Tämä on yksi jatkuva painajainen. Jokainen bloggaaja tietää, miten paljon yhdelläkin linkin avauksella on merkitystä. Kun blogin lukijamäärä romahtaa – kaikki ympärillä romahtaa.
Olet tehnyt blogipostausta tunteja ja hionut kuvia vielä muutaman lisää. Mitä voit tehdä varmistaaksesi, että lukija klikkaa jakamasi linkin auki? Tätä asiaa olen pohtinut epätoivoisesti.
Sitten luin erään somestrategin postauksen, joka avasi silmäni. Luin postausta yhä uudestaan ja uudestaan ja mietin, voiko ratkaisu olla todellakin tämä. Ymmärsin, että todellakin näin on. Kyse on hyvin yksinkertaisesta asiasta ja sinullakin on mahdollista toimia niin ja välttää minun tekemäni virheet.
Mutta mikä se on?
Palataan alkuun. Huomaatko, miten mielettömän voimakas vain yksi lause, eli otsikko voi olla. Voin olla aivan varma siitä, että jos klikkasit linkkini auki ja aloitit lukemisen, olet jo lukenut tähän asti.
Blogin otsikosta on siis tehtävä niin voimakas, että se suorastaa pakottaa avaamaan linkin ja vie lukijan tilaan, jossa hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lukea postausta eteenpäin.
5 vinkkiä sitouttaa lukija
Kun sain korjattua otsikointiani, blogini kävijämäärät kasvoivat 460% kuukaudessa. Huomasin kuitenkin toisen ongelman. Kävijät kyllä avasivat blogilinkin, mutta poistuivat nopeasti. Tämä huolestutti minua paljon.
Eräänä iltana tutkin hyvin kuuluisan blogikonsultin kirjoituksia ja tein havainnon, joka avasi minulle koko blogikirjoittamisen idean hetkessä. Tajusin löytäneeni jotakin, jonka avulla saisin lukijan lukemaan blogikirjoitukseni aina loppuun asti. Tajusin löytäneeni jotakin hyvin arvokasta. Ilon ja onnen kyyneleet valuivat silmistäni.
Haluan jakaa myös sinulle tämän loistavan vinkin siitä, miten toteutat blogisisällön siten, että blogikirjoituksesi luetaan kokonaan. Tee näin:
1) Valitse aihe josta kirjoitat. Otetaan aiheeksi häämatka Malediiveille.
2) Mieti mikä aiheessa pelottaa sinua? Häämatkan pitäisi tietenkin olla täydellinen, joten asiassa pelottaa se, että siitä tulee ei-täydellinen. Ja ei-täydellinen häämatka voi pilata muistot myös ihanista häistä.
3) Mieti lisää syitä, miksi tämä pelko voisi toteutua. Minulle tulee mieleen huono hotellinvalinta, sekä ruokamyrkytys, luonnonilmiöt, kadonneet matkatavarat, terrorismi, erilainen kulttuuri jne.
Ole kuitenkin varovainen pelon kanssa. Jos pelottelet häämatkailijan kuoliaaksi heti, he lopettavat blogikirjoituksesi lukemisen.
Haluan auttaa sinua vielä lisää
Koska otsikointi voi olla hankalaa, haluan antaa sinulle valmiin otsikkomallin, jolla blogitekstisi klikataan auki varmasti: Häämatka Malediiveilla muuttui helvetiksi: ”Se oli täysi painajainen” – katso kuvat
Muunnelmia otsikosta on useita:
- Malediivit häämatkaunelmana – vaan kuinkas sitten kävikään? (ei mitenkään, oli kiva loma)
- Tätä et tiennyt Malediiveistä häämatkakohteena! – Voi pilata lomasi (tropiikissa on hyttysiä)
- Näin vältät pahimmat turistimokat Malediiveillä – Kokenut bloggaaja neuvoo (mitkä ’itun turistimokat. Malediivit elää turismilla)
- Lähdössä häämatkalle Malediiveille? Varo näitä sudenkuoppia (älä polta itseäsi)
- Näin sinullakin on varaa häämatkaan Malediiveille (käy töissä)
”Näin luot huttua helposti” – e-niksikirjassani kerron miten voit pelon lisäksi käyttää apunasi uteliaisuutta tai noloutta. Hanki oma kappaleesi täältä.
Blogivalmentaja puppua keittää …
Tähän mennessä lienet tajunnut, että kaikki äskeinen oli puppua. Kirjoitus on ivamukaelma erään blogivalmentajan uutiskirjeistä ja ohjeista aiheeseen: kuinka blogata menestyksekkäästi.
Tällaiset erilaisten ”valmentajien” kikat toimivat kuin housuihin pissaaminen pakkasella. Pienen hetken lämmittää, sen jälkeen paleltaa entistä enemmän.
Et voi huijata lukijaasi
Kirjoituksen otsikon tulee tietenkin houkutella lukijaa ja sisällön on oltava kiinnostavaa, mutta jos sisältö ei vastaa otsikkoa, on se lukijan pettämistä ja hänen aikansa haaskausta. Et voi huijata lukijaasi jatkuvasti.
Klikkiotsikointi on valheeseen perustuvaa lukijoiden kalastelua. Satunnainen lukija houkutellaan ansaan ja hän päätyy lukemaan tekstiä, jonka sisältö on kaukana otsikosta.
Printissä tämä ei ole ongelma, sillä lukija voi silmäillä tekstin läpi ja päätellä sitten vastasiko teksti otsikkoa. Netissä kaikki on kuitenkin kiinni klikkauksesta. Otsikko on se, joka saa aikaan klikkauksen sisältöön. Siksi otsikkoon on pakko ladata kaikki paukut mitä irti saa.
Ollakseen laadukas, ei otsikon kuitenkaan tarvitse olla huono tai tylsä. Tärkeintä on pystyä kertomaan, miksi linki kannattaa klikata auki. Lukijalle olennaisinta on, että otsikolle löytyy sisällöstä kate.
Mitä klikeistä edes nykyään hyötyy?
Henkilökohtaisesti en ymmärrä klikkiotsikoita. Missä on niiden hyöty?
Klikkauksien sijaan nimittäin paljon merkityksellisempää on aika, minkä lukija viettää tekstin parissa. Vaikka blogissa olisi käyntejä 100 000 kuukaudessa, mutta välitön poistumisprosentti on 85 ja blogissa vietetty aika 0,03 min, kuinka houkutteleva tällainen blogi yhteistyökumppanille on? Kuinka onnistuneeksi bloggaajaksi tuntisin itseni, jos lukija poistuisi tekstini äärestä välittömästi?
Kun bloggaaja tuntee oikeasti intohimoa bloginsa aihealueeseen tai jakaa omia kokemuksiaan, tämä ”ilosanoma” näkyy tekstistä välittömästi laatuna. Parhaimmillaan teksti hyödyttäen, viihdyttäen tai vaikka mietityttäen saa uusia ihmisiä kiinnostumaan blogin aihealueesta, olkoon se sitten neulominen, ruoka, moottorit tai vaikka treenaaminen.
Tällainen laadukkaampi kirjoitustapa on luonnollisesti paljon vaikeampaa kuin hötön tuottaminen. Bloggaajan on luotettava siihen, että hänen oma tekstinsa sellaisenaan, ilman kikkailuja, on riittävän laadukasta kiinnostamaan lukijaa. Tämä on mielestäni kuitenkin se ainut oikea tapa kirjoittaa.
21 comments