Vatsa kipeä, nyyh…

Vatsa kipeä, nyyh…

huhtikuu 10, 2019

Alkusyksystä 2017 tein kierroksen OYS:in päivystyksen kautta kovien ylävatsa/kylkikivun ja oksentelun takia. Tilaa voidaan kutsua nimellä akuutti vatsa. Silloin kovan kipuilun laukaisi iso kuppi kahvia ja ruisleivälle kasattu pino graavilohta ja kananmunaa. Tuolloin minuun lyötiin Litalginia, otettiin verikokeet ja sanottiin lopulta: “Mene kotiin ja ota pari Buranaa“. 

Vuodenvaihteessa 2017/2018 söin Singaporessa aamupalaksi ruokatallista kasan paistettuja kananpaloja, haudutettua kaalia, lammascurrya lisukkeineen ja valkosipuliriisiä. Lisäksi nakkasin suuhuni kupillisen kahvia. Oireet iskivät heti. Vatsakipu asettui taloksi kroppaani ja sai oksentelemaan.

Suomessa suuntasin jälleen OYS:in päivystykseen ja vietin sairaalan käytävällä klo 14-21 välisen ajan vaeltaen tutkimuksesta ja lääkäristä toiseen. Kaiken tämän tuloksena oli, että: ”Ei me nyt oikein tiedetä mikä sulla on“. Käytännössä tutkimusten ja kuvantamisten avulla oltiin pystytty rajaamaan pois mm. umpilisäkkeen tulehdus, sappirakon tulehdus, virtsa- ja munuaistulehdukset, virtsatiekivi, haimatulehdus, mahahaavan puhkeaminen, suolitukos, paksusuolipullistuman puhkeaminen, suoliston verenkiertohäiriö, gynekologiset syyt ja suolistosyöpä. En siis ollut kuolemassa yhtään mihinkään nopeasti.

Itselläni oli jo tuolloin aavistus, että aina ruokailun jälkeen alkavat kipukohtaukset viittaisivat toiminnallisiin vatsavaivoihin. Toiminnallisiin vatsavaivoihin sopivat myös monet muut oireet mistä kärsin, kuten laktoosiherkkyys, lamauttava väsymys, ripuli, niveloireet, epämiellyttävä tunne usein heti aterian jälkeen ja päivän edetessä paheneva vatsan turvotus.

Kipukohtauksia on tullut tuon jälkeenkin useita. Viimeisimmästä toivun juuri tätä kirjoitusta naputellessani. Tuo vatsakipu lamaa minut aivan toimintakyvyttömäksi päiviksi ja en kykene oikeastaan muuhun kuin vaeltamaan sohvan, sängyn ja vessan väliä. Vatsaongelmat ovat myös koko lähipiirin vaiva, sillä kun olen huonovointinen, vatsa sekaisin ja kipeä, olen myös pirun kiukkuinen.

FODMAP-ruokavalio

Koska lääkärit vain pyörittelevät peukaloitaan, on pakko koittaa keksiä jotain itse. FODMAP-ruokavalio on tuttu entuudestaan, mutta en ole kovin tarkasti jaksanut sitä noudattaa. Nyt kaivoin taas listat vältettävistä lyhytketjuisista hiilihydraateista esiin ja päätin yrittää vähän enemmän tosissani.

FODMAP-hiilihydraatit ovat ohutsuolesta huonosti imeytyviä lyhytketjuisia hiilihydraatteja, joita paksusuolen mikrobit fermentoivat eli käyttävät ravinnokseen. Tästä voi aiheutua herkkävatsaisille tai ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville oireita, kuten turvotusta, vatsakipuja ja ilmavaivoja. Idea on siis vältää näitä ruoka-aineita, jotka jäävät käymään paksusuoleen. Ohessa lista turvallisista ja vältettävistä ruoka-aineista. Koko FODMAP-ruokavalio on idealtaan tietenkin paljon monimutkaisempi, mutta asiasta kiinnostuneet saavat parhaiten tietoa kuukkeloimalla sanan FODMAP.

Kuka kirjoittaa FODMAP-ruokavaliosta järkevästi?

Haluaisin luettavakseni vertaiskokemuksia FODMAP -ruokavaliosta ja FODMAP-ruokaohjeita ruuanlaiton inspiraatioksi. Olen etsinyt jo tovin, mutta melko heikoin tuloksin. Näyttää, että tästä ruokavaliosta kirjoittava menee liki aina johonkin alla olevaan kategoriaan.

Ensimmäinen kirjoittajatyyppi on yleensä nuori, hieman aneemisen näköinen laktovegepupujussi, joka on karsinut FODMAP -hiilihydraattien lisäksi pois lihat, kalat ja kananmunat. Tämä on se henkilö joka lataa blogiinsa kuvan “järkyttävästi turvoksissa olevasta ilmapallovatsastaan”, mutta minä näen siinä vain normaalin vatsakummun. En ole mitenkään halukas alkamaan vegaaniksi, joten nämä blogikirjoitukset ja ruokaohjeet eivät siksikään puhuttele.

Toinen vaihtoehto kirjoittajana on ravitsemussuoliterapeutti, joka ajautuu heti kolmannessa kappaleessa käsittelemään ohutsuolen nukkaa, berberiiniä, yrtti”antibiootteja” ja vatsahappoboostereita. Heidän kirjoituksensa näyttävät yleensä tältä: “Jos ohutsuolen transit-aika on nopea ja/tai GLUT5-transportterin kapasiteetti on matala, fruktoosi ei imeydy kunnolla.” Lisäksi jokainen yrittää myydä jotain verkkokurssia ja ne ruokaohjeetkin ovat siellä maksumuurin takana. Huoh vaan …

Kolmas vaihtoehto on suurta elämäntapamuutosta keuliva supersuorittaja jolla on kaapit täynnä raakakaakaokonibsejä, macajauhetta, chian siemeniä, luomusertifioitua kvinoaa, ruususuolaa ja tahinia. Itse ajattelin kyllä pärjätä ihan naapurin K-kaupan valikoimalla. Tästä tyypistä on myös ihan luonnollista kertoilla vessanpönttöön tulleista tuotoksistaan blogissaan. Tämä ei mitenkään lisää lukuhaluja.

Kysymys kuuluukin. Kuka kirjoittaa FODMAP-ruokavaliosta sillee edes semisti normaalisti ja mistä löytäisin hyviä ruokaohjeita kokeiltavaksi.


3 comments

3 comments

Tanja huhtikuu 14, 2019 - 1:57 am

Leena Putkonen kirjoittaa aiheesta asiallisesti ja kertoo ihan tavallisista ruoka-aineista ja normaalista ruokavaliosta.

Reply
Mikaela huhtikuu 11, 2019 - 2:02 am

Lähipiirissä noista oireista ja tajun menetyksestä löytyi lopulta Chronin tauti, toisessa tapauksessa voimakas Fibromyalgia. Molempien oireilu hyvin yksilökohtaista, lopulta molemmissa ruokavaliomuutokset (yhdistettynä elämän rytmitykseen) tuovat isoja helpotuksia. Tsemppiä!

Reply
Heidi huhtikuu 10, 2019 - 9:44 pm

Oletko miettinyt refluksitautia? Itselläni tuli ennen hoidon ja ruokavalion kuntoon saamista sellaisia kipukohtauksia että työkaveri sai kantaa päivystykseen kesken työpäivän kun itse ei olisi päässyt. Lääkärin mukaan väärään paikkaan päätyvät mahahapot ärsyttävät hermoja ja saavat massiiviset kivut aikaan ympäri vatsaa ja selässä asti, vaikka tauti sinänsä ei ole kovin vaarallinen. Tietyt ruoat on kokonaan pois ruokavaliosta (tuore tomaatti, tuore paprika, omena, viinirypäleet, kaalit, ruisleipä ym, lista on pitkä) niin pärjää pienillä oireilla. Jos fodmap ei auta, niin kannattaa miettiä tätäkin vaihtoehtoa. Tsemppiä kovasti ja jaksamista ikävien vaivojen kanssa!

Reply

Leave a Comment