Amos Rex – Egyptin loisto tuo Suomeen osan Torinon Museo Egizio upeasta kokoelmasta
Torinon Museo Egizio on maailman vanhin museo, joka on aina ollut omistettu kokonaan Niilin ikiaikaiselle siviilisaatiolle ja sitä pidetään heti Egyptin Kairon egyptiläisen museon jälkeen löydöiltään parhaimpana ja arvokkaimpana. Torinon Museo Egizio on suurin muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelma Egyptin ulkopuolella. Vierailin itse museossa toukokuussa 2019.
Nyt tämä huima näyttely on kaksoisnäyttelynä esillä Helsingin Amos Rex -museossa ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa. Egyptin loisto – Viimeiset suuret dynastiat on auki 21.3.2021 saakka.
Torinon Museo Egizio | Tee se itse -muumiointi
Kuvassa on ehkäpä koko Torinon Museo Egizio :n kiinnostavin muumio. Alunperin muumio makasi vasemmalla kyljellään. Sen jokainen raaja on poikkeuksellisesti sidottu erikseen. Kasvot, jotka normaalisti koverrettiin maskiin on tässä yksinkertaisesti vain piirretty kankaan päälle. Samoin nännit. Röntgenissä paljastui, että ruumis on hyvin oudossa asennossa. Se niska on taipunut terävästi eteenpäin ja rintakehä litistynyt. Lantion luut ovat vinossa ja kasvojen luut murskaantuneet mahdollisesti siinä vaiheessa, kun kalloa on tyhjennetty nenän kautta. Ruumiiseen syntyneet kuopat ja painaumat on täytetty vahalla.
Halvalla ei saanut hyvää antiikin Egyptissäkään ja muumiointia ei selkeästi kannata kokeilla ainakaan kotikonstein. Jää ikuiseksi arvoitukseksi, mikä onkaan tämän onnettoman muumion tarina.
Myös eläimet palsamoitiin
Antiikin Egyptissä eläneet ihmiset uskoivat, että muumioidut eläimet olivat jumalia tai vaihtoehtoisesti he uhrasivat muumioituja olentoja jumalille. Eläinten ympärille kehittyi kokonainen elinkeino. Egyptissä on alueita, joissa katakombeista on löytynyt 6000 koiraa tai 3000 kissaa. On selvää, että tällainen tarve lähettää viestinviejiä ja kiitoslahjoja jumalille, on vaatinut myös ammattimaista koirien ja muiden eläinten kasvatusta.
Eläinkultit olivat vuosisatojen ajan suosittuja Egyptissä ja koirien sekä kissojen lisäksi uhrattiin iibis-haikaroita, haukkoja, shakaaleja, paviaaneja ja mm. härkiä. Roomalaisvallan aikana eli noin ajanlaskumme alun tienoilla eläinkultit hiljalleen hävisivät. Roomalainen runoilija Juvenalis kirjoitti satiirissa: ”Volusius, kukapa ei tiedä mitä hirviömäisiä jumalia hullu Egypti palvoo? Yksi seutu ihailee krokotiilia, toiset taas arvostavat käärmeitä hotkivia iibiksiä. […] Yhdellä alueella palvotaan kissaa, toisella jokikalaa, kolmannella kokonaiset kaupungit pyhittävät koiran.”
Torinon Museo Egizio | Museon historia
Torinon Museo Egizio sai alkunsa, kun Mensa Isiaca (Bembine Tablet), eli eräänlainen pronssista tehty egyptiläisiä hieroglyfejä selittävä laatta saapui Torinoon vuonna 1626. Laatta lienee roomalaisten tekemä ja ensimmäisen kerran siitä puhutaan jo 1500-luvulla. Nykyisen tietämyksen valossa laatan tekijä ei ole ymmärtänyt hieroglyfejä lainkaan ja hän näyttää liittäneen mukaan myös elementtejä kreikkalais-roomalaiselta aikakaudelta. Tuloksena oli täysin käsittämätön, puhtaasti koristeellinen kappale, josta vain muutama merkkiryhmä voidaan tunnistaa.
Italiassa tämä okkultismiin liitetty esine keräsi kuitenkin aikanaan valtavan huomion ja 1700-luvun puolivälissä maasta vaelsi Egyptiin retkikunta, jos toinenkin. Lopputuloksena oli, että Italiaan siirtyi mm. kolme isoa patsasta: faarao Ramses II, jumalatar Sekhmet istumassa ja jumalatar Isis -patsas.
Torinon Museo Egizio käsittää 37 000 esinettä
1800-luvun alussa koko Eurooppa haali Egyptin aarteita, kuten sarkofageja, muumioita, papyruksia, amuletteja, ym. Vuonna 1824 Italian silloinen kuningas Carlo Felice osti 8000 esineen valtavan kokoelman ja sijoitti sen Torinon tiedeakatemian saleihin. 1930-luvulla kokoelmaan liitettiin vielä 30 000 kappaletta erilaisia esineitä koruista jokapäiväisiin esineisiin. Nykyisin Torinon Museo Egizio esittelee yli 37 000 esinettä näyttelyssään.
Torinon Museo Egizio on äärimmäisen tyylikäs museo
Huhtikuussa 2015 Torinon Museo Egizio avattiin valtavan remontti- ja laajennustyön jälkeen. 60 000 neliötä näyttelytiloja on sijoitettu italialaisella aistikkuudella ja tyylikkyydellä neljään kerrokseen ja ne etenevät kronologisesti aina paleoliittisestä aikakaudesta koptiseen aikaan.
Torinon Museo Egizio on sijoitettu kolmeen eri rakennukseen, sekä maanalaiseen tilaan. Museo kannattaa kiertää suositetussa numerojärjestyksessä, sillä muuten voi vahingossa ohittaa kokonaisia saleja.
Pitäisikö muisnaisaarteet palauttaa Egyptiin?
Ajoittain esiin nousee kysymys siitä, pitäisikö muinaisaarteet palauttaa Egyptiin. Kysymys on pitkälti siitä, kuka omistaa menneisyyden? Voisiko olla olemassa määritelmä, joka tekisi nämä antiikin aarteet ihmiskunnan yhteiseksi kulttuurilliseksi perinnöksi? Jos historiallisen esineistön ainoa oikea paikka on niiden kotimaassa, tekisi mm. Egyptin nykyinen turvallisuustilanne näidenkin esineiden ihailemisen mahdottomaksi eurooppalaisille. Yksi laaja kysymys on, että jos nyt alamme harjoittamaan taannehtivaan lainsäädäntöön perustuvaa oikeutta, miten pitkälle pitäisi mennä?
Lainaan erästä pohdiskelua aiheesta: “Colosseum rakennettiin osittain Jerusalemin temppelistä juutalaiskapinan seurauksena takavarikoiduista aarteista saaduilla varoilla, miten asia pitäisi korjata: purkaa Colosseum ja lähettää palaset Isrealiin, vai pitäisikö vain myydä Colosseun ja lähettää rahat Isrealiin. Mitä menettelyä pitäisi soveltaa Trajanuksen pylvääseen, mikä rakennettiin daakialaisilta (nykyisilta romanialaisilta) ryöstetyillä varoilla?”
Mikäli Egypti ja Egyptin aarteet kiinnostavat, kurkista blogin kirjoitukset (14 kpl) täältä.
18 comments
Joku kumma vetovoima näissä egyptologian kokoelmissa on, vaikka näitä näkisi missä päin maailmaa tahansa ja vaikka kuinka paljon. Muumiot ja sarkofagit ovat aina yhtä sykähdyttäviä. En muuten tiennytkään tuosta Torinon museosta. Harmillista, että Amox Rex on tällä hetkellä suljettuna, koska korona. Toivottavasti saavat ovet auki heti joulun jälkeen.
Tää on pakko mennä kattomaan! Varmasti yhtä mielenkiintoinen, kuin Keski- ja Etelä-Amerikan intiaaneja käsittelevä näyttely viime vuonna Kansallismuseossa. Oon käynyt samantyylisissä näyttelyissä myös mm. Meksikossa ja Guatemalassa, mutta aina jaksaa silti kiinnostaa uudelleen. Egypti kiinnostaa myös tosi paljon, enkä oo aiemmin päässyt näkee tällasia näyttelyitä. Kiva että teit postauksen tästä.
Ja mitä tulee tohon tavaroiden palauttamiseen, niin mun mielestä on vaan hyvä, että maailman historiaa on saatavilla ja nähtävillä eri paikoissa. Ei kaikilla ole mahdollisuutta matkustaa tiettyyn maaahan kattomaan esineistöä. Ja lisäs noi sotatilanteet yms. katastrofit uhkaa ihan oikeasti kulttuuriperintöä. Kyllähän se nähtiin esim. Arabikevään aikana mitä Egyptissä kävi osalle museoesineistä. Myös Lähi-idässä on tuhottu mittaamattoman arvokkaita historian palasia. Surullista oli myös Brasilian kansallismuseon tulipalo, missä tuhoutui ainutlaatuinen kokoelma alkuperäiskielten tutkimusta, mitä ei ollut missään muualla maailmassa edes kopiona.
Eri asia sitten sellaset kansallisaarteet, joita on tyyliin vaan yks ainoa kappale, tai jolla on joku muu suurempi symbolinen merkitys tietylle valtiolle tai kansalle. Tästä on ollut välillä puhetta, esimerkiks alkuperäiskansojen esineistön palauttamisessa kotiseuduilleen.
Kiinnostava museo! Minulla olisi haaveissa päästä Amos Rexin näyttelyyn. Nythän se on kiinni, mutta toivottavasti joulun jälkeen avautuu. Hankin syksyllä Museokortin ja sitä haluaisi nyt vinguttaa. Harmillisesti korona hidastaa sen käyttöä, vaikka kaikki museot eivät tällä(kään) hetkellä ole kiinni.
Kiitos Merja
Toivottavasti Amos Rex avautuisi pian! Vaikka oululainen olenkin, olen miettinyt museokortin hankkimista, ihan pelkästään Helsingin museotarjonnan takia jo.
Tää olis kyllä mielenkiintoinen näyttely, todella toivon, että ensi vuonna pääsee – niin kuin siis varmasti kyllä pääsee. Nuo muumiot ovat kyllä vaikuttavia. Varsin mielenkiintoinen kysymys tuo muinaisaarteiden palauttaminen alkuperämaahan. Olen samaa mieltä, että rajanveto voi olla pian hyvin hankalaa, jos sille tielle lähdetään.
Kiitos Sonja
Toivottavasti Amos Rex saadaan auki mahdollisimman pian!
Tuo muinaisaarteiden palauttaminen on sellainen ”kuuma peruna”, joka ajoittain pompsahtaa palloteltavaksi. Itse uskon, että moni aarre olisi tuhoutunut, jos aarteita yleisesti palauteltaisiin kehitysmaihin. Jos maa kykenee oikeasti huolehtimaan antiikin aarteiden turvallisuudesta ja voitaisiin taata, että muidenkin maiden ihmiset pääsevät niitä turvallisesti katsomaan, tilanne voisi olla toinen…
Tällaiset näyttelyt kiinnostaa todellakin, tuokin muumioitu koira oli niin oudon ja koomisenkin näköinen paketti! Toivottavasti koronatilanne helpottaa ja Amos Rex aukeaa joulun jälkeen. Onpa harmi, etten tätä museota tiennyt, oon nimittäin kerran päivän viettänyt Torinossa kiertomatkalla ja tämähän olisi ollut aivan mahtava käyntikohde! No, onneksi muumiot saapui tällä kertaa mun luo, aivan naapuriin vielä.
Kiitos Anna K.
Mä luulen, että se on shakaali, mutta en toki ole varma….
Tästä museosta ei paljoa jostain syystä puhuta. Ehkäpä Torino ei ole niin suosittu, kuin muuta Italian suurkaupungit. Ja hieman hankalampi sinne tietenkin on mennä. Torinossa on myös aivan huikea elokuvamuseo, josta pitäisi myös tehdä oma postaus.
Todella vaikuttavan näköinen museo! Egyptin historia on tosiaan kiehtova, ja olisi hienoa vielä joskus matkustaa maahan – meillä se on kokonaan käymättä. Museoissa noin ylipäätään tulee jostain syystä käytyä melko harvoin, vaikka yleensä ne mihin on päädytty, on sitten olleetkin varsin kiinnostavia.
Kiitos Anna
Egypti on ihana maa ja minua harmittaa siis niin älyttömästi, että turvallisuustilanne siellä on, mikä on :/
Itse yritän aina katsoa etukäteen paikkakunnan parhaimmat museot ja vierailla ainakin niissä. Jos museo ei ole mieleinen, niin pääseehän sieltä sitten nopeasti ulos.
Kävimme Helsingissä katsomassa Amos Rexin näyttelyä ja olihan se vaikuttava! Egypti Eilatin läheistä raja-aluetta lukuunottamatta on edelleen näkemättä, mutta ehkä tämä matkailu vielä joskus tästä elpyy … Tuosta mahdollisesta palauttamisesta oli pohdintaa myös Kansallismuseon Keski-Amerikan näyttelyn tiimoilta. Toisaalta joo, ehkä, toisaalta monet näistä esineistä niin Egyptin kuin Keski-Amerikan osalta ovat säilyneet juuri siksi, että ne on tuotu pois sotien ja vallankumousten jaloista.
Kiitos Pirkko
Joo, kyllä mä aika lailla lailla olen sitä mieltä, että moni antiikin aarre olisi muisto vain, jos se olisi kotikonnuille jätetty. Kun nyt esim. muistelee mitä joku vatipäinen Taleban liike teki. Räjäytteli ikiaikaiset patsaat tuusannuuskaksi :/ Saati sitten eri maiden yli pyyhkineet sodat…
Huikea näyttely!!! Josko uudistaisi museokortin sitten kun pahin korona taas menee ohitse. Museoissa osaan rauhoittua, vaikka muuten se haastavaa ja minusta on nimenomaa ihanaa mennä yksin museoon.
Kiitos Mari
Museot on ihania! Hyvässä isossa museossa voisin olla helposti koko päivän.
Kiitos vinkistä!
Egyptin historia on aina kiehtonut minua ja joitain dokumentteja siitä on tullut katseltua. Lisäksi olen joissain museoissa käynyt, jossa aihetta on jossain määrin sivuttu. Mutta läheskään näin kattavassa näyttelyssä en ole ikinä päässyt käymään. Täytyy ehdottomasti pitää tämä kohde mielessä, sillä tuolla aion käydä!
Kiitos Mikko
Egyptin historia on siis niin mielettömän kiinnostava. Olen käynyt maassa kahdesti ja lähtisin koska tahansa uudestaan, mutta kun turvallisuustilanne ja korona :/
Kairon museo on tietenkin itsessään upea. Myös Lontoossa ja Pariisissa on hyvä tarjonta muumioita ja kaikkea jännää. Mutta tämä näyttely oli kyllä suurin ja hienoin Euroopassa. Italialaiset osaavat tehdä asiat tyylikkäästi.
Täytyy tunnustaa, että me emme ole ensimmäisenä menossa museoihin, mutta pidämme niissä kiertelystä, jos sellaisia osuu reitin varrelle. Erityisesti nuo muumiot ovat kyllä kiinnostavia ja nuo röntgenkuvat olivat hieno lisä niiden yhteydessä
Kiitos
Itse pyrin käymään aina museoissa, mutta myönnän, että joskus ne ovat varsin puuduttavia. No tämä ei ainakaan ollut. Muumiot ovat AINA kiinnostavia 😀 Meissä kaikissa asuu se pieni Indiana Jones.