Portugalin Road Trip | Lissabonista Portoon ja Douron jokilaaksoon
Portugalin Road Trip. Idea Portugaliin lähdöstä kietoutui oikeastaan syntymäpäiväni ympärille. Finnairin hyvä yhteys Oulusta Lissaboniin sai toteuttamaan jo pidempään houkuttaneen Road Tripin Lissabonista Portoon ja Douron jokilaaksoon.
Porto on Portugalin nouseva kaupunkikohde. Siellä vierailee vuosittain 1,6 miljoonaa turistia, ja tämä tarkoittaa, että Portossa on enemmän turisteja paikallista asukasta kohden, kuin esim. Barcelonassa tai Prahassa (8 vierailijaa per paikallinen asukas). Ei liene turhaa sanoa, että Portoon kannattaa mennä NYT.
Douron jokilaakso on maisemanrakastajan ja viininystävän paratiisi. Olemme kiertäneet paljon Saksan ja Ranskan suurien jokien viinialueita, joten vertailukohteita löytyy. Douron jokilaakson maisemat menivät välittömästi viinireissujen kärkeen. Näin kauniita viiniviljelmiä en ole missään aikaisemmin nähnyt.
Mitä maksoi Portugalin Road Trip? | Lennot
Lentomatka Lissaboniin on yllättävän pitkä, 4,5 tuntia, ja ajatus oli lentää se busineksessa. Paikkoja ei kuitenkaan ollut kuin yhdelle jäljellä, joten Teppo pääsi nautiskelemaan samppanjaa ja lohimoussea. Koska upgrade tehtiin vasta loungessa, jäi Tepon paikka vieressäni tyhjäksi. Minulla oli itselläni tilava varasuloskäyntipaikka ja keskipenkki vieressä tyhjänä, joten tilaa oli yhtä paljon, tai jopa enemmän, kuin koneen etuosassa.
Finnair on haistanut Porton vetovoiman ja aloittaa lennot Portoon kesäkaudella 21.6.-12.8.2019 kahdesti viikossa.
Lentoliput Finnair: Oulu-Helsinki-Lissabon-Helsinki-Oulu kahdelta 665 euroa
Mitä maksoi Portugalin Road Trip? | Autonvuokraus
Otimme auton alle Lissabonista. Vuokraamoksi valikoitui Herz ja alle tuli diesel BMW. Auton hinta viikoksi oli 145 euroa.
Autoon kannattaa ottaa laite elektroniselle tietullien maksulle, sillä Portugalin moottoritieverkoston käyttö on pääosin maksullista ja ns. “punaisilla moottoriteillä” käteinen tai kortti ei käy. Via Verde -laitteen aktivoinnin lisäkulut olivat Hetzillä 16 euroa ja tullimaksut menivät suoraan kortilta. Lisää Portugalin tietulleista voi lukea täältä.
Nopeusvalvontaa emme huomanneet viikon aikana kertaakaan, mutta kolme pahaa onnettomuuspaikkaa tuli nähtyä. Osin paikalliset ajoivat ja ohittivat kapeilla teillä erittäin agressiivisesti. Portugalissa sakkorangaistukset muuten maksetaan välittömästi paikan päällä.
Kuluja: Auto 145 euroa, polttoaine 40 euroa, tietullit + aktivoinnit n. 35 euroa ja parkkimaksut n. 35 euroa.
Portugalin Road Trip | Autosta ja ajamisesta ylipäätänsä
Ensimmäinen puolituntinen oli koko matkan vaikein ajaa. Jotenkin onnistuin ajamaan ensin epämääräiselle terminaalialueelle, jossa puskissa päivysti ilotyttöjä ja narkkareita. Sitten pyörin kolme kierrosta 6-kaistaisessa kiertoliittymässä, ennen kuin sain auton osumaan oikeaan exitiin. Oli lähellä, ettei apukuljettajaa jätetty tässä vaiheessa kyydistä. Yhtään ei tarvitse kommentoida yhtään mitään…
Moottoritiet olivat suomalaisittain hulppeita ajaa. Yleensä maksullisilla teillä oli aina kolme kaistaa ja nopeusrajoituksena 120km/h. Koska paikalliset vähät välittivät nopeusrajoituksista, tulkitsin minäkin ne ohjeellisiksi. Ajotavan sai muutenkin heittää heti moodiin “eteläeurooppalainen”.
Ehkäpä parhaiten mieleen jäi matka maaseutuhotellille Douron jokilaaksossa. Google Maps ohjeisti tuttuun tapaan vähemmän fiksusti: ”Käänny lounaaseen ylämäkeen ja sitten jyrkkä vasen koilliseen…” Lopulta ajauduin kohtaamiseen paikallisen maajussin kanssa _hyvin_ kapealla tieosuudella. Herra huuteli auton toiselta puolelta neuvoja: ”mais, mais, mais(vielä)” ja Teppo toiselta puolelta ohjeita suomeksi. Auton tutkat piipittivät kolmantena neuvonantajana.
Auto oli sporttivarusteilla, mutta jännästi se sporttisuus ei sitten ulottunutkaan moottoriin. Kuskin vinkkelistä katsoen 1000 kuutiota minimissään puuttui. Bemari hyytyi totaalisesti pitkiin nousuihin ja vaihtoi äärimmäisen laiskasti pienempää vaihdetta. Mutinaa aiheutti myös sähköinen ohjaustehostin, jossa oli näppeihin tuntuvaa viivettä. Koska parkkipaikat ja kadut olivat erittäin ahtaita ajoittain, tutkat helpottivat paljon. Etututkat aktivoituivat kuitenkin vasta, kun pakkia oli käytetty päällä.
Portugalin Road Trip | Ajoa kertyi 1000 km
Olimme ensimmäisen yön Lissabonin lähellä ja suuntasimme sitten kohti pohjoista. Kolmessa tunnissa noin 300 km matka Portoon oli tehty. Porto oli selkeä kaupunkikohde ja siellä ei vuokra-autosta ollut kuin haittaa.
Douron alueella oli ehkäpä hieman hankala hahmottaa, missä viiniviljelmät sijaitsivat. Niitä toki oli kaikkialla, mutta etsimme niitä kaikken vaikuttavimpia maisemia. Parhaimpia maisemareittejä olivat tiet N108, N222 ja N323.
Monasti matkailijoille suositellaan tukikohdaksi Peso da Régua nimistä kaupunkia, jossa on portviinitalojen varastoja, hulppea makasiini täynnä mukavia ravintoloita ja risteilylaituri. Kaupunki on kuitenkin muuten tylsä 80-luvun betonihässäkkä, joten en keksi yhtään syytä majoittua siellä.
Pinhãon aluetta kuvataan ”Portugalin suojatuksi salaisuudeksi ja kauneimmaksi maisemaksi”. Unelias pikkukaupunki sijaitseekin aivan keskellä Douron viinialuetta ja sen ympäristöstä löytyvät kaikista arvostetuimmat viinitilat.
Paluumatkalla kävimme tutustumassa mm. Tomarin upeaan Convento de Cristo -luostariin, joka oli mystisen Temppeliherrain ritarikunnan päämaja Portugalissa aikoinaan.
Yhden yön vietimme keskiaikaisessa Obidosin kylässä. Obidosia kutsutaan myös nimellä Vila das Rainhas, kuningatarten kylä, sillä se on ollut perinteisesti Portugalin kuningattaren myötäjäislahja. Lissabonista matkaa Obidosiin kertyy noin 80km, joten paikka soveltuu hyvin päiväkohteeksikin.
Ajoimme osin rannikkoa myötäilevän maisematie N247 ja Sintran, sekä Cascaisin kautta takaisin Lissaboniin. Osa reitistä oli kesän 2018 metsäpalojen jäljiltä karun näköistä katsottavaa.
Mitä maksoi Portugalin Road Trip? | Hotellit
Portossa Pestana Porto – A Brasileira (112€/yö) sijaitsi keskellä Ribeiraa, eli vanhaakaupunkia. Hotelli oli erittäin hiljainen ja sisustukseltaan tyylikäs. Autolle löytyi paikka parkkihallista (16€/24h), josta matkaa hotellille oli vain 100 metriä.
Douron jokilaaksossa vietimme kaksi yötä. Hotellien valinnassa ykkösvaatimus olivat näkymät. Hotelleja on paljon tarjolla, mutta koska alueelle matkustaa paljon (rikkaita) amerikkalaisia ja aasialaisia, olivat hiemankin laadukkaampien hotellien hinnat vielä syksystäkin kalliit.
Quinta Do Bosque (90€ sis. erinomainen aamiainen) oli tyylikäs ja uudehko boutique -tyyppinen hotelli hienoilla näkymillä.
Casa De Canilhas (75€ sis. surkea aamiainen), oli näköalojensa puolesta edellistä hotellia vieläkin vaikuttavampi. Muuten hotelli ei vakuuttanut, vaikka olikin saanut hyvät arvosanat mm. Bookin.comissa. Kylpyhuone oli homeessa ja huone jäätävän kylmä.
Obidosissa otimme hotellin vanhastakaupungista. Hotel Casa Das Senhoras Rainhas (150€ /suite/ sis. huono aamiainen), oli erittäin hyvä valinta. Jätimme auton ensin muurien ulkopuolelle, mutta saimme myöhemmin hotellista parkkiluvan ja siirsimme kulkupelimme muurien sisäpuolelle yöksi. Lähtiessä auton pujotteleminen muurin kulkuaukosta läpi olikin kauhistus. Portin keskelle kun oli aamusta tuotu rakennustelineet.
Hotellit maksoivat yhteensä 620 euroa.
Mitä maksoi Portugalin Road Trip? | Kulut yhteensä
Portugali osoittautui marraskuussa melko kalliiksi paikaksi hotellien suhteen. Me emme edes yrittäneet Lissabonin keskustaan yöksi, mutta Lissabonin lentokentänkin läheisyydessä sijaitsevista pienistä kopeista huudeltiin yli 120 euroa yö. Hotellien hintoihin nähden esim. autonvuokra tuntui edulliselta.
Lentoliput Finnair: Oulu-Helsinki-Lissabon-Helsinki-Oulu kahdelta 665 euroa
Auto 145 euroa, polttoaine 40 euroa, tietullit + aktivoinnit n. 35 euroa ja parkkimaksut n. 35 euroa.
Hotellit maksoivat yhteensä 620 euroa
Viikon reissuun upposi rahaa yhteensä kahdelta hengeltä 1540 euroa.
PS: Kannattaa kantaa käteistä mukana.
9 comments
Upeita ja osittain tuttujakin maisemia, tuonne tekisi mieli takaisin. Oltiin joskus muinoin Douron jokiristeilyllä Portosta Peso da Réguaan, kaunista erityisesti laivamatkan loppuvaiheessa.
Mielenkiintoinen tuo tietullijärjestelmä, varmasti kätevä kunhan ymmärtää järjestää lukijalaitteen paikoilleen. Hyvä tietää, koska manner-Portugalissa en ole vielä autoa vuokrannut.
Mitä mieltä olit Obidosista? Se on ollut mielessä retkikohteeksi Lissabonista, mutta jäänyt vielä näkemättä.
Kiitos Mika
Jokiristeily oisi hienoa kokea joskus. Nyt vain katselimme risteilyaluksia.
Netistä löytyy kartta näistä maksullisista teistä. Käytännössä turistin on järkevintä aktivoittaa se lukulaite vuokra-autoonsa, sillä turistien kiinnostuksen kohteet vaativat ihan varmasti motareilla ajoa. Olisi hankala suunnitella reittiä niin, että aina pitäisi varoa ajoa maksulliselle tielle.
Obidos olisi varmasti ollut mielenkiintoinen paikka, jos ei olisi satanut. Nyt vettä tuli ajoittain kaatamalla, joten kovin kamalasti ei tehnyt mieli kierrellä. Päiväretkelle ihan jees, mutta sesonkina varmasti tuskastuttavan täynnä turisteja.
Tosiaankin kauniita maisemia! Porto ja Douron jokilaakso ovat itselläni kiinnostavien kohteiden listalla, ja tämä postaus ei ainakaan vähentänyt kiinnostusta. 🙂 Katselin samaa noista majoitushinnoista kuin kommentoija ”Espanjaan”, mutta kuten kirjoitit, näköalat ja muutenkin vähän parempi taso toki maksavat hiukan enemmän. Mukavan näköisiä ja kuuloisia nuo majoitukset teillä olivatkin, kelpaisivat kyllä!
Näyttipä mielenkiintoiselta ja upeita kuvia sinulla on taaskin. Jäin miettimään, selviäisikö noista majoituksista halvemmalla. On vähän paljon meidän budjettiin.
Kyllä varmasti selviäisi, jos ottaisi vaatimattomampaa majoitusta. Mehän valitsimme paljolti näköalojen mukaan hotellit Dourossa ja se tietenkin maksaa enemmän.
Oi kun näyttää ihanalta tuolla! Juuri tuollaiset maalaiskylät / pikkukaupungit kapeine kujineen, upeiden maisemien ympäröimänä on sitä mikä saa kaukokaipuisen haikailemaan myös Euroopan kohteisiin. Portugali ei ole koskaan ollut erityisen kiinnostuksen kohteena itselläni, mutta näiden postausten ja kuvien jälkeen täytynee harkita myös sinne suuntaamista.
Kiitos Katja
Oli kyllä idyllistä, mutta ajoittain autolla hieman haasteellista : D
Portugal ei ole niin suosittu kuin Espanja, mutta siitä on hyötyä. Jos ei mene Lissaboniin ja pysyttelee suurimpien turistikeskittymien ulkopuolella, on meno varsin neitseellistä ja paikallista.
Vuonna 2015 olimme lähdössä vuokra-autolla Lissabonin lentokentältä kohti Obidosia. Ensimmäinen koettelemus oli varmaan sama liikenneympyrä , josta kirjoitit (tai joku ihan samankaltainen). Ihan kamikaze-tyylilllä selvittiin siitä eteenpäin (toisella yrittämällä). Teimme päiväretken Obidosista autolla ja jossain vaiheessa ajauduimme moottoritielle, jossa ei ollut rahastusta. Sanoin ääneen, että nyt ei joku mennyt ihan nappiin. Jatkoa seurasi parin vuoden kuluttua, kun saimme joltain ulkomaiselta perintätoimistolta maksukehoituksen. Ensimmäinen ajatukseni oli, että nyt meitä yritetään vedättää. Katsoimme tarkemmin mitä asia koski. Kyse oli maksamattomasta tietullista. Päivämäärä ja seutu sopivat oikein hyvin tuohon ääneen sanottuun toteamukseen. Muutamasta eurosta oli tullut 10-12 euroa. Laskun maksaminen ei ollut ihan yksinkertaista. Autovuokraamokaan ei infonnut meitä näistä tietullikuvioista. Kyllä tämä nyt sitten muistetaan kun me joskus lähdemme tuonne Douron jokilaaksoon.
Kiitos Peter
Tuskin montaa tuollaista hirviöliikenneympyrää siellä on. Aivan kamala :/
Nyt tuosta moottoriteiden maksullisuudesta infottiin kyllä hyvin tiskillä. Ensin en meinannut tajuta, että tosiaankaan ei voi maksaa kortilla ja vänkäsin vastaan. Kun vuokraamon mies väänsi rautalangasta (näytti maksulliset tiet kartasta), niin totesin, että ehkäpä syytä uskoa häntä. Sitten kun näki sen systeemin (eli ne lukijat moottoritien yläpuolella), tajusi että kilometrien mukaan mennään ja ei ole erillisiä portteja joilla tieltä poistuttaisiin ja joissa voisi maksaa. Eli se lukijan aktivointi on kyllä pakollinen tai sitten pitää kierrellä pikkuteitä.
Noita tiemaksuja tippui kortille pitkään veloituksina (siis kuukausia). Lukaisin yhden kokemuksen, että vuokraamo ei ole nollannut luottokorttia ja seuraava kuski on ajellut edellisen luottokortilla, mutta ilmeisen harvinaisia tuollaiset on.