Nasaret ja Jeesus, Marian Ilmestyskirkko

Nasaret ja Jeesus, Marian Ilmestyskirkko

marraskuu 12, 2016

Edessäni mies tärisee itkusta. Hän tarrautuu luolaa suojaaviin kaltereihin ja sopottaa rukousta kyynelten valuessa pitkin leukaa. Ihmiset huokailevat, ristivät itseään ja polvistuvat. Takanani nainen liki huutaa rukoustaan. Olen Nasaretissa, Josefin ja Marian kotikaupungissa, paikassa missä enkeli ilmestyi Marialle.

Nasaret ja Jeesus

Jeesuksen syntymän aikaan Nasaret oli pieni kylä, jossa asukkaita on arveltu olleen vain viitisen sataa. Nasaretin väestö koostui lähinnä juutalaisista, mutta Galilean maakunnan, jonka alueella Nasaret sijaitsi, asukkaista suurin osa oli pakanoita. Tänä päivänä Nasaret on etelägalilealainen kaupunki, ja Israelin suurin arabikaupunki, jossa on yli 80 000 asukasta. Heistä 40% on arabikristittyjä ja loput muslimeja. Juutalaiset asuvat Nasaret Illitin kaupungissa.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret oli Joosefin ja Marian kotikaupunki

Uuden Testamentin mukaan Nasaret oli Joosefin ja Marian kotikaupunki. Siksi täältä löytyvät kummallekin omistetut kirkot, joista Neitsyt Marialle omistettu on kaupunkin tärkein vierailukohde.  Nasaret on myös paikka, jossa Jeesuksen on perinteisesti uskottu eläneen lapsuutensa ennen pakoa Egyptiin. Ennen kaikkea Nasaret on paikka, jonne Jumala lähetti enkeli Gabrielin ilmoittamaan Marialle, että hän tulee raskaaksi Pyhästä Hengestä.

Tarinan mukaan Maria sai ensimmäisen ilmestyksen suihkulähteen luona, mutta juoksi enkeliä karkuun. Sen jälkeen enkeli ilmestyi toisenkin kerran, mutta neitsyt pakeni jälleen. Vasta kolmannella kerralla Marian kotona, neitsyt uskalsi kuunnella enkeli Gabrielia. Tälle paikalle on rakennettu Marian Ilmestyskirkko.

Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.

Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: “Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi.”

Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa. Niin enkeli sanoi hänelle: “Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.”

Niin Maria sanoi enkelille: “Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?” Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: “Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Silloin Maria sanoi: “Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan”. Ja enkeli lähti hänen tyköänsä. -Luuk 1: 24-38

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret,  Marian Ilmestyskirkko

Italialaisen kirkkoarkkitehdin Antonio Barluzzin suunnittelema Nasaretin Marian Ilmestyskirkko, on rakennettu 1964. Sen pohjakerroksessa on luola, jota on käytetty 200-300 luvulla jaa. rukoushuoneena ja tämän pohjakerroksen luolan oletetaan olevan Marian kodin paikalla.

Vuonna 1955 paikalla aloitetuissa kaivauksissa löydettiin ensimmäisen, varhaisten Jeesukseen uskovien rakentaman kirkon jäänteitä sekä kalkkikiveen hakattuja vesisäiliöitä, viini- ja varastoaltaita sekä päärynän muotoisia viljasiiloja. Toinen kirkko rakennettiin bysanttilaisella kaudella, kolmas 12. vuosisadan alussa, ja neljäs valmistui vuonna 1877. Nykyinen kirkko on siis viides kirkko samalla paikalla.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Ave Maria

Itse kirkkosalista laskeudutaan 15 askelmaa kirkon alla olevaan luolaan, tai oikeastaan tasolle, jolla luola, sekä alkuseurakuntalaisten haudat sijaitsevat. On vaikea hahmottaa, mitä edessä on, mutta pysähtyä ei voi. Portat ovat liukkaat ja väki pakkautuu selkään kiinni. Kaikilla on kiire näkemään kaikkenpyhin.

Ryhmiä on ympäri maailmaa ja he ovat pukeutuneet samanlaisiin asuihin. Ryhmien mukana kulkevat papit johtavat mikrofonien kautta rukousta ja väki toistaa Ave Mariaa kukin omalla kielellään.

Hail Mary, full of grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, Mother of God, pray for us sinners, now and at the hour of our death.

Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae.

Edessäni mies tärisee itkusta jo laskeutuessaan alas luolan tasolle. Hän tarrautuu luolaa suojaaviin kaltereihin ja sopottaa rukousta kyynelten valuessa pitkin leukaa. Vieressäni avustajat kantavat pyörätuolissa ollutta naista luolan ohitse. Filippiinojen ryhmä on aivan kuin hurmoksessa. Heidän mukanaan kulkeva fransiskaanimunkki näyttää hieman kyllästyneeltä.

En tiedä kuinka minun tulisi käyttäytyä. Tyylinä näyttää olevan joko kaltereiden suutelu tai polvilleen lankeaminen. Päätän, että en tee kumpaakaan. Kaikki haluavat kuitenkin kuvan luolasta. Niin minäkin.

Itse luola on enemmänkin alttari kuin luola. Näppään kaltereiden välistä hätäisesti kuvan ja sitten minun on jo siirryttävä eteenpäin. Papit nostavat liian kauaksi aikaa rukoilemaan jääneet ronskisti jaloilleen.

Tungoksen jälkeen ryhmät kokoontuvat ylätasanteelle katsomaan muiden vaeltamista luolan ohitse ja onnittelevat toisiaan. Tunnelma on liki riehakas. Me teimme sen. Me näimme sen.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Maria symboliikka

Mariaan liittyvää symboliikkaa liittyy kuvaus mansikasta, joka on yksi Marian tunnuskasveista. Mansikan matala kasvutapa viittaa Marian nöyrään luonteeseen, valkoinen kukinto Marian henkiseen ja fyysiseen puhtauteen, kolmiosainen lehti Pyhään kolminaisuuteen ja hedelmän punainen väri Mariaan hänen rakkauteensa. Samalla tavalla kuin Maria voi olla sekä äiti että neitsyt samanaikaisesti, myös mansikka voi kukkia ja kantaa hedelmää samanaikaisesti. Keskiajalta lähtien Mariaan on liitetty kukkien tuoksut – Maria tuoksuu ambralta, ja häntä puhutellaankin Saaronin ruusuna ja kedon liljana.

Musta madonna

Musta Madonna on patsas tai maalaus, jossa Maria esitetään tumma-tai mustaihoisena. Tämä ilmiö on yleinen erityisesti katolilaisissa eurooppalaisissa maissa.

Kirkon virallisen kannan mukaan kyseessä olevat tummat pyhäinkuvat ovat muuttuneet tummiksi kynttilöiden noesta ja/tai pohjamaalin pigmentistä, vaikka jotkut näistä pyhistä kuvista on veistetty eebenpuusta (tai muusta tummasta aineksesta) tai maalattu jo alunperin hyvin tummaksi iholtaan.

Esim. Monserratin mustasta madonnasta voit lukea lisää täältä.

Maria suomen kansantarustossa

Marialla on yhteyksiä myös suomalaiseen perinteeseen ja kansanrunouteen, jossa Hänestä on monia nimityksiä: emonen, rakas äiti armollinen, pyhä piika pikkarainen, pyhäinen vaimo, vaimo valkeaverinen. Suomalainen kalevalamittainen runous tuntee myös joitakin Mariaan liittyviä runoja, ja Kalevalan Marjatastakin on havaittu joitakin yhtymäkohtia kristilliseen Mariaan – molemmat ovat neitsyeitä tullessaan raskaaksi ja synnyttävät merkittävän pojan.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Alakerrasta noustaan kauniita kierreportaita pitkin varsinaiseen kirkkosaliin, jonka alttariseinän valtavaan mosaiikkiin on kuvattu Jeesus ja Pietari, sekä vasemmalle puolella Marian hahmo.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Valo siivilöityy lasimaalauksien, sekä valtavan lasisen kupolin kautta. Kupoli kuvaa liljaa – yhtä Neitsyt Marian kukkaa.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Maria-kultti

Voi olla vaikea ymmärtää Maria-kulttia, mutta se liittyy voimakkaasti katolilaisuuteen. Katolilaisten, ortodoksien ja muslimien mukaan Maria pysyi neitsyenä kuolemaansa saakka, mutta luterilaisen käsityksen mukaan hän oli neitsyt vain synnyttäessään Jeesuksen, sillä Raamatun käännösten mukaan Jeesuksella oli viisi veljeä.

Maria on saanut katolisessa kirkossa aseman, jolla hän on ylivoimaisesti tärkeämpi kuin muut pyhimykset, usein liki tasaveroinen Kristuksen kanssa. Marian asema käy hyvin ilmi mm. katolisesta rukouskirjasta. Maria on synnitön, ikuinen neitsyt ja taivaan kuningatar.

Myös ortodoksinen kirkon opin ainaisesta Neitseestä ja Jumalansynnyttäjästä Mariasta, huomioivat Mariaa huomattavasti enemmän kuin luterilainen kirkko.

Neitsyt Maria onkin Euroopan palvotuin nainen ja kristillisen kuvataiteen kuvatuin pyhimys.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Kirkossa on paljon mosaiikkeja ja muita kuvituksia Mariasta. Niitä ovat lahjoittaneet katoliset yhteisöt eri puolilta maailmaa ja ne kuvastavat kunkin kirkon omia kulttuurillisia perinteitä. Lisää isoja mosaiikkitöitä löytyy pihalta.

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Nasaret Marian Ilmestykirkko

 

Lähteet:

Peda.net, Wikipedia, Suomalainen matkaopas, Goisrael.fi, Helsinki.teol.pro, Vartiotorni, Tiede.fi, Junkkaala-Louhivuori: Raamatun maa, Historia.net, Seurakuntalainen.fi,

  •  
  •  
  •  
  •  
37 comments

37 comments

Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi marraskuu 20, 2016 - 9:43 pm

Eipä tullut edes mieleen vieraila täällä Nasaretissa ollessani ja ilmeisen hyvä niin. Voi tosin kysyä, miksi ihminen, joka ei ole kiinnostunut Jeesus-turismista menee Nasaretiin lainkaan…

Koska en ole samalla lailla kristillisesti virittäytynyt, tulee minulle aina vain vaivautunut olo noille pyhiinvaelluspaikoille vahingossa osuessani – en jaa sitä kokemusta heidän kanssaan lainkaan.

Reply
Kohteena maailma / Rami marraskuu 20, 2016 - 7:15 pm

Ajattelin käydä nämä historialliset paikat itse omin silmin katsastamassa. Mutta Jeesus-sandaaleita en osta 🙂

Näytti maaliskuussa Jerusalemissa olevan joku matka-alan tapahtuma, sehän olisi hyvä yhdistää tähän…

Reply
Lotta | Watia.fi marraskuu 19, 2016 - 6:49 am

Hurmos tuolla on varmasti ollut käsinkosketeltavaa. En usko että Nasaret tulee olemaan omalla matkalistallani, mutta mielenkiintoisesti olet kohteesta kirjoittanut. Israel ei muutenkaan varmaan ihan pian listallani ole, mutta ihan mielenkiintoista on lukea tuostakin maailmankolkasta.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 19, 2016 - 7:57 am

Nasaret on kyllä hieman kaukana kaikesta, eli pitää olla selkeä syy matkustaa sinne : )

Israelista jäi kyllä lopulta ihan positiivinen fiilis, vaikka alkuun vastuskikin paljon.

Reply
Anna | Muuttolintu.com marraskuu 17, 2016 - 11:43 pm

Itse oon myös aika anti-uskonnollinen tyyppi. Joskus tosin mm. luin koko Raamatun, ihan vaan mielenkiinnosta. Mutta historiallisen merkityksen takia tuolla suunnalla olisi mielenkiintoista käydä. Sitten varmaan perehtyisin myös noihin Stacyn linkkaamiin juttuihin, kun vaihtoehtoteoriatkin aina kiehtoo ja se, mikä oikeasti on historiallista faktaa ja mikä ei. Veikkaan että jonkinlaisen historiaähkyn tuolla saisin, mutta ehkä sieltä löytyy sille myös jotain vastapainoa, hyvää ruokaa ja viiniä esim 🙂

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 18, 2016 - 5:04 am

Historiaähky on hyvä kuvaamaan tuolla käyntiä. Jos oikein haluaisia asiaan perehtyä, pitäisi lukea tietenkin myös miten paikat liittyvät muihin uskontoihin jne.

Ainakin Tel Aviv tuntuu olevan joissakin piireissä uusi Ibiza. Ja se ruoka… !

Reply
Kati / Lähinnä Kauempana marraskuu 16, 2016 - 11:35 pm

Mummoni (oli harras körttiläinen) kävi joskus Israelissa (no tietenkin) ja kuulin lapsena siitä paljon tarinoita. Vaikka itse olen (luonnollisena jatkumona) kirkosta eronnut ateisti, kiehtoo minua Israelissa historia ja varsinkin juuri kuvailemasi ilmiöt. En tiedä kuitenkaan, miten itse kaiken tuon keskellä reagoisin. Mielenkiinnolla odotan seuraavia postauksia!

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 17, 2016 - 8:19 am

En tiedä voiko näin sanoa, mutta minusta Israel kuuluu kokonaisuudessaan hieman niin kuin yleissivistykseen.

Reply
Johanna Hulda marraskuu 16, 2016 - 6:18 pm

Alkoi Jouluevankeliumi soida päässä heti ekoista riveistä lähtien. 😀 Tuli noista hurmosrukoilijoista mieleen oma kokemus tällaisen todistamisesta, joka ei kylläkään tapahtunut missään historiallsiessa pyhäkössä vaan lusakalaisen omakotitaloalueen keskellä olevalla kukkulalla. Siellä useammatkin rukoilijat karjuivat kuin olisivat olleet aivan hiton vihaisia jollekin, mutta ilmeisesti puhuivat kielillä jumalansa kanssa… Huh.

Kiinnostavaa historiaa tuohon seutuun tosiaan liittyy. Itse olen kylläkin vähän sitä mieltä, että Israelia ei olisi koskaan pitänyt perustaakaan, paljolta oltaisiin nimittäin vältytty. Siksi alueelle menemisen takia heräisi varmasti aika paljon ristiriitaisia fiiliksiä, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista nähdä nuo paikat omin silmin.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 16, 2016 - 7:26 pm

Olen myös ollut kerran todistamassa ns. “kielillä puhumista”. Se on melko pelottavaakin, jos ei ymmärrä, että ovat ihan rauhan asialla…kai…

Israel herättää tosiaan ristiriitaisia fiiliksiä. Yritin mennä avoimin mielin ja en oikeastaan halua asettuaa kenenkään puolelle. Minulla on omat mielipiteeni arabeista, tosin myös juutalaisista ja muotoillaan niin, että ne menevät tasan.

Reply
Sandra / Terveiset päiväntasaajalta marraskuu 15, 2016 - 11:28 pm

Mielenkiintoinen kirjoitus 🙂 itse kävin betlehemissä ja kuolleella merellä nuorempana ja mielelläni palaisin israeliin uudestaan nyt kun jotain saattaisi jopa ymmärtääkin paremmin 🙂

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 16, 2016 - 8:22 am

Kiitos : )

Paikat saavat ihan uuden perspektiivin, kun on lukenut hieman historiaa niiden takaa.

Reply
Merja / Merjan matkassa marraskuu 15, 2016 - 11:19 pm

Israel ja varsinkin Tel Aviv on kiinnostanut jo parisen vuotta. Harmi vaan, kun Finnairin suorien lentoajat on niin syvältä. Olen katsellut myös välilaskullisia lentoja, mutta ei huvittaisi 9-10 tuntia matkaan käyttää, kun suoralla pääsee neljässä tunnissa. Ehkä mä mietin noita lentoja vielä uudestaan. Jerusalem kiinnostaisi minua päiväkohteena. Enkä muuten tiedäm mistä tämä kiinnostus kumpuaa. Olen kuullut israelilaisista samanlaisia kommentteja, mitä täälläkin tullut esiin, joten mitään maailman ystävällisempiä ihmisiä ei kannata odottaa näkevänsä. Odotan mielenkiinnolla tulevia postauksia 🙂

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 16, 2016 - 8:21 am

Nuo lentoajat olivat todellakin raskaat. Etenkin paluun lähtö 01:20 on kyllä ärsyttävä. Meno vielä menee jotenkin.

Minäkin ajattelin Jerusalemin päiväkohteena, mutta kuinka väärässä olinkaan. Siellä olisi pitänyt olla ainakin yksi yö. Mieletön paikka!

Israelilaiset ovat melko tylyjä. Minulle heidän kanssaan asioiminen sopi ihan hyvin, koska en ole itsekään mikään ylisosiaalinen. Asiat hoidetaan, eikä turhia lätistä. Mutta se kannattaa muistaa, että juutalainen on aina juutalainen ja osaa kyllä vedättää ja huijata, eli hotellien kanssa tarkkana. Arabit sitten taas…No oma rotunsa…

Reply
Reetta /Matkasto marraskuu 15, 2016 - 6:35 pm

Minullakin on joku kumma antipatia Israelia kohtaan enimmäkseen juuri reissuilla kohtaamieni israelilaisten ansiosta… Tiedostan toki, että on typerää muodostaa mielipide kokonaisesta valtiosta ja/tai kansasta muutaman henkilön perusteella, mutta minkä sitä tuntemuksilleen voi. Maailmanuskontoihin linkittyvät historialliset kohteet ovat kieltämättä kiehtovia, ja etenkin tuollaiset voimakkaasti esille tulevat tunteenpurkaukset ovat varmasti paikkojen erikoisinta antia! Pidättyväisestä suomalaiskulttuurista katsottuna vaikuttaa varmaan melko käsittämättömältä se touhu… Uskonnollisesti merkittäviin kohteisiin on ainakin kasautunut hienoa taidetta – nuo vanhat mosaiikit ovat kertakaikkiaan upeita!!

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 15, 2016 - 8:02 pm

En minä tiedä onko antipatiat noloja. Minullakin on paljonkin ennakkoluuloja, jotka sitten vahvistuvat tai lientyvät kun näen mistä on kyse. Enkä pidä niitä ogelmana. Mistä ihmeestä minä voin tietää, jos en ole nähnyt/kokenut itsen!

Ja tosiaankin, muodostan hyvin nopeasti mielipiteeni, mutta yhtä nopeasti myös olen ne valmis korjaamaan.

Historialliset kohteet ovat todella mahtavia, mutta hurmos ja jotenkin suomalaiselle niin outo julkinen liikuttuminen tekee olon vaivautuneeksi.Siis tietenkin tunteitaan saa näyttää, mutta en tiedä miten minun tulisi silloin itse käyttäytyä.

Reply
sari marraskuu 14, 2016 - 11:42 pm

Israel maana kiinnostaa kovasti. Nuo historialliset niin kiistetytkin paikat olisi hieno käydä lävitse. Miten voi vielä olla, että nin uskonnollisesta paikasta vielä tapellaan!

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 15, 2016 - 12:33 am

Kun itsellä ei ole uskontoa “painolastina”, niin on helppo suhtautua melko kiihkottomasti asioihin. Kuitenkin huomaan, että on asioita, jotka ärsyttävt ja yllättävät enemmän, kuin osasin olettaa!

Reply
Stacy Siivonen marraskuu 14, 2016 - 3:24 pm

Minulla varmasti lentäisi laatta tuolla, jos nyt koskaan edes menisin sinne, toivottavasti en. Mistähän aloittaisi. Olen törmännyt sivustoon, jonka nimi on, no less, http://www.jesusneverexisted.com (ja joka kertoo koko lailla minun nykyisen kantani asiaan) ja siellä sanottiin, ettei koko Nasaretia tuolloin olisi edes ollut olemassa. Ennen kaikkea, sen paikan vieressä oli merkittävä kaupunki, jota ei ikinä mainittu Raamatussa. Barbara Thieringin mukaan (http://www.peshertechnique.infinitesoulutions.com ) Nasaret oli olemassa, mutta sijaitsi Qumranissa. Ennen kaikkea, jos uskoo Raamatun Jeesukseen, niin nykykielellä voitaisiin sanoa, että hän provosi ja trollasi ja onnistui suututtamaan kaikki. Jos hän ilmaantuisi nykypäivään, niin hänellä olisi perin vähän ystäviä. Se on yksi syy, miksi minä suhtaudun penseästi jeesusteluun, todennäköisesti nämä jeesustelijat EIVÄT OLISI Jeesuksen ystäviä. Tosin paikan tullen, eli kun Jeesus oli tuomiolla, kaikki hänen ystävänsä olivat karanneet, kukaan ei seissyt hänen rinnallaan. Toinen syy on se, että Jeesus monessa kohdin tuomitsi ulkokultailijat eli juuri nämä jeesustelijat ja muut hurskastelijat.

Siksi minua etoo tällainen. Mutta sen sijaan Qumranissa kiinnostaisi käydä.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 14, 2016 - 4:52 pm

Heh. Arvasin, että sinulta tulee tiukkaa tekstiä tähän : )

Minä olin ennen tapaluterilainen ja erosin kirkosta, koska kirkollisvero alkoi kyllästyttämään. En ole koskaan “uskonut” sillä lailla, kun uskovaisen kai pitäisi uskoa. Tai oikeastaan en minä tiedä, koska en ole uskovainen. Mutta historia kiinnostaa.

Mielenkiintoista on se, että kyllähän näistä paikoista on paljon yhtymäkohtia Raamattuun saatu. Vielä mielenkiintoisemmaksi asia menee, koska samat yhtymäkohdat löytyvät myös muslimeilta jne. Eli kaipa joku historiallinen henkilö täällä on 2000 vuotta sitten saapastellut, mutta kaikki tuntuvat vääntelevät historiallisia todisteita omien tarkoitustensa mukaan. Vielä hullummaksi touhu meni, kun vierailin Jerusalemissa ja Beetlehemissä. Ei vaan voi tajuta sitä touhua.

Reply
Hanneli /duunireissaaja marraskuu 16, 2016 - 10:58 pm

Nuo eri uskontojen yhtymäkohdat ovat kiinnostavia. Taitaa olla niin monta totuutta kuin on kertojaakin. Ja jokainen käyttää tarinoita omiin tarkoituksiinsa sopivalla tavalla.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 17, 2016 - 8:16 am

Juurikin niin. Kukin tulkitsee aina itselleen sopivimmallatavala : )

Reply
Emma / Mutkia Matkassa marraskuu 14, 2016 - 1:11 pm

Nuo paikat olisi kyllä mielenkiintoista nähdä – ja ehkä eniten nähdä juuri ne reaktiot ja se mitä ne mekitsevät niin monelle!

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 14, 2016 - 1:22 pm

Eipä tosiaan tule aika pitkäksi täällä. Melkoista menoa…

Reply
Teija / Lähdetään Taas marraskuu 14, 2016 - 12:33 pm

Tulipas siinä Raamattupläjäys. En ole koskaan ajatellut tuota matkailukohteena, joten mielenkiintoista luettavaa. Raamattuakin olen viimeksi lukenut kenties riparilla, josta on jo vierähtänyt vuosi jos toinenkin.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 14, 2016 - 12:48 pm

Eipä se Raamattu minuakaan ole kovin kiinnostanut, joten tämä käy oppitunnista itsellekin : D Jotkut jutut muistaa hyvin, jotkut on kyllä unohtuneet täysin…

Israel ei rantapaikkana mua ole kiinnostanut koskaan, mutta koska tykkään historiasta ja hyvästä ruuasta, niin paikka on mitä mainioin.

Reply
Virpi /Täynnä tie on tarinoita marraskuu 14, 2016 - 9:37 am

Israel kyllä kiinnostaa matkakohteena ja Nasaret olisi todella mielenkiintoinen. Jään odottamaan myös tulevia postauksia.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 14, 2016 - 10:59 am

Tämä paikka oli kuin Egypti. Historiaa vähän jokaisen kulman takana.
Lisää postauksia on tulossa niin paljon, että itsellekin tulee ähky : D

Reply
Meri / Syö Matkusta Rakasta marraskuu 13, 2016 - 11:36 pm

Minäkin olen kiertänyt Israelia, ja peräti asunut siellä puolisen vuotta… Mutta en tietenkään muista siitä mitään, sillä valitettavasti olin 6 kk kun muutimme sinne isän YK-työn perässä. Hukkaan meni siis sekin reissu! 😉 Jotenkin Israel ei ole matkakohteena kiinnostanut, osaksi ehkä siksikin, että olen saanut tuntemieni israelilaisten perusteella hiukan epämiellyttävän kuvan kansakunnasta. Tietenkin se on vain pieni osuus kaikista, mutta niin ne mielipiteet syntyy. Katsotaan, muuttuvatko matkafiilikset tulevien postausten perusteella.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 14, 2016 - 8:46 am

Voipa olla, että sun mielikuvat eivät tosiaankaan ole niitä selkeimpiä tuolta ajalta…. 😀

Halusin Israeliin ennen kaikkea maan historian takia. Se mitä mieltä olen heistä kansakuntana onkin sitten toinen asia…

Reply
Meri / Syö Matkusta Rakasta marraskuu 19, 2016 - 10:45 am

😀

Reply
Paula - Viinilaakson viemää marraskuu 13, 2016 - 11:29 pm

Mielenkiintoinen artikkeli! Kävimme joitakin vuosia sitten Jerusalemissa, ja jotenkin aistin tästä sinun kirjoituksesta samaa mitä itse koin. Ensin odotetaan kauheasti jotakin, ihmiset ovat ihan hurmoksessa ja sitten yhtäkkiä se onkin ohi. Jäin silloin miettimään, että mitä tässä tulikaan oikeen nähtyä ja mitenkähän (kuten sanoit) tässä olisi itse pitänyt reagoida. Jäi jotenkin vähän kaoottiset fiilikset vaikka upeaa oli tietenkin käydä paikalla. Jotenkin jäi sellainen olo, että haluaisin mennä takaisin. Me emme ehtineet Nasaretiin saakka.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 14, 2016 - 8:44 am

Kaoottinen fiilis on juuri oikea sana kuvaamaan tätä. Kokee paljon, mutta ei käsitä heti edes sitä mitä on kokenut. Tämä vaatii itselle ainakin aikaa ja rauhaa sulatella mitä oikein on nähnyt.

Tuo hurmos on mielenkiintoista, mutta samalla pelottavaa. Mihin kaikkeen ihmiset ovat kyenneetkään uskon takia.

Reply
Jael marraskuu 13, 2016 - 11:36 am

Olen käynyt tuolla joskus 7-8 vuotta sitten, ja nuo mosaiikkikuvat/ikonit sisäpihalla ovat hienot. Muistaakseni siellä on myös Suomesta lahjoitettu teos. Samantapaista hurmosta nöin taannoin Betlehemin kirkkokierroksella

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 13, 2016 - 11:48 am

Itse etsin Suomen teosta, muta en löytänyt sitä. Noita mosaiikkitöitä oli todella paljon!

Tämä hurmos oli vielä melko pientä siihen mitä näimme Pyhän Haudan kirkossa, Jerusalemissa. Siitä kun selvittiin, niin jouduttiin vielä keskelle juutalaisten sapattijuhlaa itkumuurilla. Sen jälkeen oli ihan kiva olla vain tällainen “tapa luterilainen”. Oli sen verran outoa touhua 🙂

Reply
anumorchy marraskuu 13, 2016 - 9:39 am

Tuo kirkko on hiukan erikoinen “betonibunkkeri”, oikeastaan aika rumakin…

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 13, 2016 - 11:05 am

Kyllä. Se on 60-70-luvun omituisuuksia ja aikansa kuva. Betonipintaa on yritetty elävöittää, mutta se ei ole kovinkaan hyvin onnistunut.

Reply

Leave a Comment