Letkulämmitin Arctic – Apua, autostani puuttuu töpseli!

by Anna

Letkulämmitin – Jotain lämmintä puhinaa pitäisi autoon saada…

Letkulämmitin Arctic | Oletteko koskaan kokenut täydellisen hölmistymisen hetken tutkiessanne autoa. Sellainen asia, jonka olettaa olevan ajoneuvossa automaattisesti, puuttuukin täysin. Ja ei. En puhu nyt pilottinäytöstä, parkkiavustajasta tai ratinlämmittimestä, vaan töpselistä. Siis siitä puskurissa olevasta pienestä, mutta varsin tarpeellisesta rasiasta, johon tökätään sähkötolpassa kiinni oleva lämmitinpiuha.

Untitled
Tuossa se rasia nyt on asennettuna. Umpion päällä on näköjään edelleen tarttunut höyheniä. Pöläytin lintuparven läpi viikolla ja niitä höyheniä löytyy varmaan moottoritilastakin…

Totta se on. Ei rasiaa, ei lämmitintä

Puskurin tarkempi tutkiminen ja tiiraaminen paljasti nopeasti tosiasian. Rasiaa ei todellakaan ole. Ja jos ei rasiaa, ei myöskään lohkolämmitintä. Ja miksi olisikaan, koska Saksassa mistä auto on aikanaan tuotu, talvi ei aseta autoilulle samanlaisia haasteita kuin kotimaamme sää. Voi kuinka kaipaankaan Saksan autobaanoille.

En ollut tätä lämmitin asiaa aikaisemmin edes ajatellut, sillä autolla on ollut tallipaikka. Nyt kun vahvasti näyttää siltä, että uudessa asunnossa on vain sähkötolppa ja katos, olin päättänyt tutkia autoa lähinnä sisätilalämmittimen asennuksen takia. En ollut mitenkään ilahtunut huomatessani, että remontista tulee odotettua suurempi. Samalla kun pähkäilin tilannetta, mietiskelin myös pankkitilin saldoa. Selvää oli heti, että rahanmenoa ei voisi estää.

Lämmittimiä on moneen lähtöön

Kyselin hieman internetin ihmeellisestä maailmasta, mitäs nyt kannattaisi tehdä ja huomasin, että osa auton omistajista ei edes tiennyt minkälainen lämmitin heillä autossaan oli. Moni puhui lohkolämmittimestä, vaikka todellisuudessa heillä lienee autossaan säteilylämmitin. Näiden ero on melko olennainen. Lohkolämmittimet lämmittävät suoraan jäähdytinnestettä, mutta säteilylämmitin taas lämmittää moottorin kylkeä ja sitä kautta nestettä (joko jäähdytinnestettä tai moottoriöljyä). Laitteiden eroa on havainnollistettu joillakin keskustelupalstoilla näin: “säteilylämmitin on kuin moottorin ulkopinnalle kiinnitetty silitysrauta“.

Syy, miksi termit menevät sekaisin on siinä, että autot ovat muuttuneet nopeasti. Kun moottorilohkot ovat nykyisin alumiinisia, niissä ei ole enää pakkasproppuja, joiden tilalle lohkolämmitin aikanaan laitettiin. Siksi säteilylämmitin on käytännössä monen auton kohdalla ainoa vaihtoehto.

Osa kommentoijista ja keskustelijoista taas oli perehtynyt todellakin perusteellisesti esim. lämmityksen aikasuosituksiin energiatehokkuuden näkökulmasta tai selvittänyt minkä kilometrimäärän ajoa lämpimällä moottorilla yksi kylmäkäynnistys vastaa. Asiasta tuli entistä monimutkaisemman tuntuinen.

Lohkolämmitin, letkulämmitin vai Webasto?

Teoriassa minulla oli kolme vaihtoehtoa: lohkolämmitin, letkulämmitin tai Webasto. Käytännössä vain kaksi, sillä autooni ei lohkolämmitintä saa.

Webasto, eli polttoainekäyttöinen lämmitysjärjestelmä olisi tietenkin ollut käyttömukavuudeltaan paras ja sitä suositeltiin eniten, mutta siinä ilmeni kaksi ongelma. Ykkönen oli hinta (min. 1500 eurosta ylöspäin). Toinen se, että akun takia autolla olisi tullut ajaa aina saman verran, kuin sitä oli ajallisesti lämmitetty. Ajoni on kuitenkin usein vain lyhyttä pätkään. Akun vaihto Audiin maksaa 200-300 euroa ja vaarana on jääminen jonnekin hornan kuuseen, kun akku sippaa. Näillä spekseillä Webasto karsiutui pois.

Jäljelle jäi letkulämmitin. Tämä ratkaisu siis samanaikaisesti lämmittää ja kierrättää jäähdytysnestettä koko moottorissa. Lämmitin lämmittää normaalin henkilöauton moottorin ajokuntoon noin ½ tunnissa -15 C° pakkasella. Pähkäilin, että letkulämmittimen avulla lämmittäisin ihan oikeasti moottorin ja nesteen, enkä vain kuumentaisi öljypohjaa. Arvelin armaan Wanhan rouvani käynnistyvän näin helpommin ja moottorin säästyvän kylmäkäynnistyksiltä. Kun tähän vielä liitettäisiin sisälämmityshaarasarja ja sisätilalämmitin, niin talven ajomukavuus olisi taattu. Ja ei kun tuumasta toimeen ja soittelemaan eri firmoihin.

Letkulämmitin Arctic
Tuolla jossain se on.
Letkulämmitin Arctic
Pitäisi näköjään myös imuroida…

Saisinko yhden letkulämmittimen, kiitos!

Ette ikinä usko, mutta Oulusta löytyi tasan yksi (1) firma, joka oli halukas tällaisen asentamaan. Kaikki muut mölisivät jotain selittämätöntä tai eivät koskaan lupauksistaan huolimatta palanneet asiaan. Poikani kysyi haluaisinko, että hän hoitaisi asiaa? Siinä mielessä nuorukainen osui oikeaan, että luultavasti mies olisi saanut selkeästi parempaa palvelua. Nyt minulle seliteltiin asiaa ta-vu-vii-voin.

Letkulämmitin Arctic Auto Qtherm – Toivottavasti toimii…

Autokorjaamo Vepsäläinenkin nikotteli hetkisen, mutta päätti sitten tarttua haasteeseen. Syy, miksi he hieman arpoivat, oli aikaisemmin asennettujen letkulämmittimien aiheuttamat ongelmat. Heidän käyttämä tavarantoimittaja oli suhtautunut reklamaatioihin vähemmän rakentavasti ja syyttänyt ensisijaisesti toimimattomasta lämmittimestä a) asennusta ja b) auton omistajaa. Sattuneesta syystä ko. merkkiä ei enää asennettu heidän kauttaan. Itse järkeilin, että vaikka tuo lämmitin kestäisi vain 3 vuotta (takuu), niin voisin ostaa silti uuden ja olisin edelleen alle Webaston hankintahinnan.

Minulla ei ole mitään kokemusta eri valmistajista, joten ei ollut myöskään kantaa siihen, mikä merkki autoon tulisi asentaa. Jätin asian autokorjaamon päätettäväksi. Malliksi tuli letkulämmitin Arctic Auto Qtherm + haaroitussarja ja sisätilalämmitin. Auto oli minulta pois siedettävät 5 tuntia ja hintaa kertyi rapsakat 800 euroa. Itse tuotteethan eivät ole kovinkaan kalliita (tiedän toki, että osiinkin lyötiin katetta ihan huolella), mutta asennustyö on hintavaa. Halusin kuitenkin kaikki samasta paikasta. Ongelmatilanteissa ongelman hoitokin on silloin helpompaa. Kirjoittelen tähän sitten myöhemmin käyttökokemuksia lisää. Toivottavasti tuo nyt myös lämmittää koko rahan edestä!

2 comments

2 comments

Sari joulukuu 6, 2020 - 11:25 am

Mulla oli elämäni eka ja vika Webasto vm 2013 Mersussa. Kiva se oli, kun lämmitti, mutta tosiaan lyhyessä kaupunkiajossa se aika usein sitten ilmoitti, että ei voi käynnistyä akun alhaisen varaustilan vuoksi. Eli piti olla pitempää ajoa, että se tokeni. Myös bensatankki piti olla vähintään 25% täynnä, jotta suostui toimimaan. Seuraavassa Mersussa, lataushybridissä, ei ollut Webastoa, vaan se lämmitettiin sähkövastuksella eikä se lämmittänyt moottoria mitenkään vaan ainoastaan sisätiloja. Paitsi sekään ei sitten käynnistynyt, jos ajoakun varaus putosi liian alas eikä päässyt lataamaan. Lataushybridissä kun akku oli käytännössä aina tyhjä. Onneksi oli autotalli. Nyt on Tesla ja sen saa lämpimäksi sähköllä hyvin ja moottorissa ei ole mitään lämmitystä kaipaavaa nestettä.. On myös niin iso akku, että virtaa piisaa, vaikka ei aina lataukseen pääsekään. Mutta on tosiaan haastavaa tämä lämmittäminen ja ostaessa ei aina tajua kysyä kaikkea, mikä on relevanttia. Myyjät myös puhuvat lämmittämisestä hyvin ylimalkaisesti. Ehkä eivät aina itsekään tiedä niitä eroja.

Reply
Anna joulukuu 6, 2020 - 12:29 pm

Kiitos Sari

Mä todellakin hämmästyin, miten huonosti autokorjaamoissa tiedettiin ja miten suhtauduttiin eri lämmitysvaihtoehtoja kyselevään naiseen. Tuli tunne, että hieman googlaamalla oli enemmän kartalla, kuin tyypit, jotka näitä työkseen tekee…

Hankin samaan aikaan muutaman varaosan Audin merkkihuollon kautta, ja luoja miten tylsää palvelua tuli sielläkin. Tilasivat aivan väärät osat, kun ukko ei jaksanut tulla tiskin takaa vilkaisemaan autoa ja katsomaan mitkä osat siihen piti saada. Kyseli vaan, että mikä olisi se oikea nimi sille osalle. No en kai mulla mitään räjäytyskuvaa auton penkistä ole, mutta tiesin tarkasti, missä kohtaa se ongelma oli. Lopulta kohtuu selkeästi artikuloin, että nyt joku katsomaan oikeasti sitä ongelmakohtaa autosta, eli persus ylös penkistä. Muutaman kympin osien takia piti ravata siellä kahdesti, eikä mitään anteeksipyyntöä tullut.

Reply

Leave a Comment