Finnairin uusi Economy Comfort-luokka tuli testattua, kun matkustin Bangkokista Helsinkiin 28.12.2014. Koska luokka on ollut käytössä vasta 15.12 2014 lähtien, en usko kovin monen sitä vielä ehtineen kokeilemaan. Sekä mennessä että palatessa Finnair tarjosi myös mahdollisuutta matkustusluokan korotukseen ensin hintaan 500 euroa ja sitten lähempänä hintaan 298 €. Economy Comfortin lisähinta oli 60 euroa.
Economy Comfort on nimenä ongelmallinen, koska itselläni mielikuvani tällaisesta ovat esim. BA:n tai Cathay Pacific Economy Premium luokasta (leveät hyvät penkit, jalkatillaa ainakin 20 lisää, oma erillinen osasto jne.). Aikaisemmin Finnair myös myi lomalennoilla Comfort-luokkaa, joka tarkoitti oikeita business-luokan istuimia, jotka menivät kokonaan tai lähes kokonaan makuuasentoon ja jalkatilaa oli 150 cm. Nykyisin tämän luokan nimi on Comfort Class. Tämä asia on aiheuttanut paljon hämmennystä valmismatkalaisten keskuudessa.
Finnairin sivulta poimin seuraavan esittelyn. Esittelyteksti on tummennettu, alla omat huomioni.
Uudet Economy Comfort -istuimet economyluokan etuosassa tekevät kaukolennostasi entistäkin miellyttävämmän
Istuin oli täsmälleen sama, kuin economy-luokassa. Joissain koneiden kalustekuvissa on maininta, että koneisiin asennettaisiin uudet Economy Comfort -istuimet vuoden 2014 loppuun mennessä. Mistään ei kuitenkaan löydy kuvan kuvaa tai tietoja tästä istuimesta. Jos se istuin, jolla nyt kökötin 10,5 tuntia oli uusi, niin minä olen joulupukki.
En tykkää tämänkaltaisesta tiedottamisesta. Asiakkaan tulee saada selvästi tieto siitä mitä ja koska.
Economy Comfort -luokassa on 7–13 cm enemmän jalkatilaa
Tarkoittaa 34-35 tuuman (noin 86-89 senttimetrin) jalkatilaa, kun normaali economy-luokka tarkoittaa 31-32 tuuman (noin 79-81 senttimetrin) jalkatilaa).
Me istuimme rivillä paikoilla 21J ja 21L ja kun kalustekuvaa katsoo, huomaa, että siinä jalkatilaa löytyy todella hyvin. Näiden paikkojen viereen ei myöskään muodostu vessajonoa. Taaemmilla riveillä jalkatilan lisäystä ei kuitenkaan silmämääräisesti huomannut mitenkään. Kannattaa huomata myös, että unohtamalla tämän Economy Comfortin ja ostamalla normaalin varauloskäyntipaikan saa 140cm jalkatilan.
Henkilökohtaisesti olisi toivonut, että istumatiheyttä olisi harvennettu yhdellä istuimella. 2+3+2 olisi tuonut lisätilaa mukavasti myös leveyssuuntaan. Sillä ei se jalkatila mikään onni ole, kun muuten istuin on kiinteiden käsinojien takia ahdas jopa ihan normaalipainoiselle. Näissä istuimissa joissa viihdekeskus ja tarjotin nousevat penkistä (rivi 21), istuimen leveys on todella kapea.
Käytössäsi on vastamelukuulokkeet
Kuulokeet olivat hyvät, jos vain liittimet olisivat toimineet. Jouduimme vaihtamaan kummankin kuulokkeet ja koska liittimen kontaktit olivat löystyneet ääni pätki silti. Itse viihdekeskus ei minulla toiminut, vaan sitä piti uudelleen käynnistellä henkilökunnan puolesta kokoajan. Lopulta kyllästyin ja katsoin elokuvat Tepon puolelta.
Economy Comfortissa on henkilökohtainen virkistyspaketti, joka sisältää silmäsuojan, korvatulpat, sukat, hammasharjan ja hammastahnan
Virkistyspaketti oli pakattu hauskasti kirjekuorta muistuttavaa pakettiin. Silmäsuojat olivat ihanan paksut ja sisäpuoli miellyttävää froteeta. Ne otan käyttöön tulevilla lennoilla varmasti. Hammasharjaa paketissa ei ollut, mutta kosmetiikaa sai lentoemänniltä pyytämällä ja ainakin deodorantti, huulirasva ja kosteusvoide olivat ihan toimivia.
Sukat taas … Vaikka en ole mikään taistelunorsu pohkeiltani, resoorit puristivat aivan liikaa. Sukkien tarkoitus lienee lämmittää asiakkaiden jalkoja, ei aiheuttaa veritulppaa. Sääli, että hankitaan ihan käyttökelvotonta roskaa, vaikka samalla yritetään viestittää, että otetaan ympäristö huomioon jne.
Economy Comfortissa käytössäsi on Priority-koneeseennousu ja nopea poistuminen
Varmasti mukava lisä, mutta ei tuo tasokorttilaisille mitään uutta. Ja jos koneeseennousukortin on käteensä saanut, se istumapaikkakin koneesta löytyy ilman etuilua. En muutenkaan ymmärrä koko Priority-koneeseennousun ideaa, yleensä olen se melkein viimeinen. Sen sijaan Priority Security on loistava palvelu. Istuminen koneen etuosassa nopeuttaa aina poistumista.
Economy Comnfortissa istuimissa on mukavampi niskatuki (asennetaan useimpiin lentokoneisiin kevään 2015 aikana)
Tätä odotellessa.
Vaikka tämä kirjoitus ei ota kantaa lennon ruokatarjoiluun kuin vienosti suluissa (surkea, paitsi vihreä papaijasalaatti), niin yhdestä asiasta annan kunnolla moitteita. Bangkok ja New York ovat niitä kohteita, joissa vain ensimmäinen ruokajuoma on ilmainen. Tästäkin huolimatta tai oikeammin juuri tämän takia siihen ainoaan maksuttomaan muovimukista tarjoiltavaan juomaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Kuohuviini tulee tarjoilla kylmänä. Aina. Myös lentokoneessa.
Löytyi myös toisen matkalaisen kokemus hauskasti samalta lennolta: Finskin economy comfortissa lennetty Bangkokista eilen Hkiin. Eipä ollut ihmeellinen kokemus, odotin isompaa istuinväliä, Bangkokissa pääsi busineksen jälkeen koneeseen karvalakkipuolelta, muistakaa syödä ennen lentoa, ruoka-annokset tosi pieniä, lentoemot liikkuvat harvakseltaan, haluavat palvella koneen peräosasta, big macit varmaan ostettava seuraavan kerran S.bumilta ennen koneeseen nousua.
Minkälaisia kokemuksia Sinulla on lentoyhtiöiden eri luokista?
–
63 comments