Kuluttajariitalautakunnanpäätös, lennon peruuntuminen, ohjaamohenkilöstön sairastuminen, ylityökielto.
Kuluttajariitalautakunnanpäätös, lennon peruuntuminen, ohjaamohenkilöstön sairastuminen, ylityökielto | Vihdoin viimein, vuoden ja seitsemän kuukauden jälkeen Kuluttajariitalautakunta sai leivottua ulos päätöksen siitä, pitääkö Finnairin vai ei, maksaa meille vakiokorvaukset perustusta lennosta SIN-HEL 2.1.2017. Tapauksemme oli seuraavanlainen:
- Lento Helsinki-Singapore 2.1.2017 jouduttiin peruuttamaan lentäjien yli-työkiellon vuoksi, joka oli Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n työtaistelutoimenpide
- Lennon Helsinki-Singapore A350 -perämies oli sairastunut
- Kaikki tällaiset kyseessä olevan konetyypin työvuorolistaan merkityt päivystyspilotit olivat paikkaamassa jo muita sairastapauksia.
- Työvuorolistojen ulkopuolella käytössä olevat niin sanotut management-pilotit olivat tässä tapauksessa jo käytössä muiden sairastapausten johdosta
- Meidät uudelleenreititettiin, mutta ilmakuljetus viivästyi 27 tuntia
Mehän emme tosiaankaan olleet tuossa vuodenvaihteen sekoilussa yksin, vaan samassa sumassa olivat Finnairin Shanghain, Tokion, Hongkongin ja Singaporen lennot. Myös Zürichin, Pariisin ja Göteborgin lennot oli peruttu. Ongelma koski yli kahtatuhatta matkustajaa. On se vaan ihmeellistä, miten kaikki pilotit sattuivatkin sairastumaan samaan aikaan ..?
Kuluttajariitalautakuntapäätös, lennon peruuntuminen, ohjaamohenkilöstön sairastuminen, ylityökielto
Kuluttajanriitalautakunta on ratkaissut asian 26.6.2018 diaarinumerolla 755/35/2017 olevaan päätökseen vedoten. Tässä ratkaisussa kyse on lähes identtisestä tapauksesta. Koko päätöksen löydät linkin takaa. Huom: Alla oleva ei siis ole meidän päätöksemme, vaan päätös jonka lautakunta on antanut jo aiemmin ja johon meidänkin saamamme päätös perustuu.
”Lautakunta toteaa, että henkilöstön sairaustapaukset ovat lentoliikennettä harjoitettaessa tavanomaisia ja lentoyhtiöltä voidaan edellyttää varautumista yllättäväänkin yksittäiseen sairastumiseen. Arviointi siitä, olisiko lentoyhtiö voinut siltä kohtuudella edellytettävin toimenpitein välttää lennon viivästymisen miehistön sairaustapauksen vuoksi, on tehtävä tapauskohtaisesti.
Tapauksessa lennon peruuttamisen syynä oli kapteenin sairastuminen sekä samaan aikaan vaikuttanut työtaistelutoimenpide (ylityökielto), jonka vuoksi korvaavaa lentäjää ei sinänsä asianmukaisesta varallaolojärjestelmästä huolimatta saatu. Lautakunta toteaa, että lennon lähtöpaikan ollessa Finnairin koti-kentällä kapteenin sairastuminen ei lähtökohtaisesti ole poikkeuksellinen olo-suhde. Myöskään se seikka, että meneillään on työtaistelutilanne, ei vielä osoita, että kyse olisi poikkeuksellisista olosuhteista. Tässä tapauksessa lennon viivästyminen on kuitenkin aiheutunut sairastumisen ja lentotoimintaan vaikuttavan ylityökiellon samanaikaisesta vaikutuksesta. Lautakunta katsoo, että kyse on ollut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää kohtuudella edellytettävin toimenpitein.
Lautakunta ei suosita hyvitystä asiassa.
Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Puheenjohtajan, eri mieltä olevien jäsenten ja esittelijän lausunto on päätöksen liitteenä (alapuolella).
Kuluttajariitalautakunnan II täysistunnossa 24.10.2017 ratkaistussa asiassa 755/35/2017, osapuolet LK ym. ja Finnair Oyj:
Olemme enemmistön kanssa samaa mieltä siitä, että kapteenin sairastuminen ei ole poikkeuksellinen olosuhde, kun on kyse lennosta, jonka lähtöpaikka on-Finnairin kotikenttä. Ylityökielto oli käsityksemme mukaan alkanut jo marras-kuussa (Lentoposti.fi/Uutisarkisto/Marraskuu 2016), joten Finnairilla on ollut mahdollisuus ottaa sen vaikutukset huomioon. Tämän vuoksi lennon peruuntuminen ei ole aiheutunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Finnair on velvollinen maksamaan matkustajille vakiokorvauksen, jonka määrä on asetuksen 7 artiklan 1 kohdan b alakohdan nojalla 400 euroa.
Päätös on päätös
Kuluttajanriitalautakunta ei ollut ratkaisustaan yksimielinen, vaan päätös syntyi vasta äänestyksen jälkeen. Päätös on kuitenkin päätös ja se koskee nyt kaikkia asiakkaita.
Nöyryytyksen hetkellä on hyvä muistaa, että korvauksiin raha ei ns. tule takaseinästä, vaan kyllä lentoyhtiöiden maksamat korvaukset näkyvät myös lippujenhinnoissa. Voisin toki viedä asian käräjäoikeuteen, mutta taidan nyt tyytyä nuolemaan näppini ja kiirehtimään kohti uusia pettymyksiä.
17 comments