Romanian Transalpina, ”Paholaisen polku” kuvina

by Anna

Romanian Transalpina on avara mutkatie

Romanian Transalpina on mainittu ”Maailman vaarallisimmat tiet” -listauksessa ja sen lempinimi on ”Paholaisen polku”. Tie ei itsessään ole mitenkään vaarallinen, mutta tietenkin tiestä kuin tiestä saa vaarallisen, jos itse hölmöilee. Mutkan takana voi olla lauma lehmiä, seurue keskellä tietä ottamassa kuvia tai jyrkästä rinteestä alas valunut kuusi. Auton jarrut saa poltettua loppuun ja kytkimen kärymään, jos ei mieti mitä tekee. Tietä olisi ilman muuta jännittävä ajaa pimeällä ja kovaa, mutta jokainen arvioikoon itse halutun riskikertoimensa.

Romanian Transalpina ei ole mutkatienä mitenkään tunnettu suomalaisille. Romanian suosio matkailumaana odottaa vielä lentoonlähtöä ja aika harvassa ovat he, jotka suunnittelevat lähtevänsä Romaniaan Road Tripille. Eniten juttuja Romanian Transalpinasta löytääkin moottoripyöräilyyn keskittyviltä palstoilta. Transalpina on epäilemättä upea kokemus kaksipyöräisellä!

Romania, Transalpina

Romania, Transalpina

Romania, Transalpina

Untitled

Romania, Transalpina

Romania, Transalpina

Romania, Transalpina

Romanian Transalpina palveli jo roomalaisten aikana

Transalpina rakennettiin kuningas Carol II:n aikana 1900-luvun alussa roomalaisten tekemää tieprofiilia hyödyntäen. Aikanaan sitä kutsuttiin myös Kuninkaantieksi. Se avattiin vuonna 1938 ja saksalaiset rakensivat sen osin uudelleen toisen maailmansodan aikana. Tietä eivät siis rakentaneet presidentti Ceaușescun mielipidevangit, kuten urbaanilegenda kertoo, mutta he rakensivat kyllä muita teitä myöhemmin.

Jos Romaniassa näkee hienosti rakennettuja teitä, joissa rinteen puoleiset seinämät on upeasti kivetty suurilla kivillä, ne ovat todennäköisesti vankien tekemiä. Presidentti Ceaușescum aikana vangit laitettiin tekemään aina jotain hyödyllistä, kuten juuri rakentamaan teitä ja pengerryksiä. En välttämättä pitäisi huonona ideana ohjata vankeja tällaiseen toimintaan Suomessakaan.

Untitled

Untitled

Untitled

Jos menet auton eteen Transalpinalla, päädyt taljaksi. Vanha romanialainen sananlasku. Nuo taljat ja peitteet kuvassa tosin taitavat olla lammasta.

Untitled

Tällaisia grillipaikkoja, missä myytiin ruuan lisäksi hunajaa, taljoja, makkaraa, juustoja ym. oli muutamia reitin alkupäässä pohjoisesta tultaessa. Näihin olisi voinut pysähtyä myös syömään omia eväitään.

Transalpina on hyvässä kunnossa

Vuonna 2007 aloitettiin tien kunnostus ja vuoteen 2009 mennessä koko 148 km pitkä tie oli asfaltoitu. Itse Transalpinalle vievät pätkät taas ovat pääpiirteittäin erinomaisessa kunnossa, mutta osa tiestöstä odottaa todellakin kunnostusta. Tämä selittää sen, miksi tiellä ei esim. matalia Ferrareita näy. Liittymäteillä vaanivat myös kyläpoliisit, jotka mielellään rahastavat alkuhöyryjä päästeleviä kuskeja.

Transalpinan yksi ongelma on pientareen puuttuminen. Eli vaikka näkisikin hienon näköalan, pysähtyä ei voi. Varsinaisia pysähdyspaikkoja on vähän. Aina kannattaa arvioida, kuinka jyrkkä pudotus asfaltilta on tieltä pois. Olisi perin juurin ikävää jäädä pohjastaan kiinni, tai kolhia autonkeulan muovikökkäre rikki.

Kesän kuumina kuukausina Transalpinan käyttäjiin kuuluvat piknikille tulevat perheet. Kesäkuussa kaikkialla alarinteillä näkyi eväskoreja, grillejä ja nuotioita. Mikäs sen ihanampaa, kuin tulla vuoriston raikkaaseen ilmaan viettämään hellepäivää.

Romania, Transalpina

Untitled

Untitled

Untitled

Romania, Transalpina

Romania, Transalpina

Tien korkein kohta on Urdele Pass (2145 metriä)

Transalpina on, kuten kaikki korkealla sijaitsevat mutkatiet, suljettuna vuoden kylmimmät kuukaudet. Tien korkein kohta on Urdele Pass (2145 metriä).

Kannattaa huomioida, että lähestyminen, itse tien ajaminen pysähdyksineen ja majoituspaikkaan ajaminen vie vähintään puoli päivää. Meillä 220 kilometrin matka Sibiu - Râmnicu Vâlcea vei ilman sen kummempia pysähdyksiä 5 tuntia ja 45 minuuttia.

Untitled

Romania, Transalpina

Romania, Transalpina

Untitled

Untitled

Untitled

Missä yöpyä

Pohjoisesta lähestyjät yöpyvät usein Sibiussa, kuten mekin teimme. Etelästä päin tulijat yöpyvät Rancan laskettelukeskuksen majoituksissa (aika kaamean näköistä kesällä) tai Râmnicu Vâlceassa (yövyimme täällä, mutta ei jäänyt mitenkään mieleen kaupunkina).

Untitled

Untitled

Romania, Transalpina

Untitled

Untitled

Romania, Transalpina

Transalpina tiivistetysti:

  • Alkaa: Sibiu tai Alba 
  • Päättyy: Novaci
  • Pituus: 139 kilometriä + liittymätiet
  • Milloin mennä: toukokuun lopulta lokakuun loppuun (sää salliessa). Tie voidaan sulkea koska tahansa.
  • Tien kunto: hyvä (kesäkuu 2019)
  • Korkein kohta:2145 metriä - Urdele Pass
  • Reittiaika:Minimissään kolme tuntia

Ennen Transalpinaa yövyimme Sibiussa ja jatkoimme sen jälkeen kohti Transfăgărășan eli DN7C mutkatietä. Kartasta näet ajamamme reitin.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

5 comments

Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä - TÄMÄ MATKA 19 syyskuun, 2024 - 11:22 am

[…] aina, ettei mikään mutkatie Euroopassa Romanian Transfăgărășan jälkeen tekisi enää vaikutusta – ja kuinka väärässä olinkaan! Gavia Pass 2621 metriä on […]

Reply
Gavia Pass, Italia 2621 metriä - Autolla Alpeille - TÄMÄ MATKA 6 elokuun, 2023 - 10:56 pm

[…] Pass | Luulin aina, ettei mikään mutkatie Euroopassa Romanian Transfăgărășan jälkeen tekisi enää vaikutusta – ja kuinka väärässä olinkaan! Gavia Pass 2621 metriä […]

Reply
Romanian kiertomatka | Kokemuksia, eurot ja reitti - TÄMÄ MATKA 1 syyskuun, 2019 - 6:47 pm

[…] että Transalpinan mutkatiet olivat Romanian parasta osuutta autoilijalle. Paitsi Karpaattien vuoriston maisemat, […]

Reply
Piyya 10 elokuun, 2019 - 10:21 am

Nuo maisemat ovat juuri sellaiset joita ei kuviin saa ikinä kunnolla. Ne täytyy vaan painaa muistoina verkkokalvolle.
Wau !

Reply
Transfăgărășan - "Best road in the world" - TÄMÄ MATKA 4 elokuun, 2019 - 7:52 pm

[…] Transilvanian ja Valakian historialliset alueet. Transfagarasan on Romanian toiseksi korkein tie Transalpinan (Paholaisen polku) jälkeen (2145). Itse vuoristotien pituus on 114 kilometriä ja se saavuttaa 2 042 metriä […]

Reply

Leave a Comment