Saako sana All Inclusive selkääsi kylmiä väreitä?

by Anna | TÄMÄ MATKA

All inclusive tuntuu jo pelkkänä sanana saavan monilla kylmiä väreitä aikaan. Tutkin kansan syviä tuntoja, eli Suomi24, Vauva.fi, MuroBBD keskustelupalstoja. Näissä All inclusive-hotellit ovat vakioaihe.

Aihe on ollut myös bloggaajien suosiossa viime aikoina. Tässä viimeisimmät kirjoitukset All inclusive omatoimimatkaajan silmin ja  All inclusive – yhtä kuin matkailun syöpä.

Poimin keskustelupalstoilta kuusi eniten esitettyä väitettä ja peilasin niitä omiin kokemuksiini.

Taustaksi sen verran, että huolimalla vahvasta omatoimimatkailu taustasta, eivät All inclusive-hotellit ole mitenkään tuntematon paikka minulle. Tästä tuleekin mielenkiintoinen asetelma, sillä en osan omatoimimatkailijoiden tapaan heti dissaa tätä majoitusmuotoa. En varsinaisesti pidä isoista hotelleista, mutta se, että paikka on All inclusive-hotelli, ei tee siitä silmissäni heti huonoa.

Kannattaa kuitenkin nyt huomioida, että omat kokemukseni ovat hyvätasoisista All inclusive -hotelleista. Kokemukset voisivat olla täysin toisenlaisia, jos vierailuja löytyisi huonommista paikoista.

Djarmavangsa

All Inclusive-hotelleissa kaikki ihmiset on koko ajan kännissä

En ole moiseen törmännyt. Niissä hotelleissa missä olen majoittunut, suurin osa asiakkaista on ollut lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Se on kuitenkin varmaa, että jos joku haluaa olla juopuneena koko lomansa, hän tekee sen asuu sitten AI-hotellissa tai hostellissa. Valitettavasti.

Hotelleissa, joissa olen ollut, ilmaista alkoholia ovat yleisesti olleet vain paikalliset alkoholihuomat, jotka tarjoillaan mieluiten erilaisten drinkkien muodossa. Annokset ovat hyvin pieniä ja osa juomista sellaisia, että kerran maistettuaan ei halua toista. Puolimakea lämmin kuohuviini, jota allasalueella sai, ei nyt varsinaisesti houkutellut pyytämään toista lasillista. Viinit ovat yleisesti olleet hyviä, mutta väkevien (konjakin tyyppiset yömyssyt) kohdalla olen pettynyt aina.

All Inclusive-hotelleissa syödään samaa ruokaa samassa paikassa koko viikko

Niissä AI-hotelleissa missä olen majoittunut, on ruokatarjonta ollut erittäin monipuolista. Erään AI-hotellin buffetin arvioisin yhdeksi parhammista mistä olen koskaan nauttinut ja olen syödä mässyttänyt mm. myös Las Vegasin upeissa buffeteissa.

Väitettä saman ruuan syömisestä on vaikea ymmärtää, koska  AI-hotelleissa on ollut useita eri teemalla toimivia ravintoloita ja seisovissa pöydissä on joka aterialla ollut erilaiset ruokalajit tarjolla.

Finnmatkojen hotelli Egypti19

All Inclusive-hotelleissa lapset oppivat väärän tavan ruokailla

Majoittuminen AI-hotellissa ei ole pilannut lapsieni ruokalutapoja. Vaikka pojat vetelisivät limuja ja jätskejä automaatista aamiaisesta illalliseen, ei asialla ole mitään vaikutusta kotisyömiseen.

All Inclusive-lomalla ei tutustu paikallisiin ja ympäristöön

Olen lähtenyt AI-hotellista retkille vuokra-autolla samalla lailla kuin muistakin hotelleista. Poikkeuksena tosin sellainen hotellikompleksi joka oli sijoitettu keskelle ”ei mitään”. Silloinkin olisi päässyt, mutta paikka oli niin erikoinen, että ei tehnyt mieli.

Tämä väite lähtee liikkeelle mielestäni oletuksesta, että kaikki haluavat seikkailla ja hankkia uusia kokemuksia. Näinhän ei välttämättä ole. Joku haluaa maata viikon rantatuolissa lämpimässä ilman autenttisuutta.

Kuulen usein väitteitä myös omaa matkustustapaa vastaan. Pidetään täysin outona sitä ajatusta, että liikun joka päivä uuteen kohteeeseen. Osa ihmisistä ei lähde reissuun ollenkaan ja sekin on sallittua.

All Inclusive on epäekologisempi vaihtoehto kuin joku toinen hotelli

Oman näkemykseni mukaan hotellien ekologisuuden tason määrittelee sen omistaja. AI-hotelli ei siis lähtökohdallisesti ole sen epäekologisempi kuin mikään toinenkaan hotelli. Jokainen hotelli missä on esim. uima-allas, on automaattisesti epäekologisempi, kuin hotelli missä sitä allasta ei ole.

Joissakin käymissäni AI-hotelleissa on kiinnitetty hyvinkin paljon huomiota energiatehokuuteen ja ekoarvoihin. Ne ovat kilpailutekijä, kun kisataan maksukykyisistä ja valveutuneista kuluttajista. Eräässä hotellissa oli mm. massiiviset aurinkopaneelijärjestelmät ja hotelli oli liki kokonaan omavarainen energiantuoton suhteen. Vedenkäyttö on mietitty tarkkaan ja vesi, jota ei voitu enää puhdistaa riittävästi käytettiin hotellin puutarhan kasteluun. Mitään jätevesiä ei päästetty luontoon.

Tämä hotelli kierrätti jätteitä, öljyjä ym. kunnolla ja vältti muovipussien käyttöä, jotka ovat todellinen ongelma maissa, missä jätehuolto ei toimi kunnolla. He myös kouluttivat henkilökuntaansa ympäristönsuojeluun ja tekivät paljon valistustyötä paikallisten asukkaiden keskuudessa, joiden oma asenne ympäristönsuojeluun oli vielä valitettavan huono.

Biojätteen kierrätys oli tässä paikassa järjestetty niin, että paikalliset beduiinit hakivat jätteen eläimilleen ruuaksi. Tämä on yleinen käytäntö mm. Egyptin hotelleissa. Tämä kyseinen hotelli ei kuitenkaan säilönyt biojätettä muovipusseihin, kuten muut hotellit tekivät. He nimittäin tiesivät, että beduiinit vain hajoittaisivat pussit antaessaan ruokaa eläimilleen ja jättäisivät muoviroskat tuulen kuljetettavaksi.

Finnmatkojen hotelli Egypti22

All Inclusive-hotellit riistävät työntekijöitään

Tähän on vaikea vastata, koska en osaa suhteuttaa AI-hotellien työntekijöiden palkkaa maan yleiseen palkkatasoon. Osaako joka antaa näistä esimerkkejä?  Ainakin kehitysmaissa kansainväliseen suureen ketjuun töihin pääsevä on yleisesti kuitenkin melko hyvässä asemassa. Luulisin, että AI-hotellit eivät riistä työntekijöitään sen enempää kuin muutkaan alueella toimivat yritykset.

 

Loppuun vielä väite, joka saa hymyn huulilleni.

All Inclusive on täynnä turisteja

Tämä on totta. Oman kokemukseni mukaan AI-hotellit ovat olleet täynnä turisteja. Tosin myös muut hotellit.

 

Kommenttiboxissa saa kertoilla omista kokemuksistaan. Uskon, että niitä löytyy laidasta laitaan!

 

Ihanaa viikonloppua!

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

42 comments

AnskuBcn 22 helmikuun, 2015 - 3:12 pm

Olipas kiinnostava postaus ja kiva lukea myös näitä kommentteja :).

Itse näkisin, että me, jotka lennämme kymmeniä lentoja vuodessa ja vietämme hotelliöitä siellä sun täällä, olemme vihoviimeisiä arvostelemaan sen eläkeläispariskunnan tai lapsiperheen lomavalintoja, joka yhden viikon vuodesta haluaa nauttia lämmöstä ja vain rentoutua, tutustumatta sen kummemmin kulttuuriin. Suotakoon se heille. Emmeköhän me kuitenkin niillä omilla lennoillamme aiheuta melko paljon suurempaa vahinkoa maapalloa, ja ihan turha alkaa kiillottaa omaa sädekehää sillä, että syyllistää AI-matkailijoita.

Minulla on itselläni yksi AI-kokemus ja se oli hyvä. Emme ole uima-altaalla makoilijoita, vaan vuokrasimme auton ja ajelimme pitkin Lanzarotea ristiin rastiin ja lounastimme pikkukuppiloissa. Pienten lasten kanssa AI oli erinomainen vaihtoehto ja hyvät muistot jäi, vaikka mitään tarvetta ei toista kertaa AI-lomaan välttämättä olekaan.

Reply
Anna Koskela 22 helmikuun, 2015 - 3:33 pm

Juurikin näin minä myös sen näkisin.

Kenenkään ei tulisi arvostella toisten valintoja. Ja ei ainakaan mutu tuntumalla. On ihan eri asia arvostella sen surullisen kuuluisan huumatun tiikerin vieressä pötköttelyä, koska se ON väärin. Sen sijaan jokun AI-loman dissaaminen ei ole kovinkaan järkevää.

Reply
Tomi Tölli 21 helmikuun, 2015 - 7:15 pm

Omat kokemukseni all-inclusive -paikoista ovat kovin vajavaiset ja rajoittuvat muutamaan vuosi sitten keväällä viettämääni päivään Pohjois-Kyproksella. Kaveri vaimoineen sattui lomailemaan siellä juuri oman lomani aikaan (olin tuolloin hommissa Libanonissa) ja menin suosiolla samaan paikkaan morjestamaan tuttuja. En oikein pitänyt. Syöminen (ja juominen) erilaisissa ravintoloissa kun on mielestäni suurimpia matkailun hupeja. Lisäksi paikka oli aika syrjässä ja vaikka auto allani olikin, koin myös sijainnin hieman rajoittavaksi tekijäksi.

Mutta kuten todettua, kovin ovat ohuita kokemukseni tästä hotelli- ja matkatyypistä. Kukin tavallaan, sanon minä.

Ekologisuus on jännä juttu. Kukahan senkin määrittelee? Usein taitavat asialla olla mainosmiehet, ei suinkaan minkäänmoinen kylmä fakta. Eikä ekologisuuden määrittelyyn selvää metodia tietääkseni olekaan. Vaikkapa hiilijalanjäljen laskeminen on hyvn monimutkaista ja siihenkin löytyy monenmoista teoriaa. Laskentaparametreista riippuen saadaan hyvin erilaisa tuloksia.

Olenkohan nyt sitten positiivinen, negatiivinen vai realisti kun totean, että uskon matkailumaailman paljolti ohjaantuvan ihan itsesttään oikeaan suuntaan. Jos jossain kohteessa sikaillaan paikallisten yrittäjien toimesta tyystin ja dumpataan kaikki mahdollinen luontoon, alkaa luonto jossain vaiheessa näyttää siltä, ettei sitä kukaan halua katsella. Varsinkaan turistit. Kun näin lopulta käy, kyseisessä paikassa otetaan lusikka kauniiseen käteen ja ruvetaan siivoamaan, sekä miettimään uusia toimintamalleja jotta turistit tulisivat takaisin.

Ja pieni tarkennus: ei kaikissa hotelleissa suinkaan pelkkiä turisteja ole. On myös paljon työ- ja liikematkalaisia. Tällainen hotellivalinta saattaa olla hyvin virkistävä varsinkin pidemmillä reissuilla.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 9:04 pm

Totta, jos paikka on ihan korvessa, niin aikaahan siihen menee, kun lähtee kiertelemään.

Tuo ekologisuuden määritteleminen on sellainen asia, että siihen itse kaipaisin todella paljon enemmän tutkittua tietoa. On todella helppo höynäyttää kuluttajaa ja kehua, että tämä on niin kovin ekologinen valinta. Suurin osa kun ei ajattele asiaa sen enempää, vaan tuumii, että tietenkin se on totta, kun tuossa niin sanotaan.

Yksi mikä minua aina ihmetyttää on väitteet siitä, että pitkät reppureissut olisivat ekologisempia kuin valmismatkat. Jos on vuoden unelmatripillä, niin kuinkas monta lentoa tuleekaan sen aikana. Halvalla lentäen mennään kolmella pompulla ja nousut sekä laskut kuluttavat eniten polttoainetta. Jos menee valmismatkalla suoraan kohteeseen kaksi kertaa vuodessa, niin se voi olla luonnolle paljon parempi vaihtoehto. Ehkäpä noissa tarkoitetaan sitten vaihtoehtoja, että matkustetaan vain junalla ja bussilla tms.

Itse uskon tuohon itseohjaantuvuuteen. Kun rannat täyttyvät roskista ja korallit muovista, niin turistit kaikkoavat. Viimeistään silloin paikalliset tajuavat ruveta siivoamaan.

Juu, hyvä tarkennut. Tietenkin on liikematkailijoita. Heitä vain harvemmin on turistikohteissa. Jotenkin ajattelin, että tässä ei nyt tarkoitettu kaupunkien keskustahotelleja, missä todellakin on yöpyjiä laidasta laitaan.

Reply
Pete 21 helmikuun, 2015 - 2:13 pm

Tuollainen hotelli sopii varmasti tosi hyvin sellaiseen huolettomaan rentoutumiseen, mitä moni haluaa, mutta mä kaipaan reissuilta seikkailua, usein jopa haasteita. Mä haluan itse selvitellä ja järjestellä asioita, välillä ehkä jopa jäädä pulaankin. Mitään luksustakaan en ole koskaan halunnut. Jossain hienoissa ravintoloissakin tunnen oloni vähän vaivautuneeksi jos pitää pönöttää jne, kuten niissä monesti pitää. Silloinhan se on mulle huonompi ravintola, ja silti pitää maksaa enemmän. Muutenkin mä oon ihan tavallinen jamppa, ihan meitsi vaan, en mikään mukatärkeä. Ei mua tarvitse mitenkään erityisesti palvella, eikä mun silmääni mitenkään erityisesti miellytä sisustelu, ainakaan silleen että hotellihuoneesta kovinkaan paljoa enempää maksaisin. Enkä mä oikein edes halua asettaa itseäni parempaan asemaan kuin mitä esimerkiksi reissuissa ne paikalliset. Mä haluan niiden pariin, kierrellä ne lähiöiden ankeat kuppilat jne. Nähdä sitä paikallista meininkiä ja ehkä oppiakin jotain. Majapaikkaa ja myös kaupunkia tykkään usein vaihdella niin näkee erilaisia paikkoja. Oikeastaan mä lähden enemmänkin reissuun kuin lomalle, joten noihin all inclusive -paikkoihin en ole koskaan silleen halunnut. Niissähän jäisi ne matkoista hakemani jutut saamatta jos siellä hotellilla nauttisi niistä ruuista ja muistakin, ja jos taas lähtisi muualle kiertelemään niin jäisi käyttämättä ne jutut mistä maksaa. Monesti reissujen jälkeen sitä on kyllä loman tarpeessa. Kyllähän nyt talvella tekisi mieli lämpimään ja olisihan se joskus tosi kiva rentoutua noin, mutta hirveästi en ehkä viitsisi maksaa kun välttämättä en saisi rahoille vastinetta. Voiko se rentoutuminen olla niin paljon mukavampaa kuin vaikkapa kotona löhöily? Joillekin varmasti, monillekin. Mulle sanoilla all inclusive on jotenkin hieman negatiivinen kaiku, toisille ehkä taas omatoimimatkailulla tai reppureissulla.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 6:12 pm

Ymmärrän tosi hyvin myös tätä seikkailun halua. Tosin en itse nyt välttämättä halua jäädä varsinaisesti pulaan, mutta siedän kyllä epävarmuuttaa ja säätöä myös. Itselläni on lehmän hermot, eli tosi paljon saa mennä pieleen, että rupeaa tuntumaan siltä, että tässä nyt varsinaisesti olisi joku asia pilalla tai kriisi kaatumassa päälle.

Luksuksen suhteen olen ihan toisella linjalla. Luksus ja minun hemmottelu on oikein mukavaa. Yhtään en valita, jos lentoyhtiö haluaa muuttaa istumapaikkani businekseen tai hotelli majoittaakin minun suiteen. Joskus hienoissa ravintoloissa rupeaa hihityttämään se kaikki pokkurointi, mutta pönöttämään itse en rupea. Jos maksan itseni kipeäksi, niin en todellakaan rupea sievistelemään vain siksi, että on neljä haarukkaa ja kristallikruunu.

Tuo on hyvin määritelty, reissuun, ei lomalle. Se kertoo mikä on sinulle tärkeää ja olennaista 🙂

Reply
Jesh 21 helmikuun, 2015 - 10:33 pm

Nimenomaan. Toiset lomailee, toiset ensisijaisesti näkee maailmaa. Tämähän kaiketi on Pallontallaajien ja tuon pakettilomailijoiden yhdistymän suurin riistiriita.

Reply
Anna Koskela 22 helmikuun, 2015 - 8:37 am

😀 Kukin taapertakoon tätä palloa tyylillään.

Reply
Jesh 22 helmikuun, 2015 - 5:06 pm

Jankuttamatkin selvää 🙂 Mutta AI-paketti nyt kuitenkin on selvästi suunnattu lomailulle.

Anna Koskela 22 helmikuun, 2015 - 5:49 pm

😀

Sanna/ Tuntematon turisti 21 helmikuun, 2015 - 1:33 pm

Mullakin oli tarkoitus kirjoittaa omia ajatuksia AI-hotelleista mutta nyt tulikin hyvä tilaisuus kommentoida 🙂 Tässä mun ajatuksia: Minusta on tärkeää muistaa se, että AI- hotelleissakin voi matkustaa monella tavalla. Mä olen majoittunut ko. hotelleissa monta kertaa Karibialla ja kerran Egyptissä. Kaikilla näillä matkoilla olen myös viettänyt useita päiviä hotellialueen ulkopuolella, joinakin päivinä sitten vaan viihtynyt hotellin altaalla/rannalla. Ihan niinkuin muissakin hotelleissa asuessa. En siis täysin ymmärrä ajatusta siitä, että AI-lomilla pitäisi olla vain hotellialueella. Mutta jos joku näin haluaa tehdä, ihan ok sekin. Joulukuulle meillä on varattuna juurikin tuollainen ”aivojen nollaus” matka Kap Verdelle AI-hotelliin ja haaveissa siintää 10-vuotishääpäivämatka Malediiveille johonkin ihanaan AI-resorttiin kahden vuoden päästä 🙂 Kap Verdellä on tarkoitus kyllä kierrellä saarella muutenkin, Malediiveilla taasen ajatus on se, ettei saarella todellakaan ole mitään muuta.

Pääosin ruoka hotelleissa on ollut erinomaista/ hyvää ja tarjonta monipuolista, pettymykset ovat olleet Kuubassa ja Egyptissä. Kuubassa ei hyvää ruokaa taida saada juuri muutenkaan, Egyptissä olimme vain 3* hotellissa, joten ihmeitä ei voinut odottaakaan. Kaikilla AI-lomilla olen myös käynyt syömässä hotellin ulkopuolella vähintään kerran. Koska näissä hotelleissa on usein hyvä hinta-laatu-suhde, kestää kukkaro hyvin jokusen ruokailun myös hotlan ulkopuolella. Näin voi hyvin tukea juurikin paikallisia yrittäjiä enkä muutenkaan jättäisi jossain mielenkiintoisessa paikassa käymättä vain sen vuoksi, että missaisi jo maksetun lounaan hotellilla.

Mitä muihin suomalaisiin tulee, en muista, että naapuripöydässä olisi koskaan ollut syömässä suomalaisia tai että olisin edes kuullut suomea puhuttavan. Näin, vaikka kaikki AI-lomani ovat olleet pakettimatkoja. Tämä johtunee varmasti siitä, että resortit ovat niin suuria, ruokapaikkoja on monia ja kaikki käyvät syömässä silloin kun itselle parhaiten sopii.

Varsinaisiin känniläisiin en myöskään ole juurikaan törmännyt. Yksi tapaus muistuu mieleen Dominikaanisesta tasavallasta, kun siellä oli yhtenä päivänä varsin riehakas tunnelma altaan swim up- baarissa. Koska uima-altaita oli useampi, vaihdoimme vain toiselle altaalle. Karibian AI-hotelleissa alkoholitarjonta on ollut hyvää ja tarjolla on ollut muitakin kuin paikallisia juomia. Rehellisyyden nimissä on pakko myöntää, että noilla reissuilla oma alkoholin kulutus on jossain määrin ollut muita lomia suurempaa, mutta harvoin olen itseni humalaan juonut. Ja jos näin päässyt käymään, niin sitten ilta aikaan 🙂

Asiaa tuntuisi riittävän, mutta ehkä lopetan tähän. 🙂 Tiivistettynä voisi sanoa, että minulle AI-lomat ovat joskus paikallaan, joskus eivät. Riippuu niin kohteesta, fiiliksestä, elämäntilanteesta ja matkaseurasta, millaisen loman sitä millonkin haluaa viettää.

Reply
Nimetön 21 helmikuun, 2015 - 1:53 pm

Miksi joillekin ne toiset suomalaiset ovat pahinta mitä kuvitella saattaa? Ihan ihmeellistä on tuo maanmiesten välttely jota harrastavat etenkin muut pohjoismaalaiset ja saksalaiset. Toki jossain Alanyassa ja Playa del Inglesissä on muita suomalaisia kaiken aikaa ihan siksikin jos sinne on menty muiden kanssa pakettimatkalla. Jollain kaupunkilomalla toiseen suomalaiseen törmääminen on ihan sattumaa ja ihmettelen syvästi sellaisia jotka juoksevat toista suomalaista karkuun tai eivät vastaa ystävälliseen kysymykseen jossan Lontoossa, Pariisissa tai New Yorkissa.
Jos mennään taas jonnekin ihan muualle, niin suomalaisiin törmääminen on vielä enemmän sattumaa enkä ymmärrä miksi varsinkaan silloin heidän seuraansa välteltäisiin. Ei toisten suomalaisten seurassa ole pakko olla, mutta ei se väkisin välttelykään ole sen fiksumpaa.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 6:03 pm

Vastailen tässä nyt omasta puolestani.

Ei ne suomalaiset pahoja ole. Mutta en minä kaikkien kanssa halua myöskään ruveta puhumaan sen pidemmin. Usein on liikaa sitä, että ai olette Suomesta ja päläpäläpälä…

Mutta siis, tietenkin normaalit käytöstavat pitää olla ja kaikkien kanssa tulee jutustella 🙂

Reply
Sanna/ Tuntematon turisti 21 helmikuun, 2015 - 6:41 pm

Mainitsin asian kommentissani, koska halusin tuoda esiin sen, ettei AI-lomalla pakettimatkalla tarvitse pelkästään muiden suomalaisten kanssa ruokailla. Näin ei ainakaan ole ollut niissä hoteleissa, joissa itse olen majoittunut. Muuten olen muiden suomalaisten suhteen samalla linjalla Annan kanssa.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 5:57 pm

Sanna, hauska yhteensattuma!

En itsekään ymmärrä, miksi sieltä hotellialueelta ei voisi välillä lähteä välillä pois. Siis jos niin haluaa tehdä. Itse olen myös liikkunut hyvin aktiivisesti ympäristössä, mutta toisaalta ei ole pakko, jos ei haluu…

Malediivit ilmeiseti on sellainen kohde, että siellä omatoimimatkailu voisi olla hyvinkin hankalaa.

Itselleni on käynyt useasti niin, että lounas jää syömättä, koska on jossain toisella puolella saarta. En omia menojani kuitenkaan lähde hotellinruoka-aikoijen mukaan aikatauluttamaan!

Kaikissa paikoissa voi olla känniääliöitä. Toisaalta voi olla myös liikaa huutavia lapsia tai muita ei niin minusta nautittavia ääniä. Yleensä aika nopsaa kerään kimpsut ja kampsut ja siirryn muualle. Mitä sitä stressaamaan. Ei ne kuitenkaan hiljene 🙂

Teillä on ollut juomien suhteen parempi tuuri. Muistan kun baarimikko kaatoi jotain paikallista brändiä oikein reilulla kädellä ja maistoin sitä. Maku oli kuin olisi juonut tiskivedessä liuotettuja rusinoita. Olin hitusen pettynyt, koska paikallisessa kaupassa hyvä brändipullo maksoi ehkä viisi euroa …

Reply
Suvi 21 helmikuun, 2015 - 12:19 pm

Hyvin olet huomioinut nimenomaan tuon All inclusivien tasoeron. All inclusive voi olla totaalisen erilainen kokemus riippuen kohteesta ja hotellin tasosta. All inclusive Mauritiuksen viiden tähden hotellissa lukuisine ravintoloineen on hyvin erilainen kokemus, kun vaikkapa jo neljän tähden All inclusive Meksikossa (oma kokemus) puhumattakaan kolmen tähden All inclusivesta, jossa on pari vaihtuvaa buffettia loman ajan. Meillä suositaan varmasti vielä jatkossakin All inclusive kokemuksia (helppoa lapsiperheelle), vaikka paras ratkaisu on ollut usein puolihoito ja tykkäämme syödä myös paikallisia ruokia. All inclusiven valintaan vaikuttaa paljon myös hotellin sijainti. Jos sijainti on syrjäinen, on All inclusive ainoa järkevä vaihtoehto lomahermojen säästämiseksi. Itselleni se perinteinen parin buffetin All inclusive ei sovi. Kyllästyn ruokaan jo kahdessa päivässä eli näissäkin suosimme nykyään hotelleja, joilla on tarjolla konseptiin kuuluvaa ruokaa myös A la Carte ravintoloissa

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 5:34 pm

Tasoeroja löytyy hotelleissa, joten tietenkin niitä löytyy myös AI paikoissa 🙂

Se minua juurikin ihmetyttää, että huonon AI paikan perusteella voidaan tuomitaan kaikki. Eihän huonon hotellinkaan takia tuomita kaikkia muita hotelleja tai halpalentoyhtiön takia olla sitä mieltä, että kaikki lentoyhtiöt ovat huonoja. Tässäkin on varmasti se, että sitä saa mitä tilaa. Halvalla ei voi saada hyvää.

En oikein näe itseänikään syömässä hyvin rajatussa buffassa. Kyllä vaihtoehtoja ruokailla pitää olla sekä ravintoiden että buffan muodossa paljon.

Reply
Nimetön 21 helmikuun, 2015 - 11:18 am

Paikallisuudesta ja vaarallisuudesta:
Matkustin työasioissa viime vuonna eteläamerikkalaisessa kehitysmaassa jossa olimme majoittuneena ihan tavalliseen paikalliseen hotelliin joka oli kuin keidas erämaassa siisteine pihoineen, uima-altaineen ja ravintoloineen muuten rähjäisessä ympäristössä.
Kaikki muut vieraat olivat paikallisia ja jos jonkinlaista tapahtumaa oli usein. Silti meitä varoiteltiin lähtemästä ulos varsinkaan pimeällä. Ulkopuolella oli pieniä baareja ja ravintoloita, ei mitään korkeaa tasoa eikä oikein mitään nähtävää.

En oikein ymmärrä miksi jotain paikallisuutta pitää varta vasten lähteä etsimään. Toki jossain Kreikassa, Espanjassa jne. maissa missä ovat turistipaikat ja muut löytää paikallisuudesta hyvinkin miellyttäviä kokemuksia, mutta kehitysmaissa tilanne on ihan toinen.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 5:30 pm

Kehitysmaissa ja muuten turvattomissa paikoissa voi olla todellinen riski poistua hotellialueelta. Jos minulle sanotaan, että ”Madamen ei tule mennä pimeään aikaan kadulle” ja hotellin alueella kiertävät pimeään aikaan vartiat aseiden kanssa, niin en minä sinne väkisin halua mennä.

Toki joskus on ylilyöntejä ja paikoissa voi kulkea ihan hyvin, mutta pointti on se, että ei oman henkensä kaupalla kannata sitä autenttisuutta lähteä väkisin etsimään.

Turvallisuuden tunne on jännä asia. Joskus ihan sinällään OK paikkakin voi mennä nopeasti sekaisin. Meksikon ylängöillä oli jotain paikallista kiehuntaa politiikkaan liittyen ja yhdessä päivässä hyvin idyllinen kaupunki muuttuu paikallispoliisin ja keskenään tappelevien kannattajaryhmien tappelukentäksi. Ei todellakaan tehnyt mieli poistua hotellialueelta.

Reply
Kthetraveller 21 helmikuun, 2015 - 10:03 am

Tiedätkö, mun piti kirjoittaa jo eilen mielipiteitä tänne Al-lomailusta mutta mulla on nyt niin paha toi nuhaflunssa ettei tässä päässä liiku mitään. Hyvän kirjoituksen teit, en ole tuota lomailutapaa vastaan yhtään sillä jokaisella on oikeus lomailla omalla lailliseksi katsotulla tyylillään. Heitit hyvät pointit kehiin, mitäpä noihin lisäämään. En näe itseäni missään kolmen/neljän tähden Alanyan hotellissa buffassa jonottamassa suomalaisten keskellä, mutta harkitusti minä tuota matkustumuotoa saattaisin käyttää jossain muussa yhteydessä.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 5:19 pm

Juu 🙂

En siis minäkään oikein koe, että huono AI-hotelli olisi sellainen unelma mitä elättelen. Mutta kyllä aina hyvän hotellin kohdalla katson, mihin hintaan tarjoavat ateriat ja juomat huoneen päälle. Joskus erotus on aivan mitätön.

Reply
jyka 21 helmikuun, 2015 - 8:47 am

Minä en suosi all inclusiveja parista syystä. Kökötän muutenkin liikaa hotellihuoneella niin sitten ei tulisi lähdettyä hotellialuetta kauemmas edes syömään. Ja sitten se että jos ruokaa on saatavilla rajattomasti niin joku selviytymisvietti sanoo että syö nyt niin stanasti 😀 ja maha kasvaa. + Jos syöt vaikka 2 viikkoa jo pelkkää samaa aamupalaa samassa hotellissa niin sekin käy tökkimään

p.s. Olen kirjoitellut MuroBBS:ään vuodesta 1999 ja en sanoisi että vakiopuheenaiheena on all inclusive, yhden threadin muistan nähneeni aiheesta ja siellä kun on varmaan 10 000 muutakin threadia..

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 9:40 am

Ruokaahan noissa paikoissa tulee helposti syötyä liikaa. Muutenkin matkoilla tulee mässyteltyä paljon enemmän kuin kotona. On kaikkia ihania ruokia koko ajan houkuttimena ja tietenkin niitä pitää maistaa, koska Suomesta ei sellaisia saa.

Lihon itse aina joka reissulla ja sitten kotona syön porkkanoita kaksi viikkoa katumuksessa kierien 🙂

Me yritetään liikkua edes jonkin verran reissuissa kävellen tai pyörällä, mutta tosi usein se menee siihen, että kun on autolla ajanut pitkän pätkän päivällä, niin ei enää jaksa illasta lähteä pitkälle lenkille. Nyt jouluna Aasiassa tuli kyllä käveltyä paljon. Onneksi, sillä sillä(kin) ruoka oli ihan liian hyvää.

Reply
Annika - Tarinoita Maailmalta 21 helmikuun, 2015 - 4:14 am

Täynnä turisteja, ewww no en kyllä halua mennä tollaseen paikkaan 😀 Ihana väite. Monia näitä en ole itse asiassa aiemmin kuullutkaan (kuten tuota lasten oppimista huonoille ruokatavoille, hääh?), varmaan siksi kun en ole asiaan tarkemmin perehtynyt. Itsellä ensi vaikutelma all inclusivesta on ehkä siinä neutraalin ja negatiivisen välimaastossa. Tämä lähinnä sen takia, että itselläni tulee all inclusivesta mieleen sellainen aidattu resortti uima-altaineen ja vihreine ruohoineen keskellä autiomaata ja porttien ulkopuolille menemistä ei suositella koska se on ’vaarallista’ ja siellä on paikallisia ja kaikkee. En tiedä, voi olla ihan urbaanilegendaakin ja ainakin kovasti kärjistetty mielikuva -En ole koskaan ollut all inclusivessa, joten paha mennä sanomaan.

Ympäristöpolitiikaltaan tosin monet isot hotelliketjut ovat todella hyviä ja työllistäähän ne paljon paikallisia, joten on niissä hyviäkin puolia. Voisin joskus kokeillakin all inclusivea, jos loman tarkoitus olisi olla yhdessä paikkaa ja nimenomaan rentoutua. Paikasta toiseen liikkuminen melkein päivittäin on oikeasti joskus tosi uuvuttavaa!! Esimerkiksi myös kielitaidottomille all inclusive on varmasti ’turvallinen’ vaihtoehto, voisin esimerkiksi vanhemmilleni suositella.

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 9:34 am

Joo, siis ihan kamalaa jos siellä on muita turisteja 🙂

Tuo lapsien huonon esimerkin saaminen ja ruokailutapojen tuhoutuminen on äitien keskuudessa sellainen hifistely aihe. Katsos meidä Purjo-Pirjo ei syö kuin langoustineja, mutta te viette kakaranne AI lomalle syömään viikon ala-arvoista moskaa…

Se mikä minua ihmetytti oli nyt edesmenneen Matkalehden asiaan puuttuminen. Lehdessä kirjoitettiin jotenkin niin, että matka ja ruokailu ovat esimerkin antamista lapsille, ja siis AI lomat ovat huonoja esimerkkejä, koska siellä juodaan sokerilimuja ja ei noudateta ruoka-aikoja. En löydä lehteä nyt ottaakseni siitä suoran lainauksen, mutta noin se suurinpiirtein meni.

Reply
Maarit Johanna 21 helmikuun, 2015 - 3:36 am

Olinkin oikein jo odottanut sinun postaustasi asiasta eikä se kyllä tosiaankaan pettänyt. Mielenkiintoisesti kirjoitettu väittämien pohjalle.
Olin aikaisemmin myös sitä mieltä etten koskaan mene allinclusive lomalle, siitä tuli mieleen vain joku Alanya, känniset turistit ja joka päivä ranskalaisia ja kanapihvejä.
Teneriffalta hotellia etsiessämme löysimme mielettömän hienolla paikalla olevan ja tosi hyvä tasoisen hotellin johon kuitenkin kuului puolihoito. Reissukumppaneissani tämä herätti ensin silmien pyörittelyä ja samanlaisia ennakko-olettamuksia kuin mitä allinclusive-pakettiin meidän mielestämme kuului. Siskollani ja äidilläni on tiukka erikoisruokavalio, joten stressasimme kuukauden päivät saakohan siellä mitään syötyä.

No, hotelli oli ruokien puolesta loistava. Joka päivä oli erilaista sapuskaa ja pitkiä pöytiä oli täynnä varmaan viisi. Katettuna oli ihan mitä tahansa kuviteltavaa ja erikoisruokailijoidenkin lautaset olivat joka päivä täynnä ja maut upeita. Aamiaisella sai shampanjaa. Puolihoito riitti meille allinclusivesta, emme aamiaisen jälkeen olleet edes nälkäisiä ennen illallista. Kokeilisin ehdottomasti uudelleen, ja en sulje täysihoitoakaan pois tulevaisuuden vaihtoehdoista. Kaikkea pitää kuitenkin kokeilla vaikka siellä täysihoitohotellissa niitä muitakin turisteja olisi 😀

Reply
Anna Koskela 21 helmikuun, 2015 - 9:21 am

Minulla on ollut myös hyvin vahvoja mielipiteitä aikanani AI lomista ja myös esim. Kanariansaarista. Jossain vaiheessa vaan rupesin miettimään, että pitäähän näitä asioita myös itse kokea, jotta tietää oikeasti niistä.

Jos miettii vähän isommasti näitä ”kaikki turistit on koko ajan kännissä…” juttuja, niin nehän noudatta ihan normaalia nykyistä kaavaa…

Otetaan joku yleisesti mielipiteitä aiheuttava asia (maahanmuuttaajat ja sossu). Ruokitaan tätä asiaa väittämällä joka on riittävän raflaava (sossu maksaa kultapaikat somaleille) ja julkaistaan tämä aivopieru totena(serkkuni on töissä hammashoitolassa ja tietää nämä jutut) facessa. Kymmenetuhatta suomalaista on heti sitä mieltä, että sossu maksaa kaikielle somaleille kultapaikat hampaisiin, kun samaan aikaan meidän mummot makaa märissä vaipoissa.

Mutta takaisin aiheeseen. Todellakin kaikkea kannattaa kokeilla, paitsi pyöröovesta hiihtämistä ja pärekaton kulottamista 😀

Reply
Jesh 20 helmikuun, 2015 - 7:51 pm

Ihan mielenkiintoinen kannanotto, kun tosiaan kaikille ei se omatoiminen tekeminen ole se sopivin tapa matkustella. Tätä samaa on näkynynt paljon muissakin matkablogeissa. On ehkä herätty siihen, ettei tosiaan tarvitse yrittää esittää mitään sen ihmeellisempää valaistunutta reissugurua, vaan ihan rehdisti olla sitä mitä on, se kirosanana pidetty turisti joka valitsee lomalleen mutkattoman, toki ehkä kasvottoman, mutta helpon vaihtoehdon. Ei tosiaan tarvitse törmäillä kielimuureihin, ei kärvistellä ihmeellisten ruokien äärellä tai olla ymmärtämättä menuja, kun painaa altaalla ja buffassa porttien ympäröimässä AI-hotlassa. Jos reissut on lomaa päivätyöstä, niin onhan tämä nyt ihan selvä homma. Valmismatkoille on oma segmenttinsa toki aina ollutkin, ja ehkä iän myötä joku ennen näitä karttanut tämän tajuaa. Ensin julkiset vaihtuu vuokra-autoksi, sitten hostellit hotelleiksi ja lopulta kaikki ostetaan valmiina pakettina?

Näissä reissublogeissa, ei siis tässä pelkästään, on usein sellainen pohjavire, että aina halutaan esittää itsensä vielä vähän muita paremmassa valossa. Ehkä tosiaan kuuluu asiaan, kuka tietää, mutta sellainen hieman ärsyttää. Luonnollista varmaan, tämänkin viestin kimmoke kai lähti siitä, että joku kehtasi dumata AI-paketteja, joten siltä pohjalta tekstistä syntyy sellainen vastakkainasettelu.

Reply
Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 8:17 pm

Kaikenlaisille tavoille matkustaa on ihan varmasti tilaa tässä maailmassa. Kukaan ei rajoita käyttämästä juuri sitä matkamuotoa mikä milloinkin on mieleisin. Joskus voi mennä pakettimatkalla, joskus räätälöidä kaiken itse. Se, että tekee jotain jokus, ei estä tekemästä muuta seuraavalla kerralla. Sinähän juuri on valinnanvapauden hienous.

Olen itse jo pitkät ajat ollut siinä vaiheessa mukavuusjanaa, että vuokra-autolla menen paikasta toiseen 😉

Voih, olen huono kirjoittaja, jos saat sellaisen käsityksen, että olisin jotenkin muita parempi. Virtuaalisesti kun viestittää saa helposti väärän kuvan. Oikeasti olen oikein mukava 🙂 Mutta tottakai jokainen bloggari myös haluaa tuoda esille niitä omia vahvuuksiaan ja omaa asiantuntijuuttaan, joten siksikin voi tulla ylimielinen kuva.

Reply
Nimetön 20 helmikuun, 2015 - 4:38 pm

Joissain paikoissa AI on hyvä ratkaisu, koska se ns. paikallinen elämä on niin köyhää ilman kunnollisia ruokapaikkoja ja ostosmahdollisuuksia. Turvatontakin saattaa olla. Näin siis etenkin Egyptissä, Dominikaanisessa, Jamaikalla, jne. Jossain Turkissa en ottaisi AI:tä koska muutakin on. AI on hyvä ratkaisu jossain kehitysmaassa, muualla se ei ole oikein toimiva juttu.

Jotkut vain haluavat alleviivata omaa matkustaneisuuttaan AI-matkailijoita moittimalla.

Reply
Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 5:59 pm

”Jotkut vain haluavat alleviivata omaa matkustaneisuuttaan AI-matkailijoita moittimalla.” – Niinpä 🙂

Ja yleensä ne jotka kriittisimmin kirjoittavat, eivät ole koko majoitusmuotoa edes kokeilleet.

Jos paikallisten keitokset on niissä paikallisissa ravintoloissa tasoa papuja ja riisiä, niin ehkäpä kuitenkin syön mielummin hieman laajemmasta valikoimasta. Jossain Thaimassa ei kyllä AI kannata, mutta juurikin Egyptissä, kuten mainitsit, se on oikein hyvä vaihtoehto.

Reply
Meri 20 helmikuun, 2015 - 3:56 pm

Hyvä kirjoitus. Itsekin oon aikanaan paasannut all inclusivea vastaan, mutta nykyään ajattelen ennemminkin, että jokainen tyylillään. Itse en kyllä silti kirveelläkään valitsisi AI:a lomamuodoksi, ainakaan tässä elämäntilanteessa. Ihan jo siitä syystä, että kuulostaa melko tylsältä. Ja reissujen parhauttahan on nimenomaan eri ruokapaikkojen metsästys! 😀 Mutta kuten mainitsitkin, makuja on monia eivätkä kaikki hae lomalta samaa kuin minä.

Reply
Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 5:53 pm

Juuri näin. Kukin saa mennä minne huvittaa 🙂

Olemme monesti käyttäneet AI hotellia ”aivojen nollaus” paikkana, kun on ensin kierrellyt tukka putkella monta paikkaa. Niissä on usein erinomainen hinta-laatu suhde . Kun on viikon arvaillut mitä mikäkin kiekura ruokalistassa tarkoittaa (jos sitä ruokalistaa edes on), on ihan kiva mennä buffaan syömään ilman häsläystä välillä.

Reply
Jenna / Journey Diary 20 helmikuun, 2015 - 3:01 pm

Kiva että otit osaa tähän keskusteluun vielä postauksen muodossa 🙂 Omaan postaukseen laitoinkin että ”mun puolesta all inclusive saisi lailla kieltää kaikilta muilta, paitsi alle viiden tähden hotelleilta”, harvempi menee noihin kalliimpiin hotelleihin jos halvemmallakin pääsee ihan ok vaihtoehtoon, joita suomalaiset turistitkin yleensä ennemmin suosii.

Reply
Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 5:50 pm

Tuo taso kyllä vaihtelee ihan myös maittain. Esim. osa Egyptin AI-hotelleista ei ole kyllä kaikilla ole viittä tähteä, mutta tasoa löytyy silti. Yksi maa missä haluaisin näitä käydä testaamassa on Turkki. Sinnehän tosi paljon suomalaisia juuri suuntaa.

Reply
Jenna / Journey Diary 20 helmikuun, 2015 - 6:28 pm

Kirjoitin oman postaukseni samasta näkökulmasta kuin Matkalehden pääkirjoituksessa (1/2015) asia esitettiin – nimenomaan suomalaisten suosimien Eurooppakohteiden näkökulmasta. Osa ei tainnut huomata koko tekstistä muuta kuin raflaavan otsikon… Sanoinhan postauksessakin kuinka hyväksyn kalliimpien hotellien all inclusiven, mutta yleisellä tasolla sitä kehitystä ei tulisi tukea enempää. Kaikki varmaan tajuaa mitä tarkoitin. Tiedänpähän jatkossa vääntää rautakangesta selkeästi, että missä tilanteessa ymmärrän all inclusiven vaihtoehtona ja missä tilanteessa en sitä suosisi. Ja kyllä, mähän tässä alleviivaan omaa matkustaneisuuttani Al-matkailijoita moittimalla. Niinpä näköjään myös tuo Matkalehden päätoimittaja..

Reply
Jenna / Journey Diary 20 helmikuun, 2015 - 6:48 pm

Enpä olis heti ajatellut, että täällä ruvetaan tuohon sävyyn toisista puhumaan. Oli oikein kivasti tehty tuo, että mut leimataan tän sun postauksen perusteella jeesustelijaksi ja omaa paremmuuttaan korostavaksi. Se ei todellakaan ollut mun kirjoituksen sanoma. Ei nimittäin jää kellekkään epäselväksi, ketä tuolla kommentilla tarkoitetaan kun mun blogi on linkattuna postaukseen. Kyllä tuli hyvä mieli.

Reply
Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 7:21 pm

Jenna hyvä.

Kannattaisikohan nyt rauhoittua ja lukea teksti sekä kommentit uudestaan. En kerro kuin oman mielipiteeni ja laitan linkin kahteen blogiin, jossa tiedän aiheesta kirjoitetun. Minun ja lukijani välinen keskustelu ei kohdistu mihinkään yksittäiseen ihmiseen.

Kukaan ei ole sinua leimannut mitenkään, en ensin edes ymmärtänyt mihin viittaat.

Kukin bloggaaja vastaa omassa blogissa esittämistään mielipiteistään itse ja minulla ei ole minkäänlaista tarvetta ottaa kantaa kenenkään kirjoituksiin omassa blogissani. En niin ole koskaan tehnyt, enkä tule tekemään.

Jenna / Journey Diary 20 helmikuun, 2015 - 7:58 pm

Postaus oli hyvin kirjoitettu ja perusteltu, olin iloinen että mainitsit myös kirjoitukseni aiheesta ja näkökantani postauksessasi, kiitos siitä. Mutta lukijan ja sinun välinen keskustelu, jossa sanottiin ”joidenkin” alleviivaavan omaa matkailuaan vain särähti korvaani ja koin sen kohdistetuksi minuun, sillä minullahan tässä oli se kriittinen asenne. Ymmärsin asian ilmeisesti väärin kokiessani sen loukkaavana. En tosiaan halua luoda ikävää ilmapiiriä, tälläiset väärinkäsitykset ovat ikäviä. 🙂

Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 8:18 pm

Niin ovat 🙂

Anna 20 helmikuun, 2015 - 2:12 pm

Tosi hyvä kirjoitus, koska tämähän ei ole mikään yksiselitteinen asia. Itse en ole varmaan kertaakaan ollut AI-matkalla, mutta en niitä tuomitse, siitäkin syystä että joissain kohteissa ja tietyn tyyppisille matkalaisille se voi todellakin olla paras ratkaisu.

Itse pidän siitä, että saan etsiskellä paikallisia ravintoloita ja kokeilla erilaisia juttuja, mutta eihän kaikissa kohteissa sellaiseen edes ole mahdollisuutta (esim Malediivit). Eli kun joskus vielä sellaiseen kohteeseen matkaan jossa AI on paras vaihtoehto, niin en näe sille mitään estettä.

Tuo edellisen postauksesi otsikon Hanki tietoa! sopii tähänkin asiaan hyvin. Kannattaa katsoa asiaa juuri kyseisen kohteen ja sen matkan näkövinkkelistä kun rupeaa pohtimaan näitä vaihtoehtoja, eikä vain suoralta kädelta tuomita kaikkea AI:ta ”vääräksi” tai esim epäeettiseksi.

Reply
Anna Koskela 20 helmikuun, 2015 - 2:29 pm

Juuri tuota tavoittelin.

Eli kaikki ei ole musta tai valkoinen, on myös niitä harmaan sävyjä. Itse olen käyttänyt samalla reissulla hotelleja laidasta laitaa. Luksus All inclusive joinakin päivinä, seuraavat päivät jossain pikkuisessa hotellissa. Eihän noihin ole pakko mennä kahdeksi viikoksi 🙂

Tiedon hankinta käy ohjeeksi oikeastaan ihan kaikkeen. Luulo ei ole tiedon väärti!

Reply

Leave a Comment