Oulu on pyöräilykaupunki – Sykkeleitä ja Baanaa

by Anna

Oulu on Suomen pyöräilykaupunkien parhaimmistoa

Oulu on pyöräilykaupunki. Oulun ja pyöräilyn liittymisestä kiinteästi yhteen on kiittäminen herra Myllylää. Hän suunnitteli 1970-luvulla suuresta vastustuksesta huolimatta Ouluun kattavan pyörätieverkoston. Polkupyörä onkin yleensä Oulussa kaikkein nopein liikkumisväline, etenkin, jos reitti kulkee ydinkeskustassa tai sen kautta. 

Liikenneinsinööri Mauri Myllylä palkattiin vuonna 1961 Oulun kaupungin palvelukseen ratkomaan autoiluun liittyviä ongelmia. Vastoin oletusta, hän ryhtyikin autoväylien sijaan suunnittelemaan kokonaisuutta, jossa pyörällä ajaminen olisi joustavaa ja turvallista. Pyörätiesuunnitelmat eivät ilahduttaneet kaupungin päättäviä elimiä, joita huolestutti mm. pysäköintipaikkojen katoaminen. Myös kävelykatu Rotuaaria vastaan jaksettiin valittaa. Vastustuksesta huolimatta Ouluun tehtiin pyöräliikenteen ensimmäinen kokonaissuunnitelma jo vuonna 1972. Suunnitelmaa pidetään edelleen yhtenä Suomen parhaista.

Yksi syy miksi Oulu on pyöräilykaupunki ylitse muiden, on tuolloin tehty suunnitelma, missä pyöräliikennettä ei ole pakotettu jo ennestään tukossa oleville autosilloille, vaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille on rakennettu suuri määrä omia siltoja. Myllylän peruja ovat myös suorat ja hyvät yhteydet kaupungin keskustasta asuinalueille. Pyöräteitä Oulussa on yli 600 km.

Oulu on pyöräilykaupunki

Oulu

Oulu

Oulu

Oulu on pyöräilykaupunki | Oululaiset liikennesäännöt

Ottamatta nyt mitenkään kantaa siihen mikä on liikennekulttuurin taso Oulussa, voi olla hyvä opetella Oulun seuvun liikennesäännöt (Kaleva, Juttutupa 11/2009). Yleisneuvona sanon, että pyörällä jalkakäytävällä ajaminen on tylsää, sillä silloin pitää varoa jalankulkijoita. Kannattaa mielummin kokeilla pyöräilyyn pyörätietä…

  • Ku liikennevalo vaihtuu nokkas eessä vihiriästä keltaseks, nii kiihytä. Kyllä nää kerkiät.
  • Ku jalankulukija/pyöräilijä tullee eesä suojatielle, nii lissää vauhtia. Ei se sitte tuu.
  • Mutta jos kuiteski tullee, nii polokase kaasu pohojaan. Eipähä jää kitumaan.
  • Jos ajat polkupyörää, jalankulkija (kuten autoilijakin) on aina väärässä. Jos joku muu on mielestään oikessa, leivo lättyyn.
  • Mikään sääntö ei koske Potnapekkaa

Oulu

Oulu

Oulu

Oulu on pyöräilykaupunki | Polkeminen ei jää opasteista kiinni

Syksyn 2019 aikana Oulun seudun pyöräilyn pääreiteille on asennettu erilaisia karttaopasteita ja etäisyystauluja. Suunnistustauluja asennetaan yhteensä 962 kpl, etäisyystauluja 192 kpl, paikannimikylttejä 33 kpl sekä viittaopasteita yhteensä 2564 kpl.

Viittaopasteet muuten asennetaan kiinni kahdella pylväällä, eli enää kukaan (teekkari) ei pääse vääntelemään niitä osoittamaan väärään suuntaan.

Baana – parasta Oulussa just nyt!

Baana on parasta pyöräilyä tällä hetkellä Oulussa. Baana, eli pyö­räi­lyn laa­tu­käy­tä­vä yltää pian Oulun keskustasta Lin­nan­maan kam­pu­sa­lu­eelle. Nyt Baana on osin vielä työnalla, mutta eiköhän se ennen talvea valmistu loppuun.

Baana on siis kaksisuuntainen pyöräväylä, joka on värjätty punaiseksi ja jonka vieressä kulkee jalankulkuväylä. Punaisen värin ideana on yritys pitää ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät toi­sis­taan erossa. Havaintojen mukaan “muutamalla” jalankulkijalla on vielä ajoittain haasteita pysyä omalla puolellaan.

Oulu on pyöräilykaupunki selkeästi myös tulevaisuudessa. Kaupungissa on hienosti lähdetty ideoimaan ja suunnittelemaan uusia Baa­noja. Vuo­teen 2030 men­nes­sä Baa­na-ta­soi­sia väy­liä voisi olla jopa 65 ki­lo­met­riä.

Valitettavasti vain kuvana saatavilla

Oulu on pyöräilykaupunki, Baana

Oulu on pyöräilykaupunki, Baana

Oulu on pyöräilykaupunki, aana

Untitled

Taas brändätään “vappaalla tyylillä”

Oulun kaupungin tilaaman brändäystyön yhtenä tuloksena oli Oulun seudun pyöräilyyn keskittyvät nettisivut. Sivut toimivat osoitteessa www.oulunseudunpyoraily.fi ja brändin sloganin “Vappaa tyyli!” tarkoitus on kannustaa kaikkia pyöräilemään omalla tyylillään.

En tiedä missä kiireessä sivut on kasattu, mutta mm. https, eli salattu yhteys selaimen ja palvelimen välillä, on ottamatta käyttöön. Ilmeisesti tavoitteena ei ole ollut tahallisesti luoda epäluotettava kuvaa, vaarantaa tiedonsiirtoa tai halua sijoittua Googlen hakutuloksissa jonnekin sivulle 12. Ehkäpä korjaavat toimenpiteet ovat tulossa?

Toinen todellinen ongelma sivuilla on se, että sivuston tarjoama reittikartta, sekä lista reiteistä on käyttökelvoton. Sisältönä on tuhat turhaa sanaa, joiden avulla maalaillaan mm. mahdollisuutta mennä Oulusta pyörällä Zeppeliiniin shoppailemaan, ja pääreiteille on keksitty otsikoita tyyliin: Pyörällä pohjoisen Rivieralle tai Muhokselle ja museoon! Sivustolla ei ole kuitenkaan yhtään toimivaa karttalinkkiä, missä reittejä pääsisi tutkimaan oikeasti. Tarjolla on vain ja ainoastaan suttuinen kuva – siis vuonna 2019.

Ei pidä käsittää väärin, tarkoitus ei ole ilkeillä, mutta sivun käytettävyys reittien suunnitteluun tai tutkimiseen on nolla. Sivusto ei tuo käyttäjälleen hyötyä, jolloin sen viestikin vesittyy. Bloggaajille ainakin on ihan perusjuttuja luoda upotettavat kartat käyntikohteista ihmisten tutkittavaksi omille sivuilleen. Brändäys taisi tässä nyt ajaa käyttäjäkokemuksen ohi.

Sivustolla pääreitit esitellään vain kuvana.

Oulu on pyöräilykaupunki

Oulu on pyöräilykaupunki

Oulu on pyöräilykaupunki | Myös talvi toimii

Oulu on pyöräilykaupunki läpi vuoden. Talvipyöräily ei ole Oulussa mitään extreme-urheilua. Kevyen liikenteen väylien kunnossapito on priorisoitu autoliikenteen edelle. Eli auraus ennen klo 7, kun lunta enemmän kuin 3 cm. 27% oululaisista pyöräilee päivittäin tai useita kertoja viikossa sekä kesällä että talvella.

Oulussa talvipyöräilyn määrä matkasuoritteesta oli jo vuonna 2013 talven kylmimpinä kuukausinakin noin 10-12%. Se on lukema, johon monet kaupungit eivät pääse edes kesähelteillä. Osoitteessa https://oulunliikenne.fi pyöräilijä voi tarkistaa talvella pyöräteiden auraustilanteen (ja toki muut häiriötilanteet myös). Oman reitin voi sitten suunnitella niin, että ei joudu umpihankeen polkemaan.

Oulu on pyöräilykaupunki

Oulu

Vihdoinkin kaupunkipyörät Ouluun!

Oulu on pyöräilykaupunki, mutta kaupunkipyörät ovat puuttuneet katukuvasta luvattoman pitkään. Nyt elokuussa 2019 Sykkeliksi nimetyt kaupunkipyörät saapuivat vihdoin Ouluun. Pyöriä on 600 kpl ja asemia 60 kpl.

Olemme käyttäneet kaupunkipyöriä mm. Pariisissa, Lontoossa, Helsingissä, Sevillassa, Nizzassa, Tel Avivissa, Budapestissa, Palma de Mallorcalla, Singaporessa, ympäri Saksaa jne. Kaupunkipyörät ovat aivan mahtava lisä matkailijoiden palveluun, mutta tietenkin myös paikallisille. Näitä vaaleanpunaisia ajopelejä on todellakin kaivattu kaupunkiin.

Seuratessa keskustelua Sykkeleiden ympärillä mietityttää, miten osa keskustelijoista selviää normaalissa arjessa laisinkaan. Esim. kaupunkipyörän käyttöönotto ja maksupolitiikka tuntuu olevan todella vaikea rasti. Huolimatta kaupungin brändäyksestä (tai ehkäpä juuri sen takia) on osalle oululaisista jäänyt myös kirkastumatta mihin tarpeeseen kaupunkipyörä vastaa ja miten ne rahoitetaan.

Luultavasti osa on kommentoinut ihan huumorilla, mutta kyllä satoja kommentteja lukeneena väkisinkin tulee mieleen, että selkokielistä infoa on ollut liian vähän luettavana.

Ymmärsinkö oikein, että niillä saa ajaa kerralla vain 30 minuuttia? Pyörääkö ei voikaan parkkeerata kotipihalle päivittäiseen käyttöön, kuten ole ollut luulevinani?

Siis saako nuilla ajaa muutkin kuin OULULAISET. Jos me maksetaan ne, niin eikö ne silloin ole VAIN oululaisten yhteistä omaisuutta vain oululaisten käyttöön.

Siis mikä on tuon puolen tunnin temppuilun tarkoitus? Ettei vaan kukaan mene liian kauas telineistä? Miksi päivä tarkoittaakin vain viittä tuntia? Onko viikko sitten oikeasti viikko, vai esim. 3 päivää? Ja onko noissa viikko/kausilipuissakin se 5 tunnin rajoitus päivässä? Ja entäs jos ei ole älypuhelinta?

Entä jos lentää nurin ja matka jatkuu lanssilla oyssiin, niin sinne jää sitten se sykkeli tien varteen, ja kalliiksi tulee arvatenkin?

Kyllähän niissä sykkelin hantaakeissa bakteerit muhii, joten suosittelen hanskojen käyttöä.

Kaupunkipyörien käyttöön liittyvä ohjeistus löytyy täältä.

Oulu on pyöräilykaupunki

Oulu on pyöräilykaupunki

8 comments

8 comments

Kohteena maailma / Rami syyskuu 29, 2019 - 3:15 pm

Baanoista ja opasteista plussaa, design edellä sivuista miinusta. Näin turistina fillarilla näkisi kyllä enemmän, pitäisi hyödyntää niitä reissuilla. Nykyään kun kaupunkipyöriä löytyy joka kaupungista niin pyöränvuokraus on helppoa.

Itse olen viihtynyt Oulussa verraten pienellä alueella, kun sen kerran pari siellä vuodessa käyn. Täytyypä alkaa laajentaa pyörällä reviiriä…

P. S. Tepon kuva loistava!

Reply
Anna lokakuu 5, 2019 - 11:05 am

Kiitos Rami

Kaupunkipyöriä tulee käytettyä oikeastaan joka kaupungissa, missä niitä vain on. Osa on vaan valitettavan huonokuntoisia, eli kun ja jos kaupunki pyöriä laittaa, niin niistä on myös velvoitettava joku huolehtimaan.

Reply
Sini syyskuu 29, 2019 - 9:41 am

Oon itse Oulusta kotoisin. Teininä siellä oli kyllä helppo liikkua pyörällä joka paikkaan. Helsingissäkin on mun mielestä ihan hyvät pyörätiet.

Reply
Anna lokakuu 5, 2019 - 11:06 am

Kiitos Sini

Pyörällä tosiaan täällä pääsee suhaamaan hyvin. Itse olen paljasjalkainen helsinkiläinen ja aikoinaan pyörällä siellä liikuin paljon. Nyt ei ole käsitystä pyöräteistä, mutta tuskin ne huonontuneet on.

Reply
Pirkko / Meriharakka syyskuu 25, 2019 - 10:12 am

Pyörätiet ainakin paikoitellen näyttävät hyviltä siellä päin! Meillä nuo kaupunkipyörät ovat usein jääneet telineisiin kun on ainakin oletettu, että maksusysteemit ovat samat kuin pääkaupunkiseudulla, eli joku kausimaksu, joka sitten parin päivän matkalla tuntuu turhalta investoinnilta. Köpiksessä ja Amsterdamissa olemme pyöräilleet, kun hotellilta on saanut pyörät alle.
Täällä Espoossa kokeilimme äskettäin jopa sähköpotkulautoja – ainakin niiden sovellus on sikäli siisti, että maksat vaan käytetystä ajasta – tosin sitten aika paljon!

Reply
Anna lokakuu 5, 2019 - 11:12 am

Kiitos Pirkko

Olemme käyttäneet kaupunkipyöriä oikeastaan kaikkialla ongelmitta. Tai noh kaikkialla ja kaikkialla. Joissain paikoissa ei olla saatu appsia toimimaan omina avuin, koska ohjeet ovat olleet sananmukaisesti hepreaa. Näih esim. Israelissa.

Hotellilta otettiin pyörä viimeksi Vietnamissa alle. Siellä piti olla tarkkana, että sai ajokelpoisen yksilön. Setä, jonka tehtävänä oli huoltaa pyöriä, piti enemmän telkkarin katselusta 😀

Sähköpotkulautaa en ole uskaltanut kokeilla vielä…

Reply
Piyya syyskuu 23, 2019 - 2:26 pm

Haluan nyt tulla pyöräilemään Ouluun, ihan vaan tän sun postauksen vuoksi !
Vaasaan ollaan nyt tekemässä baanoja ihan yhdelle pääväylistämme, mielenkintoista nähdä miten se otetaan vastaan. Oma pyörä on kyllä edelleenkin hankkimatta, kun aina tulee ajateltua että siinähän on yhden lennon verran rahaa kiinni 😂
Ja muutenkin tämä juttu tuo taas mieleen että pitäisi tehdä ja miettiä juttua tästä omasta kauniista kotikaupungista

Reply
Anna lokakuu 5, 2019 - 11:13 am

Kiitos kommentista

Luultavasti Vaasassa käy kuten Oulussa, eli ensin naristaan ja sitten halutaan lisää 😀

Omasta kotikaupungista on yllättävän vaikea tehdä juttua. se on jotenkin liian lähellä.

Reply

Leave a Comment