Autonvuokraus Dubaissa ja ajo UAE:ssa – Jalla! Jalla!

by Anna

Autonvuokraus Dubaissa ja ajaminen Arabiemiraateissa – Inshallah

Autonvuokraus Dubaissa. Periaatteessa liikennesäännöt ovat kaikkialla maailmassa samanlaiset ja mikäli omaa ajokortin, on myös valmius ajaa ulkomailla. Vieras maa ei sinällään tee ajamisesta hankalampaa, mutta paikallinen infra ja ajokulttuuri vaikuttavat siihen, miten hyvin liikenteen seassa osaa ongelmitta edetä. Jos kyseessä on muslimimaa, hyvin usein autoiluun liittyy ajatus: perille päästään, Inshallah.

Dubai ja Abu Dhabi eivät ole rentouttavia paikkoja navigoida. Ne ovat miljoonakaupunkeja, joten liikennettä on paljon. Kaikilla on kiire. Jalla! Jalla! Kaupungeissa voi kuitenkin ajaa minusta melko turvallisesti. Autonvuokraus Dubaissa onkin hyvä vaihtoehto, jos tarkoitus on kiertää Emiraatteja hiemankin laajemmin. Kansainvälistä ajokorttia ei tarvita.

Ajaessa tarvitaan tiettyä määrätietoisuutta, että ei jää jalkoihin. Torvi soi pienimmästäkin viivyttelystä, mutta siihen kannattaa suhtautua täysin välinpitämättömästi. Minua ei mitenkään kiinnosta pakistanilaisen leipäkuskin verenpaineen nousu vaan se, että en itse aja hotellin liittymän ohitse ja joudu kiertämään kolmea korttelia päästäkseni takaisin.

Autonvuokraus Dubaissa
Autonvuokraus Dubaissa

Autonvuokraus Dubaissa – Kaistoja riittää

Kaupunkien ajoväylät ovat hyvin massiivisia. Sheikh Zayed Road (E11), joka on pääväylä välillä Dubai, Abu Dhabi, Sharja, Ajmān ja Ra’s al-Khaima, on Dubaissa suurella osalla 7-8 kaistainen kumpaankin suuntaan. Myös muut valtaväylät ovat suomalaisittain valtavia. Edessä on jatkuvasti 4-5 kaistaa, joista haaraantuu kääntymistä varten 2-3 kaistaa kummallekin puolelle. Hotellille ajaessa pitää usein vielä ajaa ”huoltotielle”, joka on ratkaisuna Suomessa täysin tuntematon.

Teoriassa riittää, kunhan katsoo Google Mapsista liittymän numeron, tarkistaa kaistojen yllä olevista kylteistä oikean ajokaistan ja etsiytyy sinne. Käytännössä tämä ei tietenkään mene näin helpolla, sillä ympärillä on jatkuvasti kaistanvaihtoa oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle. Lisäksi liittymistä tunkee ja niihin pyrkii lyhyillä matkoilla kymmenittäin autoja hyvinkin törkeillä ajolinjoilla. Henkilökohtaisesti minulla meni hetki ymmärtää, että vaikka liittymään olisi kyltin mukaan vielä 1,5 km, ei se ole enää paljoa. Oikealle kaistalle hankkiutuminen ajoissa onkin kaiken A ja O.

Paikallinen liikenneinsinööri on selvästi rakastunut kiertoliittymiin. Suurimmassa osassa on osoitettu selkeästi miltä kaistalta saa poistua, ja millä tulisi jatkaa liittymässä pyörimistä. Naapurikuski harvoin vain oli tippakaan kiinnostunut tällaisista pikku yksityiskohdista. Syöksyminen liikenneympyrään ja erityisesti sieltä pois, tuntui olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

dubai-229393_1920

Ajo Dubai – Abu Dhabi

Abu Dhabi lienee monelle Emiraatteihin matkustavalle se toinen kohde Dubain lisäksi. Eikä ihme, sillä kaupungista löytyy Ferrari World -huvipuisto, Sheikh Zayed Grand Mosque, Arabiemiraattien hienoin moskeija ja Abu Dhabin henkeäsalpaavan upea Louvre-taidemuseo.

Dubaista Abu Dhabiin on matkaa noin 170 km. Tiellä on 120-140 km/h matkanopeus ja kameravalvonta. Vaikka nopeutta olisikin itsellä se 140km/h, suosittelen silti takapeilin seuraamista. Peräluukkuun saattaa olla iskeytymässä esim. GMC Yukon, jonka kuskilla ei ole aiettakaan hidastaa, vaan jyrätä kaikki tieltään massallaan.

Tie on erinomaisessa kunnossa ja valaistu öisin valaisimin, joita meillä käytettäisin kai urheilukentillä. Pimeys ei siis pääse vaivaamaan.

Omaan stressikertoimeen voi vaikuttaa välttämällä ajoa ruuhka-aikana. Ajaminen Abu Dhabissa oli ihan erilaista aikaisin aamupäivällä, kuin iltapäivän ruuhkassa. Näyttävää rantabulevardia (Corniche road) oli silloin oikein miellyttävä edetä.

Abu Dhabin silloille on juuri asetettu uusi ruuhkamaksu (aamuisin klo 6-9 ja illasta klo 16-18). Lasku tulee vuokra-autossa automaattisesti luottokortille. Tämän maksun suuruudesta minulla ei ole tietoa.

Varsinaisia tiemaksuja tuli Dubai-Abu Dhabi-Dubai välillä seitsemästä laskutuspisteestä yht. 8,60 euroa. Tiellä ei siis ole mitään portteja joihin maksetaan kolikoilla tai kortilla, vaan juttu perustuu täysin automatiikkaan. Samoin on esim. Portugalissa. Kannattaa kysyä vuokraamosta etukäteen, jos asia askarruttaa.

Kävimme reissulla myös kaikissa muissa Emiraateissa, paitsi Ra’s al-Khaimassa, jossa kävimme 2015. Näihin ei liittynyt mitään erikoista ajamista ajatellen. Ajaminen Arabiemiraateissa muualla kuin megacityissä on leppoisaa. Muut Emiraatit ovat kooltaan pieniä, eli niissä asuu vain n. 200 000 asukasta. Tosin keskellä hiekkadyynejäkin kulkevaa tietä voi hölmöillä. Täysin suoralla tiellä oli joku sankari saanut autonsa katolleen.

Autonvuokraus Dubaissa
Autonvuokraus Dubaissa

Autonvuokraus Dubaissa – Millainen auto kannattaa ottaa?

Dubaissa ja muissa Emiraateissa ei tarvita nelivetoa, sillä hiekkadyyneille ei ole luvallista lähteä ajelemaan omin päin. Kaupunkimaasturi tuo kuitenkin muita etuja. Istuessaan Mitsubishi Pajeron ratissa, ei niin kamalasti häiritse, vaikka taksikuski osoittaa mieltään ajaen takapuskurissa kiinni. Kun oma istumakorkeus on 50 cm henkilöautoja korkeammalla, voi jättää osan murheista sinne alapuolella änkyröiville ja silmämuniaan pyörittäville. Maasturista näkee myös hyvin ulos ja niiden peilit ovat miellyttävän suuret. Kaupunkimaastureita on hyvin vuokraamoissa tarjolla.

Autonvuokraus Dubaissa – Europcar

Autonvuokraus Dubaissa oli minulle ajankohtaista kaksi kertaa vuodenvaihteessa 2019/2020. Pyörittelin monen vuokraamon vaihtoehtoja ja päädyin lopulta Europcariin. Firmalla oli selkeimmin esitetty se, millainen autoluokka taattaisiin (moottorin koko ym.). Monilla oli ympäripyöreästi vain maininta ”similar”, joka nyt voi käytännössä tarkoittaa ihan mitä vaan. En halunnut, että Pajeroni vaihtuisi tiskillä johonkin pikkumaasturiin litran koneella. Europcarin hinnat olivat myös isoista firmoista kilpailukykyisimmät.

Autonvuokraus Dubaissa lentokentältä

Kun otin ensimmäisen auton lentokentältä, miehet naureskelivat ja kälättivät arabiaksi kovasti. Kiva seistä siinä tiskillä, kun ei ymmärrä puheesta mitään, mutta sävystä tajuaa, että puheen kohteena olen minä. Kyyppäri lähti näyttämään autoa minulle ja hekottelu, sekä kavereille huutelu jatkui. Kun Teppo liittyi matkalaukkukärryineen mukaan, homma hyytyi heti. Naisautoilijaa kohdellaan täällä varsin sovinistisin asentein.

Palauttaessa olin arkistoinut vuokrapaperit vähän liian hyvin laukun pohjalle ja siinä oli kaikkea muutakin härdelliä. Autoukkeli käskytti minua etsimään niitä papereita varsin kiivaasti. Otin laukut ulos ja sanoin, että ei nyt ole papereita, tee uusi tai keksi jotain. Teki sitten pikapikaa uudet paperit ja palauttivat vielä jotain rahaakin, kun toin auton aikaisemmin pois. Eli hyvin meni.

Mitsubishi Pajero, 3 litran automaatti, 5 päivää 260€. Nolla omavastuu. Tykkäsin ajaa tätä kovasti, mutta olisi pitänyt olla V8. Tosin tälläkin oli oikein kiva hyrryyttää menemään.

Autonvuokraus Dubaissa

Autonvuokraus Dubaissa – Kaupunkitoimisto

Toisen auton otin Europcarin keskustan toimistosta. Nouto meni oikein hyvin, mutta palautus ei. Kierosilmäinen kusettaja päätti lyödä rahoiksi. Minun rahoiksi. Ajattelin, että annan avaimet ja otetaan laukut ja se on siinä. Teppo oli jo etsimässä taksia jolla pääsisimme eteenpäin. Ukko tutki autoa ja kysyi: Koska tämä tapahtui? Hymm… Vaikea kysymys? Että mistähän nyt on ylipäätänsä kysymys??

Helmassa oli joku maalinaarmu. Itse en ollut sitä huomannut aiemmin. Valet parkingin pojat olivat ajaneet selvästi pahki johonkin. Vastasin, että paha sanoa, koska näen sen nyt vasta, mutta mitä väliä, koska nolla omavastuu?

Perseilijä näytti voitonriemuiselta ja julisti, että koska en ole kutsunut poliisia, ei se nolla omavastuu ole voimassa. Maksaa pitää maalaus. Mieluiten nyt heti kuitata hänelle. 400 dollaria.

Yritin selittää, että siksihän se nolla omavastuu otetaan, että ei tarvitse joka naarmua pelätä. Selitykseni ei kuitenkaan tehnyt mitään vaikutusta ukkoon. Hieman tunsin itseni tolloksi ja mietin, että minkähänlainen sotku on edessä? Mitään en siis ollut aikeissa maksaa. Onneksi Teppo tuli paikalle ihmettelemään missä viivyn ja murisi tilanteen kuultuaan, että ei kannata kokeilla. Jännä juttu, että kun mies tuli tilanteeseen mukaan, niin se naarmu jotenkin lakkasi olemasta laskutettavaa…

Volkswagen Passat, 2,5 litran automaatti, 4 päivää 220€. Nolla omavastuu. En tykännyt yhtään tästä autosta. Kapeat ja pienet peilit ja ihan tuhnu muutenkin. Tässä tuli esiin jälleen se bensakoneen ero dieseliin. Kun painoi kaasua, kuului vain ääntä, mutta mitään ei tapahtunut. Eihän tällä voinut lähteä mihinkään pieneen väliin, vaikka kuinka laittoi sporttia päälle. Vastaavankokoinen dieselmoottori antaa vasteen heti.

Autonvuokraus Dubaissa

Muuta huomioitavaa – Tankkaaminen

Mielikuvissani koko UAE oli yhtä bensa-asemaa. Näin ei kuitenkaan ollut. Tankkauspisteitä oli hämmentävän vähän. 50 km ennen lentokenttää rupesin katselemaan bensa-asemaa, näin yhden, mutta en heti kurvannut rampille, sillä tuleehan näitä. Ei muuten tullut.

Sama toistui toistui auton palautuksen yhteydessä. 25 km ennen Deiraa näin Carrefourin yhteydessä yhden huoltoaseman ja liittymän kohdalla Google Mapsissa toisen ja siinä ne sitten olivatkin.

Kokemukseni on vain Europcarista, mutta ainakin heille voi vuokra-auton palauttaa huoleti myös tankki puolityhjänä. Polttoaineen päälle ei lyödä kohtuuttomia palvelumaksuja kuten yleensä Euroopassa tehdään. Puolitankkia bensaa+tankkausmaksu oli 30€

Valet parking

Valet parking toimii liki kaikissa hotelleissa. Se tarkoittaa siis sitä, että auto ajetaan pääoven eteen, henkilökunta nostaa laukut pois ja poika vie auton parkkiin. Asiakas saa lapun autosta ja kun hän tarvitsee autoansa uudestaan, annetaan lappu henkilökunnalle, joka noutaa kulkupelin. Palvelu on maksuton.

Parkkihallit

Ostoskeskusten parkkihallit ovat maksuttomia ja todella suuria. Niihin saattaa muodostua ruuhkaa ihan samoin kuin maanpäällisille teille, jolloin poistuminen voi viedä paljon aikaa.


Autonvuokrauksesta Dubaissa on kirjoittanut lisäkseni:

Terveiset päiväntasaajalta, 2019: Autonvuokraus naisena Lähi-idässä – Ajaminen Arabiemiirikunnissa ja Omanissa

Destination loma, 2018: Autonvuokraus Dubaissa – hullun hommaa vai järkipäätös?

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

2 comments

Dubain risteily MSC Bellissima - FAQs ja fiilikset - TÄMÄ MATKA 12 tammikuun, 2020 - 9:56 am

[…] voi kuin huokailla ihastuksesta. Kirjoitan näiden kaupunkien museoista omat postaukset myöhemmin. Abu Dhabiin suuntasimme risteilyn jälkeen vielä autolla ja Doha jäi niin positiivisesti mieleen, että sinne varmasti tulee mentyä […]

Reply
MSC Bellissima, arvostelussa Persianlahti 7 yötä Dubai - TÄMÄ MATKA 9 tammikuun, 2020 - 2:00 pm

[…] ostaneet lennot Dubaihin jouluksi 2019 ja tarkoituksemme oli kiertää autolla Emiraatteja. Varsinainen reissusuunnitelma oli kuitenkin täysin auki huomatessani, että Persianlahden […]

Reply

Leave a Comment