HMY Britannia on entinen Britannian kuningasperheen huvijahti. Se on järjestyksessään 83. kuninkaallinen huvijahti ja toinen samaa nimeä kantava. HMY on lyhenne sanoista Her Majesty’s Yacht. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään huvipursi, vaan 126 metriä pitkä ja 17 metriä leveä laiva.
Käyttöönotto tapahtui 11. tammikuuta 1954 kuningatar Elisabet II kastaessa aluksen. Tästä eteenpäin alus teki yhteensä 696 ulkomaan- ja 272 kotimaanvierailua. Mm. Prinssi Charles ja prinsessa Diana matkustivat Britannialla häämatkalleen vuonna 1981.
Alus on käynyt Suomessakin kaksi kertaa, vuosina 1976 Elisabetin vieraillessa Suomessa ja 1994. Vuonna 1994 aluksella ei kuitenkaan ollut kuninkaallisia, vaan se pysähtyi ainoastaan tankkaamaan. Kuninkaallisten läsnä ollessa HMY Britannialla oli aina sotalaiva saattajanaan.
Rolls-Royce ja muu tarpeellinen mukaan
Koska kuningatar halusi matkustaa mukavasti ja matkat saattoivat suuntautua varsin sivistymättömiinkin maihin, oli HMY Britannia vastattava näihin tarpeisiin. Ulkokannella on mm. autotalli, johon kuningattaren Rolls-Royce saatiin ajettua ja mukana seurasi luonnollisesti ilmastoitu yhteysvene.
HMY Britannia ja miehistö
HMY Britannian kuninkaallisella puolella tilat olivat varsin mukavat ja väljät. Mutta miehistön puolella ei näin sitten enää ollutkaan. Koska aluksessa palvelee 240 hengen miehistö + kuninkaallisten ollessa aluksella myös kuninkaallisen merijalkaväen osasto, ei tilaa jäänyt kellekään miehistöön kuuluvalle liiaksi.
Kuninkaallisten ja miehistön kohtaamiset pyrittiin minimoimaan HMY Britannianilla, kuten luksus-hotelleissa edelleen. Siis tiedättehän: henkilökunta ei tule kanssasi samaan hissiin, väistää käytävällä johonkin seinän viereen, ei katso silmiin ja ylipäätänsä tekee kaikkensa ollakseen näkymätön. Jos kuitenkin joku miehistön jäsenistä osui kuninkaalisten tielle, hänen tuli seistä asennossa, kunnes kuninkaallinen oli ohittanut paikan.
Koska kyseessä on kuninkaallisen laivaston alus, miehistön jäsenet olivat vapaaehtoisesti asepalvelunsa puitteissa hakeutuneet Britannialle. 365 palvelusvuorokauden jälkeen heidän oli mahdollisuus hakea vakituiseen pestiin alukselle. Aluksen päällystöllä oli kahden vuoden määräaikainen sopimus ja aluksen päällikkö oli aina laivaston korkea-arvoinen upseeri, useimmiten amiraali.
Miehistöllä oli käytössään kolme eri messitilaa. Päällystö kun nyt luonnollisesti ei halua viettää vapaa aikaansa kokkien kanssa. Anniskeluoikeudet olivat sidoksissa asemaan aluksella ja miehistön messissä ei tarjoiltu olutta väkevämpää. Upseerien messitiloissa taas oli ruokasali ja olohuoneessa mm. sähkötakka ja baaritiski, josta todella sai olutta väkevämpääkin.
HMY Britannia ja moottorit
Höyrylaivan höyrykoneiden tehot olivat 12.000 hv, jolla alus saavutti 22,5 solmun huippunopeuden. Kuningattaren kerrotaan mielellään vieneen vieraansa käymään konehuoneessa illallisen jälkeen. Ja mikäs on ollut viedessä, kun kaikki on varmasti ollut kiilotettua viimeisen päälle.
HMY Britannia – Viimeinen lajissaan, vai onko sittenkään….?
HMY Britannian kohtaloksi koituivat sen suuret ylläpitokustannukset. Labourin noustua valtaan 1997, oli Britannia-aluksen aika eläköityä. Viimeisenä virallisena virkatehtävänään alus teki Hong Kongin siirryttyä osaksi Kiinaa. HMY Britannia kuljetti Hong Kongin viimeisen kuvernöörin ja Walesin prinssin kotiin. Jokainen kello on pysäytetty klo 15.11 – se on aika kun kuningatar viimeisen kerran poistui alukselta.
Tämä jälkeen uutta kuninkaallista alusta ei enää katsottu tarpeelliseksi rakentaa. Tosin samana vuonna kun vanha alus poistui käytöstä, tehtiin täydellinen pienoismalli ja piirrustukset, jotka laivanvarustajat laativat ja kuninkaallisen perheen edustajat hyväksyivät, uudesta kuninkaallisesta aluksesta. Tony Blairin työhallitus kieltäytyi tuolloin luonnollisesti maksamasta uutta 100 miljoonan punnan kuninkaallista venettä.
Nyt aivan viimepäivinä uusi kuninkaallinen alus on pulpahtanut pinnalle. Mm. Daily Telegraph rummuttaa uuden aluksen rakentamisen tarpeellisuutta. Sen kun katsottaisiin vahvistavan välejä Kansanyhteisöön Brexitin jälkeen. Entisen aluksen arvioidaan turvanneen kauppaa pelkästään vuosina 1991-1995 yli 3 miljardia punnan arvosta.
Toisaalta taas moni pitää uutta kuninkaallista alusta nostalgisena mutta hyödyttömänä jäänteenä, joka ei mitenkään auttaisi Britanniaa Brexitin jälkeen. Tälle hankkeelle on jo ehditty antaa nimikin: HMS Lost Cause
Britannian rakensi John Brown & Co Ltd:n telakka Clydebankissa, West Dunbartonshiressä. Onkin tavallaan erittäin sopivaa, että alus on eläköidyttyään saanut palata synnyinseuduilleen.
HMY Britannia on nyt pysyvästi avoinna yleisölle Leith-satamassa Edinburghiin Ocean Terminal-ostoskeskuksen vieressä. Laivan kotisivuille pääset tästä.
17 comments