Päivä Raumalla -risteily Helsingistä, Silja Serenade uudistus
Kuinka moni on osallistunut telakkamatkaan? Veikkaisin, että enemmän löytyy Karibialla risteilyn kokeneita. Kohtuu innoissani siis lähdin Tallink Siljan kutsumana saattamaan Silja Serenadea RMC:n telakalle Raumalle. Nämä ovat sellaisia ”kerran elämässä” kokemuksia.
Sanon nyt jo heti mitä tästä matkasta jäi päällimmäisenä mieleen. Se ei ollut notkuva buffet-pöytä, vaikka sellaisessakin pääsin vihersimpukoista överit vetämään. Se ei myöskään ollut komentosillalla vierailu, vaikka kapteeni kertoikin mielenkiintoisesti reitistämme. Mielikuvista kirkkaimpana mieleen jäivät työmiesten vauhdikas tekeminen, ja rasvaisen meluisa konehuone. Asiat, joita ei vain pääse näkemään normaalilla risteilyllä.
On bloggareita, ja sitten on laivabloggareita
Puolituntia lähdön jälkeen istuin Atlantis Palacessa turvallisuusinfoa kuuntelemassa. Jos tapahtuisi jotain odottamatonta, olisi suotavaa yrittää päästä kannelle viisi, koska sieltä saisi pelastusliivejä. Havainnollisesti myös näytettiin, miten liivi tulisi ehdottomasti solmia, jotta se pysyisi päällä.
Pääsimme myös kurkistamaan komentosillalle. Kapteeni Martin Björkell kertoi reitistämme, joka nyt kulki Ahvenanmaan länsipuolelta. Oli taloudellisempaa kiertää Ahvenanmaa, kuin ottaa luotsi saaristoreitille.
Kahvilla muiden toimittajien, laivaharrastajien, sekä bloggareiden kanssa kävi selväksi, että tietämykseni risteilyistä ja laivoista oli kovin vajavainen. Jos haluatte tietää kaiken mahdollisen valkoisista laivoista, lukekaa Valkoiset Laivat -blogia. Blogin kirjoittajalle soitetaan varustamostakin, kun halutaan tarkastaa joku detalji laivasta vuosien takaa.
Pientä pintaremonttia
Komentosillalla vierailun jälkeen oli edessä uudiskohteiden katselmus. Projektipäällikkö Väänäsen ja konepäällikkö Simpuran kanssa kiersimme piikkauspölyn keskellä erikokoisia työmaita. Sen verran sanon, että peliluolan tai kylpylän purku ei ole mikään pikku juttu. Rakennuspölyä poistallaan pinnoilta vielä hetkinen.
Mitä laivan yleisissä tiloissa sitten remontoidaan. Kaikenlaista pientä pintaremonttia tunnuttiin tekevän joka puolella, mutta promenadella ainakin entisen Silja Landin paikalle tulee Coffee & Co. -kahvila, ja Desigual merkkivaatekauppa. Tämä on hauska uutinen, sillä Desigualin vaatteet ovat olleet suosikkejani pitkään.
Mundon paikalle kannelle 7. tulee Fastlane-ravintola. Fastlanessa saa hieman tasokkaampaa huikopalaa ja juotavaa.
Isoin remontoinnin kohde on lapsille tuunattu Silja Land, johon tehdään 290 m² tilaa kiljua. Olkoon jumalat suopeita, ja pitäköön minut kaukana tästä tilasta.
2900 kilon tilataideteokset
Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd bongasi autokannelta potkurin lavat, ja me pääsimme katsomaan niitä.
2900 kiloa painavat lavat olivat kuin tilataideteoksia. Lapoja vaihdetaan aina tarpeen mukaan, ja vaihdon jälkeen ne menevät hiottavaksi ja kunnostettaviksi Ruotsiin. Varmuuden vuoksi kyydissä oli nyt 8 lapaa, eli kumpaankin potkuriin omansa, mikäli tarve sitä vaatisi.
Hytit kuntoon vauhdilla
Autokannella oli varastoituna myös DeLuxe-hyttien kalusteita.
DeLuxe-hyttien saneerauksesta vastaa mielenkiintoinen yritys. Makinen on maailman johtava laivahyttien remontoija. Heillä on hallussaan maailman ennätys hyttien tuotannossa.
Explorer of the Seas aluksen 1550 hyttiä remontointiin 2015 Espanjassa 21 päivässä. Huipputuotanto oli 128 hyttiä yhdessä päivässä. Tehokkuusajattelu on viety jo sille tasolle, että en haluaisi aikataulusuunnittelija Aleksia omalle työpaikalleni.
Laivan kaikki 60 DeLuxe-hyttiä tullaan siis uusimaan. Meille näytettiin valmiiksi rakennettu mockup -hytti, jollaisia kaikista muista 59 hytistäkin tulee aikanaan. Myös DeLuxe -hyttien kanssa samalla käytävällä sijaitsevat Family-hytit uudistetaan, mutta kaikki niihin liittyvä oli vielä hyshys-juttuja.
Luotsi tulee laivaan
Aamulla klo 6.00 luotsi nousi kyytiin. Unenpöpperössä menin seuraamaan luotsin tuloa aurinkokannelle. Sieltä ei nyt kamalan hyvin kuvia saanut, mutta kylmä tuli.
Reitti- ja matkustajalaivat vapautuvat luotsinkäyttövelvollisuudesta vain, jos laivan kapteenilla on paikallistuntemusta osoittava linjaluotsin pätevyyskirja. Luotsilta taas edellytetään merikapteenin pätevyyttä, mutta osaaminen painottuu kuitenkin navigointiin erikoisolosuhteissa.
Kävin varhaisaamiaisella jo heti kuuden jälkeen. Varsinaisen aamiaisen söin sitten muiden kanssa kahdeksan aikoihin. Nälkä ei laivalla tule. Ruokaa löytyy messistä aina.
Konehuone
Risteilijän konehuoneeseen pääsee todella harvoin kurkistamaan. Nyt kiersimme konepäällikkö Jari Simpuran kanssa tunnin verran tiloja.
Taisin vähän ihastua tähän mieheen. Aivan loistavaa kuunnella ihmistä, joka selkeästi tekee työtään intohimolla ja innostuksella. Hänen vastuullaan on tietenkin se, että moottorit toimivat, mutta myös se, että hytissä ei ole liian kuuma, vessa vetää ja suihkusta tulee lämmintä vettä.
Melko suuria lukuja
Laivan sähkögeneraattorit tuottavat 11 000 kW. Se on määrä, jolla voisi valaista ja pitää toiminnassa Porvoon kokoisen kaupungin.
Voiteluöljyä jokaisessa koneessa on 11 000 litraa. Koneisiin ei koskaan tehdä öljynvaihtoa, vaan öljyä vain lisätään tarvittaessa.
Polttoainetta alus kuluttaa Helsinki- Tukholma välillä 55 tonnia. Jos laiva ottaisi maksimimäärän polttoainetta sisuksiinsa, sitä mahtuisi 1,5 miljoonaa litraa. Tuolla määrällä seilaisi Välimerelle. 22 solmun nopeudella ajettuna polttoaine riittäisi n. 12 000 merimailia. Toisin sanoen, aluksella voisi ajaa 22 000 kilometriä, mikä vastaa matkaa puoliksi maapallon ympäri.
Laivassa on neljä pääkonetta, joiden merkki on Wärtsilä 46. Jokainen niistä kehittää 11 000 hevosvoiman tehon, joten yhteisteho on huimat 44 000 hevosvoimaa. Pääkoneiden sylinterit ovat tilavuudeltaan 96 400 kuutiota
Työtä ympäristön hyväksi
Silja Serenadella otetaan säännöllisesti näytteitä Itämerestä Suomen ympäristökeskukselle. Koska alus ajaa samaa reittiä aina samaan aikaan, on tuloksia helppo saada tasaisesti pitkältä ajalta. Merestä otetut näytteet analysoidaa ja tulokset lähetetään tutkittavaksi satelliitin välityksellä. Näytepullot säilytetään, eli mikäli Suomen ympäristökeskus huomaa niissä jotakin poikkeavaa, voidaan sitä tutkia lisää.
Makeaa vettä otetaan 200 kuutiota kummassakin satamassa. Jätevesiä ei tietenkään lasketa mereen.
Telakka. Rauma Marine Constructions
Alus siis saapui Rauman telakalle tiistaina 10. marraskuuta. Kahden viikon seisokin aikana aluksessa tehdään sekä teknisiä töitä, että asiakkaille näkyvää sisätilojen pintaremonttia. Uudistusten parissa työskentelee noin 400 työntekijää. Alus palaa liikenteeseen 23. marraskuuta.
Kiitos Tallink Siljalle tästä kokemuksesta. Matka oli ehdottomasti erikoisin risteily mihin olen osallistunut.
41 comments
Todellakin ”hieman” erilainen risteily. Oli varmasti mielenkiintoista ja mukavaa. Hienoa muuten tuo Siljan ja Ympäristökeskuksen yhteistyö.
Tällainen risteily on varmasti ollut elämys! Hyvin kirjoitettu ja kuvattu 🙂
Erilainen risteily tosiaan ja varmasti mielenkiintoinen kokemus. Telakkamatkalla en ole ollut, mutta itse pääsin Viikkarin laivan komentosillalle talvella ja onhan se aika hurjaa, miten noin isoja laitoksia osataan edes ohjata/hallita.
Aika hieno reissu kyllä teillä ollut! Oli kiva päästä edes näin kuvien välityksellä näkemään mitä kaikkea jännää kulissien takaa löytyy.
Mä mietin kans tuonne lähtemistä, mutta en sit kuitenkaan ilmoittautunut mukaan. Ihan mielenkiintoiselta kuitenkin vaikuttaa. Tekisipä oikeastaan mieli lähte jollain kaveriporukalla risteilylle – vähintään vetämään buffettiöverit! :-p
No tähän ei voi muuta sanoa, kuin oi jospa oisin saanut olla mukana! 🙂 Kuulostaa ja näyttää meinaan tosi mielenkiintoiselle!
Olipa mielenkiintoinen postaus! Kiva aina nähdä, mitä kulissien takana tapahtuu, ja kuten olen aiemminkin todennut, niin fanitan näitä postauksiasi, joissa on fiilistelyn lisänä kunnon asiatietoa! Ja kyllä – Karibian risteily check, telakkamatka tekemättä.
Hah, kieltämättä hiukan erikoinen risteily 😀 en ole edes tietoinen, että tommosiin voi osallistua!
Oli varmasti mielenkiintoinen matka ja tämä oli hyvä postaus aiheesta, jota moni ei tule ajatelleeksi matkustajana.
Tuttavapiirissäni on Wärtsilällä näiden parissa työskenteleviä henkilöitä sekä suuren amerikkalaisen varustamon konemestari, joilta on ollut mielenkiintoista kuulla työstä teknisellä puolella niin rakennus kuin yllöpitotöissä.
Serenade on laivana tuttu ja muutaman kuukauden päästä käymme katsastamassa muutokset – ja Silja Land kutsuu 😀
No oli tosiaan erilainen risteily missä itse olen käynyt :). KIva oli päästä kurkkaamaan konehuoneeseenkin. Ja vau, Desigual, siinähän olisi melkein syy lähteä risteilylle, vaikka muuten en risteilyistä erityisesti välitäkään.
Varmasti mieleenpainuva kokemuksena. Tuntui itsestäkin oudolta lukea jostain näin vieraasta. Aikaisemmin tosta laivasta kun on vain nähnyt promenaden, hytit ja yökerhon. Nyt sitten paljon enemmän mitä olisin etukäteen voinut edes veikata yhdessä paatissa olevan. 🙂
Tuollaista risteilyä ei joka matkapoikien sivustojen valikoimista löydykään! Varmasti mielenkiintoinen ja erilainen kokemus 🙂 Itseä on myös kiinnostanut laivojen alakannet ja kaikki se, mikä on risteilijälomailijalta piilossa.
Ei onneksi ole ihan saman näköistä laivalla normiristeilyillä 😀 Karibian risteilijän komentosillalla vierailu oli hieno kokemus, mutta konehuoneet on vielä kokematta, eikä nyt niin väliksikään. 🙂 Oli kyllä Tallink Siljalta hauska idea kutsua porukkaa tälläiselle reissulle.
Telakkamatka on kokematta (enkä nyt ole ihan varma haluaisinko tuo sotkun seassa ollakaan).
Mutta sen sijaan, laivanrakentajan tyttärenä, olen nuorena ollut mukana koeajoilla, sellaisilla, joilla iso laiva pyörii ympyrää Turun edustalla Airistolla.
Eikö se ollut Symphony,joka viimeksi uudistettiin? Pääasia, että molemissa on nyt kunnon leikkitilat… ja kiljua.
Silja Serenade ja sirkus <3 Mun lapsuuteni paras laivamuisto.
Tämä oli ihastuttavan erilainen ja mielenkiintoinen katsaus tuttuun aiheeseen. Hämmästyttävää tuo tekemisen tahti – laiva on pari viikkoa telakalla, ja sinä aikana tehdään huikeita uudistuksia. Meidän keittiörempassa ei tapahtunut kahdessa viikossa mitään.
Tuo aikataulusuunnittelu oli kyllä kylmäävää. Nähtiin vielä sellainen video, missä tekemisen tahti todella kävi selväksi.
Jep… Normaalisti kahdessa viikossa joku käy vain vähän kaivamassa nenäänsä työmaalla.
Voi miten pikkuruiselta promenadi näyttää ja kuinka suurelta se tuntui silloin, kun laiva oli ihan uusi. Nuoruudenaikainen poikaystäväni oli mukana rakentamassa tuota laivaa, ja pääsimme sen alkutaipaleella mukaan risteilylle. Miten hienolta kaikki vaikuttikaan. Mutta jestas, siitä on reilusti yli 20 vuotta.
Heh, aika kultaa muistot : )
Mulla on ihan samanlaisia fiiliksiä risteilijöistä. Oli tosi hienoa ja isoa. No tietenkin, koska ei ollut mitään vertailupintaa.
Vähän sama juttu, kun joskus näki ensimmäisiä isoja miljoonakaupunkeja pilvenpiirtäjineen. Oli ihan että Wauuuu. Nyt silhuettia katselee sillä lailla laiskan kiinnostuneesti.
Mielenkiintoista nähdä lopputulos uudistusten jälkeen! Aika erikoiselle matkalle olet päässyt, vähän erilaista näkökulmaa risteilymatkailuun 🙂
Matka oli kyllä ikimuistoinen.
Juuri tällaisia kokemuksia haluaisin lisää.
Mielenkiintoinen kokemus varmasti. En tiennytkään, että Serenadella kerätään näytteitä Itämerestä SYKE:lle. Hyvä juttu. Oli varmasti mielenkiintoista nähdä, mitä tuolla laivan kulisseissa tapahtuu. Pieni pintaremonttikaan ei ole mikään pikkujuttu.
Olin kyllä tietoinen siitä, että laivoilla tehdään paljon työtä Itämeren hyväksi, mutta miten sitä tehdään, sitä en tiennyt. Oli kyllä vakuuttavaa touhua.
Millä tavoin pääsit tälle hienolle matkalle?
Hei!
Tiedotusvälineiden edustajat ja bloggarit saavat kutsuja tällaisiin mielenkiintoisiin tilaisuuksiin. Toki bloggarin sitä ennen pitää päästä erilaisille postituslistoille ja tehdä paljon työtä bloginsa eteen.
Matka oli kyllä todella hieno!
Kiitos tiedoista! Aikamoinen kompleksi tuo laiva ja huoltoa aina tarvitaan, jotta kulkee.
Mielenkiintoinen katsaus kulissien taakse! Jännä nähdä aikanaan tämän faceliftin lopputulos.
Niin on!
Tarkoitus olisi risteillä tuolla uudestaan alkuvuodesta.
Se on komentosilta eikä konesilta tåmppeli!
??
Olisikohan sulla näkynyt vielä vanha versio. Aamusta korjasin typoja kasan pois.
Nää kulissien takana-jutut on tosi jees! Voi kuule, mä niin muistan ton IGTT-risteilyn ja sen myrskyn. 😀 Siis en oo yleensä yötä ollut laivalla enkä muutenkaan välttämättä pidä siitä, ja se myrsky toki sattui just silloin… me molemmat kelattiin varmaan mielissämme Estoniaa sillon. 😀 Huh, onneks muuten oli ihan mahtava risteily ja reissu. Tykkään tyynestä laivasäästä.
No hyvä että sinäkin muistat. Oli kivempi pelätä yhdessä : )
Risteilyt on kyllä kivoja, mutta toivotaan aina tyyntä säätä.
Tässä jutussa on paljon kivaa. Uutta infoa ja kuvausta vähän erilaisesta risteilystä kulissien taakse kurkaten toki, mutta erityisen kivaa on se, että alus tuli rempattavaksi tänne Raumalle. Harmi, ettet liittynyt meidän seuraan Vanhan Rauman kierrokselle Nellan ja Teean kanssa. Olisipa ollut kiva päästä itsekin mukaan tälle laivamatkalle.
Kiitos Saana!
Tosiaan mua harmittaa, että en Raumaan tutustumaan päässyt. Mulla oli kuitenkin lentoliput varattuna, niin pakko mennä niiden mukaan. Vanhan Rauman kierros on ollut mielessä pitkään, ja kyllä mä sen vielä joskus toteutan.
Tällaiselle risteilylle minäkin haluan!! Ylipäätään on aina kiinnostavaa päästä ”kulissien taakse”. Yksi mieleenpainuvimmista työjutuistani oli, kun olin järjestämässä tapahtumaa Euroopan komission tiloissa Brysselissä ja nimenomaan se, kun pääsi kurkkimaan takahuoneisiin ja puhujapönttöihin. Samoin vastikään tekemäni kierros ratsupoliisien talleilla oli kiva ja erilainen. Lentokenttä olisi huima tutustumiskohde, mutta taitaa jäädä vain haaveeksi!
Kaikenlainen epätavallinen on mun mieleen. Olen ollut ihan liekeissä, kun joskus olen ulkomailla päässyt tutustumaan Suomen suurlähetystöihin. Eli ei sen tarvitse tosiaan edes liittyä matkustamiseen mitenkään.
Nyt kun tulimme Frankfurtin kentän kautta Saksasta, siellä oli juuri menossa avoimien ovien päivä. Varattavissa olisi ollut myös näitä ”kulissien takana” kierroksia. Mutta eihän me nyt sellaiselle sitten ehditty…
Luin aluksi, että ”lapsille kiljua”. Joo, minäkään en haluaisi joutua lähelle tätä tilaa. Lapset ovat nykyään hyvin vilkkaita, kun minusta tuntuu, että minun aikanani oli aina hys hys, jos leikki vähänkin äänekkäämmin. Tiedä sitten, kumpi on parempi. Nyt on sellainen aika, että aikuisetkin kiljuvat.
En ole päässyt kurkistamaan laivan sisuskaluihin, joten tämä oli minulle uutta.
Heh, hyvä että joku muukin uskaltaa tunnustaa, että Purjo-Pirjot ei aina ole niin kamalan kivoja…
Niin, eihän nykyään lasta saa hyssytellä.
Hyvä ja informatiivinen raportti kulissien takaa. Mielenkiintoista, että uudistetaan taas samaa laivaa, joka kävi remontissa vasta viime vuonna.
Kiitos Mika!
Luulisin, että laivaa uudistetaan aina vähän pala palalta, ja monella tavalla koko ajan. Esim. tuleva Family-hyttien remontti tehdään ihan silloin kun laiva on liikenteessä.