Moni suomalainen matkustaa tänäkin talvikautena Thaimaan lämpöön. Kohteista Phuket on suomalaisten ikisuosikki. Olen vieraillut Phuketissa kymmenisen kertaa, ja jokainen kerta niin sanottu Phuketin taksimafia, on aiheuttanut päänvaivaa.
Viitisen vuotta sitten tilanne oli sellainen, että normaalit mittaritaksit eivät halunneet ajaa Phuketin hotelleille esim. lentokenttäkyytiä ottaakseen ja paikallisbussien kuljettajia uhkailtiin. Sitä, joka uskalsi uhmata mafiaa, uhkailtiin väkivallalla – oli kyseessä poliisi tai taksinkuljettaja. Kertoipa joku huhu myös busiinkuljettajan murhasta. Nykyisin paikallisbusseja on jo liikenteessa rantojen välillä.
Phuketin taksimafia ei piittaa enimmäishinnoista
Yleisesti Tuk-Tukit veloittavat 200 THB (5,5 euroa) rannan sisällä siirtymisestä ja jos mielii seuraavalle rantakaistaleelle, hintaan tulee uudet 200 THB. Jotkut välit taas on hinnoiteltu vielä tuotakin kovemmin. Esim. Phuketin Katalta Patongille maksaa 500 THB ( noin 14 euroa). Phuketin taksimafia pitää huolen siitä, että turistin tinkiminen on yhtä tyhjän kanssa. Rikkureita ei löydy.
Kun turisti lomailee muutaman viikon ”miljonäärinä” Thaimaassa, 200 THB voi tuntua pieneltä rahalta. Jos sen suhteuttaa paikalliseen hintatasoon, voikin sitten jäädä miettimään, tuliko laillisesti ryöstetyksi.
Viranomaiset ovat olleet asiasta kovin vähän kiinnostuneita. Thaimaan valtion poliisin mukaan asia ei kuulu heille ja paikallispoliisi puuttuu vain räikeimpiin epäkohtiin. Jokin vuosi sitten laadittiin listat, joista selviää jokaiselle matkalle määritelty enimmäishinta. Kun listat julkaistiin, niistä tuli heti virallinen hinnasto, eli kukaan kuljettaja ei matkaa halvemmalla aja. Matkustajat voivat tietenkin yrittää neuvotella hintoja alaspäin. Jos onnistut, olet ehkäpä ainut turisti maapallolla. Laita toki kommentteihin millä hintaa matkan teit – ja miten siinä onnistuit!
Phuketin taksimafia on jopa Tallinnan vastaavaa pahempi
Osalle kuljettajista 200 THB on lähinnä Tuk-tukin käynnistysmaksu. Röyhkeimmät kuljettajat yrittävän vaatia tuon summan per matkustaja. Vertailuna 3 kilometrin matka ilmastoidussa taksissa maan pääkaupungissa Bangkokissa maksaa 53 THB, eli 1,40 euroa. Phuketin taksimafia varmistaa siis sen, että turisti maksaa nelinkertaisen hinnan Phuketin lomakeitaassa liikkumisestaan.
Nuo vuosia sitten laaditut hinnastot eivät enää ole myöskään ”voimassa”, vaan kadun reunoilla olevissa hinnastoissa on matkoihin lisäilty 100-200 THB päälle kohteesta riippuen.
Löysimme vuosi sitten hyvän taksiyrittäjän, joka on siitä lähtien hoitanut sopuhintaan lentokenttäkuljetukset, sekä pidemmät siirtymiset kaupungista toiseen. Kyseessä on pariskunnan ajamat kaksi siistiä tila-autoa (ainakin 6 menee kyytiin), joista toinen on varustettu diskovaloilla ja karaokella (emme ole kokeilleen). Henkilödynamiikka menee ilmeisesti niin, että rouva päättää, ja mies vikisee. Ovat olleet todella ihania, rauhallisia ja turvallisia kuljettajia. Jos joku haluaa heidän yhteystietonsa, niin voi kysyä minulta.
Ihan 10-15 minuutin matkan takia emme ole ko. yrittäjiä kehdanneet hälyttää paikalle, joten aika paljon on tullut käytettyä kadulta napattuja taksisuhareita. Ikimuistoisin oli puolisokea vanha mies, joka ajeli reteästi täysin väärään suutaan, ei myöntänyt mitenkään, ettei tiennyt missä paikka on, ja ei ymmärtänyt kartasta yhtään mitään. Hetken jo harkitsimme ukon istuttamista takapenkille ja toisen meistä hyppäämistä rattiin. Lopulta sain kännykän Google Mapsin puhumaan thai-kieltä, ja pääsimme perille.
Crab – sovellus
Yksi helppo tapa on ladata Crab-sovellus, eli ”Aasian Uber” kännykkään ja tilata taksi itselleen sitä kautta. Sovellus laskee automaattisesti hinnan, jolloin kuljettajan kanssa ei tarvitse enää aloittaa tinkimistä. Halutessasi voit asettaa luottokorttisi tiedot valmiiksi, jolloin kyydit veloitetaan suoraan siltä. Jos et halua antaa korttitietoja, voit maksaa kyydin suoraan kuskille. Olemme käyttäneet sovellutusta Thaimaassa, Malesiassa ja Singaporessa ongelmitta.
PS: Phuketin lentokentän ja Patongin välinen 40 km matka maksaa 1000 THB, ollen liki sama hinta kuin matka bussilla Bangkokiin. Tosin matkaa on silloin 852 km.
7 comments
Kulkeeko kyseinen yritys phuketin ja kata beacin välillä?
Kaikki ne tuk-tukit on samoilla hinnoilla. Kukaan ei lähde kuljettamaan halvemmalla.
Tämä oli kyllä mielenkiintoinen juttu, josta on hyvä ottaa opiksi. Taidanpa jaella eteenpäin. Tjosta Crabista olenkin lukenut, että kannattaa kokeilla.
Toinen juttu on nuo kansallispuistomaksut. Krabilta saarille maksaa pitkähäntävenekyyti 300 bht ja kun pääset perille kuljettaja perii 400 bht kansallispuistomaksun. Hyvä asia sinänsä mutta mietityttää et kenenköhän liiviin nuo rahat menevät. Rantakojussa kyltti, et Thaimaalaisilta 40 bht ja farangeilta 400 bht.
Kiitos Eeva
Kansallipuistomaksut ovat tosiaan ihan eri paikallisilla, kuin turisteille. Niin se vain on ympäri Aasiaa ja jopa Eurooppaa. Eli Italiassa ja kreikassa esim. paikalliset maksavat pienemmät lipunhinnat joihinkin suosittuihin kohteisiin, kuin turisti. Vaikka EU:n alla ollaan…
Tottapa khyllä :/ Kenttätaxia eivät tykkää jos jaetaan –
Toki koska asiakas/taxi on parempi business 🙂 Mopotaxi hinnat myös viime vuodesta nousseet ja osa kovin röyhkeitä, eivätkä tunne karttaa ja ajelevat ympäriinsä väittäen tiedänsä ja sitten, koska piti ajella niin paljon niin lisää batia pöytään 😀 Tutut ja mukavat heittävät lyhyet matkat alueella onneksi edelleen; ”no mitä siul on antaa/50thb ”- periaatteella, mutta harvassa. Ja näin ollen olisin kiinnostunut saamaan tämän autoilevan thai pariskunnan yhteystiedot 😀 Kiitoksin jo etukäteen! Ystävällisimmin, Riina Särkilahti
Kiitos Riina
Mopotaxi ei ole ollut minun suosikki niiden turvatomuuden takia.
Tämä tosiaan on useamman auton taksiyritys ja heidät saa kiinni lähettämällä tekstiviestiä paikalliseen numeroon +66 81 943 1354
Haluavat tietää edellisenä päivänä mieluiten mikä on kuljetustarve. Olemme käyttäneen lentokenttäkyydeissä, kahdesti ovat vieneet ja noutaneet lauttarannasta, kun on käyty risteilemässä/saarilla välillä ja nyt viimeksi meillä oli myös pitkiä siirtymiä hotellien välillä, jotka ajoivat.