Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen
Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen. Olen puhunut autonvuokrauksen eduista monessa kirjoittamassani postauksessa. Se mistä en ole niinkään puhunut ovat autovuokraamoiden epämääräiset ehdot.
On muutama asia jotka määrittelevät sen, onko autonvuokraus levollinen kokemus, vai painajainen.
Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen | Ota aina, kaiken kattava vakuutus ilman omavastuuta
Omavastuun poisto takaa että et joudu tilanteeseen, jossa maksettavaksesi laitetaan jo autossa olleita naarmuja tai pelkäämään joka yö, että autoa naarmutetaan parkkipaikalla. Myös ajaminen on levollisempaa, kun jokaista lähelle tunkevaa autoa ei tarvitse säikkyä. Omavastuun poisto, eli CDW myös nopeuttaa usein palautusprosessia, kun autoa ei tarvitse tutkia läpi. Tosin aina sekään ei auta.
Palautuksessa toinen virkailija käytti paljon aikaa tarkistukseen ja löysi kaksi pientä vikaa joita ei olisi voinut havaita autoa noutaessa. Virkailija vaati että teen vahinkoilmoituksen mutta minun en tarvitse maksaa mitään koska minulla on täysvakuutus. Kieltäydyin koska autolle ei varmasti ollut tapahtunut mitään käytömme aikana. Virkailija sanoi että siinä tapauksessa teknikon paikalle kutsuminen kestää kaksi tuntia.
Omavastuun poistoon liittyvät huijaukset
Omavastuun poistoon liittyvät yleisimmät huijaustavat. Kokemuksia siitä, miten vuokraaja hämmennetään sekaisin tiskillä, on netti pullollaan. Kaikilla vuokraamoilla ei edes saa netissä omavastuuta pudotettua nollaan (esim. SIXT Prahan lentokenttä), vaan asia on pakko hoitaa virkailijan kanssa autoa noudettaessa. Näin et edes pääse vertailemaan 0 -omavastuulla olevaa hintaa muiden vuokraamoiden hintaan. Erittäin yleistä on myös se, että omavastuun poisto yritetään myydä vuokraamossa “pakollisena” asiakkaalle, mitä se ei tietenkään ole.
“Virkailija selitti, että jos emme tuota omavastuun poistoa ota, niin meillä ei olisi mitään vakuutusta olemassa ja kertoi tapauksista, joissa maksettavaksi oli yhdestä naarmusta tullut 1500 euroa. Lisävakuutus olisi maksanut 112 €.”
Myös tapa yrittää myydä vakuutus kahteen kertaan on erittäin yleinen. Eli ensin asiakas ottaa vakuutuksen välittäjän kautta ja sitten vuokraamon tiskillä myydään toinen, kun asiakas on sekaisin siitä, mitä on jo valinnut.
“Auton vuokraus oli netissä klikattu jo ilman omavastuuta olevaksi. Tiskillä väittivät, että ei ole otettuna ja myivät lisävakuutusta 90 eurolla. Sanoivat, että muuten tekevät katevarauksen 800 eurolle.”
Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen | iCarhireinsurance.com
Mikäli vuokraa autoja ulkomailla paljon, voi olla järkevää hankkia erillinen omavastuun poistava vakuutus. iCarhireinsurance.com (EI affi-linkki) on yhtiö, josta saa viidelläkymmenellä eurolla vuodeksi vakuutuksen, joka korvaa autonvuokrauksen omavastuun ympäri Eurooppaa ja Pohjois-Afrikkaa. Lisäksi se korvaa esim. alustalle, renkaille, vanteille ja tuulilasille tulleita vikoja sekä kadonneet avaimet (lisämaksu).
Vakuutuksen ansiosta voin ottaa huoleti kovemman omavastuun vuokra-autoon ja saada näin auton edullisemmin vuokrattua. Mikäli jotain tapahtuu, maksan omavastuun ja haen sen jälkeen korvaukset vakuutuksesta. Vakuutuksen olemassaolo helpottaa myös tiskillä asiointia. Kun virkailija aloittaa laulunsa omavastuun poistosta, voi vain tyynesti sanoa: “Ei tarvita”.
Tämä vakuutus oli testissä, sillä kesäkuussa 2018 vuokra-autoon murtauduttiin Ranskan Lyonissa. Korvausten hakemisesta ja koko prosessista pääset lukemaan kuvauksen alta.
Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen | Vakuutuksien ihmemaa
Kun muistaa sen, että autovuokraamon bisnes ei ole autovuokraus, vaan vakuutukset, ollaan jo hyvin oikeassa mielentilassa. Suosittelen vahvasti miettimään vakuutukset jo varausvaiheessa valmiiksi. Tällöin ei ajauduta tilanteeseen, että lentomatkasta väsynyt asiakas saadaan ottamaan vuokraustiskillä vielä pari ”pakollista” vakuutusta lisää.
Eniten tarkkuutta vakuutuksissa tarvitaan, jos olet vuokraamassa autoa ilman omavastuun täyttä poistoa. Eteesi voi tulla tilanne, jossa joudut erikseen ruksimaan kolariturvan (CDW) lisäturvaksi, vaikka et siis olisi sitä ottamassakaan. Tästä ei kannata hämääntyä. Se on vain yksi keino yrittää piilottaa 0 omavastuu vaihtoehto lomakkeen syövereihin. Alla olevista kuvista näkyy mistä esim. tulevan Kreetan matkamme vuokraushinta muodostuu. Mikäli olisimme valinneet 0 omavastuun, vuokraus olisi maksanut 7 x 9,99 euroa enemmän. Varauksessa näkyy myös omavastuun osuus 620 euroa.
Joskus vuokraamo saattaa heittäytyä hankalaksi ja periä näissä tapauksissa suuren vakuuden kortilta. Esim. Irlannissa vuokraamo otti 2500 euron vakuuden kortilta, koska en suostunut ottamaan heiltä omavastuun poistoa
LDW JA CDW on käytännössä pakollisia vakuutuksia
LDW tai CDW ovat käytännössä pakollisia vakuutuksia. Syy miksi ne myydään lisäpalveluina on se, että pudottamalla ne pakettihinnasta pois, saadaan hinta näyttämään vertailuissa edulliselta. Aika harvassa maassa vakuuttamattomilla autoilla saa kuitenkaan ajaa, eli kyse on pitkälti siitä miten vuokraamot saavat toimia.
Collision Damage Waiver (CDW) tai Collision Damage Reduction (CDR)
Asiakas on vastuussa korjauskuluista ja varaosista enintään omavastuuosuuden verran. Onnettomuus- tai vahinkotilanteissa CDW kattaa korjaukset tai uuden auton, ei kuitenkaan varkauteen liittyvää vahinkoa. Rengas- ja tuulilasivauriot eivät usein sisälly kolarivakuutukseen, vaan tällaisen vahingon sattuessa asiakkaalta peritään korjauskulut täysimääräisinä riippumatta omavastuun suuruudesta. Tätä osuutta on mahdollista usein pienentää tai poistaa se kokonaan hankkimalla paikallinen lisävakuutus.
Loss Damage Waiver (LDW)
Asiakas on vastuussa vuokra-auton vaurioitumisesta, varkausvahingosta ja vandalismista enintään omavastuuosuuden verran. Mikäli LDW vakuutusta ei ole, omavastuu on koko auton hinta, jos se esim. varastetaan. Harvalla edes riittää kortin kate esim. 70 000 euroon asti. Ilman katevarausta TAI tuota vakuutusta et nimittäin autoa allesi saa. Poikkeuksiakin on. Mm. Suomen Amex Platinum (Plutonium Platinum) kattaa LDW/CDW:n 75 000 euroon saakka. Amerikkalaisilla on myös paljon LDW/CDW kattavuutta omissa luottokorteissaan.
Otin juuri auton Saksasta SIXTiltä ja Loss Damage Waiver eli LDW, jolla rajataan korvaukset autosta 950 euroon, piti ottaa erikseen 3,5 euron päivähintaan. Nyt moni naureskelee, että 3,5 euroa per päivä ei tee viikossa kuin 24,5€, mutta kyse on hintojen läpinäkyvyydestä. Jos toinen esittää hinnan LDWn kanssa ja toinen myy sen lisäpalveluna (käytännössä pakko ottaa), niin jokainen tajuaa, miten hankalaa vertailusta tehdään.
Muita vakuutuksia
Varkausturva – Theft Protection (TP) Varkausturva kattaa varkausvahingot ajoneuvon arvoon saakka sekä muut mahdolliset vahingot. Useimmissa maissa varkausturvaan kuuluu omavastuuosuus, jota voi pienentää tai poistaa lisävakuutuksella.
Kolmannen osapuolen vastuu (ALI) – Additional Liability Insurance (ALI)Tämä vakuutus on ostettavissa USA:ssa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Se antaa turvan silloin, kun onnettomuus tai vahinko sattuu muille henkilöille tai muiden henkilöiden omaisuudelle. Suoja kattaa ajoneuvon sisällä olevat henkilöt ja omaisuuden. Euroopassa tästä käytetään myös nimeä SLI, eli Supplemental Liability Insurance tai LIS, eli Liability Insurance Supplement.
Termit voivat vaihdella vuorausyhtiöittäin, joten tarkasta ne rauhassa jo kotimaassa. Tarkkaa tietoa saa Autoliiton sivuilta.
Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen | Pari pientä muuttujaa
Selvitä saako autoa viedä maasta ulos ja mistä vuokraat sen
Saksasta vuokrattuja hyvin kalliita autoja ei välttämättä saa viedä Italiaan tai Itä-Euroopan maihin. Kanariansaarilla autoja ei yleensä saa viedä saarelta toiselle. Auton ajolupa maasta toiseen tulee selvittää etukäteen.
Kannattaa hetkinen miettiä myös sitä, mistä auton vuokraa. Saksasta vuokraten saa näppärän Audin tai ison Mersun alleen viikoksi 400 eurolla. Italian puolelta vuokraamalla samasta autosta joutuu pulittamaan n. 2000 eur.
Selvitä toimitusmaksut ja veloitus ajokilometrien ylittämisestä
Vaikka 0,60 euroa/km ylitetyistä kilometreistä ei tunnu pahalta hinnalta, järkevämpää on ottaa auto, johon sisältyvät rajoittamattamat ajokilometrit. Tai sitten kannattaa laskea reitti tarkkaan jo etukäteen ja pitäytyä siinä.
Selvitä tankkausmaksu ja polttoainepolitiikka
Useat halpayhtiöt ovat tehneet tankin sisällöstä rahastusmomentin. Auton palauttaminen tankki tyhjänä ei ole kovin edullista. Vuokraamo laskee tankin täytön auton teknisten tietojen antaman numeron perusteella – ottamatta lainkaan huomioon onko tankissa jäljellä jotain. Polttoaineen litrahintakin on laskennassa aina paljon korkeampi kuin huoltoasemien hinnat.
Tälle yhtiölle autoa on mahdotonta tankata niin täyteen että palautuksen yhteydessä ei velotettaisi polttoaineen hintaa ja 18 euron tankkausmaksua. Juuri lentokentällä tankattuun autoon ei voi mahtua 9 litraa bensaa jonka jouduimme maksamaan ylimääräistä. – Meidän ei annettu osallistua lisätankkaukseen pyynnöstä huolimatta.
Varoittamatta tuplavakuuttaminen, polttoaineesta yliveloittaminen (ja ALVin perusteetta uudelleen lisääminen polttoaineen hintaan!) ja petos: Polttoainetta oli reilusti maksatettua vähemmän autoa noudettaessa. Noin 20 litraa polttoainetta tuli maksamaan 2,25 €/ltr GoldCarilta sen maksaessa huoltamoilla keskimäärin 1,00 €/ltr.
Pidemmissä (3+ päivää) vuokrauksissa on myös yleistä pakkomyydä täysi tankki. Polttoaineesta jää yleensä puolet käyttämättä, jos loma ei ole road trip, vaan pientä satunnaista päivittäistä ajoa.
Selvitä lisäkuljettaja, luottokortilla maksaminen, muut palvelumaksut ja ALV
Sain autoa noutaessani lisälaskun. Pakollinen vakuutus 115,64€, rengas- ja lasivakuutus 46,20€, koneen myöhästyminen 49,90€ ALV 57,70€
Auton vuokrahinta oli 55 euroa, siihen tuli xxx ”palvelumaksua” 30 euroa. 55 % piilokuluja, törkeää! Tämä ”palvelumaksu” selvisi vasta varausvahvistuksesta, mutta siinäkään ei ollut maksun suuruutta. On harhaanjohtavaa näyttää vuokrahinnaksi 55 euroa.
Navigaattorista 8 €/vrk, nuorestakuljettajasta 28 €, tupla-alvit ja palvelumaksu 27€
Kannattaa aina varmistaa vielä viestillä, että toimisto tietää myöhäisestä saapumisajasta. 50 euroa myöhäisestä hausta ei ole paljon, jos miettii mitä ongelmia tulee, mikäli autoa ei saa kentältä alleen.
Etenkin juhlapyhien aikana suosittelen vahvasti käyttämään vain firmoja, joilla on omia autoja. Olen itse seissyt Rooman kentällä kiirastorstaina puolenyönaikaan, kun välittäjä tyynesti ilmoitti, että kaikki autot ulkona ja laittoi kioskin kiinni.
Pyydä aina upgradea
Tiskillä kannattaa kysellä vaihtoehtoja ja pyytää nätisti upgradea. Olemme usein saaneet käyttöömme huomattavasti varausluokkaa paremman menopelin.
Heinäkuussa 2016 olimme varanneet SIXT:iltä auton luokasta, jolla eteen olisi pitänyt tulla jotakin farmari Mersun näköistä. Kun saavuimme Munchenin kentälle, ei autoa löytynytkään ja tilalle tarjottiin Volkkarin maasturia. Hetken aikaa kiukuttelimme asiasta ja Tepon kysyttyä S-sarjaa, mikäli E-sarjaa ei löytynyt, asia nytkähtikin eteenpäin. Emme tajunneet, että kyseessä on Limousine, ennen kuin näimme auton parkkihallissa. Hintaa tälle 9 päivän vuokraukselle tuli 550 euroa.
Aina voi tulla silti yllätyksiä…
Aina välillä törmää myös vuokraehtoihin, jotka ovat täysin toisesta maailmasta. Näin kävi mm. Islannissa toukokuussa 2018. Olin ottanut autoon Auto Europen Super Cover lisäturvan, joka siis hyvittää jälkikäteen omavastuun takaisin, jos jotain tapahtuu, mutta niinhän siellä vaan pienellä lukikin: Poikkeukset – Ei hyvitystä: Jos autolla on ajettu päällystämättömillä teillä tai maastoteillä.
Tiskillä ilmoitettiin, että maksa 17 euroa per päivä lisää, niin saat omavastuun nollaan ja tuulilasivakuutuksen. Muutoin omavastuu on 1700 euroa. Nämä olisivat kyllä hoituneet jo minulla olevista vakuutuksista, mutta halusin nimenomaan suojan siihen, että tuuli viskoo kiviä auton kylkeen, alustaan tai tuulilasiin päällystämättömillä teillä. Siitä pitikin maksaa sitten vielä 15 euroa päivä lisää, ja tätä osuutta ei tietenkään saanut ostaa yksistään. Jos ei tähän suostunut, omavastuu oli 80 000 euroa.
Tässä vaiheessa kysyin, että puhuuko hän oikeasti euroista, vai kruunuista. Vieressäni toinen asiakas menetti hermonsa täysin ja huusi, että AVIS yrittää kusettaa. Virkailija totesi ihan tyynesti: ”Tämä on Islanti”.
Aasiassa asiat ovat toisin
Aasiassa ei ole aina mahdollista tai järkevää ottaa autoa jonkun tunnetun firman kautta. Olemme vuokrailleet autoja pieniltä perhefirmoilta ja koomisilta tapauksilta ei ole vältytty. Balilla autosta loppui bensa jo ennen liikkeellelähtöä. Pohjois-Thaimassa meno vuorten yli meinasi tyssätä, kun tuntui että autoa pitää lähteä itse työntämään. Ilmastointi olisi yleensä ihan kiva. Ja tuulilasipyyhkimet myös. Joskus olen jopa niin pikkumainen, että haluaisin toimivat turvavyöt autoon.
Erikoisautojakin löytyy
Erikoisautojen vuokrauksesta tiedetään melko vähän. Yleisin usko on, että ne ovat kamalan kalliita – Väärin. Jos suuntana on Saksa, suosittelen kurkistamaan myös tätä luokkaa. Tarjonta ja hinnat yleensä yllättävät: BMW X5, Range Rower, Jaguar F-type, Mersun S-sarjaa jne. Hinnat vain noin tupla normiautoihin.
Luottokortilta täytyy löytyä limittiä hieman enemmän näitä vuokrattaessa, ja autoja ei voi ajaa vapaasti Saksasta kaikkiin maihin. Italian ja Itä-Euroopan suunta on ehdottomasti “verboten”. Muuta huomioitavaa ei juurikaan ole. Paitsi tietenkin se, että saat varmasti parempaa palvelua hallissa, kuin noutaessasi/palauttaessasi perus Poloa.
127 comments