Rotterdamin satama on Euroopan suurin satama ja koko maailman mittapuun mukaan Shanghain ja Singaporen jälkeen sijalla kolme. Rahtia tuon sataman kautta kulkee vuosittain n. 430 milj. tonnia.
Sataman mittasuhteet eivät aukene maalta, eivätkä oikeastaan mereltäkään käsin. Jotain kertoo se, että satamaa on rannalla 80 km matkalla. Rotterdamin sataman kokoa voi suhteuttaa myös siihen, että matkaa sataman pohjukasta avomerelle on saman verran kuin Helsingistä Tallinnaan.
Kun laiva saapuu satamaan, ei sen miehistöllä ole useinkaan mahdollisuuksia käydä itse kaupungissa jo pelkästän pitkän välimatkan takia. Syyskuun 11. päivän terrori-iskut tiukensivat myös turvallisuussääntöjä. Aluksen on viivyttävä satamassa vähintään kuusi tuntia, jotta saapuvista laivoista saa edes poistua maihin. Kun maksimivapaa laivalla vuorojen välissä on usein vain kahdeksan tuntia, tekee se maavierailuista mahdottomia.
Hyppää satama-aluksen kyytiin
Me hyppäsimme Hoek van Hollandista satama-aluksen kyytiin ja kiersimme tunnin verran satamaa. Olimme satama-aluksessa liki yksin ja rahastaja kertoi varsin auliisti mitä satamassa tapahtui.
Satama tarjoaa työpaikan yli 60 000 työntekijälle, mutta välillisesti sen vaikutuspiirissä arvellaan olevan yli 250 000 työntekijää. Sataman osuus koko Hollannin BKT:stä on 1,7 % luokkaa.
Alueella on paljon kemian ja energianteollisuuden tuotantoa: Öljyjalostamoja viisi kappaletta, kuusi biopolttoaineen tuotantotehdasta, viisi kasvisöljyjalostamoa, neljä kaasuvoimalaitosta sekä 70 tuulivoimalaa ja kuusi höyry-ja sähkövoimalaa. Kontteja kulkee satamassa vuosittain 11.877 miljoonaa ja saapuvia aluksia yhteensä 33 700.
Väylän syväys on 22 metriä ja se mahdollistaa suurten hypertankkereiden saapumisen satamaan. Suurimmat alukset joutuvat silti saapumaan ja lähtemään satamasta nousuveden turvin. Satamassa alukset puretaan ja lastataan pienempiin aluksiin, jotka voivat toimittaa lastia muihin Eroopan satamiin.
Sataman uusimmassa osassa kontit käsitellään automatiikalla, osa jopa ilman ihmistyövoimaa. Suurimmat tankkerit tuovat kerralla 16 000 konttia. Nyt suunnitteilla on aluksia, joissa konttimäärää voitaisiin kasvattaa 18 000 konttiin. Koska syväystä ei voida enää lisätä, on lisättävä leveyttä.
Oude Haven – Vanha satama
Rotterdamista on kasvanut poikkeuksellisen kansainvälinen pääasiassa sen sijainnin vuoksi. Kaupungin 800 000 asukkaasta jopa 70 pros. on jo maahanmuuttajia, ja määrä on koko ajan kasvussa.
Satama ja Rotterdam liittyvät löyhästi omiin lapsuus muistoihini. Isoisäni oli äitini ollessa teini-ikäinen valvomassa laivan rakentamista Rotterdamissa. Koska komennus oli pitkä, siirtyi isoäitinikin Hollantiin asumaan ja jätti lapset hetkeksi sukulaisten valvottavaksi. Tuliaisiksi Hollannista tuotiin isoja kukkatauluja ja piano. Sillä pianolla olen itse opetellut soittamaan.
Tuohon aikaan, sotien jälkeen rakennettiin kiivaasti uutta satamaa sodassa liki maan tasalle pommitetun tilalle. Rotterdamin sataman historia ulottuu kuitenkin jo 1200-luvulle. Vuosisatojen kuluessa satamaa on laajennettu patoamalla joen suiston reunamia idästä länteen kohti Pohjanmerta.
Oude Haven (vanha satama) on suosittua ravintola-aluetta ja sijaitsee Rotterdamin vanhassa kaupungissa. Täälläkään ei ole paljoa pommien tuhoilta välttynyttä, mutta jotakin sentään on säilynyt. Oude Havenissa on myös telakka, jossa korjataan laivoja perinteisillä menetelmillä.
7 comments