Päivä Raumalla -risteily Helsingistä, Silja Serenade uudistus

Päivä Raumalla -risteily Helsingistä, Silja Serenade uudistus

marraskuu 15, 2015

Päivä Raumalla -risteily Helsingistä, Silja Serenade uudistus

Kuinka moni on osallistunut telakkamatkaan? Veikkaisin, että enemmän löytyy Karibialla risteilyn kokeneita. Kohtuu innoissani siis lähdin Tallink Siljan kutsumana saattamaan Silja Serenadea RMC:n telakalle Raumalle. Nämä ovat sellaisia “kerran elämässä” kokemuksia.

Sanon nyt jo heti mitä tästä matkasta jäi päällimmäisenä mieleen. Se ei ollut notkuva buffet-pöytä, vaikka sellaisessakin pääsin vihersimpukoista överit vetämään. Se ei myöskään ollut komentosillalla vierailu, vaikka kapteeni kertoikin mielenkiintoisesti reitistämme. Mielikuvista kirkkaimpana mieleen jäivät työmiesten vauhdikas tekeminen, ja rasvaisen meluisa konehuone. Asiat, joita ei vain pääse näkemään normaalilla risteilyllä.

IMG_2482

IMG_5395

IMG_5144

IMG_5158

On bloggareita, ja sitten on laivabloggareita

Puolituntia lähdön jälkeen istuin Atlantis Palacessa turvallisuusinfoa kuuntelemassa. Jos tapahtuisi jotain odottamatonta, olisi suotavaa yrittää päästä kannelle viisi, koska sieltä saisi pelastusliivejä. Havainnollisesti myös näytettiin, miten liivi tulisi ehdottomasti solmia, jotta se pysyisi päällä.

Pääsimme myös kurkistamaan komentosillalle. Kapteeni Martin Björkell kertoi reitistämme, joka nyt kulki Ahvenanmaan länsipuolelta. Oli  taloudellisempaa kiertää Ahvenanmaa, kuin ottaa luotsi saaristoreitille.

Kahvilla muiden toimittajien, laivaharrastajien, sekä bloggareiden kanssa kävi selväksi, että tietämykseni risteilyistä ja laivoista oli kovin vajavainen. Jos haluatte tietää kaiken mahdollisen valkoisista laivoista, lukekaa Valkoiset Laivat -blogia. Blogin kirjoittajalle soitetaan varustamostakin, kun halutaan tarkastaa joku detalji laivasta vuosien takaa.

IMG_5196

IMG_5235

Pientä pintaremonttia

Komentosillalla vierailun jälkeen oli edessä uudiskohteiden katselmus. Projektipäällikkö Väänäsen ja konepäällikkö Simpuran kanssa kiersimme piikkauspölyn keskellä erikokoisia työmaita. Sen verran sanon, että peliluolan tai kylpylän purku ei ole mikään pikku juttu. Rakennuspölyä poistallaan pinnoilta vielä hetkinen.

Mitä laivan yleisissä tiloissa sitten remontoidaan. Kaikenlaista pientä pintaremonttia tunnuttiin tekevän joka puolella, mutta promenadella ainakin entisen Silja Landin paikalle tulee Coffee & Co. -kahvila, ja Desigual merkkivaatekauppa. Tämä on hauska uutinen, sillä Desigualin vaatteet ovat olleet suosikkejani pitkään.

Mundon paikalle kannelle 7. tulee Fastlane-ravintola. Fastlanessa saa hieman tasokkaampaa huikopalaa ja juotavaa.

Isoin remontoinnin kohde on lapsille tuunattu Silja Land, johon tehdään 290 m² tilaa kiljua. Olkoon jumalat suopeita, ja pitäköön minut kaukana tästä tilasta.

IMG_5295

IMG_5238

IMG_5262

IMG_5272

2900 kilon tilataideteokset

Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd bongasi autokannelta potkurin lavat, ja me pääsimme katsomaan niitä.

2900 kiloa painavat lavat olivat kuin tilataideteoksia. Lapoja vaihdetaan aina tarpeen mukaan, ja vaihdon jälkeen ne menevät hiottavaksi ja kunnostettaviksi Ruotsiin. Varmuuden vuoksi kyydissä oli nyt 8 lapaa, eli kumpaankin potkuriin omansa, mikäli tarve sitä vaatisi.

IMG_5182

IMG_5166

Hytit kuntoon vauhdilla

Autokannella oli varastoituna myös DeLuxe-hyttien kalusteita.

DeLuxe-hyttien saneerauksesta vastaa mielenkiintoinen yritys. Makinen on maailman johtava laivahyttien remontoija. Heillä on hallussaan maailman ennätys hyttien tuotannossa.

Explorer of the Seas aluksen 1550 hyttiä remontointiin 2015 Espanjassa 21 päivässä. Huipputuotanto oli 128 hyttiä yhdessä päivässä. Tehokkuusajattelu on viety jo sille tasolle, että en haluaisi aikataulusuunnittelija Aleksia omalle työpaikalleni.

Laivan kaikki 60 DeLuxe-hyttiä tullaan siis uusimaan. Meille näytettiin valmiiksi rakennettu mockup -hytti, jollaisia kaikista muista 59 hytistäkin tulee aikanaan. Myös DeLuxe -hyttien kanssa samalla käytävällä sijaitsevat Family-hytit uudistetaan, mutta kaikki niihin liittyvä oli vielä hyshys-juttuja.

IMG_5194

IMG_2468

Luotsi tulee laivaan

Aamulla klo 6.00 luotsi nousi kyytiin. Unenpöpperössä menin seuraamaan luotsin tuloa aurinkokannelle. Sieltä ei nyt kamalan hyvin kuvia saanut, mutta kylmä tuli.

Reitti- ja matkustajalaivat vapautuvat luotsinkäyttövelvollisuudesta vain, jos laivan kapteenilla on paikallistuntemusta osoittava linjaluotsin pätevyyskirja. Luotsilta taas edellytetään merikapteenin pätevyyttä, mutta osaaminen painottuu kuitenkin navigointiin erikoisolosuhteissa.

Kävin varhaisaamiaisella jo heti kuuden jälkeen. Varsinaisen aamiaisen söin sitten muiden kanssa kahdeksan aikoihin. Nälkä ei laivalla tule. Ruokaa löytyy messistä aina.

IMG_5300

IMG_2480

Konehuone

Risteilijän konehuoneeseen pääsee todella harvoin kurkistamaan. Nyt kiersimme konepäällikkö Jari Simpuran kanssa tunnin verran tiloja.

Taisin vähän ihastua tähän mieheen. Aivan loistavaa kuunnella ihmistä, joka selkeästi tekee työtään intohimolla ja innostuksella. Hänen vastuullaan on tietenkin se, että moottorit toimivat, mutta myös se, että hytissä ei ole liian kuuma, vessa vetää ja suihkusta tulee lämmintä vettä.

IMG_2490

IMG_2497

IMG_2487

IMG_2506

IMG_2505

IMG_2485

IMG_2532

Melko suuria lukuja

Laivan sähkögeneraattorit tuottavat 11 000 kW. Se on määrä, jolla voisi valaista ja pitää toiminnassa Porvoon kokoisen kaupungin.

Voiteluöljyä jokaisessa koneessa on 11 000 litraa. Koneisiin ei koskaan tehdä öljynvaihtoa, vaan öljyä vain lisätään tarvittaessa.

Polttoainetta alus kuluttaa Helsinki- Tukholma välillä 55 tonnia. Jos laiva ottaisi maksimimäärän polttoainetta sisuksiinsa, sitä mahtuisi 1,5 miljoonaa litraa. Tuolla määrällä seilaisi Välimerelle. 22 solmun nopeudella ajettuna polttoaine riittäisi n. 12 000 merimailia. Toisin sanoen, aluksella voisi ajaa 22 000 kilometriä, mikä vastaa matkaa puoliksi maapallon ympäri.

Laivassa on neljä pääkonetta, joiden merkki on Wärtsilä 46. Jokainen niistä kehittää 11 000 hevosvoiman tehon, joten yhteisteho on huimat 44 000 hevosvoimaa. Pääkoneiden sylinterit ovat tilavuudeltaan 96 400 kuutiota

IMG_5366

IMG_2530

IMG_2516

Työtä ympäristön hyväksi

Silja Serenadella otetaan säännöllisesti näytteitä Itämerestä Suomen ympäristökeskukselle. Koska alus ajaa samaa reittiä aina samaan aikaan, on tuloksia helppo saada tasaisesti pitkältä ajalta. Merestä otetut näytteet analysoidaa ja tulokset lähetetään tutkittavaksi satelliitin välityksellä. Näytepullot säilytetään, eli mikäli Suomen ympäristökeskus huomaa niissä jotakin poikkeavaa, voidaan sitä tutkia lisää.

Makeaa vettä otetaan 200 kuutiota kummassakin satamassa. Jätevesiä ei tietenkään lasketa mereen.

IMG_2520

Vessan tankki. Niitä on laivassa kolme kappaletta.

IMG_5378

Separaattoreita.

IMG_5380

Ilmastointilaite.

IMG_5383

IMG_5388

IMG_2525

Tuolla tikkaiden alla on laivan potkuriakseli. Se on 40 metriä pitkä ja halkaisijaltaan 55,4 cm.

Telakka. Rauma Marine Constructions

Alus siis saapui Rauman telakalle tiistaina 10. marraskuuta. Kahden viikon seisokin aikana aluksessa tehdään sekä teknisiä töitä, että asiakkaille näkyvää sisätilojen pintaremonttia. Uudistusten parissa työskentelee noin 400 työntekijää. Alus palaa liikenteeseen 23. marraskuuta.

IMG_5321

Telakka-altaan sulkuportit

IMG_5333

IMG_5328

IMG_5396

Kiitos Tallink Siljalle tästä kokemuksesta. Matka oli ehdottomasti erikoisin risteily mihin olen osallistunut.

  •  
  •  
  •  
  •  
41 comments

41 comments

Tanja marraskuu 25, 2015 - 5:45 am

Todellakin “hieman” erilainen risteily. Oli varmasti mielenkiintoista ja mukavaa. Hienoa muuten tuo Siljan ja Ympäristökeskuksen yhteistyö.

Reply
Kohteena maailma / Rami marraskuu 22, 2015 - 9:04 pm

Tällainen risteily on varmasti ollut elämys! Hyvin kirjoitettu ja kuvattu 🙂

Reply
Laura - Urbaani viidakkoseikkailijatar marraskuu 22, 2015 - 11:23 am

Erilainen risteily tosiaan ja varmasti mielenkiintoinen kokemus. Telakkamatkalla en ole ollut, mutta itse pääsin Viikkarin laivan komentosillalle talvella ja onhan se aika hurjaa, miten noin isoja laitoksia osataan edes ohjata/hallita.

Reply
Veera marraskuu 22, 2015 - 11:15 am

Aika hieno reissu kyllä teillä ollut! Oli kiva päästä edes näin kuvien välityksellä näkemään mitä kaikkea jännää kulissien takaa löytyy.

Reply
Lotta Watia | Unagidon marraskuu 22, 2015 - 12:58 am

Mä mietin kans tuonne lähtemistä, mutta en sit kuitenkaan ilmoittautunut mukaan. Ihan mielenkiintoiselta kuitenkin vaikuttaa. Tekisipä oikeastaan mieli lähte jollain kaveriporukalla risteilylle – vähintään vetämään buffettiöverit! :-p

Reply
Sanna I Siveltimellä marraskuu 22, 2015 - 12:08 am

No tähän ei voi muuta sanoa, kuin oi jospa oisin saanut olla mukana! 🙂 Kuulostaa ja näyttää meinaan tosi mielenkiintoiselle!

Reply
Henna /suurin onni marraskuu 21, 2015 - 9:10 pm

Olipa mielenkiintoinen postaus! Kiva aina nähdä, mitä kulissien takana tapahtuu, ja kuten olen aiemminkin todennut, niin fanitan näitä postauksiasi, joissa on fiilistelyn lisänä kunnon asiatietoa! Ja kyllä – Karibian risteily check, telakkamatka tekemättä.

Reply
Meidän matkassa marraskuu 21, 2015 - 9:08 pm

Hah, kieltämättä hiukan erikoinen risteily 😀 en ole edes tietoinen, että tommosiin voi osallistua!

Reply
Mia / Elämää ja Matkoja marraskuu 21, 2015 - 3:06 pm

Oli varmasti mielenkiintoinen matka ja tämä oli hyvä postaus aiheesta, jota moni ei tule ajatelleeksi matkustajana.

Tuttavapiirissäni on Wärtsilällä näiden parissa työskenteleviä henkilöitä sekä suuren amerikkalaisen varustamon konemestari, joilta on ollut mielenkiintoista kuulla työstä teknisellä puolella niin rakennus kuin yllöpitotöissä.

Serenade on laivana tuttu ja muutaman kuukauden päästä käymme katsastamassa muutokset – ja Silja Land kutsuu 😀

Reply
Heidi / Maailman äärellä marraskuu 21, 2015 - 12:36 pm

No oli tosiaan erilainen risteily missä itse olen käynyt :). KIva oli päästä kurkkaamaan konehuoneeseenkin. Ja vau, Desigual, siinähän olisi melkein syy lähteä risteilylle, vaikka muuten en risteilyistä erityisesti välitäkään.

Reply
AnnKat marraskuu 20, 2015 - 10:10 pm

Varmasti mieleenpainuva kokemuksena. Tuntui itsestäkin oudolta lukea jostain näin vieraasta. Aikaisemmin tosta laivasta kun on vain nähnyt promenaden, hytit ja yökerhon. Nyt sitten paljon enemmän mitä olisin etukäteen voinut edes veikata yhdessä paatissa olevan. 🙂

Reply
Jenna / Journey Diary -matkablogi marraskuu 20, 2015 - 9:55 am

Tuollaista risteilyä ei joka matkapoikien sivustojen valikoimista löydykään! Varmasti mielenkiintoinen ja erilainen kokemus 🙂 Itseä on myös kiinnostanut laivojen alakannet ja kaikki se, mikä on risteilijälomailijalta piilossa.

Reply
Elina | Vaihda vapaalle marraskuu 19, 2015 - 3:09 pm

Ei onneksi ole ihan saman näköistä laivalla normiristeilyillä 😀 Karibian risteilijän komentosillalla vierailu oli hieno kokemus, mutta konehuoneet on vielä kokematta, eikä nyt niin väliksikään. 🙂 Oli kyllä Tallink Siljalta hauska idea kutsua porukkaa tälläiselle reissulle.

Reply
Pirkko / Meriharakka marraskuu 19, 2015 - 2:50 pm

Telakkamatka on kokematta (enkä nyt ole ihan varma haluaisinko tuo sotkun seassa ollakaan).
Mutta sen sijaan, laivanrakentajan tyttärenä, olen nuorena ollut mukana koeajoilla, sellaisilla, joilla iso laiva pyörii ympyrää Turun edustalla Airistolla.

Reply
Sini marraskuu 19, 2015 - 12:48 pm

Eikö se ollut Symphony,joka viimeksi uudistettiin? Pääasia, että molemissa on nyt kunnon leikkitilat… ja kiljua.

Reply
Tiia/ReiseReise marraskuu 19, 2015 - 12:26 pm

Silja Serenade ja sirkus <3 Mun lapsuuteni paras laivamuisto.

Reply
Miika ♥ Gia | matkakuume.net marraskuu 18, 2015 - 11:12 pm

Tämä oli ihastuttavan erilainen ja mielenkiintoinen katsaus tuttuun aiheeseen. Hämmästyttävää tuo tekemisen tahti – laiva on pari viikkoa telakalla, ja sinä aikana tehdään huikeita uudistuksia. Meidän keittiörempassa ei tapahtunut kahdessa viikossa mitään.

Reply
Anna Koskela marraskuu 19, 2015 - 7:58 am

Tuo aikataulusuunnittelu oli kyllä kylmäävää. Nähtiin vielä sellainen video, missä tekemisen tahti todella kävi selväksi.

Jep… Normaalisti kahdessa viikossa joku käy vain vähän kaivamassa nenäänsä työmaalla.

Reply
Annika | Travelloverblogi marraskuu 17, 2015 - 7:06 pm

Voi miten pikkuruiselta promenadi näyttää ja kuinka suurelta se tuntui silloin, kun laiva oli ihan uusi. Nuoruudenaikainen poikaystäväni oli mukana rakentamassa tuota laivaa, ja pääsimme sen alkutaipaleella mukaan risteilylle. Miten hienolta kaikki vaikuttikaan. Mutta jestas, siitä on reilusti yli 20 vuotta.

Reply
Anna Koskela marraskuu 19, 2015 - 7:55 am

Heh, aika kultaa muistot : )

Mulla on ihan samanlaisia fiiliksiä risteilijöistä. Oli tosi hienoa ja isoa. No tietenkin, koska ei ollut mitään vertailupintaa.

Vähän sama juttu, kun joskus näki ensimmäisiä isoja miljoonakaupunkeja pilvenpiirtäjineen. Oli ihan että Wauuuu. Nyt silhuettia katselee sillä lailla laiskan kiinnostuneesti.

Reply
Laura marraskuu 17, 2015 - 5:49 pm

Mielenkiintoista nähdä lopputulos uudistusten jälkeen! Aika erikoiselle matkalle olet päässyt, vähän erilaista näkökulmaa risteilymatkailuun 🙂

Reply
Anna Koskela marraskuu 19, 2015 - 7:52 am

Matka oli kyllä ikimuistoinen.

Juuri tällaisia kokemuksia haluaisin lisää.

Reply
Jenna / With huge passion for life marraskuu 17, 2015 - 9:40 am

Mielenkiintoinen kokemus varmasti. En tiennytkään, että Serenadella kerätään näytteitä Itämerestä SYKE:lle. Hyvä juttu. Oli varmasti mielenkiintoista nähdä, mitä tuolla laivan kulisseissa tapahtuu. Pieni pintaremonttikaan ei ole mikään pikkujuttu.

Reply
Anna Koskela marraskuu 19, 2015 - 7:51 am

Olin kyllä tietoinen siitä, että laivoilla tehdään paljon työtä Itämeren hyväksi, mutta miten sitä tehdään, sitä en tiennyt. Oli kyllä vakuuttavaa touhua.

Reply
salaine marraskuu 16, 2015 - 9:13 pm

Millä tavoin pääsit tälle hienolle matkalle?

Reply
Anna Koskela marraskuu 17, 2015 - 6:29 am

Hei!

Tiedotusvälineiden edustajat ja bloggarit saavat kutsuja tällaisiin mielenkiintoisiin tilaisuuksiin. Toki bloggarin sitä ennen pitää päästä erilaisille postituslistoille ja tehdä paljon työtä bloginsa eteen.

Matka oli kyllä todella hieno!

Reply
salaine marraskuu 22, 2015 - 7:50 pm

Kiitos tiedoista! Aikamoinen kompleksi tuo laiva ja huoltoa aina tarvitaan, jotta kulkee.

Reply
Alex marraskuu 16, 2015 - 5:48 pm

Mielenkiintoinen katsaus kulissien taakse! Jännä nähdä aikanaan tämän faceliftin lopputulos.

Reply
Anna Koskela marraskuu 17, 2015 - 6:26 am

Niin on!

Tarkoitus olisi risteillä tuolla uudestaan alkuvuodesta.

Reply
shjde marraskuu 16, 2015 - 3:29 pm

Se on komentosilta eikä konesilta tåmppeli!

Reply
Anna Koskela marraskuu 16, 2015 - 3:34 pm

??

Olisikohan sulla näkynyt vielä vanha versio. Aamusta korjasin typoja kasan pois.

Reply
lena / london and beyond marraskuu 16, 2015 - 1:38 pm

Nää kulissien takana-jutut on tosi jees! Voi kuule, mä niin muistan ton IGTT-risteilyn ja sen myrskyn. 😀 Siis en oo yleensä yötä ollut laivalla enkä muutenkaan välttämättä pidä siitä, ja se myrsky toki sattui just silloin… me molemmat kelattiin varmaan mielissämme Estoniaa sillon. 😀 Huh, onneks muuten oli ihan mahtava risteily ja reissu. Tykkään tyynestä laivasäästä.

Reply
Anna Koskela marraskuu 16, 2015 - 3:35 pm

No hyvä että sinäkin muistat. Oli kivempi pelätä yhdessä : )

Risteilyt on kyllä kivoja, mutta toivotaan aina tyyntä säätä.

Reply
Saana · Live now - dream later marraskuu 16, 2015 - 12:01 pm

Tässä jutussa on paljon kivaa. Uutta infoa ja kuvausta vähän erilaisesta risteilystä kulissien taakse kurkaten toki, mutta erityisen kivaa on se, että alus tuli rempattavaksi tänne Raumalle. Harmi, ettet liittynyt meidän seuraan Vanhan Rauman kierrokselle Nellan ja Teean kanssa. Olisipa ollut kiva päästä itsekin mukaan tälle laivamatkalle.

Reply
Anna Koskela marraskuu 16, 2015 - 3:40 pm

Kiitos Saana!

Tosiaan mua harmittaa, että en Raumaan tutustumaan päässyt. Mulla oli kuitenkin lentoliput varattuna, niin pakko mennä niiden mukaan. Vanhan Rauman kierros on ollut mielessä pitkään, ja kyllä mä sen vielä joskus toteutan.

Reply
Ansku BCN marraskuu 16, 2015 - 9:56 am

Tällaiselle risteilylle minäkin haluan!! Ylipäätään on aina kiinnostavaa päästä “kulissien taakse”. Yksi mieleenpainuvimmista työjutuistani oli, kun olin järjestämässä tapahtumaa Euroopan komission tiloissa Brysselissä ja nimenomaan se, kun pääsi kurkkimaan takahuoneisiin ja puhujapönttöihin. Samoin vastikään tekemäni kierros ratsupoliisien talleilla oli kiva ja erilainen. Lentokenttä olisi huima tutustumiskohde, mutta taitaa jäädä vain haaveeksi!

Reply
Anna Koskela marraskuu 16, 2015 - 3:49 pm

Kaikenlainen epätavallinen on mun mieleen. Olen ollut ihan liekeissä, kun joskus olen ulkomailla päässyt tutustumaan Suomen suurlähetystöihin. Eli ei sen tarvitse tosiaan edes liittyä matkustamiseen mitenkään.

Nyt kun tulimme Frankfurtin kentän kautta Saksasta, siellä oli juuri menossa avoimien ovien päivä. Varattavissa olisi ollut myös näitä “kulissien takana” kierroksia. Mutta eihän me nyt sellaiselle sitten ehditty…

Reply
Stacy Siivonen marraskuu 16, 2015 - 7:07 am

Luin aluksi, että “lapsille kiljua”. Joo, minäkään en haluaisi joutua lähelle tätä tilaa. Lapset ovat nykyään hyvin vilkkaita, kun minusta tuntuu, että minun aikanani oli aina hys hys, jos leikki vähänkin äänekkäämmin. Tiedä sitten, kumpi on parempi. Nyt on sellainen aika, että aikuisetkin kiljuvat.
En ole päässyt kurkistamaan laivan sisuskaluihin, joten tämä oli minulle uutta.

Reply
Anna Koskela marraskuu 16, 2015 - 3:41 pm

Heh, hyvä että joku muukin uskaltaa tunnustaa, että Purjo-Pirjot ei aina ole niin kamalan kivoja…

Niin, eihän nykyään lasta saa hyssytellä.

Reply
Mika / Lähtöportti marraskuu 16, 2015 - 12:03 am

Hyvä ja informatiivinen raportti kulissien takaa. Mielenkiintoista, että uudistetaan taas samaa laivaa, joka kävi remontissa vasta viime vuonna.

Reply
Anna Koskela marraskuu 16, 2015 - 3:43 pm

Kiitos Mika!

Luulisin, että laivaa uudistetaan aina vähän pala palalta, ja monella tavalla koko ajan. Esim. tuleva Family-hyttien remontti tehdään ihan silloin kun laiva on liikenteessä.

Reply

Leave a Comment