Finnair on järjestellyt alkuvuonna lentoja sekä matkatavarapolitiikkaansa uusiksi ahkerasti. Osana muutosta firma on aloittanut reittilentoja lomakohteisiin, jonne yhtiö aiemmin on lentänyt vain lomalentoja. Kohteita ovat mm. Ho Chi Minh City, Eilat, Lanzarote sekä Fuerteventura, jonne allekirjoittanut on menossa jouluna. Myös entiset lomalennot Malagaan, Nizzaan, Dubaihin ja Turkkiin on muutettu lomalentotyyppisiksi reittilennoiksi. Tänään firma tiedotti uudesta Light-lipputyypistä. En oikein tiedä mitä mieltä olen näistä muutoksista, joten testaamalla se selviää.
Arvostelussa Finnairin uusi lomalento Businessluokka
Varasin lennot Malagaan hiihtolomaviikolle jo hyvissä ajoin ja tiedustelin silloin businesspaikkaa. Luokkaa ei ole koneessa, koska kyseessä on lomalento, kuului vastaus. Kun lentojen uudesta järjestelystä sitten tiedotettiin, kokeilin netissä kolmesti matkusluokan korotusta. Ei mahdollinen, tuli ilmoitus kaikilla kerroilla. Yllätys olikin melkoinen kun huomasin koneessa erillisen businessluokan kuitenkin olevan.
Matka Malagaan oli kuitenkin mukava myös Economy puolella. Jalkatilaa oli paljon, seura hyvää (terveisiä Malagassa asuvalle rouvalle, jonka nimi jo unohtui) ja nukuin neljän tunnin lennosta kaksi, eli ei valittamista. Twiittasin epäkohdasta kuitenkin Finnairille ja visertelyn jälkeen sain selvityksen, että: ”Netissä on ajoittain ollut ongelmia upgrade palvelussa”. Tämä poisti epäilyni siitä, ettenkö olisi palvelua osannut käyttää oikein. Samalla hoitui myös paluumatkalla matkusluokankorotus paluumatkalle.
Upgrade on järkevä tapa käyttää Finnair Plus-pisteitä
Upgrade eli matkustusluokan korottaminen businessluokkaan on yksi harvoista järkevistä tavoista käyttää Finnair Plus -pisteitä, sillä palkintolentoihin kohdistuu paljon lisämaksuja. Käytän tätä vaihtoehtoa aina, kun se on saatavilla. Korotus maksaa Euroopan reitillä 10 000 pistettä. Huom! Tammikuun 8. päivästä eteenpäin varatuista Euroopan -lentopalkinnoista ei tosin enää ole tarvinnut maksaa polttoainelisämaksua. Lisämaksu on poistunut myös Tel Avivin ja Dubain -lentopalkinnoista.
Businesslippuihin liittyy myös aina loungen käyttöoikeus. Heille jolla tasokorttia ei ole, tämä on mukava lisä. Helsinki-Vantaan loungea on paljon blogeissa pyöriteltykin, joten ei siitä sen enempää kuin kuva lähtötunnelmista.
Malagan SalaVIP-lounge sen sijaan oli minulle uusi tuttavuus ja hyvä olikin käydä tutustumassa. Lounge oli yksi tilavammista missä olen käynyt. Olimme siellä aamulla klo 10 aikoihin, joten varsinaisesta ruokatarjoilusta ei saanut kuvaa. Tarjolla ollut aamiainen ja juomapuoli sen sijaan oli varsin riittävä. Erilaisia juotavia jugurtteja ja smootheja oli rivikaupalla, samoin erikoisoluita ja muita juomia viinien ja väkevien lisäksi
Lomalento Businessluokassa
Sanon suoraan, että suhtauduin tähän ”lomalento” businessluokkaan hieman varautuvasti. Itse businessluokka oli kuitenkin liki vastaava kuin mm. Saksaan suuntautuvilla lennoilla. Joissain konetyypeissä keskipaikka on busineksessa kutistettu kapeaksi, jolloin rivin kaksi istuinta ovat leveämmät. Tässä koneessa kaikki paikat olivat samankokoisia ja businessluokka tehtiin koneeseen vain siirtämällä verhoa katossa olevien kiskojen avulla halutun rivin kohdalla. Jalkatila oli jokaisella koneessa olijalla samanlainen.
Normaalisti henkilökunta kerää matkustajien takit säilytykseen heti, mutta nyt alkuvalmisteluja haittasivat häiriköt (yksi businesspaikalla, loput economyssa). Muotoilisin näin, että sitä alkoholia ei todellakaan kannata juoda, jos ei pää kestä. Koneesta poistaminen aamu kymmeneltä ei ole mikään meriitti.
Kun alkoholisoituneimmat matkustajat oli saatu ulos koneesta ja loput sammuneet, pääsi henkilökuntakin palvelemaan matkustajia. Ilmaan päästyämme tarjoiltiin lämpimiä käsipyyhkeitä sekä ruoka- ja juomalista. Myös ensimmäinen lasillinen juotavaa, pieni suolapähkinäpussi ja ilmainen tabletti elokuvien katselua varten saapuivat. A321 koneessa ei ole erillistä viihdejärjestelmää, joten siksi näin.
Ruoka tuli eteen nopeasti ja kerrankin ruokaa joka maistui. Poropatee ja hilloke sekä lihapullia, perunamuussia ja savoijinkaalia. Tykkään.
Henkilökunnalla oli kädet täynnä työtä täyden koneen kanssa, mutta hyvin he jaksoivat silti huomioida businesspuolen matkustajia sillä henkilökohtaisella otteella, mitä siellä odotankin. En joutunut pyytämään kertaakaan mitään, vaan juomatäydennykset ja tyyny sekä peitto, tuotiin pyytämättä. Tässä, jos missä korostuu henkilökunnan merkitys. Koko matkustamon palvelusta vastaavan rouvan toiminta oli loistavaa, samoin businesspuolella liki koko matkan palvelleen toisen työntekijän.
Täytyy tunnustaa myös nolo juttu. Koska minulla oli pullossa vielä kuohuvaa, kun kone lähti laskuun kohti Helsinkiä, kaadoin pullollisen lasiin ja laitoin pullon istuintaskuun. Kun lasi oli tyhjä sijoitin lasinkin sinne istuintaskuun ja kilingkilig… Sehän kopahti sievästi rikki. Pahoittelut.
Businessluokasta on kirjoittanut lisäkseni myös Unaigidonin Lotta. Kohteena silloin Dubai.
Lennon yleinen viihtyvyys
Businessluokka on oma luokkansa ja sillä verholla luokkien välissä on merkityksensä. Finnairilla businessluokan vessaan voidaan harkinnan mukaan päästää matkustajia yksi kerrallaan. Eli pissahätäinen lapsi on OK, samoin koneen etuosasta vessassa käynti silloin, kun käytävällä on neljä kärryä edessä. Käytännössä aikuinen economyssä matkustava jonottaa kuitenkin lähtökohdallisesti takaosan vessaan. Aiheesta keskustelua täällä.
Finnairin uuden Sky Bistron myötä tuotteiden määrä on noussut ja sähläys tuotteiden kanssa lisääntynyt. Ensimmäisestä kärrystä jaellaan ilmaiset tuotteet ja toisesta rahastetaan maksulliset. Tajuan kyllä uudistuksen tarkoituksen, mutta en sitä, miten siitä on tehty/saatu niin hankalaa. Tuntuu, että suosituimmat artikkelit sekä vaihtorahat ovat koko ajan loppu. En siis syytä henkilökuntaa, vaan palvelukonseptin kehittäjiä. Paljon olisi vielä korjattavaa. Vieressä istunut rouva oli saanut aiemmin niin hidasta palvelua, että epäili jo italialaista lakkoa…
Lomalle lentäminen businesspaikalla on varsin miellyttävää. Rahaa en paikasta maksaisi, mutta niin kauan kun pisteitä tilillä riittää, hyödynnän mahdollisuutta myös jatkossa. Miten sinä?
–
16 comments