MSC Bellissima ja Dubain risteily jouluna
MSC Bellissima | Miten valita paras hytti? Pitääkö olla parveke? Onko ruoka hyvää? Millaisia ovat erikoisravintolat? Mitä kuuluu juomapakettiin?
Yhteistyössä Risteilykeskus. Saimme -25% alennuksen risteilyn hinnasta.
Olimme ostaneet lennot Dubaihin jouluksi 2019 ja tarkoituksemme oli liki kolmen viikon ajan kiertää autolla Emiraatteja. Varsinainen reissusuunnitelma oli kuitenkin täysin auki huomatessani, että Persianlahden risteilyjä tarjottiin joulunpyhien ympärille sopuhintaan. Jos on jo ulkomailla joulun, niin miksei viettäisi joulua risteillen? Olisihan se ainakin ihan erilaista ja koska hotellihuoneiden hinnat olivat tapissa, ratkaisuna myös kustannustehokas. Lisäksi Persianlahden risteily sisälsi käynnin Bahrainissa ja Bahrain oli maa missä emme olleet vielä vierailleen. Siitä se ajatus sitten lähti…
MSC Bellissima ei ollut ainoa tarjolla oleva vaihtoehto. Myös Costa, Aida ja Royal Caribbean varustamot olivat omilla aluksillaan samalla Persianlahden reitillä. Kilpailijoiden laivat olivat kuitenkin paljon vanhempia kuin MSC Bellissima, joka on laskettu vesille vuonna 2019. Toinen syy mikä kallisti valinnan MSC:n puoleen, oli varustamon varaukseen tarjoama juomapaketti ja nettiyhteys. Ne olivat varsin rahanarvoisia etuja ja sinetöivät päätöksemme.
MSC Bellissima sai kunnian viedä risteilyneitsyyteni
En ollut aikaisemmin ollut millään varsinaisella The Risteilyllä, joten kaikki oli uutta ja jännää. Ihan siitä varausvaiheesta asti. Kun luin neuvoja ja ohjeita netistä, vaikuttivat hytin valinta, hyttiin kuuluvat lisäpalvelut, juomapakettien vertailu, eri ravintolavaihtoehdot, ruokailuajat jne. olevan lähellä ydinfysiikkaa monimutkaisuudessaan.
Järkeilin, että koska laivaan kuitenkin tulee tuhansia ihmisiä ja he kaikki saavat oletettavasti nukuttua sängyssä sekä syötyä ja juotua, saattaisin selvitä tästä rastista. Viestini onkin, että asioista voi tehdä itselleen monimutkaisia ja pyöritellä jokaista yksityiskohtaa loputtomiin, tai sitten voi luottaa siihen, että varustamot ovat suunnitelleet palvelunsa mallilla ”For Dummies”. Risteilykeskus auttaa myös, jos sormi menee suuhun vaihtoehtojen kanssa.
Lopulta ongelmia aiheutti lähinnä se, että toisin kuin lentoja ja siihen kuuluvia palveluita varattaessa, risteilyllä ei ollutkaan kaikkia vaihtoehtoja palveluista ja retkistä nähtävissä heti, tai niitä ei päässyt itse hallinnoimaan välittömästi. MSC for Me -sovellus toimi vasta laivalla, eikä sielläkään heti kunnolla. Varustamon nettisivut olivat taas kovin kömpelöt ja hitaat käyttää ja niiden info esim. retkistä ja ravintoloista varsin pelkistettyä.
MSC Bellissimassa riittää hyttejä
MSC Bellissima on suuri alus ja hyttejä on 2250 kappaletta. Me halusimme parvekkeellisen hytin. Pientä hämmennystä aiheuttivat kolme hyttiluokkaa: Bella, Fantastica ja Aurea, joissa kaikissa oli parveke. Vilkaisu hintaan helpotti valintaa kummasti ja päädyimme Fantastica-luokkaan. Eri hyttiluokkien tarkempia eroja voi katsella täältä.
Hytin sijainnille annetaan usein paljon painoarvoa, mutta sinällään siihen on minusta ihan turha tuhlata omaa energiaa. Järjestelmä ehdottaa parhaimpia hyttejä kustakin hyttiluokasta varausvaiheessa ja on luultavasti oikeassa. Toki mekin tuijottelimme hyttikarttoja hetken, mutta lopulta kaksi hyttiä näytti meistä täysin identtisiltä (eri kansi ja sijainti), emmekä tajunneet niiden eroa. Risteilykeskuksen Henna kertoi, että ero oli parvekkeen kaiteen materiaalissa. Eli aika pieniinkin yksityiskohtiin näissä hyttitiedoissa kiinnitetään huomiota.
MSC Bellissima hytti nro 11072
Hyttimme sijaitsi kannella 11. keulassa ja oli mukavan lähellä hissiä. En jaksa uskoa, että sijainti esim. perässä olisi vaikuttanut viihtyvyyteen mitenkään. Sen sijaan se kenet saa seinänaapurikseen vaikuttaa paljonkin. Terveisiä vaan sinne Espanjaan. Onko pakko aina HUUTAA?
Hytti oli puhdas ja vuode yllättävän hyvä nukkua. Mielipaikakseni muodostuikin sänky, jossa loikoilin paljon pitäen parvekkeen ovea auki ja kuunnella meren hiljaista kohinaa. Parveke oli niin olennainen tekijä mukavuuden kannalta, että minua lienee jatkossa vaikea saada parvekkeettomaan hyttiin.
Valaistus oli hyvä ja erityiskiitos USB:sta, joka sijaitsi fiksusti yövalon alaosassa. Kaikesta huomasi, että MSC Bellissima oli uusi alus. Ainut miinus oli vaatekaappi, jonka liukuovet olivat vain tiellä. Suihkussa mahtui hyvin pesemään hiuksensa ja ilmanvaihto toimi, eli kosteus ei levinnyt mihinkään sieltä. Tila riitti kahdelle oikein hyvin, mutta mikäli hytissä majoittuisi lapsi vuodesohvalla, kokisin sen ahtaaksi. Hyttiin olisi tässä hyttiluokassa voinut tilata myös ruokaa veloituksetta, mutta eipä tuota vaihtoehtoa tullut käytettyä. Hyttipalvelija siivosi kahdesti päivässä.
Aluksella on kaikkiaan 2250 hyttiä ja lukuisia eri hyttiluokkia. Ehkäpä mielenkiintoisin ”uutuus” on sinkuille tarkoitettu Interior Studio-sisähytti. Tutustuin herraan, joka tuollaisessa hytissä matkusti ja hän vaikutti tyytyväiseltä.
MSC Bellissiman À la carte -pääravintola kaipaa kehittämistä
MSC Bellissiman Posidonia Restaurant 5. kannella palveli heitä, jotka halusivat syödä aamiaisen ja lounaan pöytään tarjoiltuna. Teppo kokeili aamiaista (tarjolla klo 7-9) kerran, mutta palasi sen jälkeen buffan antimiin. Lounasta sai tuolla klo 12-14.30 ja söimme siellä kolmesti.
Kaikille vieraille oli osoitettu à la carte -pääravintola, jossa voi käydä syömässä illallisen haluamaan kattausaikana. Tuon kattausajan voi Fantastica-luokassa valita itse. Meillä ravintolana oli Il Ciliegio & Le Cerisier 6. kannella ja kattausaikana klo 18. 45.
À la carte -pääravintola ei kyennyt vakuuttamaan meitä joka ruokailulla ja tässä olisikin MSC Bellissiman kohdalla yksi kehityskohde. Toki listalta sai valittua mieleiset annokset ja jättää ruokia väliin, mutta silti minulta meni ihan liikaa ruokaa roskiin. Ruuan mauttomuuden lisäksi oli muutakin ongelmaa. Eteeni kannettiin annoksia rikkonaisilla ja rasvaisilla lautasilla ja ehkäpä niitä juomalasejakin olisi voinut pesaista paremmin. Ja se kuohuviini! Koko aikana en saanut sitä kylmänä eteeni tässä ravintolassa.
Pöydissä kierteli jatkuvasti jonkinlainen pikkupomo kyselemässä maistuiko ruoka ja kerran erehdyimme mainitsemaan, että mm. ceviche ei ollut limettiä nähnytkään (kyseessä on siis kala joka raakakypsytetään limetillä). Pomon ensimmäinen tarkentava kysymys oli: ”Hymyilikö tarjoilija?” Kun lähdimme pois, juoksi joku hieman isompi pomo perään pahoittelemaan että palvelu oli ollut huonoa. Tosi hi-taas-ti kerroin jälkeen, että tarjoilijassa ei ollut todellakaan yhtään mitään vikaa, vaan ruuassa. Herra vaan nyökytteli ja sanoi, että huomenna hän pitää henkilökohtaisesti huolen, että meitä _palvellaan_ paremmin
Ruokalista päivittyi MSC for Me -sovellukseen vasta muutaman päivän merellä olon jälkeen, mutta sitä kannatti ehdottomasti seurata. Huomasimme esim. hummerin listalla ja suuntasimme tietenkin silloin illalliselle tuohon ravintolaan.
Erikoisravintoloita löytyy
Harkitsimme hetken ylimääräisen ateriapaketin ostamista. Maksamalla 85€ olisi päässyt kolmeen erikoisravintolaan illallistamaan. Tarjolla olisi ollut mm. japanilaista, espanjalaista ja ranskalaista keittiötä. Vaihtoehto jäi kuitenkin käyttämättä, sillä jo olemassa olevat ravintolat tarjosivat ihan riittävästi erilaisia makuja ja kyllästymisen vaaraa ei ollut. Lisäksi erikoisravintoloita oli moitittu arvosteluissa, joten tuntui turhalta laittaa lisää rahaa ruokaan, jos ei ollut takeita siitä, että laatu varmasti paranisi.
Marketplace Buffet. Ei nyt loistava, mutta erittäin hyvä
MSC Bellissimalla yli 3500 m²:n Marketplace Buffet täytti koko laivan perän 15. kerroksessa. Paikka tarjoili ruokaa 20 tuntia vuorokaudessa.
Tituleraan itseäni jonkin sortin kulinaristiksi, mutta ymmärrän myös asiakkaiden ja aukioloaikojen asettamat realiteetit. MSC Bellissiman liki läpi vuorokauden aukiolevassa buffetissa ruokaa valmistetaan tuhansille matkustajille, jotka edustavat makutottumuksineen kymmeniä eri kansalaisuuksia. Näin ollen hyväksyn muoviset lautaset, varovaisen maustamisen (lisää mausteita voi aina laittaa, mutta pois niitä ei voi ottaa) ja tiettyjen perusruokien yliedustuksen olosuhteiden sanelemana käytäntönä. Buffet oli – ei nyt loistava, mutta erittäin hyvä.
Syömisympäristönä à la carte -pääravintola oli tietenkin rauhallisempi, kuin hälyinen buffet. Ratkaisimme ongelman suuntaamalla lautasten kanssa ulos takakannelle syömään. Virallisesti paikka oli kai suljettu iltaisin, mutta nätisti tarjoilijat kiikuttivat silti sinne juomia. Lämpöisessä illassa oli kiva istua pidempäänkin. Sama paikka toimi loistavasti myös aamiaisella.
Kasvisruuat olivat iloinen yllättäjä
Kasvisruuat yllättivät todella positiivisesti. Tarjolla oli mm. munakoisopaistosta, artisokkaa, haudutettua fenkolia, Pakora-kasviksia (kikhernejauhoista ja kasviksista tehtyjä paistettuja möykkyjä), erilaisia hummuksia, Baba ganoush eli munakoisotahnaa, paahdettua kukkakaalia, mausteriisejä, pikkelöityjä kasviksia, oliiveita jne. Voi olla, että risteilyn sijoittuminen Persianlahdelle, missä ruokakulttuuri on kasvispainotteisempi kuin esim. Euroopassa, teki näiden ruokien valikoimasta erityisen hyvän. Kasvissyöjälle ei MSC Bellissima olisi mitenkään ongelmallinen paikka.
Pitsanpaistopiste oli yksi suosituimmista ja yllättävän hyvä pitsaa siellä tehtiinkin (myös kasvis). Toinen ihmisten selkeä suosikki oli pastaosasto. Buffetissa oli myös oma mozzarellantekopisteelle, mutta mozzarellajuusto mitä sieltä valmistui, oli valitettavan mautonta.
Intialainen paistopiste tarjosi läpi risteilyn hyviä curryja. Iltaisin oli myös aina joku etninenkeittiö edustettuna. Jos ”eurooppalaiset” ruuat olikin maustettu varovasti, näistä ruuista ei makuja uupunut.
Illallisella buffetissa oli aina 2-3 eri kalaa tarjolla ja ne olivat valmistettu hyvin. Myös erilaiset äyriäissalaatit olivat poikkeuksellisen laadukkaita. Harvemmin buffassa salaateissa on kampasimpukoita!
Kaikki tuoretuotteet olivat oikeasti tuoreita. Syöjän oli mahdollista tuunata salaattiannos juuri omaan suuhun sopivaksi. Öljyjä, viinietikoita, maustekastikkeita, yrttejä, valkosipulia jne. löytyi joka linjastolta. Laivan omat leipomot leipoivat läpi päivän tuoretta leipää tarjolle.
Alussa nurisin jälkiruokatiskin valikoimasta, mutta mutina loppui löytäessäni ”cinnamon rolls” -paistoksen. Kun vuokaan ladotaan korvapuusteja, voita, kinuskia ja saksanpähkinää, niin eihän se voi muuta olla kuin syntisen hyvää.
Kansalaisuuksia ja tapoja löytyy
Persianlahden risteily on hyvin kansainvälinen ja koomisilta tilanteilta ei voinut välttyä. Pokassa oli useammankin kerran pitelemistä, kun seuraili eri kansalaisuuksien ruokailu- ja käytöstapoja. Aasialaiset jyrsivät kokonaisia pitkiä patonkeja sellaisenaan ja yrittivät viedä koko tarjoiluastian tiskiltä omaan pöytään. Naamahuntu ja spaghetti ovat aina hupaisa yhdistelmä ja intialainen täti räpätti vatsamakkarat hytkyen (perinteinen sari paljastaa ne hyvin), kuinka hän tekee kaiken paremmin (myös pastat, pitsat ja hampurilaiset).
Easy-juomapaketti
Joulun aikana varustamo tarjosi MSC Bellissiman Dubain risteilyyn ilmaisen juomapaketin. Easy-juomapakettiin (29 €/päivä) kuului rajoittamaton määrä alkoholillisia ja alkoholittomia juomia (max 6 €/kpl), sisältäen hanaolutta, viinejä laseittain, valikoima cocktaileja ja väkeviä alkoholijuomia, virvoitusjuomia ja hedelmämehuja laseittain, pullotettuja mineraalivesiä ja perinteisiä kuumia juomia (esim. espresso, cappuccino, caffe latte, tee).
Käytännössä listalla oli muutama juotava viini, kuohuviini, hanaolut, joitakin teräviä ja useampiakin drinkkejä, jotka mahtuivat tuon max . 6 euron rajaan. Itse luulin homman toimivan niin, että maksaisin erotuksen mikäli ostaisin kalliimman juoman, mutta näinhän se ei mennyt tällä varustamolla. Eli mikäli mielii kalliimpia juomia, maksaa koko juoman hinnan + 15% palvelumaksun.
Myös pullovesi piti tilata/ostaa erikseen, mikäli ei jaksanut käydä täyttämässä pulloaan vesipisteessä. Litran pulloja löytyi myös, kunhan muisti sellaisen erikseen pyytää.
MSC Bellissima
- Rakennusvuosi: 2019
- Pituus: 315 m
- Bruttotonnit: 167 600 t
- Matkustajia: 5 700
- Henkilökuntaa: 1 500
- Laivaluokka: Meraviglia-luokka
MSC Cruises on yksityisomisteinen italialainen varustamo, jolla on tällä hetkellä 17 risteilyalusta.
Lue myös mitä risteily maksoi, miten kannattaa pukeutua, millaisia retkiä varustamo tarjoaa, miten hoituu laivaan nousu ja sieltä poistumiseen, hyvitetäänkö CO2-päästöt jne.
Osallistu Matkamessujen lippuarvontaan!
Kerro kommenttikenttään millaisella risteilyllä olet käynyt ja osallistut kahden hengen lippupaketin arvontaan. Jätä kommentin yhteydessä toimiva sähköpostiosoite, jotta saan sinut kiinni (ei näy muille). Arvon voittajan 14.1.2020. Lippu toimitetaan sähköpostilla.
23 comments
[…] Ja sen hän todellakin teki. Kävimme mm. ihastuttavalla purjeveneristeilyllä Andamaanienmerellä, risteilemässä Persianlahdella, tekemässä ruokamatkan Unkariin ja seikkailemassa […]
MSC Bellissima ja Dubain risteily vaikutti mielenkiintoiselta eli kiitos Annalle tarinasta ja upeista kuvista.
Meillä on erinomainen kokemus Risteilykeskuksen toiminnasta 2018 maaliskuussa, kun lähdimme parin viikon retkelle Etelä Kiinan merelle. Upea laiva oli Norwegian Jewel ja reitti: Singapore – Singapore, Merellä – , Ko Samui – Thailand, Laem Chabang, Bangkok – Thailand, Laem Chabang, Bangkok – Thailand, Merellä – , Ho Chi Minh City – Vietnam, Merellä – , Hue (Danang) – Vietnam, Halong Bay – Vietnam, Merellä – , Hong Kong – Hong Kong.
Sviittimme oli keskellä laivan keulassa. Hieno ikimuistoinen risteily…….
Terveisin Kaksi Satunnaista Matkailijaa
CATEGORY: SE Forward Facing penthouse, large balcony
STATEROOM: 10000
Add-ons:
2 x 4 Meal Speciality Dining Package
2 x Adult Ultimate Beverage Package including selected Lavazza specialty coffees*
2 x Bottled Water (1 liter) per person per day
2 x US $125 On-Board Credit Certificate per cabin
2 x US $50 On-Board Credit Certificate per cabin
1 x Internet Package (250 Minutes)
2 x Prepaid Service Charge for Suites & The Haven
2 x Service Charge – Adult Ultimate Beverage Package
*Lavazza specialty coffees served in restaurants during meal times
Oi-joi mikä risteily teillä onkaan ollut!
Tuosta laivasta ei ole kyllä pahaa sanaa kuulunut, eli ilmeisen upea on.
Risteilykeskus kyllä auttoi ja myös muistutteli varauksenteon jälkeen hyvin kaikesta risteilyyn liittyvästä.
Itse olen käynyt vain risteilyllä Ruotsiin ja Tallinnaan.
Tukholman, Tallinnan ja Ahvenanmaan lisäksi olen risteillyt Visbyyhyn ja rahtilaivalla Saksaan.
Tallinna ja Tukholma 😅
[…] MSC Bellissima, arvostelussa Persianlahti 7 yötä Dubai […]
Tallinan ja Ruotsin risteilyllö vain, muuhun ei opiskelijabudjetti riitä. Tämä risteily olisi varmasti ikimuistoinen kokemus 🙂
MSC Meraviglialle pääsin tutustumiskäynnille kun se oli Helsingissä kesällä 2018. Olihan aika hulppea laiva ja Swarovskin portaatkin. Joskus voisin kokeilla vaikka Välimerenristeilyä koska ”isot valtameret” eivät minua helposti merisairaaksi tulevana kiinnosta.
Omat risteilyt tehty Ruotsiin, Tallinnaan ja Riikaan. Lisäksi lapsena maanmainioita sisävesiristeilyitä sekä Keski- että Itä-Suomessa.
Mukana arvonnassa 🙂
Eipä ole tullut käytyä kun Virossa, Ruotsissa ja Ruotsin kautta Tanskassa laivoilla, joten kyllä kiinnostaisi kovasti kokea hieman upeampi THE risteily.
Olen käynyt neljä kertaa kansainvälisillä risteilyllä. Kaksi kertaa Karibian ja kaksi kertaa Dubaista Persianlahden risteilyillä.
Yleensä en diggaa laivoja, ne ovat vain pakollinen siirtymäväline naapurimaihin täältä periferiasta. Mutta – teimme elokuussa 2017 jokilaivalla risteilyn Köln – Mainz -Köln, laiva kävi myös Moselilla Reinillä lipumisen lisäksi, ja tuosta puuhasta me tykättiin kovasti. Joka päivä seikkailtiin eri kylissä, yleensä omatoimisesti, sillä laiva parkeerasi aina kylän keskelle. Risteily varattiin itse suoraan varustamolta NickoCruises, kotikieli saksa. Lennot yms kaikki myös itse – ts sai tulla ja mennä miten itselle parhaiten sopi. Laivalla oli n 70 matkustajaa ja meidät omittiin heti muutaman oikein mukavan saksalaisen toimesta samaan ’ryhmään’ (kun oltiin niin ulkomaaneläviä muulle laivaseurueelle) – meille varailtiin paikkoja sun muuta ja olivat oikein hauskaa seuraa. Tällaiselle paatille voimme lähteä toistekin, mutta tuollaiselle isolle risteiljälle meitä ei todellakaan saa 😉 Douro voisi olla kiva seuraavaksi.
Vain Tallinnan ja Ruotsin 😁
Kiitos mielenkiintoisesta ja perusteellisesta kuvauksesta Anna. Nuo juomapaketti ym. kokemukset oli mielenkiintoista luettavaa.
Lähdemme kuukauden kuluttua kolmannelle risteilyllemme ja tällä kertaa Kanarian saarille. (ps. minua ei tarvitse huomioida arvonnassa 🙂 ) Siksi kiinnostaa lukea miten eri laivoilla nuo hommat pelaavat.
Odotan mielenkiinnolla seuraavaa, mutta vielä enemmän sitä, millaisia retkiä ym. reissulla oli tai mihin laivalta pääsi vierailemaan etc
Tavataan messuilla.
Pietarin risteily. Suunnitelmissa myös Persianlahden risteily, jonka vuoksi odotan innolla tästä jutusta toista osaa! 🙂
En vielä missään muualla kuin Ruotsin risteilyillä, mutta lokakuulle on varattuna MSC varustamon risteily välimerelle 🙂 Odotan innolla!
Karibian risteilyllä ja mukavaa oli.
Ruotsinristeily ainut risteily vielä toistaiseksi…
Toistaiseksi Ruotsin ja Viron risteilyt on ainoat mutta ainakin Karibian olisi haaveissa. 🙂
Karibianristeily ja sinne on päästävä takaisin. Välimeren risteily sen jälkeen tuntui huijaukselta. Persianlahden risteily ja siirtoristeily Karibialle ainakin vielä suunnitteilla ja lisää uusia saaria sieltä
Ruotsinristeily 😄
Ruotsinristeily, Kristina Cruisesin itämerenristeily, Norjan vuonoristeily, muutama Ropax-risteily!
NCL Karibialla ja Meksikon rivieralla Losista