Tiikeriturismi ja matkanjärjestäjän vastuu

by Anna | TÄMÄ MATKA

Erään matkatoimiston Instagram feedissä tuli vastaan kuva, jossa makoilee nuori mies poski vasten tiikerin pehmeää turkkia. Poika hymyili, tiikeri haukotteli.

Nyt käsi sydämelle. Onko tämä tiikerille luontaista käytöstä?

Tiikeri (kopio)

 

Tiikeriturismi on vastenmielinen ilmiö, josta on kirjoitettu juuri Tarinoita Maailmalla -blogissa. Kyse on siitä, että eläimet huumataan, jotta turisti voi rahaa vastaan kuvauttaa itsensä eläimen vieressä. On erittäin valitettavaa, että iso matkanjärjestäjä tukee tällaista toimintaa.

Kun kuva lähti leviämään sosiaalisessa mediassa, se poistettiin Tjäreborgin tililtä ja minulle, sekä muille kuvan jakaneille pahoiteltiin asiaa. Iltalehti otti asiasta kopin ja teki jutun aiheesta. Tjäreborg jatkoi pahoittelu linjalla ja syytti kuvan julkaissutta opasta ajattelemattomuudesta.

Mutta nyt se itse pointti.

Ongelma ei ole tämä yksittäinen Instagram kuva tai oppaan ajattelematon teko. Kyse on paljon laajemmasta ongelmasta. Matkatoimistot kertovat mielellään, kuinka ne vastustavat kaikkia turismin laittomia ja riistäviä muotoja. Eettisyys ja ekologisuus ovat yhä tärkeämpi asia matkustajille. Sanat ja teot eivät kuitenkaan usein kohtaa. Kyse on viherpesusta. Ja se tässä on se ongelma.

Viherpesulla tarkoitetaan toimintaa, jossa liikeyritys antaa ekologisesta ja eettisestä toiminnastaan todellista edullisemman kuvan. Tämä tapahtuu valikoimalla, kaunistelemalla tai vääristelemällä. Näin luodaan asiakkaalle mielikuva todellisuutta vastuullisemmasta toiminnasta. Ympäristöarvot näkyvät tällöin yrityksen tiedotuksessa ja mainonnassa mutta eivät itse toiminnassa.

Asian eettistä puolta pohditaan hyvin Matkakuume -blogissa.

 

Edit: Klo on nyt 22. Tjäreborg toistaa Twitterissä mantraa jokaiseen asiaa sivuavaan viserrykseen “Pahoittelut tapahtuneesta. Vastuullisuus meille sydämenasia. Tulemme keskustelemaan kuvan julkaisseen oppaan kanssa”.

Tjäreborg ei pahoittele itse toimintaa, vaan sitä että kuva julkaistiin. Vaikka ko. retket eivät kuuluisi heidän valikoimiin, kuva esitti asian heidän virallisella Instagram-tilillä erittäin myönteisessä valossa. Kukaan heiltä ei reagoinut asiaan, ennen kuin ulkopuolinen taho nosti asian esiin. On täydellisen ylimielistä vierittää syy nuoren oppaan vastuulle.

20 comments

20 comments

Reilu matkailu ja elämä - #ReilutBlogit - Ansku BCN 10 huhtikuun, 2015 - 10:54 am

[…] matkanjärjestäjä julkaisi pahennusta herättävän kuvan Instagramissaan. Esimerkiksi Anna on Tämä matka -blogissaan kertonut jupakasta enemmän. Sain haasteen sekä London & Beyond -blogin Lenalta […]

Reply
Mitä reilu matkailija ottaa huomioon | reissausta ja ruokaa 20 helmikuun, 2015 - 8:28 am

[…] -kampanjaan. Olin jo sosiaalisen median kautta huomannut sellaista olevan liikkeellä, kun luin Tämä matka -blogista miten palautetta antamalla saatiin Tjäereborg reagoimaan. Heidän Instagram-sivuillaan kun oli […]

Reply
Hanki sitä tietoa! #ReilutBlogit - TÄMÄ MATKA 19 helmikuun, 2015 - 9:20 am

[…] Tiikeriturismi ja matkanjärjestäjän vastuu […]

Reply
#ReilutBlogit: Kohti eettisempiä reissuja - Tuntemattomaan ja takaisin 18 helmikuun, 2015 - 1:21 am

[…] Maailmalta, Matkakuume, Tämä Matka, Kinttupolulla, Laura Let’s Go, Rimma, Metallia Matkassa, Curious Feet ja Deep Red […]

Reply
Sukellus Asiaan 16 helmikuun, 2015 - 4:14 pm

Todella vastenmielinen ilmiö! Vastuullinen matkailu johtotähdeksi, oli sitten kyse mistä tahansa osa-alueesta.

Reply
Anna Koskela 16 helmikuun, 2015 - 4:33 pm

Juurikin näin!

Reply
Tiina, Kinttupolulla 16 helmikuun, 2015 - 1:51 pm

Mahtavaa että veit asian eteenpäin! Nää on nyt just niitä asioita miksi kannattaa blogata 🙂

Reply
Anna Koskela 16 helmikuun, 2015 - 4:33 pm

Kyllä.

Kun pääasiassa kirjoittaa unelmista ja ihanista paikoista, on hyvä välillä kirjoittaa ikävistäkin asioista maailmassa.

Reply
Matkaaja 16 helmikuun, 2015 - 11:09 am

Tärkeä asia, mutta valitettavasti tämä sinun blogisi näyttää vain siltä, että halusit saada omaa blogiasi esiin ja tämä oli taas kerran siihen yksi hyvä tapa. Iltapäivälehtimäistä toimintaa. Matkatoimistohan pahoitteli asiaa, olet halunnut ilmeisesti ymmärtää ihan tahallisesti väärin ja viilata pilkkua. Pikkumaista toimintaa myös sinulta.

Olen samaa mieltä, ettei tuollainen turismimuoto ole millään mittarilla hyväksyttävää ja kannatettavaa, mutta tämä sinun tapasi käsitellä asiaa paljastaa sinut varsin takakireän luonteiseksi ihmiseksi – sellaiseksi, jota olen ajatellut ennenkin luettani muutamia blogejasi joskus aiemmin.

Enää en tule tänne palaamaan, tämä jätti pahan maun suuhun paitsi eläintursismista, niin myös tästä blogista.

Reply
Anna Koskela 16 helmikuun, 2015 - 4:32 pm

Kiitos Matkaaja.

Blogini lukeminen perustuu vapaaehtoisuuteen 🙂

Reply
Möhköfantti 15 helmikuun, 2015 - 9:30 pm

Eläintenystävänä haluaisin nostaa esille myös sirkuseläinten ja eläintarhojen olot. Suosittelen katsottavaksi An Apology to Elephants dokumenttin. Kurjuutta ei löydy vain Thaimaasta, vaan euroopastakin. Itse kierrän kyseiset paikat kaukaa. Myös suomesta löytyy vastenmielinen delfinaario, nimeltämainitsemattomassa paikassa Tampereella.

Reply
Anna Koskela 15 helmikuun, 2015 - 10:04 pm

Kyllä sen voi ihan nimellä mainita. Olen itsekkin kirjoittanut tästä Suomen häpeäpilkusta. Kannattamalla delfinaarioita, kannattaa delfiinien teurastusta.

Reply
Möhköfantti 15 helmikuun, 2015 - 9:26 pm

Eläintenystävänä haluaisin nostaa esille myös sirkuseläinten ja eläintarhojen olot. Suosittelen katsottavaksi An Apology to Elephants dokumenttin. Kurjuutta ei löydy vain Thaimaasta, vaan euroopastakin. Itse kierrän kyseiset paikat kaukaa.

Reply
Anna Koskela 15 helmikuun, 2015 - 9:29 pm

Delfinaariot, elefantti- ja aasiratsastukset, sirkukset, eläintarhat…Lista on loputon.

Reply
Annika | Travelloverblogi 15 helmikuun, 2015 - 7:33 pm

Kommentoinkin tätä jo ko. firman Instatilillä, mutta tulkoon toisen kerran tässä: firma julkaisee tällaisia “cooleja” kuvia saadakseen ihmiset kiinnostumaan kohteesta ja myydäkseen matkoja. Toisaalla huudellaan vastuullisuutta, toisaalla näytetään kuvaa oppaasta huumatun tiikerin kanssa. Ristiriita on niin räikeä. Matkanjärjestäjän tulisi informoida pöljää turistia toiminnan epäeettisyydestä, koska hölmöjä riittää: pelkästään Instagramissa on 35000 kuvaa tunnisteella tigerkingdom.

Reply
Anna Koskela 15 helmikuun, 2015 - 7:58 pm

Yhtiön vastuulla on aina, että jokainen siivoojasta toimitusjohtajaan tietää mitkä ne arvot on. Jokainen tajuaa, että erilaisia ohjelmia ja arvojulistuksia voidaan kirjoittaa helposti. Se työ on niiden jalkauttaminen henkilöstöön.

Tuo opas ei luonnollisesti ole penaalin terävintä kärkeä, mutta vastuuta ei hänelle voi vierittää mitenkään.

Reply
Rimma 15 helmikuun, 2015 - 7:19 pm

Hienoa, että Iltalehtikin tarttui asiaan! Nämä eläintenasiat sattuvat olemaan allekirjoittaneen sydäntä todella lähellä.

Reply
Anna Koskela 15 helmikuun, 2015 - 7:49 pm

Todella mukava huomata, että iltapäivälehdistäkin löytyy sydäntä ottaa tällaisia asioita esille.

Reply
Annika - Tarinoita Maailmalta 15 helmikuun, 2015 - 6:26 pm

Kiitos linkista Anna, mahtavaa että tämä asia saa arvoistaan huomiota! Nyt innolla vaan odottelemaan mihin tämä johtaa.

Reply
Anna Koskela 15 helmikuun, 2015 - 7:42 pm

Me emme voi mitään miljoonalle aasiailaiselle, jotka haluaa rapsutella huumattua tiikeriä. Mutta me VOIMME vaikuttaa suomalaisen valmismatkailijan valintoihin.

Reply

Leave a Comment