Matkavuosi 2016 on taputeltu. Käytännössä matkavuosi tarkoitti vuonna 2016 kohdallamme 10 kuukauden ajalla tapahtuneita matkoja, sillä helmi-maaliskuun Teppo sairasti todella rankasti. Tuolloin otettin miehestä mittaa oikein kunnolla ja hengenlähtö oli muutaman millin päässä. Vasta huhtikuussa uskaltauduimme reissuun, mutta sen jälkeen ollaankin menty sitten aina kun tilaisuus on tullut.
Lukuina matkavuosi 2016 näyttää tältä:
- 23 maata
- 17 reissua. Olen laskenut mukaan kotimaan matkoista kolme selkeää blogimatkaa (Rovaniemi, Kuopio, Helsinki), en muita.
- 69 lentoa, 65,894 mailia, eli 106.046 km. Se tarkoittaa, että kiersimme maapallon 2,6 kertaa
- 76 hotellia. Tämä luku on hieman epävarma, koska hotelleja on varailtu paikanpäältä sekä tullut blogimatkoihin liittyen. Niistä ei ole välttämättä jäänyt mitään mailia tai muistijälkeä. Mutta minimissään nyt tuo.
- Uusia maita Kroatia, Montenegro, Bosnia-Hersegovina, Israel, Jordan ja Malesia
Vuoden 2016 aikana kävimme:
Saksa x 3
Yksi oli pikamatka Frankfurtiin, toisella kertaa toimme Audin kotiin Hampurista ja kolmas oli kesälomareissu lapsien kanssa. Autohakureissulla kiersimme myös Hollannin, Tanskan ja Ruotsin. Lapsien kanssa taas kiertelimme kesälomareissulla myös Italiaa, Itävaltaa, Sveitsiä ja Liechtensteinia.
Tähän kesälomareissuun liittyvät ehkäpä matkavuoden 2016 oudoimmat sattumat. Saimme allemme loisteliaan limousine Mersun 9 päiväksi vain 550 eurolla. Ongelmaksi muodostui, kuinka saada yli 150 000 euron hintainen, painava ja pitkä auto taivutettua ehjänä yli Alppien mutkateiden ja Italialaisten pikkukylien muurien reunustamien kujien kautta hotellien pihoille.
Koskaan aikaisemmin en ole myöskään joutunut hotellinomistajan haukkumaksi keskellä yötä. Kysymys oli henkilökohtaisesta Facebook kirjoituksesta, jota italialainen hotellinomistaja raivona vaati minua poistamaan. Eräs kaverini muotoilikin asian hyvin: ”Welcome to Italy, the dream come true for hoteliers… A country where hotels rip you off and still expect you to thank for it…”
Espanja x 2
Kävimme kiertelemässä Madridin kaunista ympäristöä yöpyen vanhoissa linnoissa ja tutkien erityisesti Espanjan kuuluisinta viinialuetta La Riojaa. Teimme myös ruokamatkan Bilbaoon ja San Sebastianiin.
Baltia
Ajelimme omalla autolla läpi Viroa, Latviaa ja Liettuaa. En ole varma, voiko Viro-Latvia-Liettua ajelua varsinaisesti kutsua Road Trip Baltiassa -nimellä. Matkat maasta toiseen kun ovat niin naurettavan lyhyitä. Tallinna ei lämmittänyt yhtään ja Riika jätti vähän sellaisen”ihan kiva” -fiiliksen, mutta Vilna kolahti heti.
Balkan
Kävimme myös ajelemassa pienen Road Tripin Balkanilla, lähinnä Kroatiassa, Montenegrossa ja Bosnia-Hersegovinassa.
Balkanin Road Trip ei tuntunut minusta sen ihmeellisemmältä suunnitelmalta ja hämmästyin, kun ihmisiltä rupesi tulemaan kysymyksiä ajamisesta Balkanilla ja yleisesti turvallisuudesta siellä. Kyse lienee siitä, että Balkan on hyvin laaja ja hieman tuntemattomampi alue. Monille tulee ehkäpä mieleen vain Balkanin sota, sekä pakolaisvirrat. Kuitenkin Kroatia on seuramatkakohde, jolla on eniten kasvua vuonna 2015 ja mm. Montenegro ponnistelee hartijavoimin matkailumahdiksi.
Unkari, Kreeta, Israel, Jordan ja Ranska
Vuoteen mahtui paljon muitakin matkoja. Unkari hurmasi minut kylpylöillään, Kreetaa ajatellessa suuhun taas tulvahtavat välittömästi Välimeren maut. Ihanat lampaanmaidosta tehdyt kreetalaiset juustot ja jugurtit, oliivit, oliiviöljy, villivihannekset ja yrtit, kalat ja lampaanliha.
Israel teki todellisen vaikutuksen historiallaan ja ruuallaan, Jordan taas ystävällisyydellään. Ja Ranskan Riviera aloitti kevään aurinkoisesti.
Thaimaa, Singapore ja Malesia
Aasian suunta on aina ollut rakas ja vuonna 2016 sinne tehtiinkin kaksi reissua. Ensimmäinen suuntautui Thaimaan Bangkokin kautta hienostuneen Hua Hinin ja rennon Cha-Amin sekä Ban Krutin liki rakentamattomille rauhallisille rannoille
Toinen reissu vei meidät Singaporen kautta Thaimaan Ko Changille ja Malesian Penangiin.
Hiilijalanjälki
En ole mitenkään erityisen ylpeä hiilijalanjäljestämme. En kuitenkaan lähde kompensoimaan lentomailejani ylimääräisellä lahjoituksella. Itse lähden siitä, että lentämisen negatiiviset ympäristövaikutukset tulee olla laskettuna sisään alan toimintaan. Lentoliikenteen hiilijalanjälki ei ratkea lentäviä syyllistämällä. Ei etenkään nyt kun Aasian keskiluokka lentää yhä enemmän.
Lentoliikenteen päästöt kattavat nyt noin kaksi prosenttia koko maailman päästöistä. Lentoliikenne kasvaa vuosittain noin viisi prosenttia, ja Kansainvälinen ilmakuljetusliitto ennustaa matkustajamäärien tuplaantuvan vuoteen 2034. Lentoyhtiöt pyrkivät nyt korvaamaan päästöjä mallilla, joka koostuu teknologian kehittämisestä, johdon tehostamisesta, infrastruktuurin parantamisesta ja lentoliikenteen päästökaupasta.
Lentokartta: The Great Circle Mapper, Copyright © 1996-2017 Karl L. Swartz.
28 comments