Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla

by Anna

Miten sujui korona-aikana lento Finnairilla Malagaan?

Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla | Matkustin Oulusta Helsingin kautta Malagaan 9.3.2021. Vastuullinen matkailu on mahdollista myös korona-aikana. Pyrin omalta osaltani matkabloggaajana täysin läpinäkyvästi kertomaan reissuistani. Meistä moni kaipaa tällä hetkelläkin aurinkoon.

Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla oli täynnä yllätyksiä. En hyväksy lainkaan matkustajan syyllistämistä, mikäli kaikki vaadittavat testit on tehty. Alisuoriutuja tällä matkalla ei suinkaan ollut minä, vaan lentoyhtiöiden maapalvelu, sekä toiminta ylipäätänsä lentokentillä.

Olen omasta mielestäni kohtuullisen hyvä hankkimaan tietoa, ymmärtämään lukemaani ja noudattamaan ohjeita, mutta täytyy sanoa, että tämä matkanteko oli kyllä kaikkinensa aikamoista sekoilua. Lisänsä koronahumppaan toi kesken lennon sopimuksensa irtisanonut lentokone. Harvemmin sitä nyt puolestavälistä matkaa palataan takaisin.

Matka Malagaan
Matka Malagaan
Ei näkynyt nyt näitä ihanuuksia. Mielelläni olisin mennyt nuuskuteltavaksi.
Matka Malagaan
Matka Malagaan

Matka Malagaan korona-aikana vaatii kyllä pitkää pinnaa

Pohjois-Suomesta saapuvana matkailijana minä en olisi Espanjan nyt voimassaolevan ohjeistuksen mukaan negatiivistä koronatestitulosta tarvinnut, mutta Espanjan viranomaisten tekemät Suomen riskialueluokitukset voivat muuttua hyvinkin nopeasti. Eli tänään voimassaoleva tieto voi olla huomenna vanhentunut. Erityisen tärkeä on huomata, että Helsinki-Uusimaa ei kuulu Espanjan aluejaottelussa Etelä-Suomeen. Tämä tarkoittaa sitä, että Helsinki-Uudeltamaalta sekä Ahvenanmaalta matkansa aloittavat tarvitsevat tällä hetkellä negatiivisen PCR- tai TMA-koronatestin (Transkriptiovälitteinen amplifikaatio) Antigeenitesti käy myös. Ajankohtaiset vaatimukset kannattaa tarkistaa täältä.

Ystäväni ovat kertoneen mm. Qatarin loistavasta ja ajantasaisesta asiakaspalvelusta liittyen koronatesteihin ym. Oletukseni oli siis, että kotimainen vaihtoehto osaa hommansa yhtä hyvin. Kysyin kolme kertaa ennen matkaani Finnairin asiakaspalvelusta heidän vaatimuksiaan koronatestauksesta ja sain kolme erilaista vastausta. Koska Espanja vaihteli samaan aikaan ohjeistustaan, päätin varmuudeksi käydä koronatestin ottamassa. En myöskään halunnut kuunnella mitään parkunaa mistään matkabloggaajan vastuuttomuudesta, joten maksoin 300 euro Mehiläiselle saadakseni tältä(kin) osin rauhan.

Ohjeeni on, että mikäli matkustat maahan jossa negatiivinen koronatestitulos vaaditaan maahanpääsyn edellytyksenä, älä kysy Finnairilta yhtään mitään, vaan varmista, että testituloksesi on voimassa silloin, kun saavut kohdemaan passijonoon.

Jotenkin arvasin, että saisin (pyytämättä) vielä neljännenkin erilaisen tulkinnan maahenkilökunnalta Helsingissä ja niinhän sinä kävikin. Kyse oli välilaskun keston pituudesta Helsingissä. Se kun ei saisi olla liian pitkä, mutta kukaan ei tiennyt kuinka pitkä se sitten voisi olla. Espanjalaisten tarkoitus tuskin on, että ”riskittömästä Pohjois-Suomesta” saapuva matkailija käy yöpymässä ja ostoksilla Itä-Helsingissä ennen lentoaan, mutta nyt sekin näyttäisi olevan mahdollista. (En siis tehnyt näin, vaan olin GLO-hotellissa terminaalissa yötä, mutta halutessani olisin voinut näinkin toimia.)

Mikä sähköinen terveystietolomake?

Kentällä tuli vahva tunne, että matkustaminen Malagaan ei sujunut kaikilta ongelmitta. Koronatestissä oli selvästi osattu käydä, mutta netissä täytettävä sähköinen terveystietolomake oli monelta jäänyt huomaamatta. Asiasta kuulutettiin useaan kertaan ja penkeillä istui tuskastuneita ihmisiä, jotka naputtelivat ilmoitusta enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Joku oli jopa maksanut 24€ jollekin huijaussivulle. Maahenkilökunta tarkisteli ihmisiltä ilmoituksia portilla ja auttoi heitä, jotka eivät osanneet lomaketta täyttää.

Lomakkeessa kysytään mm. majoituspaikan osoitetta, lentotietoja ja passin numeroa. Osan tiedoista voi täyttää jo hyvissä ajoin kotikoneella. 48 tuntia ennen pääsee täyttämään loput puuttuvat tiedot ja saa linkin, mistä QR-koodin voi ladata. Sähköinen terveystietolomake täytetään osoitteessa www.spth.gob.es tai vaihtoehtoisesti voi ladata Spain Travel Health -sovelluksen. Finnair jakoi koneessa myös paperikaavaketta heille, joilla ei älypuhelinta käytössään ollut.

Matka Malagaan
Matka Malagaan
Matka Malagaan
Matka Malagaan

Tervetuloa takaisin Helsinkiin. Finnair ja Oneworld henkilöstöineen toivoo, että nautitte tästä kierroksesta Berliinin yläpuolella

Ensimmäinen kone kesti Saksan ilmatilaan saakka, jonka jälkeen tehtiin u-käännös ja räpyteltiin takaisin Helsinki-Vantaalle. Perillä lentokentällä odottelivat paloautot. Viivytystä tuli pari tuntia ja osa ihmisistä hätääntyi omien koronatestituloksien vanhenemisesta. Ilmeisesti on olemassa joku ”lentokoneenhajoamispykälä”, sillä kenenkään matka ei tähän viivytykseen katkennut.

Matka Malagaan
Matka Malagaan

Käytävällä kiinni tuppaaminen ja ryysääminen ovissa on siis niin ”so last season

Kone oli aivan täysi ja vain takaosan vessat käytössä. Oli täysin mahdotonta pitää minkäänlaisia turvavälejä yhtään kehenkään. Ihminen on lomahuumassaan myös melko typerästi käyttäytyvä. Etenkin koneen takaosassa näki vessareissulla paljon ihmisiä, joilla maskia ei ollut, mutta ei myöskään mitään evästä edessä. Maskin pitäminen ei kuitenkaan ole mikään mielipidekysymys, vaan lentokoneessa pakollista. Ilmeisesti ihmisiä tulisi vielä enemmän ohjeistaa turvaväleistä ja siitä mitä tarkoittaa esim. koneesta riveittäin poistuminen. Käytävällä kiinni tuppaaminen ja ryysääminen ovissa on siis niin ”so last season”. Kaikille lipun ostaneille löytyy istuinpaikka ja kukaan ei ole vielä koneeseen jäänyt.

Ymmärrän kyllä, että harvat lennossa olevat koneet tulisi saada mahdollisimman kannattaviksi operoida, mutta silti kuulutan tässä lentoyhtiön vastuuta. Keskipaikat tulisi pitää tyhjinä.

Mitään ruokatarjoilua ei koneessa ole, eikä alkoholia myydä. Kahvia, teetä tai mustikkamehua saa. Oma eväsleipä kannattaa pakata mukaan, jos kokee sellaista neljän tunnin lennolla tarvitsevansa. Takaisin lensin busineksessa ja suosittelen tätä kyllä jo yksistään siksi, että siinä kukaan ei ole änkeämässä viereen tuhisemaan. Tarjoilu busineksessa oli kuten ennenkin – ruuat jäässä ja viinit lämpöisiä.

Matka Malagaan

Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla | Malagan kentälle saapuminen

Malagan kentällä oli espanjalaiseen tyyliin virkailijoita hosumassa joka suuntaan. Sähköisen terveysselvityksen QR-koodi pyydettiin ottamaan esille valmiiksi ja jokaiselle kerrottiin mihin jonoon tulee mennä. Tämä oli kyllä hyvin ohjeistettu, tilat olivat riittävän väljät ja kaikki sujui joutuisasti. Samassa pisteessä missä matkustajilta mitataan kuume etänä, pitäisi tarkastaa tämä QR-koodi. Paitsi että ei tarkastettu. Minulta kysyttiin vain passia ja sitten huidottiin eteenpäin, joten ei se nyt ilmeisesti niin tärkeää ollutkaan.

Itseni ei tarvinnut mitenkään todistaa saapumistani Pohjois-Suomesta, mutta takanani olevalta pariskunnalta virkailijat halusivat nähdä todistusta asuinpaikasta. Eli hyvä on olla olemassa esim. lippu käsillä millä voi näyttää saapumisen Helsinkiin muualta Suomesta. Vaikea sitten sanoa, miten omalla autolla kentälle tuleva todistaa asuvansa vaikka Kuopiossa.

Matka Malagaan
Matka Malagaan

Koronatestaus Fuengirolassa | Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla | Malagasta Helsinkiin

Espanjasta Suomeen lennettäessä Finnair vaatii negatiivisen koronatestituloksen. Koronatestaus Fuengirolassa tai Malagassa tulee siis aiheelliseksi. Seuraavat testausmenetelmät ovat Finnairin sivujen mukaan sallittuja: 

  • PCR-testi, joka on otettu aikaisintaan 72 tuntia ennen matkaa
  • PCR-pikatesti, joka on otettu aikaisintaan 72 tuntia ennen matkaa 
  • LAMP-testi, joka on otettu aikaisintaan 72 tuntia ennen matkaa
  • Antigeeni-testi, joka on otettu aikaisintaan 48 tuntia ennen matkaa
  • Antigeeni-pikatesti, joka on otettu aikaisintaan 48 tuntia ennen matkaa 

Koronatestaus Fuengirolassa

Koronatestaus Fuengirolassa hoitui helposti. Kävin ottamassa antigeenitestin lentoa edeltävänä päivänä. Tulos tuli 30 minuutissa ja hinta oli 55 euroa. Intermedical Suarez Saavedra (ISS) -klinikkaa voi suositella.

Malagan kentällä kukaan ei halunnut testilappua nähdä. Ei sitten väkisin. Turvatarkistuksessa ihmiset ajettiin aivan kylki kiinni toisiinsa. Tästä ei tyylipisteitä tullut.

Kentällä oli kaikenlaista kulkijaa ja köhijää ja mm. näitä ”koskemattomia” ortodoksijuutalaisia joita eivät mitkään säännöt missään maassa näytä koskevan. Marokon Tangerin, Ceutan ja Nadorin (ja niiden kautta myös muualle Afrikkaan) suuntaavilla oli valitettavan paljon terveydellisiä ongelmia, jotka estivät maskin pidon. Hieman mietin, että jos koronan on saadakseen, niin tässä todennäköisesti oli sitten se varmin paikka. Malagan provinssissa reissatessa oli nimittäin koko ajan ollut mahdollisuus pitää etäisyyttä muihin täysin ilman ongelmia.

Lounge oli auki ja siellä homma pelitti hyvin. Asiakas ohjattiin pöytään jotka olivat hyvin väljästi sijoiteltu ja kaikki tarjottava tilattiin tiskiltä.

Matka Malagaan
Matka Malagaan
Matka Malagaan
Matka Malagaan

Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla | Suomi se jaksaa alisuoriutua

Lampsin Suomeen näyttämättä mitään testipaperia tai antamatta henkilötietojani mihinkään. Ihmisille jaettiin kyllä henkilötietokaavakkeita, mutta sen täyttäminen oli täysin vapaaehtoista. Kaavakkeeseen olisin voinut kirjoittaa vaikka Mikki Hiiri niin halutessani, sillä kukaan ei henkilöllisyyttä mitenkään tarkastanut.

Matkustajien olisi ilmeisesti pitänyt edetä nätisti pitkän pöydän ääreen, jonka takana istui sitten henkilöitä tarkastamassa – niin mitä. Se jäi kyllä harvinaisen epäselväksi. Tiskille muodostui heti iso vellova suma, koska siitä ei päässyt suoraan eteenpäin oman asian toimittamisen jälkeen. Se niistä turvaväleistä jälleen. Osa ihmisistä näytteli negatiivista testitodistustaan, osa taas halusi vain päästä nopeasti kotiin ja meni menojaan. Joitakin matkustajista yritettiin ohjata ”riskiarvioon”, mutta koska se oli täysin vapaaehtoista, ei asia oikein edennyt. Tuli sellainen tunne, että henkilökuntakin oli lopen kyllästynyt tilanteeseen.

Rajatarkastus oli voimassa, mutta siinä katsottiin vain passi ja minun kohdallani jatkolentolippu.

Matka Malagaan korona-aikana Finnairilla | Ei tämä homma nyt vaan toimi…

Ei tämä homma vain toimi näin. Se testipaperi pitäisi ehdottomasti katsoa jo Espanjassa maahenkilökunnan toimesta, ennen kuin tavaroita menee ruumaan. Jos ei lappua löydy, ei koneeseen tulisi olla mitään asiaa.

Mikäli Helsinki-Vantaalla halutaan jatkossa tarkastaa koneellisia ihmisiä, pitää logistiikkaa ja tiloja parantaa huimasti. Selkeät karsinat ja jonot missä jonotetaan ja kaikki paperit valmiiksi esille. Eteneminen kuten rajatarkastuksissa, eli yksi kerrallaan ja portti auki vasta kun paperit on katsottu ja niiden on todettu olevan kunnossa. Tähän tarvitaan ihan erilaiset tilat ja tiskit. Hätäisesti kyhätyt pöydät ja onneton kulunohjanta olivat kuin jostain kehitysmaasta. Nyt koneessa oli vain 150 ihmistä. Mitenkäs sitten, kun matkustus elpyy ja jonossa onkin muutama Airbus 350 koneellinen ihmisiä?

Testiin tietenkin vielä Oulussa

Ikäväkseni minun pitää todeta, että matkustajiin mahtui myös heitä, jotka eivät kovin vastuullisesti aikoneet toimia. Kuuntelin juttuja ja osalla ei kyllä ollut aikomustakaan itseään Suomessa uudelleen testauttaa tai pitää mitään karanteeneja, sillä ”duuniin pitää mennä”. Toiset taas valittivat siitä, että eivät aio enää mistään testeistä mihinkään maksaa. Esim. Oulun kaupungin testipaikoissa itsensä testauttaminen ei kuitenkaan maksa mitään, joten nyt taisi olla tiedonkulussa aukko tässä kohtaa. Valtiovallan tahtotila on, että kaikki testataan vielä uudestaan kotimaassa ja sinne testiin pääsee kyllä ainakin täällä Oulussa ilman ongelmia.

Itse kävin testissä Limingantullissa ja tulos on tullut. Kohdallani omaehtoinen karanteeni on päättynyt.

PS: Pakko referoida tähän ministeri Krista Kiurun vastaus eduskunnassa Paula Risikon kysymykseen miksei rajoilla ole tarkistusta. Se selittänee kaiken olennaisen:– Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, niin elokuussa on esitetty tartuntatautilain pykälän kokonaiskäyttöönottoa, ja siitä on käyty todella kovaa debattia siitä asti. Tätä debattia on käyty toimivaltaisten viranomaisten kanssa, ovatko he itsenäisinä viranomaisina tulkitsemassa tätä pykälää sekä kohdennettujen massatestausten että kohdennettujen yksilötestausten osalta samalla tavalla. Minun käsitykseni on, että meillä ei voida juuttua viikoiksi, kuten täällä eduskuntakin toteaa, käymään sitä keskustelua että pannaanko toimeen tätä lainsäädäntöä, estetäänkö viruksen leviämistä kaikin toimin näiden yksittäistenkin henkilöiden osalta jotta tämä pakkotestaus mahdollistuisi, ja sen johdosta on lähdetty nyt siihen, että tuotiin lainsäädäntöesitys tänne. Ja niin kuin täällä on todettu, perustuslakivaliokunta teki sen kannanoton sit viimein, että tuo alkuperäinen elokuussa alkanut keskustelu tän pykälän sisällöstä oli sittenkin juuri niin, että näitä toimivaltuuksia jo nyt olisi toimivaltaisella viranomaisella myös toimia.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

18 comments

Tanja / Please Be Seated for Takeoff 27 maaliskuun, 2021 - 11:30 pm

Aivan käsittämätöntä sekoilua! En ymmärrä miten uusien ohjeistusten perille meno voi olla noin vaikeaa lentoyhtiöille ja samaan aikaan joidenkin aikuisten ihmisten noudattaa ihan yksinkertaisimpia ohjeistuksia ilman, että erikseen pitää muistutella saati pakottaa.
Itse lensin tasan kerran viime vuonna, Montenegron Tivatista kotiin Belgradiin, eikä tullut kuuloonkaan, että edes tuolla 40 minuutin lennolla olisi istunut yksikään ilman maskia. Koneeseen nousemisesta alkaen kaikki hoidettiin turvaväleillä.
Välillä miettii onko kyse anarkiasta väärässä paikassa vai yksinkertaisesti vain typeryydestä, siis siinä, että koetaan olevansa oman elämänsä sankareita kun vastustetaan maskeja.
Eipä siinä mitään eroa ole palloileeko sitä ostoskeskuksessa vai matkaileeko, vaan siinä miten pitää turvavälejä ym.
Tuota touhua seuranneena en pidä mitään kiirettä Suomen-visiitin kanssa, vaikka tosi mielellämme tultaisiin käymään puolentoista vuoden tauon jälkeen.
Mutta hei, pääsit lopulta Malagaan (ja takaisin), se on hienoa se!

Reply
Sini matkakuumeessa 27 maaliskuun, 2021 - 5:17 pm

Nuo Kiurun selitykset ovat sellaisia, että mahtaakohan itsekään ymmärtää, mitä puhuu.

Reply
Heidi - Maailman äärellä 26 maaliskuun, 2021 - 5:33 pm

Olen ajatellut, että matkustaminen on nyt sen verran hankalaa, että jätän mieluummin matkustamatta, ja tämä juttusi vain vahvisti tätä ajatusta. On uskomatonta, miten testausta ei saada rajoilla kuntoon ja kaikki mahdolliset virusvariantit tällä tavalla toivotetaan tervetulleiksi Suomeen. Ja sitten on kaiken lisäksi vielä nämä änkyrät, jotka viis veisaavat turvaväleistä ja maskeista. Voi tsiisus.

Reply
Pirkko / Meriharakka 25 maaliskuun, 2021 - 10:44 am

Nyt kun molemmat olemme saaneet ensimmäisen rokotuksen, niin oman turvallisuutemme puolesta olen ajatellut, että sitä voisi vaikka taas lähteä jonnekin. Vaan … nämä testisekoilut eivät oikein nappaa. Eivätkä mahdollisen kohteen eritasoiset sulkutilanteet. Katsotaan nyt, jos keväämmällä löytyisi vaikka joku Aurinkomatkojen tai Tuin tai jonkun muu kokoama reissu Kreikan saaristoon, jonka osalta voisi toivoa, että he huolehtisivat ainakin esimerkiksi paluumatkalle mahdollisesti tarvittavien testien järkkäämisestä.
Tämä Suomeen tuleminen ja testeissä käyminenkin tosiaan tuntuu olevan monimuotoista: tuttavaperheen jälkikasvu on töissä Keski-Euroopassa, mutta käy silloin tällöin pidennetyn viikonlopun verran Suomessa, Yhden koronatestin taitaa teettää asuinmaassa ennen lähtöään, sitten liikkuu Suomessa ollessaan vapaasti, ei kuulemma tarvita karanteenia, ehkä ei, tiedä hänestä, ja paluussa saa kuulemma sanoa, että Suomen testit ovat liian kalliita ja ottaa sen sitten kotimaassa. Kelpaa kuulemma jos asuu kyseisessä maassa, ilmeisesti siis sitten myös Finnairille (tai sille lentoyhtiölle, jolla lentää).

Reply
Ne Tammelat 23 maaliskuun, 2021 - 6:46 pm

Melkoisen monta liikkuvaa osaa mahtui kyllä reissuun. Huomasin silloin aamulla kun olit lähtenyt, että konekin vielä kääntyy takaisin, että ei hemmetti, siihenkö se reissu sitten tyssäs kauhean vaivan näkemisen jälkeen. Onneksi pääsit kuitenkin perille ja sait pienen irtioton.

Toivotaan, että matkailuala elpyy ja saadaan yhteiset, selkeät käytännöt testeihin, rokotuksiin ja todistuksiin. Siihen taitaa olla vielä vähän matkaa näiden kokemusten perusteella.

Reply
Merja / Merjan matkassa 23 maaliskuun, 2021 - 5:39 pm

Tämän takia ei nyt huvita lentää ulkomaille, kun viranomaisten ohjeistukset muuttuvat jatkuvasti. Muutama viikko sitten lensin Kittilään ja koneessa istuessa mietin miksei esim. keskipaikkoja jätetty tyhjiksi. Kaikki onneksi pitivät maskit kiltisti naamalla (tai ainakin ne jotka siinä lähellä istuivat) ja Kittilän lento muutenkin niin lyhyt ettei siinä ehdi kaivata sen kummempia tarjoiluja. Käytävällä ryysimistä sielläkin valitettavasti nähtiin.

Reply
Elina 22 maaliskuun, 2021 - 9:47 am

Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta! Tuli mieleen kyllä, että menikö mikään osa matkasta hyvin? Vaikutti siltä, ettei mikään kelvannut sinulle, vai oletko todella kriittinen aina asioista?

Lennän parin viikon välein Italiaan (yleensä Finskillä) ja etenkin Milanossa ovat tsekanneet koronatestin ennen kuin antavat boarding passin. Välillä olen tosin näyttänyt suomenkielistä HUS:n tekstaria, mutta siinä asiat lukevat. Olen suhtautunut tuohon sääntöön epäilevästi, kunnes viime kerralla eräs pariskunta ei päässyt lennolle, koska heillä ei ollut testiä tehtynä. Toisaalta tuo testauspakko Suomeen ei ilmeisesti koske kaikkia lentoyhtiöitä, koska lensin perjantaina Lufthansalla Suomeen ja lentokentällä joku mies oli ilman testiä eikä suostunut testiin. (Hän oli siis päässyt koneeseen ilman testiä). Nuo testit on yleensä aika tarkkaan luettu Helsingissä, mutta sitten on tavallaan liian myöhäistä, jos on päässyt lentämään ilman sitä. Vielä helmikuussa katsottiin passit ja niitä verrattiin lomakkeisiin, mutta viime viikolla sitä ei tehty.

Maskinkäytöstä lennoilla ja turvaväleistä sen verran, että Finskin lennoilla niistä on kuulutettu ja huomautettu jatkuvasti, mutta välillä on vain ihmisiä, jotka syystä tai toisesta eivät sääntöjä suostu noudattamaan. Loppujen lopuksi miehistö on aika voimaton noissa tilanteissa. Nyt viimeksikin eräs suomalainen mies laittoi maskin aina henkilökunnan huomauttaessa ja otti sitten heti pois. Ja vaikka matkustajat yritettiin päästää koneesta neljä riviä kerrallaan, ihmiset unohtivat turvavälit ja tungeksivat kuin viimeistä päivää.

Olen koronan aikana lentänyt vain Italiaan, välillä välilaskuin, ja kaikilla lentoyhtiöillä on ollut samoja ongelmia tiedotuksen ja rajoitusten valvomisen suhteen. Onneksi kuitenkin matkustaminen onnistuu, vaikka testaus on hölmöjä mutkia tuonut matkaan (8vrk:n sisällä olen käynyt kolmessa testissä).

Reply
Anna 22 maaliskuun, 2021 - 10:49 am

Kiitos Elina

Kyse on siitä, että Suomessa ei ole edelleenkään testauspakkoa. Avi voi tapauskohtaisesti määrätä testiin, mutta testiä ei edelleenkään vaadita maahanpääsyn edellytyksenä. Lentoyhtiöt taas voivat joko vaatia tai olla vaatimatta negatiivisenkoronatodistuksen lentokoneeseen pyrkijöiltä. Finnair on päättänyt sen vaatia.

Kyllä Finnair voi toimia, jos haluaa. Tässähän oli juttu siitä miehestä, joka oli kieltäytynyt maskia pitämästä ja syönyt vain pähkinöitä koko lennon ajan. Perillä odotti poliisi ja herra sai lentokiellon Finnairille. Vastuullisuus tulee kuitenkin ihmisen oman käytöksen kautta ja se ei ole sidottu maahan tai kulkuvälineeseen. Ihmisten käytös ei aina ole rationaalista (tungeksitaan Mammuttimarkkinoille korona-aikana, järjestetään isoja sukujuhlia jne.).

Varmasti on ongelmia kaikkialla. Tässä jutussa nyt keskitytään Finnairiin, sillä minä lensin ko. yhtiöllä.

”Tuli mieleen kyllä, että menikö mikään osa matkasta hyvin? Vaikutti siltä, ettei mikään kelvannut sinulle, vai oletko todella kriittinen aina asioista?” Kiitos, kyllä matkaan liittyi paljon hyvää ja onnistunutta. Mutta tässä jutussa kerrottiin lennoista, lähtöselvityksistä, koronatodistuksista jne. ja näihin liittyvistä havainnoista ja kokemuksista. Ei siis auringosta, hyvästä ruuasta lämmöstä jne. Kokemuksista kertominen käännetään hyvin usein muotoon ettei mikään kelpaa ja että julistaisin kaiken kategorisesti huonoksi. Siitähän ei ole kyse.

Mitä kriittisyyteen tulee, niin kyllä. Voidaan sanoa, että olen kriittinen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisin erityisen kyyninen tai negatiivinen.

Reply
Maisemaonnellinen Johanna 21 maaliskuun, 2021 - 11:28 pm

Aikamoista pelleilyä on maahantulon testausten järjestäminen ja etenkin viestintä meillä täällä Suomessa ollut. Puppugeneraattorin puheista nyt ei ota kukaan selvää, tuskin edes hän itse. Ja Varhila muistaa joka käänteessä muistuttaa, että ykkösenä on turvavälien pito. ja vasta kakkosena tulevat maskit, jos niitä nyt sitten edes tarvitseekaan. Tämä farssi on osoittanut kipeästi, minkäläiseen suohon poliittiset virkanimitykset johtavat, kun viranhaltijuuteen riittää muodollinen pätevyys ja tietyn puolueen jäsenkirja.

Alkuun viime vuoden maaliskuussa näytti hetken siltä, että tämä pandemia taidetaan saada hallintaan, mutta kyllä tässä viestintäsekoilulla ollaan kaikista toimista viety viimeinenkin uskottavuus. Vaalit taitavat olla jo liian lähellä, kukaan ei uskalla tehdä tarvittavia päätöksiä, jos niistä yksikin äänestäjä voisi pahoittaa mielensä.

Reply
Anna 22 maaliskuun, 2021 - 10:33 am

Kiitos Johanna

Just tämä. Jos virastojen johtoon laitetaan se, kenen puoluekirja on oikean värinen, eikä sitä, joka on tehtävään parhain, ei voitane odottaakaan että homma hoituisi. Tämä nyt on nähty. Pomot tappelevat keskenään, sen sijaan että hoitaisivat homman kuntoon. Ja aina jostain mönkii vielä joku perustuslainasiantuntija, joka kertoo, miksi jotain ei voi tehdä. Kun pitäisi kertoa, miten asia saadaan tehdyksi.

Reply
Cilla Maria | From sunset last night to sunrise this morning 21 maaliskuun, 2021 - 6:43 pm

No just joo. Olipahan taas yks farssi. On se kumma kun monessa muussa maassa osataan hetkessä kasata toimiva systeemi, määrätä pakolliset testit ja niiden näyttäminen jo portilla, mutta Suomessa ei vuodessakaan saada aikaan edes alkeellisimpia toimintoja tälle asialle. Kävin viime vuonna sekä elokuussa että marraskuussa Helsinki-Vantaan koronatestissä, ja ihmetytti jo sillon, miten huonosti se koko homma on järjestetty. Sais nyt vaan nopeesti sen hiton rokotteen. Voisin ottaa vaikka ne ylijääneet AstraZenecat ihan silläkin uhalla, että siitä tulee veritulppa. Kunhan vaan pääsis tästä showsta eroon..

Reply
Anna 22 maaliskuun, 2021 - 10:21 am

Kiitos Cilla Maria

Veikkaan, että rupeaa rokote kuin rokote kelpaamaan hiljalleen ihmisille. Turhaantuminen alkaa olla käsinkosketeltavaa. On jotenkin uskomatonta huomata, kuinka tumput suorina Suomi seisoo. En minä missään tapauksessa halua yksilön oikeuksia rajoitettavan liikaa, mutta jotenkin tämä koronatestien kanssa lepsuilu syö kyllä uskoa viranomaisten ongelmanratkaisukykyyn.

Reply
Ellu 21 maaliskuun, 2021 - 2:42 pm

No mutta kannattiko? Oliko Espanjaan reissaaminen tämän kaiken vaivan arvoista? Itsekin mieli tekisi tietenkin reissuun, mutta koen sen näin korona-aikana kovin hankalaksi. Odottelen siis rokotetta, jotta uskaltaisi paremmalla mielellä koneeseen hypätä.

Reply
Anna 21 maaliskuun, 2021 - 2:55 pm

Kiito Ellu

Juu, kyllä kannatti. Ja mietin tässä jo seuraavaa reissua.

Reply
Tinaki 21 maaliskuun, 2021 - 2:36 pm

Eipä tämä kyllä yhtään kasvata luottamusta Finnairiin. Itse olen covidin aikaan lentänyt vain Lufthansalla. Heillä kyllä niin koneeseen noustessa kuin sieltä poistuessa huolehditaan turvaväleistä, maskitta on turha koittaa poistua paikalta jne.

Reply
Anna 21 maaliskuun, 2021 - 2:54 pm

Kiitos Tinaki

Henkilökunnan pitäisi olla paljon jämäkämpi ja selkeästi käskeä ihmisiä pitämään sitä maskia ja olla ryysäämättä. Lennän aika paljon Helsinki-Oulu väliä, missä on pikkukoneet käytössä ja niissä on vielä hankalampaa, koska istuintila todella kapea ja aina ihan täynnä myös.

Reply
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 21 maaliskuun, 2021 - 2:12 pm

Tuota olenkin itsekin pohtinut, että toisaalta miten tuo asuinpaikka oikein pitää todistaa, kun me asumme Uudenmaan ulkopuolella, mutta ei siis siihenkään ole yksityiskohtaista selkeää vastausta. Aikamoiselta sekoilulta tuo Suomen päässä kuulostaa, mikä ei kyllä toisaalta yllätä yhtään. Mikä tuossa oli muuten tarkempi syy, kun käännyttiin takaisin? Voisi ajatella, että tuollainen ehkä jossain matkustajissa aiheuttaisi vähän hermostuneisuutta myös turvallisuuden näkökulmasta…

Reply
Anna 21 maaliskuun, 2021 - 2:52 pm

Kiitos Mikko

En mä oikein tiedä miten sen asunpaikan todistaisi. Jollain sähkölaskulle..?
En tiedä miksi käännyttiin. Uutisissa puhuttiin hydrauliikkaviasta, kapteeni puhui vain teknisestä viasta, joka pakottaa palaamaan. Itse huomasin koneessa, että jotain tapahtuu, kun moottorien ääni muuttui. Katsoin reittikartasta ja näin, että lähdettiin kaartamaan.

Reply

Leave a Comment