Edessäni mies tärisee itkusta. Hän tarrautuu luolaa suojaaviin kaltereihin ja sopottaa rukousta kyynelten valuessa pitkin leukaa. Ihmiset huokailevat, ristivät itseään ja polvistuvat. Takanani nainen liki huutaa rukoustaan. Olen Nasaretissa, Josefin ja Marian kotikaupungissa, paikassa missä enkeli ilmestyi Marialle.
Nasaret ja Jeesus
Jeesuksen syntymän aikaan Nasaret oli pieni kylä, jossa asukkaita on arveltu olleen vain viitisen sataa. Nasaretin väestö koostui lähinnä juutalaisista, mutta Galilean maakunnan, jonka alueella Nasaret sijaitsi, asukkaista suurin osa oli pakanoita. Tänä päivänä Nasaret on etelägalilealainen kaupunki, ja Israelin suurin arabikaupunki, jossa on yli 80 000 asukasta. Heistä 40% on arabikristittyjä ja loput muslimeja. Juutalaiset asuvat Nasaret Illitin kaupungissa.
Nasaret oli Joosefin ja Marian kotikaupunki
Uuden Testamentin mukaan Nasaret oli Joosefin ja Marian kotikaupunki. Siksi täältä löytyvät kummallekin omistetut kirkot, joista Neitsyt Marialle omistettu on kaupunkin tärkein vierailukohde. Nasaret on myös paikka, jossa Jeesuksen on perinteisesti uskottu eläneen lapsuutensa ennen pakoa Egyptiin. Ennen kaikkea Nasaret on paikka, jonne Jumala lähetti enkeli Gabrielin ilmoittamaan Marialle, että hän tulee raskaaksi Pyhästä Hengestä.
Tarinan mukaan Maria sai ensimmäisen ilmestyksen suihkulähteen luona, mutta juoksi enkeliä karkuun. Sen jälkeen enkeli ilmestyi toisenkin kerran, mutta neitsyt pakeni jälleen. Vasta kolmannella kerralla Marian kotona, neitsyt uskalsi kuunnella enkeli Gabrielia. Tälle paikalle on rakennettu Marian Ilmestyskirkko.
Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: ”Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi.”
Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa. Niin enkeli sanoi hänelle: ”Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.”
Niin Maria sanoi enkelille: ”Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?” Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: ”Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
Silloin Maria sanoi: ”Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan”. Ja enkeli lähti hänen tyköänsä. -Luuk 1: 24-38
Nasaret, Marian Ilmestyskirkko
Italialaisen kirkkoarkkitehdin Antonio Barluzzin suunnittelema Nasaretin Marian Ilmestyskirkko, on rakennettu 1964. Sen pohjakerroksessa on luola, jota on käytetty 200-300 luvulla jaa. rukoushuoneena ja tämän pohjakerroksen luolan oletetaan olevan Marian kodin paikalla.
Vuonna 1955 paikalla aloitetuissa kaivauksissa löydettiin ensimmäisen, varhaisten Jeesukseen uskovien rakentaman kirkon jäänteitä sekä kalkkikiveen hakattuja vesisäiliöitä, viini- ja varastoaltaita sekä päärynän muotoisia viljasiiloja. Toinen kirkko rakennettiin bysanttilaisella kaudella, kolmas 12. vuosisadan alussa, ja neljäs valmistui vuonna 1877. Nykyinen kirkko on siis viides kirkko samalla paikalla.
Ave Maria
Itse kirkkosalista laskeudutaan 15 askelmaa kirkon alla olevaan luolaan, tai oikeastaan tasolle, jolla luola, sekä alkuseurakuntalaisten haudat sijaitsevat. On vaikea hahmottaa, mitä edessä on, mutta pysähtyä ei voi. Portat ovat liukkaat ja väki pakkautuu selkään kiinni. Kaikilla on kiire näkemään kaikkenpyhin.
Ryhmiä on ympäri maailmaa ja he ovat pukeutuneet samanlaisiin asuihin. Ryhmien mukana kulkevat papit johtavat mikrofonien kautta rukousta ja väki toistaa Ave Mariaa kukin omalla kielellään.
Hail Mary, full of grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, Mother of God, pray for us sinners, now and at the hour of our death.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae.
Edessäni mies tärisee itkusta jo laskeutuessaan alas luolan tasolle. Hän tarrautuu luolaa suojaaviin kaltereihin ja sopottaa rukousta kyynelten valuessa pitkin leukaa. Vieressäni avustajat kantavat pyörätuolissa ollutta naista luolan ohitse. Filippiinojen ryhmä on aivan kuin hurmoksessa. Heidän mukanaan kulkeva fransiskaanimunkki näyttää hieman kyllästyneeltä.
En tiedä kuinka minun tulisi käyttäytyä. Tyylinä näyttää olevan joko kaltereiden suutelu tai polvilleen lankeaminen. Päätän, että en tee kumpaakaan. Kaikki haluavat kuitenkin kuvan luolasta. Niin minäkin.
Itse luola on enemmänkin alttari kuin luola. Näppään kaltereiden välistä hätäisesti kuvan ja sitten minun on jo siirryttävä eteenpäin. Papit nostavat liian kauaksi aikaa rukoilemaan jääneet ronskisti jaloilleen.
Tungoksen jälkeen ryhmät kokoontuvat ylätasanteelle katsomaan muiden vaeltamista luolan ohitse ja onnittelevat toisiaan. Tunnelma on liki riehakas. Me teimme sen. Me näimme sen.
Maria symboliikka
Mariaan liittyvää symboliikkaa liittyy kuvaus mansikasta, joka on yksi Marian tunnuskasveista. Mansikan matala kasvutapa viittaa Marian nöyrään luonteeseen, valkoinen kukinto Marian henkiseen ja fyysiseen puhtauteen, kolmiosainen lehti Pyhään kolminaisuuteen ja hedelmän punainen väri Mariaan hänen rakkauteensa. Samalla tavalla kuin Maria voi olla sekä äiti että neitsyt samanaikaisesti, myös mansikka voi kukkia ja kantaa hedelmää samanaikaisesti. Keskiajalta lähtien Mariaan on liitetty kukkien tuoksut – Maria tuoksuu ambralta, ja häntä puhutellaankin Saaronin ruusuna ja kedon liljana.
Musta madonna
Musta Madonna on patsas tai maalaus, jossa Maria esitetään tumma-tai mustaihoisena. Tämä ilmiö on yleinen erityisesti katolilaisissa eurooppalaisissa maissa.
Kirkon virallisen kannan mukaan kyseessä olevat tummat pyhäinkuvat ovat muuttuneet tummiksi kynttilöiden noesta ja/tai pohjamaalin pigmentistä, vaikka jotkut näistä pyhistä kuvista on veistetty eebenpuusta (tai muusta tummasta aineksesta) tai maalattu jo alunperin hyvin tummaksi iholtaan.
Esim. Monserratin mustasta madonnasta voit lukea lisää täältä.
Maria suomen kansantarustossa
Marialla on yhteyksiä myös suomalaiseen perinteeseen ja kansanrunouteen, jossa Hänestä on monia nimityksiä: emonen, rakas äiti armollinen, pyhä piika pikkarainen, pyhäinen vaimo, vaimo valkeaverinen. Suomalainen kalevalamittainen runous tuntee myös joitakin Mariaan liittyviä runoja, ja Kalevalan Marjatastakin on havaittu joitakin yhtymäkohtia kristilliseen Mariaan – molemmat ovat neitsyeitä tullessaan raskaaksi ja synnyttävät merkittävän pojan.
Maria-kultti
Voi olla vaikea ymmärtää Maria-kulttia, mutta se liittyy voimakkaasti katolilaisuuteen. Katolilaisten, ortodoksien ja muslimien mukaan Maria pysyi neitsyenä kuolemaansa saakka, mutta luterilaisen käsityksen mukaan hän oli neitsyt vain synnyttäessään Jeesuksen, sillä Raamatun käännösten mukaan Jeesuksella oli viisi veljeä.
Maria on saanut katolisessa kirkossa aseman, jolla hän on ylivoimaisesti tärkeämpi kuin muut pyhimykset, usein liki tasaveroinen Kristuksen kanssa. Marian asema käy hyvin ilmi mm. katolisesta rukouskirjasta. Maria on synnitön, ikuinen neitsyt ja taivaan kuningatar.
Myös ortodoksinen kirkon opin ainaisesta Neitseestä ja Jumalansynnyttäjästä Mariasta, huomioivat Mariaa huomattavasti enemmän kuin luterilainen kirkko.
Neitsyt Maria onkin Euroopan palvotuin nainen ja kristillisen kuvataiteen kuvatuin pyhimys.
Lähteet:
Peda.net, Wikipedia, Suomalainen matkaopas, Goisrael.fi, Helsinki.teol.pro, Vartiotorni, Tiede.fi, Junkkaala-Louhivuori: Raamatun maa, Historia.net, Seurakuntalainen.fi,
38 comments