Star Clipper | Totuus kuvien takaa, eli faktat pöytään

by Anna

Yhteistyössä Star Clippers

Miltä näyttää hytti? Tylsistyykö laivalla? Toimiiko netti? Mitä risteily maksaa? Onko ruoka hyvää? Keinuuko alus? Miten laivaan mahtuu niin paljon väkeä? Onko tämä vaihtoehto isolle risteilyalukselle?

Star Clipper herättää paljon kysymyksiä. Star Clippers -varustamon alukset eivät tosiaankaan ole mikään tavallinen vaihtoehto, kun puhutaan risteilyistä. Kun risteily usein varataan kohteiden ja tietyn reitin takia, Star Clipper -risteilylle taas tullaan 110 metrisen purjealuksen itsensä takia.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper Phuket | Lähtöselvitys

Star Clipper lähtee Phuketin Patongilta, joka ei paikkana ole mitenkään viehättävä. Me ratkaisimme asian ottamalla edeltäväksi yöksi hotellin kauempaa. Laivaan pääsee sisälle klo 16, mutta olimme lukeneet monesta kirjoituksesta, että tuolloin check-in olisi ruuhkaantunut. Saavuimme hotellille, missä lähtöselvitys tehtiin, liki viimeisten joukossa.

Lähtöselvityksessä täytettiin Thaimaan maahantulokortti (laiva käy Malesian puolella) ja annettiin vastuuvapaus varustamolle (jos loukkaannumme, emme haasta heitä oikeuteen). Tämän jälkeen saimme luottokortin kokoisen muovisen matkustajakortin ja pääsimme siirtymään alukseen. Laukut sai jätettyä joko hotellille, tai suoraan laiturille siirrettäväksi laivaan.

Laivassa luottokortilta höylättiin katevaraus ja annettiin hytin avain. Tästä eteenpäin rahaa ei käytetty lainkaan, vaan kaikki ostokset kuitattiin matkustajakortilta.

Risteily Star Clipperillä

Star Clipper

Risteily Star Clipperillä

Risteily Star Clipperillä

Star Clipper | Hytti nro 116

Kooltaan hytti ei ollut suuri. Mikäli vertailukohteena ovat suuret uudet ”bling bling risteilijät”, niin hieman vaatimatonhan tuo hytti niihin verrattuna oli.

Nyt oltiin kuitenkin purjealuksella ja hytti noudatti sisustukseltaan ”wanhan ajan” tunnelmaa. Se oli toimiva ja se pidettiin todella siistinä. Suihkusta kuumaa vettä tuli kunnon paineella aina ja koko kylpyhuone ei kastunut suihkuttelussa. Ilmastointi riitti viilentämään tilan hyvin.

Hyttimme sijaitsi Commodore-kannella, joka oli kansista alin. Laivalla oli 85 hyttiä. Maksimimäärä matkustajia on 170. Nyt matkustajia oli 80, joten henkilökuntaa oli liki yhtä monta (74), kuin risteilyasiakasta.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Ruokaa on, mutta mistä se tulee?

Ruoka ja juoma ovat matkustajalle tärkeä asia risteilyllä. Sitä ne ovat myös varustamolle. Ei ole kiva juttu, jos jotain puuttuu ja asiakas nurisee. Palvelupäällikön pahin painajainen on kuulemma viime minuuteilla varauksen tekevä suuri saksalainen ryhmä. Silloin varastojen olisi oltava täynnä vehnäolutta. Jenkit taas hermostuvat, jos viski loppuu.

Star Clipperin tuoretuotteet otetaan Phuketista aina laivan käydessä siellä. Muut ruokatavarat ja juomat otetaan 3-4 viikon välein Singaporesta. Kaikki lastataan käsivoimin alukseen. Hissejä ei ole, vaan tavara kulkee vinsseillä ja köysillä kansien läpi ruumaan. Vieras ei huomaa jokaisella kannella samassa kohtaa olevaa reikää, jos ei tiedä mistä katsoa. Parhaiten sen näkee baarikannella, baaritiskin edessä.

Laivaan ei tuoda muuten lainkaan pahvipakkauksia, vaan kaikki tavara puretaan ja sijoitetaan muovikoreihin hygieniasyistä. Varastotilat ovat uskomattoman pienet, mutta ihmeellisesti niihin vaan kaikki saadaan mahtumaan.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper | Aamiainen ja lounas

Ruokaa Star Clipperillä oli käytännössä aina tarjolla. Kaikki ruuat kuuluvat risteilyn hintaan.

Varhaisaamiaiselta saattoi napata kahvin, croisantin ja hedelmiä eteensä. Teppo söi varmasti useamman kilon longaaneja, rambutaneja ja mangostaneja juuri aamusta. Itse tyydyin tässä vaiheessa vielä vain kahviin.

Varsinainen aamiainen oli buffet -muotoinen. Munapisteestä sai omelettien ja paistettujen munien lisäksi myös vohveleita. Pekonia oli tarjolla kahdelle kypsyysasteella, josta suuret pisteet ja papukaijamerkki. Lisäksi oli länkkäripuuroa, congeetä (aasialaista riisipuuroa), riisiä keitettynä ja paistettuna, muutamia lämpimiäruokia, leikkeleitä, salaattia, juustoja, muroja, mysliä ja hedelmiä.

Lounas nautittiin myös laivan ruokasalissa buffetista. Muutamana päivänä tähän oli tehty mukavaa vaihtelua. Yksi lounas oli katettu laivan kannelle ja toinen nautittiin barbeque partyna rannalla. Lounaista juuri tuo hiekkarannalla nautittu barbeque jäi parhaimpana mieleen. Grillattua kalaa, sekä BBQ-ribsit ja maissit rivissä. Mitäs sitä muuta voisi toivoa paratiisisaarella. Olisi saanut grilli olla kuumana useamminkin!

Ihan kaikille laivan ruuat eivät maistuneet koko viikkoa. Eräs brittiperhe haki Langawilta pitsat laivaan. Jätän tämän aiheen nyt vain tähän…

Narisen hieman hedelmävalikoimasta ylipäätänsä aterioilla. Tarjolla oli vain kerran mangoa ja pomelonia. Lohikäärmehedelmä, vesimeloni ja ananas päivästä toiseen oli aika vaatimaton esitys maanosassa, missä hedelmätorien pöydät notkuvat herkkuja.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper | Välipala ja illallinen

Snack Bar avautui klo 17 ja tässä kannelle katetusta välipalassa oli voileipiä, pientä sormiruokaa, tacoja ym. ja makeana tarjottavana jäätelöä, hedelmiä tai vanukasta.

Illallinen tarjoiltiin klo 19.30-22.00. Fine dining -tyyppisellä listalla oli valittavissa useampia alkuruokia, pääruokia, jälkiruokia ja niiden väliin salaattia tai sorbettia. Malliannokset löytyivät ennen illallista baarista, mikä oli varsin hyvä ratkaisu. Nimet eivät olleet kovinkaan havainnollisia.

Aasialaiset ruuat sekä lounaalla, että illallisella olivat mausteiltaan vedetty niin varmalle tasolle, että niistä ei oikein voinut aasialaisiksi kutsua. Kateellisena nuuskuttelinkin miehistön puolelta tulevia valkosipulin, jeeran ja chilin tuoksuja. Miehistöllä oli tällä laivalla oma intialainen kokki torjumassa koti-ikävää ja hänen sapuskansa olisivat taatusti maistuneet myös meille.

Vaikka laivalla oltiinkin, mereneläviä oli tarjolla melko rajoitetusti. Osa risteilyvieraista näytti jostain syystä pelkäävän kaikkea meressä ollutta varsin paljon. Tarjolla oli onneksi simpukoita alkupalapöydässä, mustekalaa salaatissa, kalaa eri muodoissa ja kerran hummeria. Laadultaan kala oli hyvää ja yhtään pilalle kypsennettyä kalaa ei eteen tullut.

Jälkiruuat olivat ruokailun heikoin lenkki. Tämä ei todellakaan ole vain minun mielipiteeni, vaan aiheesta on ollut puhetta myös risteilyaiheisilla palstoilla. Itselleni olisi periaatteessa riittänyt muutama hedelmänlohko ja pala hyvää suklaata. Jälkiruoka on kuitenkin tietynlainen ruuantason mittari, ja nyt tässä ei onnistuttu.

Ruuat paranivat olennaisesti risteilyn loppua kohden. Kapteenin illallinen hummereineen ja risteilyn viimeinen illallinen lampaankyljyksineen olivat jo erinomaisia. Tarkennan nyt sen verran, että ei ruoka millään aterialla todellakaan huonoa ollut. Kyse on odotuksista, jotka tietenkin peilaavat asiakkaan kokemuksiin. Jos liikutaan ns. Deluxe varustamo -tasolla, on minusta lupa odottaa myös paljon.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper | Vedet ja viinit

Viinilista oli pitkä ja viinihifistelijäkin löytää siitä varmasti ruualle sopivat vaihtoehdot. Viinipullojen hinnat liikkuvat 15 eurosta ylöspäin. Asiakkaan oli mahdollista myös ostaa pullo ja jättää se ”jemmaan” nimellään. Osaa viineistä sai myös laseittain alkaen 3,5 euroa lasi.

Risteilyn hintaan kuuluivat vesi, mehut aamiaisella, sekä kahvi ja tee. Drinkkien hinnat olivat 5-8 euron välillä ja jokaiselle päivälle oli nimetty oma drinkkinsä, jota myytiin 5 euron hintaan. Lasi samppanjaa maksoi 7,5 euroa ja soft drinkit n. 2 euroa. Juomavettä sai noutaa omiin pulloihin kannen vesipisteestä ja maultaan vesi oli kelvollista. Kahvia ja teetä oli myös koko ajan tarjolla baarikannella.

Star Clipper

Small talk

Star Clipperin risteilyväki on luonnollisesti varsin kansainvälistä. Risteilymme aikana Amerikka oli eniten edustettuna. Tästä seurasi se ongelma, että korvani juuressa oli jatkuvasti joku hölöttävä, seurustelunhaluinen ja hiljaisuutta pelkäävä häirikkö.

Koska small talk ei ole meistä lainkaan mukavaa, pyysimme illallisella usein omaa pöytää. Istuimme muutaman illan järkevien itävaltalaisten ja englantilaisten kanssa, mutta pääosin ihan omassa rauhassamme.

Emme muuten ole asenteemme kanssa yksin. Mm. Cruise Critics -palstalla on paljon heitä, jotka kirjoittavat ”en halua kuulla kenenkään lapsenlapsista yhtään mitään, saati nähdä kuvaa...”.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Pukeutuminen risteilyllä

Pukeutumiskoodia ei päivällä ollut. Illallisella miesten oli pukeuduttava pitkiin housuihin, hihalliseen paitaan ja löydettävä jalkaansa jotkut muut jalkineen kuin sandaalit. Naisilla kiellettyjä olivat jalkineissa korkeat korot, sillä ne vahingoittavat aluksen tiikkistä kantta.

Osalla matkustajista oli mukana selvästi parempaa vaatetta illalliselle ja suurempi vaatearsenaali muutenkin kuin meillä. Itse menin kaikki illalliset läpi mustilla capreilla ja muutamalla tunikalla. Lisäisin hieman koruja (ei aitoja), merkkilaukun ja siistimman kengät. Tepolla oli mukana pari pellavapaitaa ja vaaleat pitkät housut.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper | Esteettömyys, laivan keinunta

Star Clipper on purjealus, joka seilaa merellä. Merellä on aaltoja. Jokainen voi tästä päätellä, että alus voi keinua. Purjealuksille tyypillisesti Star Clipper myös kulkee ajoittain hieman vinossa.

Olin viikko ennen tätä risteilyä Itämerellä syysmyrskyssä ja kyllä se suuri ruotsinlaivakin ryskyy ja heittelehtii, kun aallonkorkeus nousee. Tosin oikein isot risteilijäthän voivat helposti vastata bruttovetoisuudeltaan kahta Silja Serenadea, joten niiden kulku lienee tasaisempaa. Oikeastaan en edes usko, että Karibialla aluksia viedään kovaan keliin, mutta Tallinnaan ja Ruotsiin ajetaan, oli keli mikä tahansa.

Itselleni tyypilliseen tapaan voin pahoin Itämerellä ja voin pahoin myös Andamaanienmerellä. Onneksi suurempaa aaltoa oli vain yhtenä päivänä ja yönä.

Star Clipper ei ole esteetön. Laivalla on hyvin paljon portaita, hankalia ovia ja korkeita kynnyksiä. Laivaa ei voi suositella huonosti liikkuvalle, mutta ei myöskään perheille pienten lasten kanssa.

Alla olevista kuvista huomaa Star Clipper -aluksen mukavan pienen koon hyvin. Takana on SuperStar Gemini -alus, jolla on pituutta 190 metriä ja siihen mahtuu noin 1900 matkustajaa.

Star Clipper

Star Clipper

Wet landing

Star Clipper pääsi kokonsa vuoksi moniin sellaisiin paikkoihin, mihin ei suuremmilla aluksilla ollut asiaa. Näissä paikoissa ei kuitenkaan ollut minkäänlaisia laiturirakennelmia olemassa. Rantautuminen tapahtui laivan omilla pelastusveneillä, ja joskus käytössä olivat saarien omat pikaveneet tai kumiveneet.

Star Clipperin kyljelle avattavat portaat oli varustettu molemminpuolisin kaitein. Niissä kulku onnistui kyllä hieman huonommin liikkuvaltakin, jos vain eteni rauhallisesti.

Siirtyminen purjealuksesta yhteysalukseen oli välillä hieman hankalampaa. Aluksesta toiseen alukseen siirtymistä ohjeistettiin kuitenkin erittäin hyvin ja oikeanlainen käsiote laivapoikien kanssa näytettiin tarkasti (ote pitää ottaa ranteesta).

Joissakin paikoissa tender boat ajettiin kiinni rantahiekkaan, toisissa piti hypätä vähän syvempään meriveteen. Alas pääsee aina, mutta takaisin kiipeäminen edellyttää ponnistamista usein hyvin korkealla sijaitsevalle ensimmäiselle askelmalle upottavasta hiekasta. Käsivoimia tarvittiin ajoittain ihan reippaasti itsensä nykäisemiseen ylös.

Siirtyessäni erään retkijärjestäjän pikaveneeseen, otin kiinni näytetystä tukitangosta, ojensin toisen käteni laivapojalle ja samalla jalkani lipesi. Pojan ote ei pitänyt ja koko painoni oli hetken oikealla kädelläni roikkuessani tangossa. Sääriluuni kolahti komeasti johonkin ja siinä on edelleen kuoppa. Jalka kipunoi onneksi vain muutaman päivän. Olkapäästä ja hauiksesta hajosi jotain ihan kunnolla. Käsi ei kestä kiertoa tai venytystä lainkaan. T-paitojen pukeminen päälle on ollut varsin mielenkiintoista jo pari viikkoa ja yöksi käden alle pitää laittaa tyyny. Varovaisuutta siis!

Star Clipper

Star Clipper

Risteily Star Clipperillä

Risteily Star Clipperillä

Tylsistyykö laivalla?

Moni on kysynyt, tylsistyykö laivalla? Tylsistyminen on eri asia kuin joutilaisuus. Tylsistyminen ja pitkästyminen on minusta sitä, että kaipaa jotain tekemistä. Joutilaisuus taas on vapaaehtoista vapautumista kaikesta turhasta kiireestä ja tekemisestä.

Merimatka voi parhaimmillaan olla kuin retriitti, vetäytyminen arkielämästä paikkaan, missä ei ole mitään pakollista, ei mitään häiritsevää, vain ruokailujen rytmittämä päivä, laivan unettava keinunta ja meri, johon mahtuu ajatuksia. Tarkka tietoisuus ajasta katoaa. Mikään ei kuormita mieltä millään ylimääräisellä. Tuloksena on miellyttävä tunne siitä, että kaikki vain sujuu omalla rytmillään.

Alta voit lukea aikaisemman fiilispohjaisen kirjoitukseni siitä, miten tyypillinen päivä Star Clipperillä eteni.

Star Clipper

Star Clipper

Risteily Star Clipperillä

Star Clipper

Star Clipper | Retket ja ohjelma laivalla

Laivalla oli pientä ohjelmaa aamusta iltaan. Vaihtoehdot aikatauluineen ja hintoineen löytyivät päiväohjelmasta, joka toimitettiin hyttiin aina edellisenä iltana. He joilla oli energiaa, ottivat auringon ensimmäiset säteet vastaan joogaten aluksen kannella. Myöhemmin saattoi osallistua vaikka vesijumppaan.

Star Clipper ei ole mikään puuhamaa. Jos tarvitsee kiipeilyseinän, juoksuradan, laskuvarjosimulaattorin, 4D-elokuvateatterin, kuusi ravintolaa ja karaoken viihtyäkseen, kannattaa suunnata johonkin uivaan kerrostaloon. Star Clipper on vanhan ajan meriromantiikkaa tarjoava purjealus, jolle lähdetään ensisijaisesti rentoutumaan.

Joka päivä kymmenen aikaan risteilyisäntä piti ”tarinatuokion”. Hän kertoi noin tunnin ajan kohteesta, johon oltiin saapumassa, sekä vastaili kysymyksiin. Lisäksi laivalla oli erittäin hyviä luentoja. Viikon aikana tuli kuunneltua mm. esitelmä jättiläisaalloista ja niiden aiheuttamista onnettomuuksista (ei ehkäpä olisi kannattanut kuunnella), sekä useampi katsaus purjelaivojen historiasta. 

Kaikkiin kohteisiin oli pyritty järjestämään erilaisia retkiä, joista muutamalle osallistuin myös itse. Jos maksulliset retket eivät kiinnosta, niin sukeltamisen (maksullinen sukelluskoulu) ja snorlauksen (snorlausvarusteet kuuluvat hintaan) lisäksi rantakohteissa urheilutiimi tarjosi ilmaiseksi mahdollisuuden vesiurheiluun. Ohjelmassa oli ainakin kajakointia, suppailua, purjehdusta ja vesihiihtoa.

Koska matkustajia on vähän, myös ohjelma muuttuu tarvittaessa helposti. Risteilyisäntä ideoi yllätysretkiä, kuten uintireissun Ko Kradangin luonnonsuojelualueella sijaitsevaan Emerald Cave laguuniin. Kävin myös ylimääräisellä kumiveneajelulla katsomassa linnunpesien keräystä, karstikallioiden tippukiviä ja pieniä ”hidden beachejä” Ko Hoongin alueella.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper | Netti

Surffailu pitäisi oikeastaan unohtaa suosiolla laivalla ja viettää netti-vapaata lomaa. Jos nettiin haluaa, maksaa se 18 euroa (neljä tuntia). Yhteys oli tolkuttoman hidas, mutta kyllä sillä Ilta-Sanomat lukaisee. Joissakin paikoissa 4G verkko ylsi laivalle, joten jos kännykässä oli paikallinen SIM-kortti, pystyi sillä käydä kurkistamassa mitä somessa tapahtui.

Star Clipper

Star Clipper reitti | Kaakkois-Aasia 7 yötä Phuket/Phuket

Star Clipper Phuket.Risteilyreitit Andamaanienmerellä vaihtelevat hieman. Myynnissä oli pari versiota Phuket – Malesia – Phuket -reitistä. Välillä käydään Langawilla, välillä Penangilla.

Andamaanienmerellä ja Malakansalmessa kaikilla saarilla on kuitenkin valkoista hiekkaa ja turkoosia vettä. Yritän tällä sanoa sitä, että vain sukeltajille/snorklaajille kohteilla on oikeasti väliä. Tavalliselle auringonottajalle riittää reitistä riippumatta aivan varmasti upeita rantoja uitavaksi ja jylhiä karstikallioita ihailtavaksi.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper | Hinta

Star Clipper Phuket 7 yötä maksaa hyttiluokasta riippuen 1775-3775 euroa per matkustaja. Risteilyn hinta ei pidä sisällään lentoja kohteeseen. Star Clippers -varustamon risteilyt eivät ole perustason risteilyitä, vaan uniikkeja erikoisristeilyjä, joka selittää hinnoittelun.

Meidän hyttimme oli ulkohytti ja sijaitsi Commodore-kannella (numero 116). Listahinta Star Clippersin esitteessä oli 2325 euroa/matkustaja. Tarkemmat hinnat ja hyttien sijainnit löytyvät risteilykohtaisesti Star Clippersin sivuilta.

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Star Clipper

Tipit

Star Clippers -varustamo ohjeistaa maksamaan tippiä 8€ henkilö/yö. Tipin voi kuittauttaa suoraan luottokortilta tai laittaa rahana kirjekuoreen. Halutessaan voi kertoa ihan henkilönkin, jolle haluaa rahan menevän.

Osa antoi rahaa suoraan tutulle ravintolan tarjoilijalle tai omalle hyttipojalle. Vierailun eteen tekee töitä kuitenkin suuri määrä pyykkäreitä, hyttipalvelijoita, tiskareita, puuseppiä, kansipoikia jne. joista osaa vieras ei edes näe. Yhteisesti jaettavat tipit muodostavat tärkeän osan heidän palkastaan, joten me laitoimme tipit rahana kirjekuoreen nimeämättä sen enempää ketään.

Star Clipper

Star Clipper

Muuta huomioitavaa | Instagrammaavuus ; – )

Laivan kokassa oli verkko, johon kaikki halusivat loikoilemaan selällään Instagram-kuvaa varten. Kansimiehet tosin sanoivat, että hauskempaa oli maata mahallaan, koska silloin näki seitsemän metriä alapuolella pärskivän meren ja alas työntyvän keulapuun, joka halkoi aaltoja. Kaikista hauskinta olisi kuulemma hypätä kokkapuulta alas mereen, mutta se oli kiellettyä.

Seuraavaksi halutuin paikka oli laivan keula, mihin pitää päästä kuvauttamaan itseään ”Titanic” -asennossa. Tässä ei ole mitään vikaa, mutta kannattaa muistaa, että laivalla on parhaimmillaan 168 kappaletta muita matkustajia, jotka saattavat haluta kuvata laivan kokkaa auringonlaskussa ilman yhden ja saman pariskunnan profiilia illasta toiseen.

Kolmanneksi kuvatuin paikka lienee laivan puinen ruori. Siihen vaan ohjailemaan alusta, tukka tuulen hulmuttamana takana. Tiesitkö, että osaa klipperistä ohjattiin aikanaan takaa. Ruorimiehen taakse rakennettiin tuolloin usein seinäke. Ei suojamaan, vaan estämään näkyvyys. Jos ruorimies olisi nähnyt laivan takaa vyöryvät aallot, hän olisi peloissaan voinut hylätä paikkansa.


Purjeiden nostaminen musiikin säestyksellä, oli päivän kohokohta.

Mikä on Star Clippers?

Star Clippers on varustamo, jonka laivastoon kuuluu kolme maailman suurimpiin lukeutuvaa purjealusta: Star Flyer, Star Clipper ja Royal Clipper. Neljäs, Flying Clipper, on vielä telakalla, mutta valmistuessaan siitä tulee maailman suurin viisimastoinen purjealus. 

Näille purjealuksille yhteistä on se, että jokainen niistä pääsee purjehtimaan pienille saarille ja harvinaisempiin satamiin, joihin suurilla risteilylaivoilla ei ole asiaa. Minimissään 50% matkasta pyritään käyttämään purjeita, ja aluksella onkin pääsy myös monille luonnonsuojelualueille mm. Thaimaassa, joissa laivaliikennettä muuten on rajoitettu.

Kahteen pienempään laivaan, Star Flyeriin ja Star Clipperiin, mahtuu molempiin 170 risteilyvierasta ja matkustajia palvelee 74 hengen miehistö. Royal Clipperissa on tilaa 227 matkustajalle, ja heitä palvelee 106 hengen miehistö.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

14 comments

Eve, Jetlaggies 14 tammikuun, 2019 - 1:48 am

Kiva päästä tällaiselle luksusalukselle kurkkaamaan postauksesi myötä. Rakastan merta, mutten oikein ole osannut koskaan päättää tykkäisinkö tällaisesta risteilystä vai en. Ainakin se ison risteilylaivan tunnelman voittaisi;)

Reply
Martta / Martan matkassa 13 tammikuun, 2019 - 10:39 am

Varmasti mieluinen kokemus, postauksessa tuli kivasti esille kaikki tarpeellinen ja herätti mielenkiintoa. Mahtaakohan varustamon ohjelmaan kuulua muitakin kohteita? Minua hymyilytti nuo kuvauspaikat ja kuinka ihmiset käyttäytyvät 😀

Reply
sari/ matkalla lähelle tai kauas 11 tammikuun, 2019 - 11:02 pm

Hienon näköistä on laivassa sisällä. Ei ainakaan riippumatossa tarvitse yöpyä! Ja mitä ruokaa. Ei ihme, että hinta on kova.

Reply
Mustikka 11 tammikuun, 2019 - 10:38 pm

Useampia vuosia olen blogianne lukenut, mutta nyt tuo maininta amerikkailaisista ja heidän lapsenlapsikertomuksistaan sai jättämään puumerkin. Kun amerikkalaiset matkailijat ovat sitten kautta aikojen olleet samanlaisia, kun Agatha Chritien kirjoissa yksi arkkityyppi on liikaa lapsenlapsistaan puhuva ja niiden kuvia näyttävä amerikkalaisrouva. 😀

Tätä blogia on kyllä kiva lukea, kun itse tuskin koskaan tulee pääsemään noihin kaukaisiin paikkoihin, ellei lottovoitto iske. Mutta maailma avastuu mukavasti myös matkakertomuksia lukemalla. Hyvää kerrontaa paikasta kuin paikasta, ja taustafaktoja ja paikkojen historiapoimintoja on mukava lukea,

Reply
Emilia/Matkan varrella 11 tammikuun, 2019 - 9:06 pm

Tää oli todella kiinnostava postaus ja kiva extra nuo videot tekstin lomassa. Aika paljon siellä on tyrskynnyt, voi olla että minulle tulisi tuosta videonkin aallokosta jo kehno olo… 😀

Reply
Stacy Siivonen 11 tammikuun, 2019 - 6:34 pm

Tuntuu mahdottoman ahdistavalta ajatus retkestä, jolla poimitaan salangaanien pesiä tai kuunnella jonkun jorinoita lastenlapsistaan. Keinunta ei ole kivaa myöskään, vaikka kuuluu asiaan. Minä olen tietysti merellä kiinni liimattu kikruihini ja katson tipua tai etsin tipua, jos tipu ei ole näkyvissä. Oikeammin se on juuri kuin mainitsemasi retriitti, mutta tipin määritys ei onnistu, jos se seilaa kuvan ylälaidan ja alalaidan väliä keinunnan tahdissa. Siksi pitää pistää kiikarit pois ja keskustella lastenlapsista. Useimmiten sattuu niin, että kun röörissä on jokin tipu tai siellä on aiemmin ollut tipu, ihmisiä ei kiinnosta tietää, mikä se on. Jotkut, tosin, saattavat kysyä, mutta eivät sittenkään kiinnostu.

Reply
Sateenmuru 10 tammikuun, 2019 - 12:31 pm

Kiva päästä kurkkaamaan purjealuksen kyytiin! Kuvauksen perusteella meno on aikalailla sellaista millaiseksi sen olisin kuvitellutkin small talkeineen ja samoine hedelmineen. Haluaisin kyllä kokea tämänkin matkustusmuodon (merisairauteen taipuvaisuudestani huolimatta), eniten tosin huolestuttaisi se, että on tavallaan ”loukussa” viikon verran, mikäli meno ei miellytäkään… Tosin mikäs siinä merta katsellessa ja lueskellessa. 🙂

Reply
Jaakko / Lomalla viimeinkin 8 tammikuun, 2019 - 9:13 pm

Hyvin infoa koottu tähän. Paljonhan tosiaan samoja elementtejä on tarjolla kuin mitä on isommilla risteilijöitä, tosin purjealus on paljon enemmän exclusive tunnetta herättävä. Itseä lähinnä kanssa mietityttää eniten se että alus keinuu varmasti enemmän kuin isot valtamerialukset, joka voi olla epämiellyttävää. Naurattaa että joku perhe halunnut pitsat ottaa satamasta mukaan, no meitä on moneksi.

Reply
Anni | Rajatapaukset 8 tammikuun, 2019 - 3:58 pm

Olipa todella kiinnostava ja kattava katsaus tuollaisen risteilyn käytännön asioihin. Eipä vähiten siksi että tuollaisella hinnalla tuskin ei tule olemaan meikäläisen reissulistalla ihan lähivuosikymmeninä. 😀

Reply
Sandra Nenonen 7 tammikuun, 2019 - 4:22 pm

Nautin kyllä Anna tosi paljon näistä sun kattavista postauksista, joissa on asiat käännetty ja väännetty monelta kantilta. Näyttää todella rentouttavalta reissulta, vaikka sen verran tyyris, että ehkä hieman enemmän odottaisin tarjoiluilta ja hytin varustukselta. Pääasia toki, että siistiä oli ja perusasiat vaikuttivat olevan kunnossa.

Seikkailullista reissuvuotta!

Reply
Risteily Star Clipperillä | Andamaanienmeri purjein - TÄMÄ MATKA 7 tammikuun, 2019 - 3:26 pm

[…] Star Clipper | Totuus kuvien takaa, eli faktat pöytään […]

Reply
Piyya 6 tammikuun, 2019 - 10:46 pm

Olipa yksi parhaita juttuja, mitä oon hetkeen lukenut !
Siis aivan mahtava kokemus, mutta kirjoituksesi avulla myös minä pääsin mukaan risteilylle.
Ja olihan sun sitten tuollakin matkalla telottava itseäsi, ettei nyt ihan luksukseksi olisi mennyt 😉

Reply
Merja 6 tammikuun, 2019 - 9:16 pm

Kyllä on jylhän näköinen alus! Varmasti ikimuistoinen reissu ja kiva päästä nauttimaan siitä näin blogin välityksellä.

Reply
Asko Leppilampi 6 tammikuun, 2019 - 8:45 pm

No tulihan se sieltä 🙂 Kiva kurkata laivan sisään yms. Näyttää hyvältä kokonaisuudelta, mutta on tuolla hintaakin. On teillä ollut huikea reissu ja vielä parempi, kun on päässyt kutsuvieraana mukaan. Ei Askompaa 🙂 Hyvää matkailuvuotta 2019! PS. On sinulla aina vaan upeita kuvia. Hyvä kamera ei tähänkään riitä, joten…

Reply

Leave a Comment