Saksan autobaanat, nuo tarunhohtoiset tiet. Ne henkivät vapautta, voimaa ja kapinaa muuten niin säntillisessä yhteiskunnassa.
Saksan autobaanat sallivat ajamisen niin kovaa kuin auto kulkee ja hitaamman ajoneuvon karkoittamisen edestä valoja vilkuttamalla. Tätä kisaa et voi voittaa, vaan tilaa kannattaa antaa suosiolla. Saksan autobaanat ovat valitettavan monelle se nopein tie taivaaseen.
Kuvittelitko, että autosi kulkee? Sanan mukaisesti ohituskaistalla olet vain tiellä, kun ohi suhahtelee Bentleyta, Ferrareita, Porschen Panameraa, Bugatti Veyronia, Mercedes-Benz:in McLareneita, Lamborghineja ahtamattomalla 6,5-litrainen V12-moottorilla, sekä ns. kansanautoja, eli kolmella turbolla varustettuja M5 Bemareita.
Saksan autobaanat ovat myös vihattuja saksalaisten keskuudessa. Ne ovat ikuisuuden kestävien tietöiden ruuhkauttamia, hyvin meluisia ja erittäin stressaavia ajaa. Rajoittamaton ajonopeus toteutuu vain murto-osassa 12 00 kilometrin pituista autobaanaverkostoa.
Saksan autobaanat, alunperin Hitlerin päähänpisto
Autobahn käsite syntyi 1930-luvulla kun Adolf Hitler näki suuren tieverkoston rakentamisen olevan ratkaisu maata vaivanneeseen suurtyöttömyyteen. Autobahnit eivät siis suinkaan olleet tuotos sotajoukkojen nopeamman liikkumisen varmistamiseksi, vaikka moni niin luuleekin. Raskaskalusto olisi pilanut teiden betonipinnan hetkessä. (Bitumi oli aluksi kallista ja asfaltti tuontitavaraa. Betonia sen sijaan oli saatavissa).
Ensimmäinen 20 km pitkä autobahn avautui Kölnin ja Bonnin välille 1932 avattu. Nimen autobahn oli tarkoitus kuvata rautatiehen verrattavaa autotietä. Tämä autobahn oli hengenvaarallinen. Vastakkaisten kaistojen välissä ei ollut sen enempää viheraluetta tai suoja-aitaakaan. Autoja törmäili toisiinsa jatkuvasti.
Nykyisin saksassa on autobaanaa noin 12 200 kilometriä. Vertailun vuoksi Yhdysvalloissa on noin 75 000 kilometriä ja Kiinassa noin 60 000 kilometriä vastaavan tyyppisiä väyliä.
”Daa daa daa-da daa-da, Kiitää alla autobaana…”
Runsaalla puolella Saksan yli 12 000 autobaanakilometristä ei ole nopeusrajoitusta. Se tarkoittaa todellakin sitä, että olet vapaa ajamaan niin kovaa kuin haluat.
Näkökenttä kapenee nopeuden noustessa. Se muuttuu putkimaiseksi ja leveäkin tie rupeaa muistuttamaan kävelytietä. 200 km nopeudessa loivatkin kaarteet rupeavat jyrkkenemään kummasti ja pienikin epätasaisuus tienpinnassa tuntuu siltä, kuin auto nousisi lentoon. Kämmeniin rupeaa nousemaan hiki ja viimeistään nyt toivot, että autosi alusta olisi himpun verran jäykempi.
Kun vauhtia on 250 km, on kuljettaja ja yleensä autokin viety jo niin suorituskykynsä äärirajoille, että tuota nopeutta ei ole mahdollista ajaa pitkään. Kannattaa miettiä muutamaan otteeseen myös ovatko esim. alla olevat renkaat tehty moiseen nopeuteen.
Jos turvallisuus ei saa höllentämään kaasujalkaa, voi asiaa perustella myös polttoaineen kulutuksella. Kun on hetken paahtanut kahtasataa ja katsoo keskikulutusmittariin, rupeaa alhaisempi ajonopeus tuntumaan houkuttelevammalta vaihtoehdolta.
Saksan autobaanat – maltilla kaasu pohjaan
Autobaana houkutteleekin ottamaan autosta tehoja irti, mutta autobaanoilla ajaminen ei todellakaan tuo pelkästään vapautta, vaan myös vastuuta.
Tilastoitu tavallinen matkavauhti Saksan baanoilla on 160-180 km/h. Pikkuinen hetki taskulaskimen ääressä selventää mitä se tarkoittaa. Jos vauhtisi 180km/h, liikkuu autosi 50 metria sekunnissa. Ihmisen reaktioaika yllättävissä tilanteissa on 0,8-1,2s. Autosi on siis liikkunut yli 50 metriä ennen kuin olet edes ehtinyt polkaista jarrua. Jarrutusmatka 180 km/h vaihdissa on n.150 metriä.
Opetellaan säännöt:
Nämä saksalaisella autobaanalla voimassa olevat säännöt on hyvä painaa takaraivoon ennen kuin polkaisee kaasun pohjaan:
-Äärimmäisenä oikealla olevaa kaistaa on käytettävä, mikäli se on vapaa ja vasemmanpuoleinen kaista (kaistat) on varattu ainoastaan ohittamiseen. Kuljettajia, jotka käyttävät vasenta kaistaa pidemmän aikaa oikeanpuoleisen kaistan ollessa vapaa, sakotetaan.
-Vasemman puoleista kaistaa ajavien hitaampien kuljettajien (vaikka olisivat sillä tarpeettomasti) pakottaminen pois edestä valoja välkyttelemällä tai ”perässä roikkumalla” katsotaan ahdisteluksi.
-Vaikka edessä oleva hitaampi ajoneuvo olisi tarpeettomasti vasemman puoleisella kaistalla, sitä ei saa ohittaa oikealta puolelta, tällaisen ohituksen havaitessaan poliisi sakottaa aina kumpaakin kuljettajaa.
–Ajoneuvon pysäyttäminen autobahneilla on kielletty, myös pientareella, lukuun ottamatta odottamatonta teknistä vikaa, liikenneruuhkaa tai onnettomuutta. Vuorokauden ajasta ja säästä riippumatta apua ei saa jäädä odottelemaan peräänajovaaran takia sisälle autoon. Polttoaineen loppuminen ei ole odottamaton syy. Poliisiautoissa on varatankki, mutta bensan ja dieselin lisäksi saa maksaa silloin myös sakot ja poliisi sakottaa huomatessaan tällaisen ajoneuvon kuljettajaa.
-Turvaväli edellä ajavaan tulee olla metreissä vähintään puolet ajonopeudesta
-”Perässä roikkumisesta” sakotetaan ankarasti. Yli 100 km/h nopeudessa turvavälin ollessa alle 30 prosenttia suosituksesta kuljettajaa rangaistaan kolmen kuukauden ajokiellolla. Ulkomaalaisia kuljettajia voidaan sakottaa tien päällä, ajokortti saatetaan takavarikoida ja mahdollisen vuokratun auton vuokrasopimus päättää välittömästi.
-Pitkien valojen vilkuttaminen on sallittua ilmoitettaessa edessä olevalle aikeesta ryhtyä ohitukseen, kun etäisyyttä on riittävästi (nopeudesta puolet metreinä). Valojen vilkuttaminen tätä lähempänä on kielletty. Tällaisessa tapauksessa kuljettajaa voidaan sakottaa pakottamisesta.
–Ylinopeudesta tullee tuplasakot tietöiden kohdalla. Tietöiden kohdalla kaistat saattavat kaventua hyvinkin paljon. Niille mahtuu kyllä rekka ja henkilöauto rinnakkain, mutta kapeaan kuiluun ohjattuna, hoippuvan rekan vierellä ajaminen on pidemmän päälle epämiellyttävää.
-Nastarenkaat ovat ehdottoman kiellettyjä.
Hälytysvilkut käyttöön ilman kynnystä
Katso aina ajaessasi riittävästi eteenpäin. Kun näen jarruvalot, hidasta heti myös itse.
Jos näet vähänkin jonoa, (STAU!) muistuttavan muodostelman edessäsi, aloita jarruttaminen välittömästi ja laita hälärit päälle. Kun Suomessa niin harvinainen jonomuodostelma iskeytyy verkkokalvoillesi, se vaati toimintaa myös takanatulijoiden turvaamiseksi. Älä arkaile hälytysvilkkujen käyttöä! Ne viestittävät takanatuleville jonon muodotuksesta ja voivat pelastaa sinun ja takanasi tulevien hengen. Takaluukkuun koliseva AMG Mersu ei ole kiva vieras.
Älä vaihda kaistaa. Jono seisoo aivan varmasti sielläkin.
Varo kaistanvaihtoa!
Sillä hetkellä kun mietit, että sinun varmasti pitäisi vaihtaa kaistaa, sinun olisi jo pitänyt vaihtaa kaistaa. Eteen työntyvä rekka, renkailla kulkeva bajamaja tai pikkuinen koppero tulevat eteen nopeammin kuin arvaatkaan.
Kun vaihdat kaistaa vasemmalle, katso todella tarkkaan sivupeiliin, ennen kuin liikautatkaan ajoneuvoasi sivusuuntaan.
Jos 160 km paineleva kuljettaja kuvittelee ajavansa jo tosi lujaa ja vaihtaa kaistaa, hänen on hyvä muistaa, että takana tulevalla autolla vauhtia voi olla 100 km enemmän. Vasemmalla kaistalla ajavan taas kannattaa olla joka hetki tietoinen siitä, etteivät muut tienkäyttäjät todennäköisesti havaitse/tajua/välitä pätkääkään autosi todellisesta nopeudesta.
Keskimäärin kymmenen kuollutta joka päivä
Saksan teillä kuolee liikenneonnettomuuksissa joka päivä keskimäärin kymmenen ja loukkaantuu vaikeasti 170 ihmistä. Tilastollisesti autobaanat ovat silti erittäin turvallisia, mutta kun onnettomuus sattuu, niin jälki on suurien nopeuksien ja tiheän liikenteen johdosta pahaa.
Saksalaiset kertoivat 1970-luvun lopulla, kuinka ruotsalaiset saapuivat kesälomalla Saksaan uusilla, turboahdetuilla Saabeilla ja Volvoilla, jotka kulkivat 200 km/h. Heinäkuu tunnettiin Saksassa kuulemma nimityksellä ”Schwedenmonat”, sillä kuolemaan johtaneita kolareita sattui paljon.
Alla olevalla videolla on pientä kisaa autoilijan ja moottoripyöräilijän välillä. Vaarallisinta mitä itse voit tehdä, on ruveta kisan havaitessa a) poliisiksi b) liittyä kisaan. Anna kaheleiden mennä.
Rettungsgasse, eli pelastuskuja tai pelastustie
Liikenneruuhkan ilmaantuessa kuljettajien täytyy jättää vapaa kulkuväylä hälytysajoneuvoille, se muodostetaan äärimmäisenä vasemmalla olevan kaistan ja siitä seuraavana oikealla olevan kaistan väliin
Koska Saksassa on 3-6-kaistaisia moottoriteitä, vasemman puoleista kaistaa ajavat pysyvät vasemmalla, kaikki muut väistävät mahdollisimman kauas oikealle.
Staumeldungit, ruuhkatiedotteet
Jos autossasi on hyvä navigaattori, tulee siihen automaattisesti ruuhkatiedotteita. Mikäli Saksa vähääkään taipuu, kannattaa radiotiedotteita kuunnella. Radion liikennekanava keskeyttää tasaisesti lähetyksen ja kertoo missä ja kuinka pitkä mikäkin Stau on. Ilmoituksessa kerrotaan myös kiertotie.
Tarkkaile myös jo etukäteen ruuhkamerkkejä navigaattorissa. Suosittelen etsiytymään kiertotielle hyvissä ajoin, koska jossain vaiheessa liikenne seisoo sielläkin. Katso, että autossa on vettä ja naposteltavaa mukana, etenkin jos mukana on lapsia. Talvella autossa kannattaa pitää mukana filttiä.
Saksan moottoriteiden ruuhkien yhteismitta on vuosittain 450 000-500 000 kilometriä. Autoliitto ADAC:n vuosittaisen ruuhkatilaston mukaan autot seisovat liikkumatta paikoillaan yli 200 000 tuntia.
Muuta huomioitavaa
Mikäli aiot vierailla suuremmissa kaupungeissa, tarvitset autosi tuulilasiin hiukkaspäästöistä kertovan tarran. Määräys koskee myös ulkomaalaisia, ja tarrattomuudesta tulee perintäkelpoinen sakko perään.
Lähteet:
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Autobahn
- http://autobild.fi/uutiset/saksan-autobahnit-tehtiin-nopeille-autoille-katso-video
- http://matkamielessa.blogspot.fi/2014/03/liikenneopettajan-palsta-saksa.html
- http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2012-08-07/Autobahn-täytti-80-vuotta-3310099.html
- http://www.gettingaroundgermany.info/regeln.shtml
http://www.gettingaroundgermany.info/autobahn.shtml - http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2017-23_autojen_nopeudet_web.pdf
11 comments