Autoilu Italiassa on todella vaarallista – Ainakin mikäli on uskominen näitä bloggaajia.
Autoilu oli hermoja raastavaa, myös pelkääjän paikalla. Kun joskus teemme seuraavan kiertomatkan, se suuntautuu Roomasta Napoliin. Ja se tehdään satavarmasti julkisilla. – Prefirita-blogi
Ajomatkani oli kamala… Ajoin rajoitusten mukaan ja takaa tulevat tööttäilivät minulle vähän väliä. He ohittivat aggressiivisesti kiilaten autoni eteen vain muutaman sentin raon jättäen. Turvaväleistä ei ollut moottoritiellä tietoakaan! – Unelma todeksi – talo Italiassa -blogi
Kuskit vaihtavat kaistaa vain hivuttautumalla hiljalleen eteesi varoittamatta siitä suuntavilkulla. Jos kaistoja on kolme, vierekkäin saattaa olla viisi autoa, ja Vespat puikkelehtivat vielä autojen väleissä. Isommissa ristyksissä, kiertoliittymissä ja leveillä kaduilla ei sitten välttämättä olekaan kaistamerkintöjä. Koko ajan on oltava valmiina painamaan jarrua, sillä kuka tahansa voi tulla milloin tahansa eteesi mistä tahansa. – Isyyspakkaus -blogi
Liikennekulttuuri Italiassa on hullua. Kaahareita, rynnijöitä ja kahjoja riittää. Meno ei todellakaan ole leppoisaa. Kuskille on syytä antaa keskittymisrauha. Ajon aikana ei mussuteta ruokia tai opasteta takapenkkiläisiä. Italiassa ohitetaan aina sieltä, mistä vain suinkin pääsee pujahtamaan. Myös oikealta. Myös kieltoalueella. – Tuomas Salste, Matkaopas Alpeille
Tämä blogisti on kyllä täydellisesti eri mieltä!
Autoilu Italiassa on todella ihanaa!
Autoilu on mahtava tapa kiertää tuota upeaa maata. Ajaminen ei ole sen vaikeampaa kuin Suomessakaan. Jos selviydyt Helsingissä ajamisesta, osaat ajaa myös Napolissa. Jotenkin hupsua ruokkia mielikuvia Italiasta kaoottisena liikennemaana. Kannattaisi kokeilla Aasian suuntaa, jos sellaisesta haluaa oikeita kokemuksia.
Tietenkin tiellä voi olla joitain hermoilijoita aina välillä, mutta niinhän heitä on kaikkialla maailmassa. Torvikin voi soida, mutta yleensä se on vain ystävällismielinen tuuttaus, ei agressiivinen äänimerkki. Ja se paljon kauhisteltu punaisia päin ajaminen Italiassa. Tulkaapa Ouluun katsomaa liikennekuria.
Infrastruktuuriin liittyvia asioita, kuten kapeita mutkaisia teitä maaseudulla, kaupunkien suuria risteyksiä monine kaistoineen tai moottoriteiden lyhyitä liittymäkaistoja ei pidä sekoittaa liikennekäyttäytymiseen. Eiväthän ne ole autoilijoiden aiheuttamia haittoja.
Myös Suomessakin pitää olla valmis pysähtymään koska vaan nopeasti, osata liittyä ripeästi moottoritien autovirtaan, (siis kyllä, näin tulisi toimia) ja hallita autonsa myös mutkissa.
Miksi auto alle?
Toscanan, Umbrian, Marchen sekä pohjoisessa Emilia-Romagna ja Ligurian maakuntien pienet kylät, linnoituskaupungit, ja upeat maisemat, joissa tiet polveilevat pitkin viiniviljelmiä. Pohjoisen järvien Comon, Gardan ja Maggioren maagiset rannat, joiden taustalla kohoavat jylhinä Dolomiittien huiput. Näiden paikkojen saavuttaminen julkisilla kulkuvälineillä viikossa tai kahdessa, on sekä aikaavievää, että osittain täysin mahdotonta. Käyttämiimme Agriturismo-majoituksiin ei edes olisi päässyt bussilla.
Autoilu Italiassa koukuttaa
Autoilu Italiassa on niin ihanaa, että siihen jää koukkuun. Joka kesä, viimeiset viisi vuotta olemme suunnanneet Italiaan. Eikä turhaan. Italia on sulostuttanut suveamme monilla yksinkertaisen seisauttavilla maisemilla, ja reiteillä, jotka muistaa vielä vuosien jälkeenkin.
Kun nostaa pirskahtelevan Proseccon kotimaassa huulilleen ja sanoo kumppanilleen: ”Muistatko kun Italiassa ….”, tietää tavoittaneensa jotain ainutlaatuista.
VUORA-AUTO ALLE SUORAAN LENTOKENTÄLTÄ
Milanon Malpensa lentokenttä on helppo paikka noutaa vuokra-auto. Sixtin toimipiste oli helposti heti samassa terminaalissa, mihin Finnairin lento laskeutui ja siellä ei ollut jonoja, toisin kuin ns. halpisyhtiöiden tiskillä. Tämä on yksi syy, miksi suosimme näitä parempia autonvuokraustoimistoja, kuten Sixtiä. Mikään ei latista tunnelmaa matkalle lähtiessä niin hyvin, kuin tunniksi jonoon juuttuminen ja epämääräisistä ehdoista taisteleminen tiskillä.
Etenkin juhlapyhien aikana suosittelen vahvasti käyttämään vain firmoja, joilla on omia autoja, EI brokereita. Olen itse seissyt Rooman kentällä kiirastorstaina puolenyönaikaan, kun välittäjä tyynesti ilmoitti, että kaikki autot ulkona, eli ei hyvissä ajoin varattua autoa sinulle ja laittoi kioskin kiinni.
Normaalit rutiinit, eli luottokorttitietojen varmentaminen varaukseen, omavastuu osuuden tarkistaminen vahinkojen varalle jne. hoituivat nopeasti. Tepolla on käytössä ylimääräinen vakuutus, joka korvaa autonvuokrauksen omavastuun ympäri maailmaa, joten mitään ylimääräisiä vakuutuksia ei autoon otettu. Lisää vakuutuksesta voit lukea täältä.
Omavastuun poisto, eli CDW on yksi tärkeimmistä asiosta, joka vuokrauksessa kannattaa muistaa. Se takaa, että et joudu tilanteeseen, jossa maksettavaksesi laitetaan jo autossa olleita naarmuja tai pelkäämään joka yö, että autoa naarmutetaan parkkipaikalla. Myös ajaminen on levollisempaa, kun jokaista lähelle tunkevaa autoa ei tarvitse säikkyä.
Tähän vakuutukseen liittyy myös brokereiden yleisin huijaustapa, eli se yritetään myydä pakollisena asiakkaalle, mitä se ei tietenkään ole. Toinen vakuutukseen liittyvä koijaus on myydä se kahteen kertaan asiakkaalle. Eli ensin välittäjän kautta ja sitten vuokraamon tiskillä.
Monilla on huonoja kokemuksia autovuorausfirmoista. Jos autonvuokrauksen kiemurat, eri vakuutuksien lyhenteet ja yleisimmät vedätykset mietityttävät, lue Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen.
C-mersu on kompakti ja kaunis, mutta tehoton
Autot sijaitsevat Malpensan lentoasemalla parkkihallissa, mihin pitää kävellä jonkun matkaa. Opasteet kentällä eivät ole ihan parasta laatua, mutta pienen harharetken jälkeen paikka löytyi. Autoksi saimme pakastavedetyn Mercedes-Benz C 180 Bluetec -sarjan auton.
Kiersimme auton poikien kanssa ja etsimme kolhuja, mutta ei niitä löytynyt yhtään. Auto tuoksuikin vielä ihan uudelta, ja oli niin puhdas sisältä, että vähän hävetti asettaa pölyiset kengät tummalle matolle.
Pikkuässä on ulkonäöllisesti varsin kaunis auto ja sisätiloiltaan kohtuullisen laadukas. Autossa on 7-portainen automaatti vaihteisto, joka osoittautui ihan miellyttävä ajossa. C tuntuukin kompaktilta autolta ratin takaa. Malli on kuitenkin MB:n pikkuauto ja suurempiin Mersuihin tottuneelle kaasun painallus tuo pettymyksen. 1.6 litraisen moottorin teho ei yksinkertaisesti riitä näin isoon autoon. Valitettavasti. Info-järjestelmän antamat bonuspisteet taloudellisesta ajosta eivät lohduta, jos ohitukseen tarvitaan kunnon kiihtyvyyttä.
Myös takapenkille pitää mahtua
Koska pojat olivat mukana, lapsien viihtyvyys oli olennainen tekijä matkan onnistumisen kannalta. Takana oli pidentyneen akselivälin takia riittävästi tilaa. Tosin reput oli laitettava takaluukkuun, jos tavoitteli täydellistä mukavuutta kahdelle hengelle. Itse olisin kaivannut taakse myös paikkaa juomapulloille. Nyt pulloja tungettiin syliini aina käytön jälkeen. Takaoven säilytyskolo kun oli auttamattoman pieni ja huonon mallinen. Pienen etsimisen jälkeen USB latauspistokkeita löytyi keskikonsolista kaksin kappalein (onneksi!), joten rauha säilyi koko matkan ajan hyvin.
Nämä pienehköt mutinat eivät liity vuokraamoon mitenkään, vaan auton malliin. Pari kertaa aiemminkin on reissuilla alle sattunut tehoton pikku Mersu, ja ne vaan kannattaisi kiertää kaukaa.
Mutta sitten se varsinainen The Juttu – eli ajaminen Italissa. Olen tähän poiminut kolme asiaa, jotka todennäköisesti ovat ne eniten hämmennystä aiheuttavat.
Maksulliset moottoritiet – Kiitää alla autostrada!
Italialla on kattava moottoritieverkosto. Pelkästään moottoriteitä (130km/h) on noin 6400 km ja muita moottoriliikenneteitä (110km/h) melkein 300.000 km. Autostradat halkovat Italian niemimaan sekä pituus-, että leveyssuunnassa. Ne eivät yllä Espanjan tai Saksan moottoriteiden tasolle suoruudessa tai leveydessä, mutta ovat turvallisia ja nopeita, jos haluat liikkua pidempiä matkoja nopeasti.
Moottoritiet etenkin suurien kaupunkien välillä ovat maksullisia, ja tietulleista voi tulla nopeasti isokin summa maksettavaa. Meille kuluja tuli viikon matkalta yhteensä 75 euroa. Moottoritielle ajettaessa otat lipun automaatista, ja poistuessasi voit maksaa sen joko kortilla tai käteisellä. Kortti saattaa olla nopeampi, sillä mitään tunnuslukuja ei tarvitse syöttää. Muovia vaan automaattiin tai rahastajalle, ja se on: Arrividerchi.
Navigointi
Lataa puhelimeesi kartat jo valmiiksi Suomessa. Nokialainen on osoittautunut varmimmaksi apulaiseksi. Myös perinteinen paperikartta helpottaa hahmottamaan missä mennään. Älä missään tapauksessa lähde ilman mitään karttaa tien päälle.
Jos navigaattori pettää ja kylteistä ei saa tolkkua, kysy neuvoa. Italialaiset auttavat mielellään, vaikka eivätkään kaikki puhu hyvää englantia. Paikallinen kyläkauppias tai pergolan varjossa nuokkuvat vanhat miehet tietävät kyllä jokaisen seudun hotellin.
Autossamme oli navigaattori, mutta nyt osui kohdalle varsinainen arpoja. Laite on ns. multimediahärpäke, mikä teki käytettävyyden hankalaksi.
Välillä tämä harhaanjohtaja piti sammuttaa ja käynnistää uudelleen, välillä laskettiin reittiä minuutteja. Laite pysyi hyvin mukana niillä alueille, millä navigointi onnistui ihan ominkin avuin kylttejä lukemalla. Lopuilla alueilla Nokia sitten opasti perille.
sakot ja pysäköinti
Italiassa valvotaan liikennekuria elektronisesti huomattavasti enemmän kuin Suomessa, ja monasti autoilija ei edes huomaa tehneensä rikettä. Sakkojen lisäksi yllättävää pikavoittoa saattaa tulla siitä, että autovuokraamolla on oikeus veloittaa asiakkaan luottokorttitililtä noin 50 euron suuruinen kulu ”administration feenä” siitä, että he selvittävät poliisille autonvuokraajan yhteystiedot.
Pysäköinnissä on vain yksi asia joka kannattaa muistaa, ja se on kaupunkien ajokielto. ZTL – Zona traffico limitato– alueelle ajamisesta tulee sakko, joka on n. 90 euron luokkaa. Eli jos näet ajokielto merkin ja kirjaimet ZTL, mieti todellakin hetki ennen matkan jatkamista.
Auton ajaminen näillä alueilla on kuitenkin sallittua parkkihalliin. Auto kyllä kuvataan suljetun alueen rajalla, mutta parkkihallista menee keskusvalvomoon tieto, että auto tuli luvalliselle parkkipaikalle ja sakko poistetaan. Tämä käytäntö on myös hotelleilla, eli jos menet purkamaan matkatavaroitasi hotellin eteen ja viet auton sen jälkeen parkkiin kauemmaksi, hotelli poistaa sakkosi. Varmista tietenkin hotellilta etukäteen, että he toimivat näin.
Jos asia tuntuu vaikealta, siitä on kirjoitettu paljon neuvoja täällä.
Turistien suosimissa paikoissa, kuten linnoituskaupungeissa, on pysäköinti järjestetty todella hyvin. Seuraat vain P-merkkejä, ja saat autosi lailliselle parkkipaikalle. Ja ei, liikennemerkkien tekstit eivät ole englanniksi, koska olet Italiassa. Oli enemmän kuin riemukasta lukea Tripadvisorin kommentteja aiheesta!
Tuosta ongelmia aiheuttavasta liikennemerkistä on monia versioita, mutta yleisimmin käytössä ovat nämä kaksi:
Ajoreittimme
Meidän ajoreittimme oli Milano-Parma-Siena-Lucca-Lago Maggiore-Milano. Suurten turistimassojen välttämiseksi näihin paikkoihin kannattaa matkustaa alkukesällä tai syksyllä. Nyt missään ei vielä ollut suurta ruuhkaa, ja liikenne soljui eteenpäin hyvin. Ajoa kertyi vajaat 2000km. Auto käyttäytyi navigaattoria lukuunottamatta moitteettomasti koko matkan. Dieseliä tankattiin kahdesti, kulutus oli 5l/100 km, eli hyvin pieniruokainen peli oli kyseessä.
Sixtillä auto palautetaan tankki täynnä, eli pienempien vuokraamojen harrastaman rahastustavan, palautus tankki tyhjänä, kanssa ei tarvinnut harmitella. Car Rental return-paikka löytyi helposti ja siellä ei ollut ruuhkaa. Auto tarkastettiin nopeasti, kaikki oli kunnossa, ja se oli siinä. Ei muuta kuin tavarat kantoon ja nenä kohti Suomea.
Italia – Ti amo <3
Julistan seuraavat viikon blogissani Italian viikoiksi! Tämän juuri päättyneen ihanan Toscanan lomamme lisäksi julkaisen myös Bloggerin syövereihin jääneet vanhemmat Italian-kirjoitukset uusin upein kuvin. Lupaan, että tämän Italia tykityksen jälkeen sinuunkin on tartutettu Italia-kuume.
Mene, mene hyvä ihminen jo varaamaan lentolippu, auto ja hotellit!
Lisää Italia-aiheisia kirjoituksia löydät täältä.
Seuraa blogia : INSTAGRAM – FACEBOOK – BLOGIPOLKU – BLOGLOVIN’
54 comments
[…] Ajaminen Italiassa voi olla tottumattomalle hankalaa, etenkin kiemuraisella rantatiellä. Ulkokurveissa on kuitenkin useissa paikoissa peilit, bussit antavat ääni-merkkiä ennen mutkaa ja vaikka tie on ahdas, niin ainahan sopu sijaa antaa ja pakki vielä enemmän. Heinäkuun helteillä teiden kapasiteetti ylittyy väistämättä ja liikenne menee tukkoon. Silloin on vain varattava siirtymiin enemmän aikaa ja malttia. Lue lisää Italiassa ajamisesta täältä. […]
[…] Autoon liittyvä toinen hauska piirre oli sen keräämä huomio. Tai oikeastaan ei auton keräämä huomio, vaan naiskuljettajan keräämä huomio. Etenkin Italiassa nainen tuollaisen auton ratissa oli jotenkin erityisen pitkiä ja kiinnostuneita katseita keräävä. Naiskuljettajana sain myös aivan valtavasti positiivista huomiota ja apuja. En joutunut kertaakaan peruuttamaan kapeilla kujilla tai silloilla, vaan aina vastapuoli peruutti autonsa. Muutenkin tuntuu, että Euroopassa katsekontaktin ottaminen miesautoilijaan auttaa heti ja antaa tilaa ja paljon anteeksi. Suomessa nämä ärrimurrit rattien takana eivät käyttäydy lainkaan niin sulavasti. Italiassa ajamisen ongelmista olen kirjoittanut ihan oman jutun. […]
Löysin tämän, kun hain arkistoista postauksiasi auton vuokrauksesta. Miten se onkaan mennyt ihan ohi! Hyvä ja kattava selvitys, joka menee jakoon omassa blogissani. Ja olen niin samaa mieltä: autolla ajaminen Italiassa on ihanaa! Tai no, ainakin Pohjois- ja Keski-Italiassa. Joustavuutta löytyy ja tilaa annetaan ihan toisella tapaa, etenkin jos vähän isommalla autolla on liikkeellä. Hirveä reissukuumekin tuli: meidän pitäis nyt parhaillaan olla autolla Maggiore-järven ympäristössä, mut kun tuli taas pari pikku muuttujaa 🙁
Täällä me ollaan. Tosin vielä Sveitsin puolella, mutta tänään Maggiorelle. Pojat kommentoi takapenkiltä, että miten nämä kaikki autot sopii tänne pienille kaduille? Tosiaan. Sopii, koska ihmiset ei aja minä-minä periaattella, vaan joustavasti!
[…] varten. Me jätimme auton suosiolla läheiselle parkkipaikalle, sillä vanha kaupunki on merkitty ZTL-merkeillä, joista enemmän täällä. Otimme reppuihin vain vaihtovaatteet, sekä ruokaa. Tarkoitus oli […]
Hyvää informaatiota! Itse olen tosin vähän pihalla aiheesta, kun en omista ajokorttia enkä ole milloinkaan käynyt Italiassa. Italiapostaukset ovat kyllä tervetulleita, alan erinäisten blogipostausten ansiosta vakuuttumaan, että siellä kannattaisi reissata :)!
[…] Omalla autolla saapuja, joka mielii tutustumaan Sienan vanhaan kaupunkiin, joutuu jättämään autonsa kauas. Osa paikoittaa autonsa alas rinteeseen, mutta se vain lisää pitkään kävelymatkaa. Parkkihalleja löytyy nimittäin vielä kaupunginmuurin jälkeenkin. Itse vanhaan kaupunkiin ei pidä missään tapauksessa lähteä etenemään autolla, sillä siitä seuraavat ikävät sakot maksettavaksi. Lue lisää Italian sakotuskulttuurista täältä. […]
Paaaljon uutta informaatiota ajamisesta yleensä! Italiaan paluu on mulle vielä kaukainen haave, mutta kun sinne pääsee, ei autovuokra haittais ollenkaan. Onneksi miehellä on kylmät hermot ajamisen suhteen, niin ei sille tarvi ees etukäteen kertoa mitä ihmiset on liikenteestä kirjoitelleet 😀
Kiitos : )
Joo, ei kannata kertoilla kauhukuvia. Varsinkaan kun ne ei edes ole totta!
Oi Toscana! Aivan mahtava paikka, ja täysin totta että ilman vuokra-autoa ei saa läheskään kaikkea irti, tai ei edes ole mahdollista lähteä. Meillä oli ainoat ongelmat siinä, että vuokraamamma Fiat 500 meinasi hyytyä aivan täysin isommissa mäissä. Käytiin kiertämässä viinitiloja, ja matkalla käytiin muun muassa seuraavanlainen keskustelu:
– Voit kyllä ajaa vähän kovempaakin.
– En voi, kaasu on jo pohjassa.
Tulee mieleen yksi auto Chiang Maissa pari talvea sitten. Ei meinannut mäkeä ylös päästä. Oikeasti muutamassa jyrkässä ylöspäin menevässä kurvissa jännitti meneekö auto eteenpäin, vai taaksepäin. Vähän epätoivoista sellaisella on ajella, mutta kyllä nauratti : D
Paljon tuttuja maisemia, mitkä tosiaan näkee parhaiten auton vuokraamalla! TZL kannattaa tosiaan ottaa tosissaan, helpottaa huomattavasti reissun jälkeistä elämää Suomessa. Kyseiset sakot saattaa tulla melkein vuoden päästä kotiin postiluukkuun ja kun on sopivasti kierrellyt kielletyillä alueilla useassa kaupungissa, niin autonvuokraamo on ehtinyt ottaan kortilta kaikista kyselyistä käsittelymaksut. No luottokortin kuoletus auttaa jossain vaiheessa ja ennen kaikkea se, että ei vastaa sakkokirjeisiin eikä hae sen jälkeisiä kirjattuja kirjeitä postista. 😀 Seuraavilla reissuilla osaa kyllä jarruttaa, kun näkee TZL-merkin tai on ainakin niistä tietoinen.
Hyvä juttu luettavaksi kaikille niille, jotka Italiaan on autolla matkaamassa. Myös omallaan.
Tuo TZL on kyllä minusta liian vähän puhuttu asia. En nyt tarkoita, että autovuokraamoiden tulisi siitä kamalasti kertoa, mutta voisihan siitä vähän infota tyhmää turistia.
Luin netistä juttuja sakon maksamatta jättämisestä, ja jos on kylmähermoinen, niin voihan noin tehdä. Tosin niitä kyllä välillä tunnutaan perimään melko sinnikkäästi ja suomalainen on aika tunnollinen tuossa. Tuo luottokortin kuoletus on muuten näppärä keino muihinkin ärsyttäviin veloituksiin ( en siis tarkoita aiheellisiin : D ).
Ylinopeussakot ollaan kiltisti maksettu, koska niitä ei oikein kehtaa jättää roikkumaan.
Tästä jutusta unohdit kaupunkiveron käsittelyn.
Ei kaupunkivero liity autoiluun, vaan hotelliyöpymisiin.
Jos sinulla on tietoa jostain uudesta autoiluun liittyvästä verosta, niin kerro toki.
Enpä tullut tätä lukeneeksi kunnolla ennen kuin vuokrasimme eilen auton päiväksi Mallorcalla – olisi voinut tulla huoli, että onko nyt kaikki huomioitu. Yritimme ensin autoa Eurocarista, mutta kun heillä ei ollut sopivia, eli automaatteja, vapaana ”huomiseksi” (oltiin siis todella hyvissä ajoin liikkeellä :-)) niin päädyttiin hotellia lähinnä olevaan paikalliseen vuokraamoon, josta sai 34 eurolla päiväksi auton, kuulemma (tiedä sitten, jos olisi jotain sattunut) kaikkine tarvittavine vakuutuksineen ja ilman omavastuuta. Onneksi kaikki meni hyvin, mitä nyt yksi parkkisakko kerättiin, mutta sekään ei tullut kovin kalliiksi (15 euroa), kun sen maksoi hetimmiten (muuten olisi ollut 80 euroa). Mutta, ehkä tämä on Espanjassa – ja pienellä saarella – helpompaa kaikin puolin, niin autoilu kuin auton vuokraus. Italiassa olemme ajaneet vain Sisiliassa, mutta eipä siitäkään mitään erityisen haastavaa jäänyt mieleen, mitä nyt kapeat yksisuuntaiset kadut paikoitellen ja paikoituksen haasteet.
Luinkin nyt teidän ajelustanne. Hyvinhän tuo meni. Yksi pieni parkkisakko. Niitähän tulee ja menee : )
Me saimme Teneriffalla parkkisakon myös, kun iloisesti laitoimme auton parkkiin ja menimme syömään. Iloitsimme vielä, kuinka sattuikaan löytymään hyvä paikka. No lappu ikkunassa kun tultiin takaisin. Maksettiin se samon parkkipirkolle, olisikohan ollut muutamia kymppejä. Ei kuitenkaan kamalan kallis.
Sisiliaan lähdetään nyt elokuussa.Pitääkin käydä lukaisemassa sun jurruja sieltä.
[…] auton alle Milanosta Malpensan lentokentältä, ja suuntasimme eteenpäin kohti maaseutua. Ajoreittimme oli tällä […]
Noi alun lainaukset olis voineet melkeimpä olla Tanskasta, sillä täällä kiilaillaan, tööttäillään, ei nopeusrajoituksista eikä turvaväleistä välitetä, ei käytetä vilkkua… Mua ei enää paljoa hetkauta Karibian ja Thaimaan jälkeen, ja Etelä-Euroopassa ajamisestakin on muutaman vuoden kokemus. Sitä mennään maan liikennekulttuurin mukaan ja unohdetaan ne Suomen tavat – aivan kuten kaikissa muissakin asioissa kun matkustetaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Auto on kuitenkin se paras tapa liikkua paikasta toiseen ja tutustua myös niihin bussireittien ulkopuolisiin paikkoihin.
Mutta ehkä tämän artikkelin myötä joku uskaltautu vuokraamaan auton jopa Italiassa 🙂 Tässä ainakin oli hurjasti hyvää tietoa siellä ajamisesta ja auton vuokrauksesta!
Pitää muistaa sekin, että vaikkapa Kööpenhaminassa, Malmössä, jne suuri osa autoilijoista on maahanmuuttajia Lähi-Idästä ja se näkyy liikennekulttuurissa. Minä muuten tunnista pitsataksin ajotyylistä ilman niitä teippauksiakin.
Vellu, sanot asioita joita en uskaltanut esim. Dubain kohdalla kirjoittaa. Pelkkiä kiukkuisia pakistanilaisia filippiinoja, ja muita tunnistamattomia Lähi-Idän ihmeitä kaikki autot täynnä. Ja ajokulttuuri sen mukaista.
http://www.hs.fi/urheilu/a1435109356043
Kas. Kuin tilauksesta näyte Köpiksen liikenteestä:
”Pariskunta oli liikkeellä autolla Kööpenhaminan keskustassa, kun takana ajanut mieskuljettaja hermostui mielestään ilmeisesti liian hiljaa ajaneeseen kaksikkoon.
Mies kiilasi pariskunnan eteen ja alkoi takoa Loughrania nyrkillä kasvoihin. Turvavöissä jumissa ollut Loughran ei kyennyt puolustamaan itseään. Häneltä katkesi useita hampaita”
Sen toki HS jättää sanomatta, että se mies ei ollut tanskalainen.
Just : /
Onpas Tanskassa luovaa : ) Jotenkin olen ajatellut, että siellä olisi säntillisempää. Mutta näin on eroja ihan lähimaidenkin kanssa.
”Sitä mennään maan liikennekulttuurin mukaan ja unohdetaan ne Suomen tavat – aivan kuten kaikissa muissakin asioissa kun matkustetaan Suomen rajojen ulkopuolelle.” – Juuri näin!
No jos Tanskassa ajat, niin varmasti onnistut myös Italiassa.
Italia-kuume on minuunkin jo tarttunut. Tämän kesän Italia-reissulla ei autoa vuokrattu vaan seilattiin lautoilla pitkin Napolinlahtea. Lautoilla pääsi niin kätevästi sekä saarille että rantakaupunkeihin ja kannella oli ihana nauttia merimaisemista ja auringosta. Nyt olen kyllä ruvennut haaveilemaan jo Toscanan kierroksesta, ja silloin kyllä autoa taas tarvitaan!
Aah, Napoli ja saaret. Ihan älyttömän hienoja paikkoja siellä. Me ei ehdotty aikanaan, kuin pintaraapaista niitä maisemia. Pitää ehdottomasti mennä uudestaan. Nyt elokuulla lähdetään Sisiliaan, ja varmasti sinnekin auto otetaan!
Njaa. Ei ole tullut mieleenkään, etteikö sitä tilaisuuden tullen lähtisi Euroopassa auton rattiin oikeastaan ihan missä tahansa. Mutta ymmärrän, että monia pelottaa. Itse en oo toistaiseksi ikinä vuokrannut autoa reissuilla, mutta oon istunut lukemattomat kesät etenkin Balkanilla isän kyydissä ja saanut vähän tuntumaa siihen, mitä autoilu noilla kulmilla voi parhaimmillaan ja pahimmillaan olla. Kuitenkin, isäni sanoin: auton ajaminen on auton ajamista, ei sen vaikeampaa.
Isäsi on osannut tiivistää asian ytimen hyvin : ) ”Auton ajaminen on auton ajamista, ei sen vaikeampaa” – hyvin sanottu!
Paljonhan asenteet myös periintyy. Jos vanhemmat kauhistelee ulkomailla liikennettä äänekkäästi, niin kyllähän se lapsikin rupeaa miettimään, että varmaan tosi vaarallista.
Tulipa ikävä Italiaan näitä kuvia katsellessa! 🙂 Me ollaan kyllä myös ihan hengissä selvitty aikoinaan autoilusta Milanosta Garda-järvelle ja takaisin. Toki ajokulttuuri eroaa aina totutusta, mutta niinhän se tekee maassa kuin maassa. Ja niin samaa mieltä, että Nokian Here -karttasovellus on aivan paras. Sillä mentiin taas ympäri maailman ja toimi. Kunhan tosiaan lataa kartat etukäteen.
Onhan se ihmisten tempperamentti erilainen eri paikoissa, mutta liikennesännöt onneksi aika universaalit : )
Nokia Here on ihan paras. Thaimaassa hieman nikotteli, koska ei tunnistanut thaikunkirjaimia kovin hyvin. Mutta siis Indonesia, Kuuba jne. Toimii!
Italian kiertomatka on mulla haaveissa, ja juurikin tuollaisia leppoisia maalaiskyliä, joihin ei julkisilla pääse, olisi mahtava päästä kiertämään. Autonvuokraamista ei ole kauheasti tullut vielä harrastettua lomilla Euroopassa, sillä vielä toistaiseksi joudun maksamaan nuoren kuskin lisää, mistä tulee aina kiva lisämaksu. Oma vinkkini autovuokraamoiden ehtojen suhteen on se, että kannattaa aina varata auto, jossa on vapaat kilometrit, tuli nimittäin mojova lasku lisäkilometreistä, kun Ranskassa vuokrattiin auto. Italian kaoottisesta liikenteestä en tiedä, mutta Marokossa autoilu oli kyllä aika jännää, kun kapeilla kujilla saattoi vastaan tulla aaseja kärryineen! 🙂
Tuo vapaatkilometrit on kyllä hyvä muistaa. Me olemme kerran ottaneet auton rajatuilla kilometreillä, ja ei ollut kivaa ruveta laskemaan, mitä muutama lisäkoukkaus voi maksaa.
Italian liikenne ei ole lainkaan vaikeaa, ja mitä syrjäisempi paikka, sitä leppoisampaa liikenne siellä on. Ei Roomassa ajaminenkaan mahdotonta ole, mutta kyllä Chaintin maisemissa mieli paremmin lepää.
Aasia ei ole vastaan vielä tullut. Norsu kylläkin, ja kameleita. Pelkäsin sitä norsua ihan hirvittävästi. Se olisi voinut kääntää auton kyljelleen tuosta noin vain. Oltiin siis etsimässä Thaimassa hotellia, ja hieman hukassa. Tuo norsu ei ollut mikään ”turisti”norsu, vaan palaamassa metsätöistä kotiin isäntänsä kanssa.
En oo koskaan kuullu, että Italian liikennettä kuvailtais kaoottiseksi! Maassa en oo vielä käynyt, mutten voi kuvitellakaan, että se olis lähelläkään samaa tasoa, kun esimerkiks Egyptissä, missä en helpolla rattiin istuis. Taksissakin pelotti ihan tarpeeks ja liikenneonnettomuuksia näky paljon. Mut reissunne kuulostaa kyllä ihanalta. 🙂
Minä olen useinkin. Moni kuvailee Italian, Espanjan tai Ranskan liiikennettä ”hulluksi”
Minusta tuollaiset saisivat pysyä koti-Suomessa ettei vain tule äitiä ikävä.
: D Kyllähän tuo ilmaisu on melko yleisesti käytössä.
Egypti ja osaa Aasian maista taitaa olla ulkona kaikesta eurooppalaisesta käsityskyvystä. Sinällään Egyptissäkin on paljon alueita , joissa tiet ovat erinomaiset ja liikennen vähäistä. Ongelmia tuleekin esim. viranomaisten toiminnasta.
Reissu oli kyllä mahtava. Vaikk on Italiassa monta kertaa käynyt, niin aina löytyy uutta!
Hyvä ja kattava artikkeli jälleen kerran. Palaan varmasti tähän, jos aion joskus Italiassa ajaa autolla.
Muutamia kertoja on tullut Euroopassa vuokrattua auto ja se on ollut kyllä loistava päätös. Edullinen myös, jos takapenkkikin on täynnä. Autolla ajaessa voi tehdä paljon enemmän spontaaneja päätöksiä, mistä mä tykkään.
Loppukesästä ollaan lähdössä kaveriporukalla Islantiin ja ollaan jo varattu lentokentälle kaksi autoa meitä odottamaan. Maassa kuten Islanti ei julkisilla paljoo juhlita. Pikkuhiljaa täytyy myös alkaa pohtia ensi talven Uuden-Seelannin reissun autoa. Henkilöauto + hotelli/AirBnB-majoitus vai asuntoauto/campervan. Julkisetkin kulkee, mutta aikalailla autoon on kuitenkin kallistuttu juurikin vapauden vuoksi.
Kiitos!
Tuo on muuten totta, eli jos yksinään auton ottaa, se voi olla melko kallis tapa siirtyä paikasta toiseen. Jos taas saa porukan kassa, niin hinta putoaa nopeasti todella edulliseksi.
Islantia olen joskus selvitellyt, ja siellä tosiaan auto tarvitaan. Ne oli vaan aika kalliita. Ei ehkä kuitenkaan 4-vetoa, vaikka moni sellaisen ottaa. Tie saaren ympäri on ilmeisen hyvä.
Eikös Uusi-Seelanti ole sellainen perinteinen asuntoauto paikka. Varmaan riippuu myös porukasta, jaksaako olla yötä päivää samassa pienessä tilassa. Miehen kanssa ehkäpä kestäisin, kavereiden kanssa tuskin…(tai lasten).
Tuosta ulkomailla ajamisesta tehdään usein turhaan varsinainen mörkö. Meitäkin varoiteltiin ennen Baltian- ja Keski-Europan kierrosta huonoista teistä, hulluista kaahaajista ja ties mistä. Totuushan on että hurjimmat tilanteet on edelleenkin nähty kehä ykkösellä. Maalaisjärki ja maltti on tottakai hyvä pitää mukana, sitä ei käy kiistäminen.
Nämä vinkit autonvuokraukseen olivat myös paikallaan, sillä ensimmäinen vuokra-autolla toteutettava road trip odottaa vielä toteutumistaan, ellei camper van- seikkailua Australiassa lasketa. Josta tulikin mieleen että tuohon vuokrattavaan autoon on hyvä tutustua. Mainitsit tuon mesen hieman laiskaksi, tehokas auto tosiaan helpottaa epävarmempaakin kuskia pysymään liikennevirrassa mukana. Me olemme suht kokeneita kuljettajia, mutta tuolla ikälopulla campervanilla olimme tientukkona enemmän kuin kerran reissumme aikana:D
Jos ajaa vain Baltian läpi, niin sehän on hyvää tietä ja en kyllä ole kamalasti ongelmista siellä kuullut. Mies kävi ajamassa sen pari vuotta sitten, ja näki kokonaista kaksi tyhmää ohitusta. Eli ihmiset luulevat tietävänsä miten asiat on, usein ilman mitään kokemusta. Me lähdetään nyt ensi viikolla Latviaan ja Liettuaan. Tai näin ainakin ollaan suunniteltu.
Maalaisjärjellä pärjää melkein missä vaan. Joskus tuntuu, että liian moni soveltaa nykyään kaupunkilaisjärkeä, joka ei kyllä toimi : )
Tehokas ja vääntävä auto kyllä helpottaa montaa asiaa. Itse en tunne oloani mitenkään kivaksi, jos kaasua painaessa mikään muu, kuin kuski ei kiihdy. Ongelmahan on siinä, että eihän niihin pääse tutustumaan etukäteen. Autoluokka ei niin kamalasti kerro.
Me olimme Dubaissa tientukkona oikein kunnolla. Se auto oli kamala. Tosin kun takana on Maserateja ja isoja Audeja, niin kaikki ”tavalliset” autot on jotenkin kovin riittämättömiä.
Pimeällä en viihdy italialaisella moottoritiellä, ja eksyksissä siellä ei ole kiva kaupunkia ympäri sompailla, mutta en minäkään ole kokenut Italiassa ajamista erityisen hankalaksi. Muutaman kerran olen ajellut yksiksenikin, ja pikkuruisella Fiat 500:lla ollut kuin signorina ikään.
Muistankin sun jut auto vuokrauksesta!
Pimeällä ei ole kiva ajaa missään. Siksi yritetään sitä välttää kovasti.
Tuolla muuten näki Vespalla eteneviä matkalaisia. Wink Wink : )
Todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen juttu. Ollaan ajeltu road trippia Kreikassa ja Espanjassa, jossa liikennekulttuuri on myös melko hullu. Toisaalta maassa maan tavalla: Kylmät hermot kehiin ja baanalle. Esimerkiksi monikaistaisissa liikenneympyrässä opittiin, että ympyränpuoleista vilkkua kannattaa koko ajan pitää päällä, kunnes oikeasti aikoo lähteä ympyrästä. Tämä estää sen, ettei sisäkaistalta kukaan kaahaa kylkeen liittymän kohdalla! Hankalasti selitetty, mutta tästä oli oikeasti apua 😀
Tuo liikenneympyrässä ajaminen onkin kyllä vähän haastavaa. Etenkään, kun Suomessa ei montaa monikaistaista ympyrää ole, mihin voisi mennä harjoittelemaan : )
Oulussahan on vain yksi kaksikaistainen liikenneympyrä, ja siinä näkee kaikki mahdolliset vilkutusmallit ja koukkaukset. Jos siinä vilkuttaisi noin, menisi Liminkalaisilta isänniltä viimeistään sormi suuhun.
Joskus kannattaa sanoa asia kuten se on. Anna on oikeassa siinä, että useat meistä kammoksuvat ja kauhistelevat autoilua Italiassa ja muuallakin ulkomailla ihan turhaan. Kyllä sen saa sanoa jos joko nyt vaan on ihan turhaan pelkuri asian tiimoilta.
Italiassa ajaminen on sujuvaa ja mukavaa, mutta jos on varustettu suomalaisella mölliasenteella jossa pääosassa on besserwisseriys, niin vaikeaahan se saattaa olla.
Minä olen Italiassa autoillut jo 23 vuoden ajan ja reissuillani minulla on aina auto.
Kaoottisesta liikenteestä puhuvien pitäisi mennä Intiaan, Indonesiaan tai Pakistaniin. Missään Euroopassa ei liikenne ole kaoottista, ei lähimainkaan.
Kiitos!
Olet oikeassa. Ei ole kovin kiinnostavaa, jos vain hyssytellään ja hymistellään ja ymmärretään kaikkia ja kaiken aikaa : )
Ajamisesta tulee hankalaa melkein missä päin maailmaa tahansa, jos menee suomalaisella ylimielisellä asentelle paikallisen liikenteen sekaan. On jotenkin ihmeellistä, että Suomessa odotetaan ihmisten käyttäytyvän ”maassa maan tavalla”, mutta sitten suomalainen ulkomailla kuvittelee, että muut sopeutuvat hänen asenteisiinsa?
Indonesiassa ollaan autoiltu. Intia ja Pakistan ovat vielä kokematta. Tosin Pakistan voi jäädä kokematta muutenkin ; – )
Ollaan aika samoja reittejä koluttu Italiassa, Toscanassa ollaan luonnollisesti paljon liikuttu mutta myös tuolla Umbrian, Marchen sekä Emilia Romagnan alueella. Aivan ihanaa seutua autolla! Ne Agriturismot on olleet niitä lempipaikkoja ja suositaan niitä paljon.
Mutta asiaan. Tuo autoilu, siitä kuulee kyllä vaikka minkälaisia kauhutarinoita. Mutta oikeastaan… ei siinä ole mitään sen erikoisempaa. Matteo ajaa aina kun ollaan Italiassa ja vaikka näkeehän siellä jos jonkinmoisia ajosuorituksia, ei ne nyt niiiin erilaisia Suomeen verrattuna ole. Joku saattaa ängetä tiukahkoon väliin ja torvi soi tiuhaan. Matteo tosin sanoi, että Italiassa autoilijoilla on silmät selässäkin. Koska tiedetään, että liikenteessä saattaa olla sooloilijoita, osataan tämä ottaa huomioon jo etukäteen ja varautua yllättäviin tilanteisiin.
Sulla on niin hyvä, kun on oma italialainen opas, kuljettaja ja tulkki mukana : )
Kaikkialalla voi tulla mitä tahansa eteen. Jopa säntillesissä Sveitsissä tuli välillä yllätyksiä eteen. Pahin kokemus on Dubaista. En ole siitä vielä kirjoittanutkaan, mutta ajokulttuuri siellä oli aivan kamala : /
Minuun ei tarvitse enää tartuttaa Italia kuumetta, se on jo pysyvästi tarttunut! 🙂
Itse en varmaan uskaltaisi lähteä ihan vielä autoa vuokraamaan, mutta kiitos tästä tietopaketista, ehkä joskus! Sen sijaan nuo ihanat kuvat saivat minut huokailemaan haikeana, tosin nyt on lääkettä kuumeeseen tiedossa jo ensiviikolla joten aivan innoissani odottelen lisää Italia juttuja.
Uskaltaisit. Ihan varmasti!
Seurailen matkaasi kyllä. Aika hieno kokemus tulossa.
TämänKIN postauksen olisi voinut kirjoittaa mollaamatta muita, mutta onneksi olkoon, että onnistuit jälleen tekemään itsesi hieman muita paremmaksi.
Ihan rehellisesti ihmettelen, miksi vaivaudut lukemaan blogiani, vaikka se ei tuota sinulle mitään positiivista?
Mene pois, hus hus. Suomessa on 60 000 blogia. Valitse joku toinen.
Tuosta ZTL:sta kannattaa oikeasti olla tarkkana — tai lähinnä olettaa että mihinkään turistikaupunkiin tai hienoon, vanhaan kaupunkiin ei vain kannata ajaa keskustaan saakka. Ne kun on varmasti ympäröity kameroilla, ja siihen että niistä varoitetaan riittävästi ei tarkoituksella kiinnitetä huomiota.
ZTL nimittäin on merkittävä tulonlähde monelle kaupungille — turistien pussista.
Muuten olen kyllä samaa mieltä autoilusta Italiassa, pelkääjän paikalta tosin eli meillä nainen on parempi kuski ja mies parempi kartanlukija 🙂 Kun parin viikon Italian jälkeen palattiin Suomeen ja ajettiin Turun moottoritietä niin kyllä kirosanoja tuli enemmän kuin Italiassa yhteensä.
Italialainen väistää ”parempa autoa” sujuvasti eli kun takapeilissä näkyy Audi, BMW tai M-B niin tilaa löytyy. Tilaa löytyy myös jos tähän Audi-joukkoon on eksynyt yksi suomalaisten ajama Fiat 500. Muutenkin autoilu oli hämmentävän sujuvaa kun mukana ei ollut suomalaista ”minulla on oikeus ajaa tässä” önnötystä, jossa katsotaan vain peilistä mihin itsellä on oikeus.
Mielenkiintoinen kulma. En ajatellut, että tuo systeemi tulonlähteenä olisi merkittävä, mutta tienkin se on! Ei sitten mikään ihme, että joskus kieltomerkit ovat sattumalta hieman huonosti havaittavissa ym.
Ai teillä rouva ajaa enemmän. Hyvä hyvä : )
Osut niin oikeaan tuossa _”minulla on oikeus ajaa tässä” önnötystä, jossa katsotaan vain peilistä mihin itsellä on oikeus._ Voi että kun suomalainen autoilija oppisi hieman joustavammaksi. Monelta harmilta säästyttäisiin.