Testissä Finnlines Finnstar – Flow:lla yli Itämeren

by Anna | TÄMÄ MATKA

Joskus kauan sitten, konepäällikkö Koski tuijotti ajatuksiinsa vaipuneena hiljalleen aaltoilevaa merta Meksikonlahdella, kun näkökenttään osui jotakin epätavallista. Hän haki kiikarit, ja tavoitti aalloilla keikkuvan surkean lautantekeleen, joka ei kyennyt kannattelemaan siihen ripustautuneita miehiä. Laiva käännettin kohti lauttaa ja kannelle autettiin suolaveden syövyttämiä kalastajia, joiden alus oli haaksirikkoutunut päiviä aikaisemmin. Porukasta jäljellä olivat vain sitkeimmät kolme miehistön jäsentä. Muut viisi olivat antaneet periksi paahtavalle auringolle ja haiden ahdistelulle, irrottaneet kätensä yksitellen, ja antaneet kehonsa vaipua aaltoihin.

Joka joulu tästä eteenpäin, saapui konepäällikkö Kosken kotiin kiitoskirje Missisipistä. Miehistön jäsenet kuolivat yksi toisensä jälkeen, mutta perilliset jatkoivat silti kiitoskirjeen perinnettä.

Koski toimi konepäällikkönä Finnlinesin aluksella, joka kuljetti lastia Atlantin yli Yhdysvaltain satamiin. Sain kuunnella lapsena hänen tarinoitaan meriltä, ja tutkia varovasti täytettyä kaimaania, käärmeennahkoja, teräviä tikareita ja outoja vaatteita. Hän oli vaarini, ja nuo tavarat ovat nyt kotonani omien lasteni ihmeteltävänä.

Itse istun nyt Finnlines Finnstarin keulahytissä matkalla Saksaan,  ja tuijotan aaltoilevaa merta edessäni. Vaikka kuinka haravoin maininkien tasaista rytmiä, en kuitenkaan tavoita kuin hitaasti laskevan auringon, ja oikealla puolella kulkevan rahtilauksen. Poikittain laivan keulan edestä lentää matalalla pitkä parvi lintuja. Ei muuta.

Finnlines Finnstar02Finnlines Finnstar01

Meri saa mielen flow-tilaan

Meren katselu saa mielen flow-tilaan ja mielikuvituksen vapaaksi. Se on tila, missä ajatukset vaeltavat ja silmät seuraavat aaltojen jatkuvaa kulkua.

Merimatka voi parhaimmillaan olla kuin retriitti, vetäytyminen arkielämästä paikkaan, missä ei ole mitään pakollista, ei mitään häiritsevää, vain ruokailujen rytmittämä päivä, laivan unettava keinunta ja meri, johon mahtuu ajatuksia. Tarkka tietoisuus ajasta katoaa. Mikään ei kuormita mieltä millään ylimääräisellä. Tuloksena on miellyttävä tunne siitä, että kaikki vain sujuu omalla rytmillään.

Voisin fiilistellä tätä ajatusta ihanasta joutilaisuudesta loputtomiin, haaveilla ajasta, kun valtameren ylitys vei viikkoja ja miehet olivat rautaa, mutta kirjoitetaan auki myös itse menomatka. Sillä kirjoittamiseen merellä on aikaa. Tämä, jos mikä, tekee risteilystä oikea bloggarin unelmamatkan.

Merimatka Helsingistä Travemündeen. Finnlinesin M/S Finnstar

28 tuntia ja 611 merimailia

Finnlines Finnstar on rakennettu 2006 ja pituutta sillä on 218 metriä. Autoja alus voi ottaa kansilleen 133 kappaletta. 550 maksimi matkustajamäärää palvelee 30 miehistönjäsentä. Hyttejä laivalla on 201 kappaletta.

Merimatka Helsingistä Travemündeen alkaa, kun laiva lähtee matkaan Helsingin Vuosaaresta. Check In löytyi helposti Hansaterminaalista ja matkalipulla sai hyttikortit ja ateriakupongit. Muutamalla reissulla olemme autolauttoja käyttäneet, ja niistä on päällimmäisenä jäänyt mieleen jonoista toiseen käskyttäminen ja jatkuva (turha) paperien kysely. Nyt jonotus ja varsinainen lastaus sujuivat nopeasti.

Autoja ei sidota paikoilleen, koska laiva on vakaa, mutta käsijarru täytyy muistaa laittaa päälle. Itse autokannelle ei saa mennä matkan aikana. Tämä on hyvä ottaa huomioon ja lajitella ne tarvitsemansa tavarat jo etukäteen eri kassiin.

Finnlines Finnstar08Finnlines Finnstar04Finnlines Finnstar09

Hyvä ja tilava hytti

Majoituimme A4 hytissä, jonka ikkunasta aukesi näkymä suoraan laivan keulan yli merelle. En ole koskaan aikaisemmin saanut keulahyttiä ja ensimmäiset tunnit kuluivatkin ikkunasyvennyksessä istuskellessa ja maisemaa ihastellessa. Tuosta ikkunasyvennyksestä muodostui merimatkan lempipaikka, ja mietin miltä tuntuisi, jos ulkona avautuisikin Itämeren sijaan Karibianmeri. Heti tuli tunne, että oma parveke voisi olla lämpimässä risteillessä tarpeellinen.

Hytti oli tilava, 20 m² . Lapset olisivat helposti majoittuneet kerrossänkyyn. Vessa ja suihkunurkkaus olivat paremmat, kuin monessa hotellissa, missä viime aikoina olen majoittunut. Hytin siisteys oli hyvä, mutta jostain syystä pölyä oli ilmassa todella paljon. Jos kohdallesi ei satu yhtä hyvää hyttiä, löytyy laivasta muutama baari ja lounge, joissa voi istuskella ja vajota ajatuksiinsa maisemasta nauttien.

Finnlines Finnstar05Finnlines Finnstar10

Kompakti laiva matkustajalle

Päivällinen tarjoillaan ravintolassa puoli seitsemältä, joten ennen sitä oli hyvää aikaa saunomiseen, ja laivan kiertämiseen. Laiva tosin oli tutkittu nopeasti, joten itse palasin nopeasti takaisin laskemaan maininkeja, ja lukemaan hajamielisesti päivän lehtiä.

Päivällisellä sai kulutettua aikaa kello kahteenkymmeneen, ja laivan baari olisi ollut auki puoleenyöhön asti. Meille riitti päivällisen hintaan kuuluva viinitarjoilu, ja uni tuli samantien, kun sänkyyn pääsi.

Sellainen huomio, että laivan vesi on juomakelpoista. Itse varmistin asian useammalta henkilökunnan jäseneltä, koska asiasta ei ollut kunnon mainintaa missään. Vesi on Helsingin vettä, ja tankkeja pestään sekä huolletaan koko ajan, joten sitä myös uskaltaa juoda.

Finnlines Finnstar07Finnlines Finnstar14Finnlines Finnstar16

Finnlines Finnstar13

Meripäivä/Saapuminen:

Aamuvirkkujen aamiainen oli tarjolla jo kello kahdeksasta lähtien. En löytänyt mitään syytä nousta sängystä siihen aikaan. Brunssi alkoi puoli kymmeneltä ja jatkui kello yhteen asti. Mikä parasta, sillä sai käydä kahdesti. Me nautimmekin pitkän aamupalan, palasimme hyttiin vähän oikaisemaan ja kävimme uudestaan syömässä vähän ennen kello kolmeatoista.

Tämä aterioiden hinnoittelu oli tehty haastavaksi. Ateriapaketti Helsinki–Travemünde etukäteen ostettuna sis. 1 x brunssi, 1 x päivällinen, 1 x päivällinen (superior) * maksaa 72 €.

Laivalta ostettuna ateriat maksavat seuraavasti: aamiainen 11 €, brunssi 19 €, päivällinen 27 € ja päivällinen (superior) * 34 €. Superior-päivällinen sisältää viinin ja oluen. Päivällinen ei.

Mikäli ateriapaketti ostetaan ennen matkaa, brunssilla voi käydä kaksi kertaa saman päivän aikana tai vaihtoehtoisesti kerran brunssilla ja kerran aikaisella aamupalalla 8.00–9.30 kahvilassa.

Suosittelen nyt vahvasti, että ateriapaketin hankkii etukäteen, ja käy syömässä aina, kun tarjolla on jotain. Laivalla ei yksinkertaisesti ole mitään muuta tekemistä kuin syöminen ja ruoka on sitä paitsi poikkeuksellisen hyvää.

Finnlines Finnstar21Finnlines Finnstar12Finnlines Finnstar11

Tepon ’SLOW FOOD’ lohileipä

Teppo rakenteli itselleen erilaisia lohileipiä ja julisti lopulta löytäneensä sen parhaimman kombon. Tarvitset:

Unikonsiemensämpylän tai pätkän patonkia, josta koverretaan höttö, eli turha pehmeä osuus pois. Käytä leipä paahtimessa ja levitä päälle voita. Poimi salaattipöydästä vihreää salaattia pohjille ja kipaise punasipulia kreikkalaisesta salaatista kaveriksi. Sipaus wasabia löytyy sushipöydästä. Leikkaa graavilohesta puhtaat palat leivän päälle. Nouda smetanaa mätipöydästä ja koristeeksi tilliä sillipöydästä. Nauti.

Finnlines Finnstar22

Varaa mukaan kirja tai kaksikin

Ruokailun jälkeen ei ole jälleen mitään muuta tekemistä, kuin lukea, katsella televisiota tai tuijottaa jälleen merta. Pari lapsiperhettä pelaili seurapelejä, jokunen matkustaja innostui laivalla esitettävistä elokuvista ja muutama seurua lätki korttia. Persoonasta riippuen tappavan tylsää tai ihanan rauhallista.

Mietin tilannetta, että mukana olisi ollut kaksi omaa varhaisteiniä, ja hieman hirvitti asetelma. Koska laivan Wi-Fi noudattaa samaa hitauden periaatetta, kuin itse matkakin, kannattaa varmistaa, että mukana on paljon ilman verkkoa toimivia pelejä.

Finnlines Finnstar17Finnlines Finnstar23

Kohti Travemündea

Puoli seitsemältä alkoi jälleen päivällinen, mutta nyt sen hintaan ei kuulunut alkoholi. Jos oikein keskittyy maisemiin, saattaa ruokailun saada venytettyä kello kahteenkymmeneen asti. Sen jälkeen on vielä kolme tuntia aikaa, ennen kuin laiva saapuu Travemündeen.

Tässä vaiheessa oma menojalka rupesi jo vipattamaan ja tähyilin uteliaana koska maata näkyy. Travemündeen sisäänajo oli poikkeuksellisen komea ja nyt pääsiäisen aikaan paloivat isot kokot rannoilla. Kannattaa kiivetä yläkansille seuraamaan kapteenin taidonnäytettä, kun alus käännetään ja pakitetaan paikoilleen pieneen koloon.

Finnlines Finnstar19Finnlines Finnstar18

Mikä on paras alus?

Finnlinesillä on tällä reitillä kolme alusta, Finnstarin lisäksi Finnlady sekä Finnmaid . Koska minua kiinnosti, mikä näistä aluksista on paras, esitin kysymyksen kolmelle henkilökunnan jäsenelle. Odotin latteita ja korrekteja: ”Kaikkihan nämä ovat hyviä”- tyyppisiä vastauksia, mutta jokainen rouva ilmoitti napakasti: ”No, tämä tietenkin!”. Tässä heitettiin ilmaan selkeä haaste. Finnstar onnistui hyvin myös henkilökunnan puolesta luomaan leppoisan merimatkan. Katsotaan mihin Finnlady pystyy.

Tiivistetysti

Finnlinesin aluksilla ei laulella karaokea tai riekuta yökerhossa. Sen sijaan niillä syödään hitaasti,  lueskellaan raukeasti ja nukutaan päiväunia. Kun laiva irtoaa satamasta, edessä on kolmekymmentä tuntia ilman kiirettä, puheluita ja sosiaalista mediaa. Kestää hetken, että mielen saa virittymään oikeaan rytmiin. Sen jälkeen flow on taattu.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

25 comments

kaj määttä 5 maaliskuun, 2021 - 4:30 pm

Hauska matkakertomus. Yleensä en jaksa lukea kuin tiivistyä tekstiä, mutta tämä oli mainio tarina.

Reply
Tarinoiden taival • Roadtrip korona-Euroopan läpi-vastuullistako? Finnlines 2 elokuun, 2020 - 9:15 pm

[…] Tämä matka: Finnlines Finnstar – Flowlla yli Itämeren […]

Reply
Tuula 19 huhtikuun, 2015 - 11:07 am

Kiva lukea matkakertomustasi! Juuri ensi kesän pientä lomamatkaa suunnitellaan ja tällainen laivamatka Saksaan houkuttelisi kovin. Hintahan on tietysti yksi juttu, mutta kokemuksena voisi olla aivan ihana juuri tuon kiireettömyyden ja hyvän ruoan takia 🙂

Se, mikä minua mietityttää, on lasten viihtyminen. Minkä ikäisiä lapsia teillä on ja kuinka he viihtyivät laivalla?

Reply
Anna Koskela 19 huhtikuun, 2015 - 3:10 pm

Hei Tuula!

Kannattaa katsella tarjouksia. Ainakin nyt Finnlinesillä oli minusta edullisia lähtöjä, jos vain päivät sopivat. Ja ruoka on todella hyvää.

Meillä ei ollut lapset mukana, mutta pojat on 11 ja 13-vuotaita. Laivalla on pelihuone, jossa on kolme konetta pelaamista varten. Pienille lapsille oli leikkihuone, jossa taaperot näyti viihtyvän ihan hyvin. Lapsiperheet pelaili ihan seurapelejä paljon, joten jos sen ikäisiä lapsia on, niin pelienhän kanssa viihtyy kyllä hetken. Nettiyhteyden varaan en laskisi lainkaan, vaan tablettiin kannattaa latailla riittävästi pelejä tai satuja, jotka toimii ilman nettiä.

Itse mietin omien lasteni kyllästymispistettä ja varmaan olisin varannut pelikorttien ja kännykkäpelien lisäksi, ihan piirrustuspaperia, uuden Aku Ankka taskukirjan ja hyvän kirjan mukaan : )

Reply
Superautolla Saksassa - TÄMÄ MATKA 18 huhtikuun, 2015 - 8:03 am

[…] siis Finnlinesillä Saksaan ja ajoreittimme oli Travemünde-Lyypekki-Celle-Paljon Saksan pikkukaupunkeja – […]

Reply
Markus | Metallia Matkassa 16 huhtikuun, 2015 - 11:32 am

Kivalta kuulostaa! Parin vuoden takainen Euroopan reissu aloitettiin suosiolla Tallinnasta, sillä tuon laivamatkan hinnalla olisimme kattaneet 3 (!!!) kertaa koko 5000km roadtripin polttoainekulut.

Mutta ehkä jos tarjous sattuisi kohdalle.. voisin kuvitella tähyileväni merelle tyytyväisenä, vatsa täynnä ja hyvää musiikkia kuunnellen 🙂

Reply
Anna Koskela 16 huhtikuun, 2015 - 4:11 pm

Juu, ei tämä ihan halpaa lystiä ole. Muutama vuosi sitten Teppo ajoi Tallinnan kautta Saksaan poikansa kanssa ja muisteli just niitä kuluja verrattuna tällaiseen vaihtoehtoon. Mä en ollut sillä matkalla mukana, joten toisaalta itseäni kiinnostaisi kyllä tehdä sellainenkin reissu joskus.

Merimatka on leppoisaa matkustamista. Helppoa ja lokoisaa : )

Reply
Veera Bianca 7 huhtikuun, 2015 - 10:17 pm

Tämähän alkoi kuulostaa houkuttelevalta tavalta matkustaa, mulle varmaan sopis tollainen pieni pysähtyminen merellä! Ihania kuvia kannelta, oot kaunis! 🙂

Reply
Anna Koskela 8 huhtikuun, 2015 - 11:31 am

Joo, suosittelen. Sulla on niin hektistä, että voisi tulla tarpeeseen.

Kiitos : )

Reply
Ailakki 6 huhtikuun, 2015 - 9:10 am

Tulipa vielä tämmöinen mieleen, että kun laivalla on kuulemma pieni kuntosali (kuvaa en löytänyt mistään), niin kurkkasitko sinne? Onko ihan onnettoman mitätön ja oliko esim. juoksumattoa? En todellakaan ole mikään himokuntoilija, mutta kun ei siellä muutakaan tekemistä ole, niin syömisen vastapainoksi voisi EHKÄ vähän liikkua…;)
Nettisivulla sanottiin myös, että myymälästä saa pientä purtavaa. Mitähän se tarkoittaa?
Onko esim. leipiä tms?

Reply
Anna Koskela 7 huhtikuun, 2015 - 7:42 am

Hei Ailakki,

Teppo kävi kuntosalin kurkkaamassa ja muisteli, että oli kuntopyörä ja pari muuta laitetta. Juoksumatosta ei jäänyt mielikuvaa. Parasta liikuntaa saa, kun kävelee portaita ylös ja alas ; – )

Myymälästä saa jotain shipsejä ja karkkia, mutta kyllä sämpylät ym. myydään minusta kahvilassa. Se myymälä on muutenkin auki vain muutaman tunnin päivässä, kun taas kahvila on auki liki koko ajan.

Toivotavasti tästä oli apua.

Reply
Ailakki 8 huhtikuun, 2015 - 7:48 am

Kiitos! Oli apua. Siellä on siis myös kahvila. Ei nimittäin maha kestä kahta isoa ateriaa päivässä, niin ei otettu ateriapakettia. Ja ”lenkkivaatteet” taidan jättää autoon ;).

Reply
Anna Koskela 8 huhtikuun, 2015 - 11:31 am

Kiva, kiitos : )

Reply
Maarit Johanna 5 huhtikuun, 2015 - 11:21 pm

Tämä on yks niistä kokemuksista, joka on ollut to-do listalla liian kauan. Varsinkin kun samassa taloudessa asuu kotkalainen meren äärellä kasvanut, joka haikailee laivoille ja merelle.
Postaus oli kuin tarina. Tämä olisi kyllä minunlaiseni laivaretki. Discoristeilyt ei sytytä tippaakaan vaan innostuin jo keulahytistä maisemineen ja muutamasta paksusta pokkarista.

Reply
Anna Koskela 6 huhtikuun, 2015 - 8:31 am

Kiitos Maarit,

Kannattaa kyllä. Merellä muuten kulkee jatkuvana virtana erilaisia aluksia ohi, joten niidenkin bongailu on kauniina päivänä kivaa. Osa oli niin omituisen näköisiä, että ei mitään käsitystä, mitä niillä kuljetettiin tai tehtiin.

Ei todellakaan mitään sinisiäenkeleitä ja discohumppaa. Mielummin ihan vain rauhaa : )

Reply
Surku 5 huhtikuun, 2015 - 8:07 pm

Just tuossa tsekkailinkin Finnlinesin laivoja, kun on tarkoitus parin viikon päästä lähteä pienelle turneelle Saksaan, Belgiaan, Ranskaan ja Luxemburgiin, mutta valitettavasti matka osoittautui tämänhetkiselle budjetille liian hintavaksi. :/ Mutta ehdottomasti joskus myöhemmin olen menossa ja tykkään kovasti ajatuksesta, että pääsee suoraan Saksaan ja sitä kautta länteen sen ainaisen ”Viikkarilla Tukholmaan ja junamatka Ruotsin ja Tanskan läpi” -vaihtoehdon sijasta. 🙂

Tosi kiva muuten tietää, että laivalla vesi on juomakelpoista! Juuri tällaisia yleisen olemisen kannalta hyödyllisiä infopläjäyksiä matkablogeilta kaipaankin. 🙂

Reply
Anna Koskela 5 huhtikuun, 2015 - 8:26 pm

Kannattaa katsella, olisiko joskus tarjouksia. Sesonki taitaa olla kesäkuulta syyskuulle, sen jälkeen voi olla halvempaa. Kansituolipaikkojakin myyvät, jos oikein haluaa säästää. ( En tosin itse ikinä menisi sillä : )

Mies sanoi mulle, että ei sitä vettä voi juoda. Itsekin ensin epäilin, mutta kun ei siinä ollut kieltoa ja henkilökunta sanoi, että on ihan OK vettä, niin uskaltauduimme juomaan ja ei mitään valittamista. Laivayhtiöt ei ymmärrä välttämättä, että juuri tällaiset pikku jutut on matkustajille tärkeää ja rahanarvoista infoa ja unohtavat kertoa heille ilmiselvistä asioista selvästi. Kiva että sain kirjoitettua niin, että siitä oli Sinulle hyötyä!

Reply
Anu / Anu Goes 5 huhtikuun, 2015 - 5:01 pm

Itselleni ainakin kyseisen tyyppinen, rauhallinen ja hyvällä ruoalla höystetty laivamatka kelpaisi erittäin hyvin 🙂 Jos se toimisi vaikkapa alkuna Euroopan road tripille, niin siinä ehtisi hyvin valmistautua ja kasvattaa odotusta tutkimalla matkaoppaita, suunnittelemalla reittiä tai lukemalla vaikka matkakohteiden historiaa! Mutta ehkä, jos tarkoituksena olisi ennemminkin kaveriporukan pitkä viikonloppu Saksassa, ei pitkä ja tapahtumaköyhä laivamatka varmaankaan olisi se paras vaihtoehto. Laiva näyttää sisältä muuten varsin siistiltä!

Reply
Anna Koskela 5 huhtikuun, 2015 - 7:25 pm

Hei Anu!

Olisi ihana aloittaa joku pitkä Euroopan road trip juuri näin. Meidän matkat on vaan hitusen säntäilyä paikasta toiseen, koska ollaan tällaisia ”elohiiriä”.

Tuo on totta. Ei ehkä vilkkaalla kaveriporukalla paras vaihtoehto. Silloin saattaa haluat jotain bailaustakin mukaan matkaan. Ja viehän tuo matka paljon aikaakin, eli ihan viikonloppureissulle, ei ole hyvä valinta.

Laiva oli tosi siisti. Ei mitään valittamista.

Reply
Velma 5 huhtikuun, 2015 - 3:16 pm

En oo varmaan ihan heti menossa Saksaan, mutta haluaisin mennä sinne joskus nimenomaan laivalla, niin siksi lueskelen näitä Finnlines-juttuja aina kun kohdalle osuu.

Reply
Anna Koskela 5 huhtikuun, 2015 - 7:21 pm

Hei Velma,

Aina voi lukea varastoon ; – ) Itse ahmin kaikenlaisia blogipostauksia, jotta olen sitten valmis kun tilaisuus tulee. Tai, ainakin niiden lukeminen kiihdyttää kaipuuta lähtöön.

Reply
Ailakki 5 huhtikuun, 2015 - 2:06 pm

Kiitos tästä! Postauksen ajoitus osui nappiin. Vajaan 2 vkn päästä Finnladyllä lähdetään 🙂

Reply
Anna Koskela 5 huhtikuun, 2015 - 7:19 pm

Loistavaa, jos on hyötyä!

Ihanaa matkaa sinulle jo toivottelen.

Reply
Tiina, Kinttupolulla 5 huhtikuun, 2015 - 12:28 pm

Ihana tuo alku ja kertomus vaarista! Täytyy myöntää, että se riitti minulle oikein hyvin, kun infopaketti laivasta ei tällä hetkellä tule tarpeeseen, ainakaan lohileipien osuudelta 😉

Reply
Anna Koskela 5 huhtikuun, 2015 - 7:19 pm

Mulla on vaikka kuinka noita vanhoja tarinoita muistissa. Nyt kun lähdettiin Saksaan, muisteltiin äidin kanssa kaikkia juttuja ja paljon oli päässyt jo minulta unohtumaankin. Äidillä itsellään on ollut ihan mieletön nuoruus, kun on voinut kulkea laivoilla ympäri maailmaa, silloin kun se vielä oli harvinaisempaa.

Meidän pitää kehittää sulle joku vege spesiaalia ; – )

Reply

Leave a Comment