Autoilu Thaimaassa. Suomalaiseen liikenteeseen tottuneelle Thaimaan liikenne on vilkasta ja outoa. Meille kokemuksia ajamisesta on kertynyt Chiang Maista, Phuketin saarelta, Krabin ja Ko Lantan alueelta, sekä pitkistä road tripeista Bangkok – Ko Chang, sekä Bangkok – Ban Krut.
Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni
Thaimaan liikenteessä enemmän kuin automäärä, ongelmaa suomalaisille aiheuttaa kokemukseni mukaan asenne. Suomalainenhan on aina se keskimääräistä parempi kuski ja ”muut” ovat väärässä ja törppöjä.
Suomessa ajatellaan usein kapeasti, että minulla on kuljettajana vain oikeuksia. Että liikennemerkki tienpenkalla antaa minulle oikeuden ajaa tästä ensimmäisenä, että minulla on oikeus olla kaistallani yksin ja että minun ei tarvitse väistää.
Thaimaassa voi suosiolla unohtaa suomalaisen itsekeskeisen lähtöasetelman ja opetella ajattelemaan, että kuljettajalla ei ole oikeuksia, vaan ensisijaisesti vain velvollisuuksia. On velvollisuus ottaa muut huomioon, ennakoida ja joustaa. On velvollisuus pitää huolta siitä, että kaikki mahtuvat, pääsevät eteenpäin ja säilyvät hengissä. Ja vielä hymyn kera.
Autoilu Thaimaassa | Ajaminen väärällä puolella vaatii keskittymistä
Thaimaassa autoilua hankaloittaa ajaminen ”väärällä puolella”. Kun kuskin paikka vaihtuu oikealle puolelle, ryhmittyminen kääntyessä, se kummalla puolella tietä risteyksen jälkeen pitää olla ja miten manuaalivaihteisen auton vaihteita vaihdetaan vasemmalla kädellä, vievät hetken aikaa tottua. Etenkin korjausliikkeet menevät usein “suomalaisittain”, eli kuten sinne kuuluisaan selkärankaan on iskostunut.
Tepolla on kahden vuoden yhtäjaksoinen kokemus vasemmanpuoleisesta liikenteestä. Silti vasemmanpuoleinen liikenne vaatii aina keskittymistä. Hieman ärsyyntyneenä luenkin tarinoita siitä, kuinka vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuu ”hetkessä” tai ”parissa tunnissa”.
Asiaa voi verrata hyvin siihen, että olet Lontoossa. Muistat olla jalankulkijana varovainen katua ylittäessäsi juuri niin kauan kuin keskityt. Kun keskittyminen herpaantuu, palaat takaisin oikeanpuoleisenliikenteen moodiin, jossa elät Suomessa 24/7.
Ajaminen Thaimaassa | Muista nämä
Kansainvälinen ajokortti, IDP = International Driving Permit, on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista. Kansainvälisen ajokortin lisäksi oma kansallinen ajokortti on aina oltava myös mukana matkalla.
Kansainvälisiä ajokortteja on olemassa kahta mallia, vuoden 1949 ja 1968 -mallit. Thaimaassa kelpaa vain vuoden 1949-malli, joka on voimassa enintään yhden vuoden myöntämis-/leimauspäivästä.
Paikallinen varoituskolmio on muutama vihreä oksa tiellä. Nämä oksat on yleensä sijoitettu 10-20 metriä onnettomuuspaikan luota, ja ne tarkoittavat että hidasta ja varaudu pysähtymään. Yleensä tuollaisten oksien tullessa näköpiiriin on hyvä laittaa hätävilkut päälle varoittamaan takanatulevia.
Thaimaassa saa punaisella kääntyä vasemmalle, ellei sitä ole erikseen kielletty. Huomioi, että kieltomerkki saattaa olla vain thaiksi.
Koolla on merkitystä. Bussi väistää rekkaa, tilataksi kuorma-autoa. Henkilöauto väistää kaikkia edellisiä.
Ajaminen Thaimaassa | Vuokraa kunnon menopeli
Helpoimmalla pääsee, kun ottaa auton, jossa liikkeelle lähtiessä laitetaan vasemmalla kädellä vaihdevipu asentoon D ja perille saavuttaessa asentoon P. Silloin ei tarvitse tavoitella sitä ovenkahvaa oikealla kädellä niin usein. Ja jos suunnitelmissa on ajella maaseudulla, on neliveto aina plussaa.
Paikkojen hakeminen navigaattorista ei ole yhtä yksinkertaista kuin Euroopassa, koska käytössä on useita tapoja kirjoittaa osoite. Olemme nyt useammalla reissulla laittaneet toiseen kännykkään paikallisen SIM-kortin. Here ja Google Maps sitten rinnan kertovat ohjeitaan. Here on osoittautunut appseista näppärämmäksi löytämään hotelleja. Samoin sen neuvot ovat paremmat ja selkeämmät, kuin Google Mapsin ”aja suoraan-suuntaa koilliseen” -ohjeet. Kaikissa vuokraamissamme autoissa, auton oma navigaattori on ollut käyttöliittymältään huono.
Varmasti tuttu juttu monelle, mutta mainitsen silti tämänkin, eli kartalla matka näyttää usein nopeammin ajettavalta, kuin se todellisuudessa on. Tiet ovat kiemuraisia ja lisäksi moni valtatie lävistää kylän tai kaupungin keskustan, jolloin liikenne voi jumittaa. Google Maps kertoo ajantasaisesti ruuhkista, joten sitä kannattaa seurata. Bangkok on oma kaaoksensa, mutta myös Phuketin ruuhkat alkavat olla melkoisia.
Rauhallisen apukuljettajan rooli korostuu maissa, missä kuljettajalla on normaalia enemmän ajateltavaa. Vilkkaat monikaistaiset liikenneympyrät ja risteykset ovat ainakin paikkoja, missä auttaa jos navigaattorin kaistamerkintöjä tulkitsee toinenkin silmäpari.
Jos jonkun neuvon sanon, niin sen, että höllää kaasujalkaa. Omalla kaistalla voi tulla vastaan ihan mitä tahansa: toinen ajoneuvo, lehmä, vuohilauma, varaani tai kaatunut puu.
Autoilu Thaimaassa | Suosi pienyrittäjyyttä
Kokemuksemme mukaan pieniinkin autovuokraamoihin voi Thaimaassa luottaa. Tässä muutama esimerkki:
Bangkokissa vuokraamo toi auton keskustan hotellille ja paperityöt hoidettiin hotellin aulassa. Huomattavasti helpompaa näin, kuin lähteä itse etsimään vuokraamon konttoria isosta kaupungista. Lähtiessä olimme yötä lentokentän lähellä olevassa hotellissa, jonka parkkipaikalle jätimme auton ja autonavaimet respaan. Tällä järjestelyllä meidän ei tarvinnut aikaisin aamusta lähteä ihmettelemään reittiä kentälle, vaan pystyimme käyttämään hotellin ilmaista kuljetusta.
Krabilla meitä palveli Mr. Anon. Toimisto koostui kahdesta muovituolista. Luottokortti ei käynytkään ja asiaa selviteltiin puhelimella jostain moneen kertaan. Sanoimme, että puolet maksetaan nyt ja puolet kun auto palautetaan. Vilkkaan keskustelun jälkeen raha-asiat saatiin neuvoteltua kuntoon.
Autoksi saimme miellyttävän Toyota Frontier maasturin, jolla oli ajeltu rapiat 40 000 km. Edustaja merkitsi pyytämättä ja kovasti tunnollisesti kaikki pienetkin naarmut papereihin. Normaalisti alle 10cm naarmuja ei edes mihinkään merkitä. Kaikki tuo oli täysin turhaa, koska palautettaessa auto oli kattoon asti kuorrutettu mudalla ja auton vastaanottanut nuorimies kaasutti pois paikalta samantien.
Phuketissa vuokrasimme auton Andaman Car Rent -nimiseltä firmalta. Autossa ei ollutkaan navigaattoria, joten ajoimme toimistolle vaihtamaan menopeliä. Tiukka täti komensi pojan pyyhkimään jo muutenkin kiiltävää Toyota Fortuneria vielä kiiltävämmäksi. Autolla oli ajettu 19 000 km, eli käytännössä ihan uusi auto kyseessä.
Päivävuokra on säilynyt melko kiinteänä jo vuosia. Pickup:in, eli sellaisen lava-auton saa 25 €/päivä. Isot ”mafiamaasturit”, eli Fortunerit ym. maksavat 50€/päivä.
Tiesitkö:
- Noin 75 maassa on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne.
- Liikenteen vasemmanpuoleisuus on lähtöisin jo keskiajalta. Ratsain tai vaunuilla liikkuvat, eli ylempien säätyjen edustajat kulkivat vasenta laitaa, jolloin ratsastajan miekkakäsi jäi keskitien puolelle puolustautumista varten. Rahvas sitten kulki jalkaisin oikeaa laitaa, jotta ei olisi jäänyt hevosten tai vaunujen alle.
- Joidenkin tutkimusten mukaan vasemmanpuoleinen liikenne olisi turvallisempaa. Ihminen kääntää rattia/ohjainta paniikissa ja hädissään useimmiten aina vasemmalle. Vasemmanpuoleisessa liikenteessä ohjausliike vie siis penkan puolelle, oikeanpuoleisessa liikenteessä vastaantulevien kaistalle.
Millaisia kokemuksia sinulla on Thaimaassa autoilusta tai autonvuokrauksesta?
Vai liikuitko kenties mopolla paikasta toiseen?
22 comments