Vuokrapyörä matkalla on paljon pyöräilevälle ihmiselle pelastus. Pyöräilyä on hehkutettu paljon blogeissa, eikä suotta. Niin hehkutan minäkin.
Pekingissä 80-luvun lopussa oli jo ruuhkia, mutta kulkuneuvot olivat pääosin fillareita. Hanoissa keskustan vihreillä bulevardeilla iltaliikenteen ainoat äänet olivat pyörien kellot – ei mopoja, ei autoja, ei ilmastoinnin hurinaa. Kaupunkeihin tutustuminen oli silloin pyörän selässä erityisen miellyttävää.
Aina ei vuokrapyörän saaminen ole helppoa. Tel Avivissa silmiin pisti sänköpyörien määrä. Suosituin näytti olevan pienipyöräinen menopeli, joka kulkee ihan napin painalluksella eteenpäin. Polkemista ei tarvita. Hyvä juttu tämä sähköpyörien käyttö, sillä vaihtoehtoista ja ympäristöystävällistä liikkumista ei ole koskaan liikaa. Kaupunkipyörän vuokraaminen kuitenkin tyssäsi hepreankieliseen valikkoon.
Vuokrapyörä matkalla | Budapest | MOL Bubi
Budapestiin on tullut muutamassa vuodessa mahtava määrä pyöräkaistoja. Useilla yksisuuntaisilla teillä on myös sallittua ajaa pyörällä molempiin suuntiin.
Budapestissä kaupunkipyörät kulkevat nimellä MOL Bubi. Viikon lippu maksaa 6 euroa ja pyörä on veloituksetta käytössä aina 30 min kerrallaan. Pyöriä on riittävästi ja ne ovat ehjiä, toisin kuin monessa muussa kaupungissa.
MOL Bubi appsi on hyvä ja se kannattakin ladata itselleen. Osoitat vain kännykkäsi kameralla pyörässä olevaa QR -koodia ja pyörä on käytössäsi. Tämä on suuri edistys, sillä monissa kaupunkipyörissä on pakko näpytellä pitkiä koodeja saadakseen pyörän irti telineestä.
Jos tietää käyttävänsä kaupunkipyörää Budapestissa, rekisteröitymisen MOL Bubi:in kannattaa hoitaa jo Suomessa etukäteen.
Vuokrapyörä matkalla | Lontoo | Barclay
Barclay kaupunkipyörät: reippaat 10 000 vuokrapyörää ja yli 800 telinettä ympäri kaupunkia. 24 tuntia maksaa 2£ ja jos kertakäyttö on alle 30min, niin käytöstä ei laskuteta erikseen. Uuden pyörän saa ottaa telineestä 5 min. edellisen palautuksesta. Aivan verraton tapa katsella suurkaupungin kujia ja puistoja.
Lontoossa on myös Cycling Super Highways, 12 tien pintaan maalattua pyörille tarkoitettua väylää, jotka vievät keskustasta esikaupunkeihin. Keskustan valoristeyksissä ajokaistan koko etuosa on varattu pyöräilijöille, jotta liikenteen pienimmät pääsevät vauhdilla kärkeen, kun valot vaihtuvat.
Vuokrapyörä matkalla |Pariisi | Velib
Pariisissa julkinen kaupunkipyöräsysteemi toimii hyvin. Vélib-asemia on 1800 kappaletta ja pyöriä yli 23 000. Yhden päivän lippu maksaa alle kaksi euroa ja ensimmäinen puolituntia on ilmainen. Näppärä pyöräilijä käyttää pyörää puolentunnin välein pyörätelineessä ja pyöräilee koko päivän ilmaiseksi.
Ongelmaksi voi tosin tulla, että asemat ovat täynnä, jolloin matkaa pitää kiltistä jatkaa sellaiselle asemalle jossa on tilaa. Pyörät on myös muistettava palauttaa niille tarkoitetuille asemille, mikäli ei halua maksaa 200 euron sakkoa
Bangkok
Bangkokissa kannattaa ottaa opastettu puolen päivän ajelu, missä opas pyörittelee keskustan takakujia ja toreja, välillä mennään kanavan yli paatilla ja sitten jo ajellaan viidakossa riisiviljelmien keskellä betonisilla käytävillä. Keikkaan sisältyy mainio lounaskin kanavan rantakuppilassa. Näihin paikkoihin ei välttämättä löydä ilman opasta ja kokeneet järjestäjät osaa kiertää liikenteeltä hankalat paikat. Kurkkaa missä minä fillaroin 40 km +40 C asteen helteessä
Espanja
Pyöräily on myös hyvää kuntoilua, etenkin jos reitti kulkee Gympark:n kautta, missä voi ottaa meren rannan kuntoklubilla pikku jumpan. Mm. Palma de Mallorcalla käytössä on hyvä kaupunkipyörä systeemi ja rantatie sopii hyvin leppoisaan pyöräilyyn.
Vuokrapyörä matkalla | Sevilla | Sevici
SEVici on Sevillassa vuodesta 2007 pyörinyt kaupunkipyöräverkosto, jolla on 250 asemalla 2 500 polkupyörää. Kaupungissa on 120 kilometriä pyöräteitä, eikä liikenne ole ollenkaan kaoottista, joten pyörän vuokraamista voi vain suositella. Joen rannalla kulkevat kevyen liikenteen väylät ja kaupunginlaidoilla kiertää ‘cycle superhighway’ -verkosto Lontoon malliin.
Pyöräpalvelu taas on kuten Pariisissa, Sevici-telineitä on keskusta täynnä. 13 eurolla saat viikoksi tunnukset, joilla voit ottaa pyörän käyttöösi. Menopelin voi palauttaa mihin tahansa Sevici-telineeseen, jossa on vapaata tilaa. Mikäli käytät pyörää alle 30 minuuttia, käytöstä ei mene lisämaksua. Näppärällä käytöllä viikon vuokran voi saada jäämään kolmeentoista euroon. Vakuudeksi palvelu varaa luottokortilta 150€.
Pyörät on hyväkuntoisia kaupunkipyöriä, valot ja vaihteet löytyvät. Lukkokin on, jos haluaa hetkeksi jäädä maisemia ihailemaan Cavan tai cortadon äärelle.
Sevillan harvinaisen suureen vanhaan kaupunkiin on erityisen palkitsevaa tutustua pyöräillen. Ajelu jaksaa kiinnostaa loputtomiin, koska nurkan takaa paljastuu aina jotain uutta mielenkiintoista. Aikainen aamu on parasta aikaa hiljaisuuden, hämärän ja lintujen laulun muuttaessa kaupungin tunnelman kuin keskiajalle. Kymmenien kirkkojen kellot soivat kukin vuorollaan ja luovat äänimaailman, jollaista ei Suomessa koskaan tavoita.
Singapore
Singaporessa olen pyöräillyt paljon siellä asuessani. Lähdin aina viikonloppuna ennen kuutta ajamaan, kun oli vielä viileää ja kadut tyhjiä. Saaren keskiosassa on puistoja (primary jungle) mistä löytyy polkuja, apinoita ja käärmeitä. Nykyisin keskustasta pääsee vapaasti Gardens By The Bayn kautta ajelemaan East Cost:n puistoteitä aina lentokentälle saakka.
Saksa
Saksassa on tarjolla paljon sähköavusteisia pyöriä, joka varsinkin Alppien tuntumassa on paikallaan. Onkohan pyörällä ja sähköpyörällä eri promillerajat?
Suomi
Onhan niitä upeita pyöräilymaastoja kotimaassakin. Käy vaikka syksyllä Hailuodossa herkkutatteja metsästämässä. Siellä jäkäläkangaspoluilla on kuin ajelisi satumaassa. Ylläs-Levi välillekin on avattu pyöräpolku, joka etenkin ruska-aikaan voi olla elämys.
Oulu
Kovin harvoin tulee silti kotikaupungista kirjoiteltua. Syy on yksinkertainen. Oulu on Paska kaupunni, joka on jäissä, pimiä ja pakkasen armoilla suurimman osan vuodessa. Siksi mietinkin, mikä minut tässä kaupungissa saa iloiseksi ja mitä haluaisin kotikaupungistani nostaa erityisesti esille. Vastaus oli heti selvä. Pyöräily. Oulu on Paska kaupunni, mutta pyöräilijän paratiisi. Kaupunki avautuu pyöräillen aivan toisella tavalla ja pyöräily on todella oululaista meininkiä! Sitä, jos mitä, kehtaa suositella.
Annan täydet plussan Oulun kaupungille siitä, etttä pyöräliikenne ei ole yritetty pakottaa jo ennestään tukossa oleville autosilloille. Oulussa on toimittu todella fiksusti. On rakennettu jalankululle ja pyöräilylle suuri määrä omia siltoja. Pyöräteitä Oulussa on yli 600 km.
Mukavan, valmiiksi suunnitellun reitin pääset lukemaan täältä. Oulussa ei ole kaupunkipyöriä, mutta pyöriä saa vuokrattua mm. Nallikarista tai Mustosen pyörästä, Rautatienkadulta.
Tunturi e-bike
Aikaisemmin pyöräilin töihin kesät talvet. Vuodessa tuli matkaa yli 5000km. Minulle oli tärkeää, että pyörässä on kevyt runko ja napavaihteet. Viimeisin oli Cannondale Quick, joka oli tosi kevyt runkoinen, kapeat vanteet, talvella nastat edessä ja takana ja meno oli vakaata liukkaillakin. Kovalla pakkasella polkeminen meni raskaaksi kun vaseliinit jäykistyy, joten pro-jengi vaihtoi laakereihin ohuemmat rasvat.
Nyt kun minun keuhkokapasiteetti on puolittunut keuhkon poiston takia, ostin avuksi Tunturin e-bike:n. Runko on kyllä painava, mutta 250W lisätehoa auttaa mäessä ja vastatuulessa niin, että naurattaa.
Sähkömoottori avustaa ainoastaan polkiessa. Ohjauslaite mittaa polkemiskiihtyvyyttä 16 anturilla joten se reagoi kyllä ripeästi. Avustuksen tehokkuus on säädeltävissä nopeuden ja tehon mukaan. Yhdellä latauksella pääsee 35km – 150km riippuen avustuksen säädöistä. Akun lataus tässä Bosch:n systeemissä hoituu 3 tunnissa.
27 comments