottaa omallekin listalle…

Reply
Anna 21 tammikuun, 2020 - 9:43 am

Kiitos Laura

Juu, ei tämä mikään konkurssi ollut. Ja ottaen huomioon, että oli joulunaika, niin ei minusta mikään paha hinta.

Reply
Reissu-Jani 12 tammikuun, 2020 - 10:59 pm

Vai että ”Easy-juomapaketti” – hauska nimi, ja hinta.. saiko sen valita että minä päivä ottaa Easy-pakettia ja milloin ostaa luottoon, jos ei jaksa joka päivä niin kovasti juoda? Oliko muuten laivalla mitään ”tax free:ta”, josta olutta saisi ”hyttiin”..
Itse en ole (vielä) näistä risteilystä lämmennyt, kun jotenkin tuntuu että mennään sopuli-laumassa maihin ja sitten pörrätään siellä ja takaisin laivaan. Ehkäpä joskus vanhempana (vaikka olen jo..) tämmöinen voisi leppoisaan lomailuun sopia. Pitäisi uskaltaa kokeilla, mutta hirvittää jo ajatus että tylsistyy tuollaiseen leppoiseen laivaristeilyyn.

Reply
Anna 13 tammikuun, 2020 - 8:37 am

Kiitos Jani

Juomapaketti kattaa koko matkan, eli sitä ei voi ostaa päivittääin. Samoin koko hytillä pitää olla sama juomapaketti olemassa. Noita pakettejan on erilaisia ja eräs herra oli ottanut sen paljon kalliimmaan. Hän sitten joi pelkkiä vuosikerta konjakkeja, armanjakkeja, todella kalliita viinejä ja samppaanjaa ja laskeskeli, että varmasti tuli käytettyä joka päivä vähintäänkin koko ”päivän saldo” : D Näillä paketeillahan saa juoda ihan niin paljon kuin jaksaa.

Laivalla ei muistaakseni myyty olutta lainkaan tax freessä. Jos sieltä osti juomia, ne laitettiin kaniin ja pullot sai vasta paluusatamassa. Jos oluen halusi hyttiin juotavaksi, niin joko tilasi sen oluen sinne tai käveli oluttuopin kanssa hyttiin. Tosin näissä hyttipalveluiden maksuissa ym. on eroja hyttiluokittain.

Olin itsekin todella skeptinen ja pelkäsin juuri sitä massamaisuutta. Meripäivänä kun kaikki olivat laivassa, teki mieli hypätä kaiteen yli mereen karkuun. Muuten meni suht OK, kunhan pysytteli pois suosituimmista mestoista (promenadi iltaisin ym.) silloin kun muut pörräsivät siellä. Valmille retkille en halunnut, koska ne retket oli kalliita, kohteet ei kamalasti sopineet mulle ja en tykkää kulkea ryhmänä.

Niinä päivinä kun laiva oli satamassa ja itse kävi museoissa ym., tuli melkeinpä kiire. Aamusta aamiainen, sitten maihin, taksilla vierailukohteisiin ja takaisin, laivalla palatessa vähän ruokaa, sitten päiväunet/lepo, suihkuun, aperitiiville ja illalliselle.

Reply
Espanjaan 12 tammikuun, 2020 - 4:31 pm

Olipa mielenkiintoinen ja perusteellisen informatiivinen postaus. Sanon näin siitäkin huolimatta, että tuollaiselle risteilylle osallistuminen tuskin ikinä olisi oma juttuni. Kiitos tekstistä kuitenkin.

Reply
Anna 12 tammikuun, 2020 - 6:56 pm

Kiitos

Tämä tosiaan oli itsellenikin ensimmäinen risteily tällaisella isommalla laivalla. Kokemus oli kuitenkin sen verran plussan puolelle, että voisin ja harkitsenkin uutta risteilyä.

Reply
Sari / matkalla lähelle tai kauas 12 tammikuun, 2020 - 3:02 pm

Oliko tuo risteilyn hinta laskettu 25 prosentin alennuksella, jonka olitte risteilystä saaneet?

Reply
Anna 12 tammikuun, 2020 - 4:00 pm

Kiitos Sari

Juu, on. Eli tuo on se hinta jonka me maksoimme. Listahinta jouluristeilylle 2019 oli siis kahdelta 2238 euroa.

Reply
Sari / matkalla lähelle tai kauas 12 tammikuun, 2020 - 9:18 pm

Sait meidät sen verran innostumaan, että risteily keskukselle lähti kyselyä. Tässä hakusessa seuraavan joulun reissu.

Reply
Anna 12 tammikuun, 2020 - 9:40 pm

Jee 🙂

Mä tykästyin erityisesti siihen, että oli niin helppo siirtyä maasta toiseen. Ei mennyt aikaa lentokentillä ym. Nytkin katselin Dubaista lentoja mm. Omaniin, mutta vaikka maat ovat naapureita, olisi matkoihin kentälle ym. mennyt tuhottomasti aikaa. Eli jos on monta mielenkiintoista maata tai saarta lähekkäin, niin risteilyllä ne tavoittaa helpoiten.

Reply
HH 12 tammikuun, 2020 - 1:44 pm

Muuten mielenkiintoinen juttu, mutta tuo suomalainen asenne lapsia kohtaan kyllä on kauheaa luettavaa.

Reply
Anna 12 tammikuun, 2020 - 4:09 pm

Kiitos

Tepolla ja minulla on kuusi (6) lasta. Eiköhän siinä ole jo riittävästi vikinää ja itkua kuunneltu aikanaan ; – )
En minä halua lapsille mitään pahaa, en vain halua kuunnella heidän metelöintiään, joten kartan heitä kun siihen on mahdollisuus.

Reply
Kaisa L 13 tammikuun, 2020 - 12:27 pm

Hei.
Minäkin pysähdyin tekstissä juuri tähän lapsi kohtaan ja pyörittelin päätä. Tulipa vain mieleen uutiset kuinka suomessa ei lapsia enää tehdä. Tämä lapsi viha taitaakin olla se päälimmäinen syy.
Tyttäreni kertoi taannoin kuinka keski ikäinen nainen oli kaupan kassajonossa yrittänyt potkimalla kaataa lastenvaunuja, jossa lapselapseni nukkui. Tähäb on suomessa siis menty jo.
Tuntuu ikävältä lukea vielä tähän kommenttiin liitetty vastaus. Olen todella pahoillani, että ajattelet lapsistasi vain itkevinä ja vikisevinä. Surullinen olen lastesi puolesta, että heillä on tuollainen äiti.
Minulle kaikki 5 lastani ovat lahjoja.

Reply
Anna 13 tammikuun, 2020 - 5:21 pm

Kiitos Kaisa L

Mikähän tämän pahastumisen ja pään pyörittelyn tarkoitus on? Yrittää tehdä minusta huono äiti ja sovitella itsellesi sädekehää pään päälle? Jessus… 😀
Ajattelitko, että ihmisillä ei olisi oikeutta valita miten he lomailevat? Ei kenenkään ole automaattisesti pidettävä lapsista, vain koska he ovat lapsia.

Reply
Maijuc 12 tammikuun, 2020 - 1:01 pm

Oltiin MSC Divinalla Karibialla 7 yötä 2017. Pidin laivasta ja erityisesti siellä olleesta ”exclusive k18”- poreallasalueesta korkeimmalla tasanteella. Osaatko sanoa oliko tällä laivalla vastaavaa, joka on sidoksissa tarpeeksi korkeaan hyttiluokkaan?

Sen lisäksi meidän käydessä tipit oli kyllä näennäisen pakollisia, mutta rahaa säästääkseen useat jenkit menivät respaan ja sanoivat etteivät halua maksaa tippejä. Ja tadaa, tippejä ei veloitettu eikä syytäkään kyselty. He kuulemma jättivät tipin suoraan huonesiivoojalle. Tämähän toki ei ollut suositeltu toimintamalli, mutta lienee etäisesti sidoksissa jenkkien skeptisyyteen, että yleisesti maksettu ”tippi” ei kohdistu oikeille henkilöille.

Reply
Anna 12 tammikuun, 2020 - 1:18 pm

Kiitos Maijuc

Aurea luokasta ylöspäin on pääsy yksityiselle aurinkokannelle (vain aikuisille). Me harkitsimme ihan hetken tuota hyttiluokkaa, mutta hinta olisi noussut liikaa. Luulimme, että tuonne olisi voinut ostaa ns. päiväpasseja, mutta tämä varustamo ei sellaisia tarjonnutkaan. Käsittääkseni osa varustamoista myy päivähinnalla mahdollisuutta päästä rauhallisempaan ympäristöön ottamaan aurinkoa.

Mulla on myös epäilykseni jakaantuvatko tipit oikein, mutta koska ohje oli nyt tuollainen, niin ei sitten kyseenalaistettu mallia. Hyttisiivooja piti kyllä hytin niin puhtaana, että tosiaankin soisin hänen myös saavan tippejä.

Reply
JK 12 tammikuun, 2020 - 9:27 pm

Kuuluiko hintaan ruokia?

Reply
Anna 12 tammikuun, 2020 - 9:36 pm

Hei,

Kyllä kuuluu. Eli hinta kattaa kaikki ateriat.
Toisessa MSC Bellissimaa käsittelevässä postauksessa, johon on linkki tässä jutussa, on käyty läpi ravintolatarjontaa ja ruokaa tarkasti.

Reply
MSC Bellissima, arvostelussa Persianlahti 7 yötä Dubai - TÄMÄ MATKA 12 tammikuun, 2020 - 10:00 am

[…] Dubain risteily MSC Bellissima – FAQs ja fiilikset […]

Reply

Leave a Comment