Marrakeshin palatsit – Esteetikon silmä lepää

by Anna

Marrakeshin palatsit ja maurilainen Espanja liittyvät kiinteästi yhteen

Marrakesh luo déjà-vu -tunteen

Marrakeshin palatsit loivat minulle väittömästi déjà-vu -tunteen. Eikä ihme. Jos olet käynyt Espanjan Andalusiassa ja tutkinut Cordoban, Sevillan ja Granadan kirkkoja ja palatseja, tunnistat helposti aistikkaan maurilaisen Mudéjar-tyylin, joka yhdistää eurooppalaisen gotiikan ja arabialaisen taiteen parhaimmat puolet. Marokon Marrakeshin arkkitehtuuri onkin herkullinen sekoitus 1100-luvun berberidynastioiden suosimaa konservatiivista islamilaista muotoilua, maurien aistikasta Mudéjar-tyyliä 1200-luvulta ja uusmudéjar-tyylisiä 1800-luvun yltäkylläisiä palatseja.

Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit

Keitä olivat maurit ja mitä he tekivät Espanjassa?

Jotta voisi ymmärtää, miksi Marrakeshin palatsit noudattavat maurien luomaa muotokieltä, on pakko kerrata hieman historiaa ja selvittää keitä maurit ylipäätänsä olivat ja miten he 700-luvulla päätyivät Pohjois-Afrikasta Eurooppaan.

Vuonna 700 länsigoottien kristitty kuningas Roderick, hallitsi Toledon kaupungista nykyisestä Espanjasta käsin Pyreneiden niemimaata. Irstas kuningas raiskasi nuoren neidon nimeltä Florinda. Florindan isä, kreivi Julian janosi kostoa kuninkaalle, ja etsi tapoja syöstä hänet vallasta.

Vuonna 632 tapahtuneen profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen, hänen seuraajansa loivat uutta islamilaista valtakuntaa. Kreivi Juliani päätti juonitella Pohjois-Afrikan käskynhaltijan emiiri Tarikin kanssa. Hän rohkaisi islaminuskoista emiiriä miehineen lähtemään valloitusretkelle merentakaiselle kristittyjen alueelle.

Vuonna 711 Tangerin käskynhaltija nousi berbereistä ja arabeista koostuneen muslimiarmeijan kanssa maihin Gibraltarin kohdalta. Sotajoukko rynni läpi nykyisen Espanjan käskynhaltijan luvaten paratiisia kuolleille ja muistuttaen samalla, että tappiossa takana olisi vain meri ja häpeä. Raiskatun tytön isä tuskin tajusi mihin oli muslimit innoittanut. Valloittajat etenivät silloiseen Ranskaan asti, syntyi maurilainen Espanja ja koko Iberian niemimaa pysyi muslimien vallassa seuraavat 500 vuotta.

Tätä eri heimoista ja roduista koostunutta valloittaja-armeijaa ja sen mukana maahan saapuvia islaminuskoisia arabeja alettiin kutsua maureiksi, riippumatta siitä mistä maasta he aluperin olivat lähtöisin.

Granada
Alhambra, Granada. Mudéjar-tyyliä
Granada

Marrakeshin palatsit ovat maurilaista käsialaa

Vallattuaan nykyisen Espanjan alueen, maurit rakensivat sinne sen hetkisen maailman hienoimman kaupungin – Cordoban. 900-luvulla Cordoban kadut oli kivetty ja valaistu. Puutarhat, vesiputoukset ja koristelammikot kaunistivat kaupunkia, ja akvedukti toi runsaasti raikasta vettä suihkulähteitä ja yleisiä kylpylöitä varten, joita erään muslimihistorioitsijan mukaan kaupungissa oli jopa 700. Eri puolilla kaupunkia oli ylellisiä palatseja, kirjastoja ja lääketieteen instituutti.

Espanjaa löytyy edelleen kymmeniä maurien rakentamia kirkkoja, katedraaleja, puistoja ja palatseja. Tunnetuimpia nistä ovat Granadan Alhambran palatsi, Generalifen palatsi, Cordoban La Mezquita ja Madinat al-Zahra palatsikaupunki, Sevillan Torre del Oro ja La Giralda, Aragonian Aljaferían palatsi, Malagan Alcazaban palatsilinnoitus, Toledon Cristo de la Luz -moskeija ja Gormazin linna Kastilia ja Leónn alueella ja Elchen palmumetsät. Suurin on näistä on Unescon maailmanperintökohteita.

Marokkoa hallitsivat 1000-luvulta 1600-luvulle valtavan rikkaat berberidynastiat, jotka siirtelivät Marokon ”pääkaupunkia” paikasta toiseen ja rakensivat Marrakeshin palatsit, Rabatin linnoituksen, moskeijoita, Fesin yliopiston, asuinrakennuksia, puutarhoja jne. Sulttaanit halusivat töihin luonnollisesti vain maailman parhaimpia suunnittelijoita. Tuolla ajanjaksolla arkkitehtuurin eliittiä edustivat maurilaiset. Mm. Sevillasta ja Cordobasta sulttaaneille töihin saapuneet suunnittelijat noudattivat töissään aistikasta Mudéjar-tyyliä, jossa yhdistyivät eurooppalaisen gotiikan ja arabialaisen taiteen piirteet.

Coordoba
La Mezquita, Cordoba. Mudéjar-tyyliä
Cordoba ja La Mezquita
Cordoba ja La Mezquita

Maurit kopioivat sulttaaneille omat huipputeoksensa

Kaikkea eivät maurit suunnitelleet yksilöllisesti, vaan kopiointi oli täysin sallittua. Kolmoset, eli kolme identtistä kellotornia, on yksi esimerkki kloonauksesta. 1100-luvulla sama suunnittelija loi kolme liki identtistä tornia. Kolmoset ovat Espanjan Sevillan katedraalin La Giralda-torni 1184-96, Marrakeshin Koutoubia moskeijan minareetti 1184-1199 ja keskeneräinen Hassan-torni Marokon Rabatissa 1195.

Sevillan huiput | Sevillan katedraali ja Real Alcázar – TÄMÄ MATKA

Sevillan katedraali, La Giralda ja Real Alcázar kuuluvat Sevillan ”pakollisiin” nähtävyyksiin. Ne avaavat hyvin matkailijalle Sevillan monituhatvuotista historiaa. Kun meillä pohjolassa vielä asuttiin maakuopissa ja keiteltiin hylkeentraania, käveli Julius Caesar silloisen Hispaliksen muureilla ja oliiviöljy kuljetettiin Roomaan amforoissa. Mukavaa on se, että Sevillan katedraali, La Giralda ja Real Alcázar ovat oikeasti mielenkiintoisia.

Marrakeshin palatsit – El Badin palatsi

Moskeijoijen ja minareettien lisäksi myös 1300-luvun maurilaisaikaiset palatsit Espanjassa ja Marrakeshin palatsit ovat hämmästyttävän samankaltaisia. Mm. Ahmad al-Mansurin Marrakeshiin vuonna 1578 rakentama El Badin palatsi on hyvin pitkälti kopio 1300-luvun Nasridien dynastian kuninkaiden palatsista (Alhambra) Granadassa.

El Badin palatsi on valitettavasti hyvin huonossa kunnossa, mutta aikanaan, sen rakentamiseen kelpasivat vain hienoimmat ja kalleimmat raaka-aineet, kuten italialainen marmori, sudanilainen lehtikulta ja kiinalainen jade. Palatsin pylväiden kerrotaan olleen rakennettu marmorista, joista maksettiin italialaisille kauppiaille niiden painonsa verran sokeria.

Marrakeshin palatsit

Granada ja Alhambra – Maurien kaupunki ja punainen linnoitus – TÄMÄ MATKA

Granada ja Alhambra. Granada on paitsi Andalusian sydän ja viehättävä kaupunkikohde, myös Espanjan kultturimatkojen huippukohde. Myytyjen lippujen perusteella Granadan Alhambra on koko Espanjan suosituin nähtävyys. Kaupunki on myös oma suosikkini Andalusiassa. Luulen, että moni jättää Granadan käymättä sen hieman hankalan saavutettavuuden takia. Uskon myös, että monellakaan ei ole käsitystä Alhambran linnoituksen koosta ja vaikuttavuudesta etukäteen.

Marokon Marrakeshin sisäpihat ovat kuin pieniä paratiiseja

Marrakeshin palatsit, mutta myös yksityiset riadit, moskeijat jne. tarjoavat vierailijalle kauniin erikoisuuden, nimittäin loisteliaat sisäpihat. Tylyjen, usein ikkunattomien ulkomuurien sisällä aukeavat upeat pihat vesialtaineen ja sitruspuineen. Kuhisevien medinoiden keskellä nämä paikat tuovat käyttäjilleen varjoa ja vehreyttä, jota ympäristöllä on muuten niin niukasti tarjottavanaan.

Yksi syy vesialtaisiin ja jopa tuhlailevaan veden käyttöön on muslimien paratiisin kuvailu reheväksi puutarhaksi. Marokon kesän polttavalla helteellä ilmaa viilentävä vesi ja suihkulähteiden solina saakin vehreän puutarhan tuntumaan varsin paratiisimaiselta paikalta.

Marrakeshin palatsit
Untitled
Untitled
Riad-majoitus Marokossa
Riad-majoitus Marokossa
Riad-majoitus Marokossa

Ei ihmisten kuvia, mutta sitäkin upeampia kuvioita. Marrakeshin palatsit ovat täynnä mykistävää ornamentiikkaa

1100-luvulta asti vallassa oli hyvin perinteinen konservatiivinen islamilainen suuntaus, jossa ihmisten ja eläinten kuvaaminen ei ollut suotavaa. Marrakeshin palatsit on silti koristeltu upeasti hyödyntäen arabeskeja, kalligrafiaa ja ornamentiikkaa.

Erään asiantuntijan sanoin: maurit sovelsivat poikkeuksetta arkkitehtien tärkeintä periaatetta: on koristeltava rakennus eikä koskaan rakennettava koristeita”.

Ornamentiikkaa näkee kaikissa materiaaleissa. Stukkoissa (seinien koristeluun käytetty materiaali, eräänlainen muotoiltava rappaus), kivessä, puussa ja metallissa. Etenkin ornamentiikka tarjosi mahdollisuuksia peittää kokonaisia seiniä tai muita laajoja pintoja rikkailla kuvioinneilla.

Arabialaisessa ja islamilaisessa taiteesta on lähtöisin myös arabeskiksi kutsuttu tyylitellyistä kasviaiheista sommiteltu koristekuvio.

Seiniä ja pintoja on koristeltu myös kalligrafian keinoin. Pinnoissa toistuvat usein sanat: Wala ghaliba illa Allah, ولا غالبا إلا الله, Ei ole muuta jumalaa. Kaikki nämä kirjoitukset olivat alun perin maalattu kirkkain värein, mutta aika on syönyt osan loistoa.

Kaikista näkyvin koristelutapa on geometriaan perustuva keramiikkalaattatyö, jonka avulla on luotu ne tuhannet ja tuhannet upeat värikkäät mosaiikki ja kaakelikuviot, jotka peittävät salien pylväitä ja lattioita.

Untitled
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit

Marrakeshin palatsit – Bahian palatsi

Bahian palatsi on toinen Marrakechin suurista palatseista. Sen rakentamiseen liittyy romanttinen tarina. Nuori neito nimeltään Bahia oli siirtymässä isänsä linnasta Rahamnehin alueella perheen riadiin Al-Qanariya -alueelle Marrakechissa, kun Marokon sulttaanin pääneuvonantaja Ahmed ben Moussa näki sattumalta tämän huikaisevan kauniin nuoren naisen. Hän pyysi välittömästi Bahian isältä tytärtä vaimokseen ja osoittaakseen kiintymyksensä aloitti uusmudéjar-tyylisen palatsin rakentamisen Bahialle (+ kolmelle muulle vaimolle ja 24 jalkavaimoille) vuonna 1894.

Kuusi vuotta maan taitavimmat käsityöläiset rakensivat 150 huonetta käsittävää linnoitusta, mutta valitettavasti Ahmed ben Moussa kuoli ennen sen valmistumista.

Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Marrakeshin palatsit
Untitled

Untitled

Untitled
14 comments

14 comments

Cilla Maria | From sunset last night to sunrise this morning 25 huhtikuun, 2020 - 8:29 pm

Sun viimeaikaiset postaukset on saanu tän mun Marokko-innostuksen ihan täyteen kukoistukseen. Oon tartuttanu sen innon myös mun veljeen, jonka kanssa ollaan jo suunniteltu Marokon reissua heti kun tilanne sen sallii. Tää on todellakin esteettisen silmän unelmapaikka! Mitä luulet onko viikko Marrakeshissä liikaa vai kannattaisko siihen yhdistää joku toinen kaupunki? Ilmeisesti tuolla on aika hyvät junayhteydet ympäri maan.

Reply
Anna 25 huhtikuun, 2020 - 8:40 pm

Kiitos Cilla Maria

Minä uskoisin, että viikossa kannattaa ottaa mukaan myös joku toinen kohde, esim. Fes tai Rabat, tai vaikka kummatkin. Junayhteydet ovat hyvät ja käytin junaa paljon. Onnistuin jopa ostamaan junaliput netistä ranskankieliseltä sivulta, vaikka en puhu sanaakaan ranskaa 😀 Google kääntäjä oli ystävä! Ainut on vain, että ihan kaikkiin mielenkiintoisiin pienempiin kaupunkeihin ei junalla pääse, vaan siirtymät ovat työläitä ja vaativat esim. juna+bussi yhteyden, jotka syövät tietenkin matkapäiviä. Siksi esim. Marokon sininen kaupunki Chefchaouen jäi minulta väliin.

Reply
Piyya / Levoton Sielu Maailmalla 25 huhtikuun, 2020 - 8:44 am

Anna, taas kerran wauuuuu ! Hienosti täydensit Alhambran oppaan kertomaa. Niin kaunista kun jokaista kuvaa on katsella ja paikan päällä jokaista pientä yksityiskohtaa on ymmärtää että niillä jokaisella yksityiskohdalla on sanoma. Lennätti tällä minut muistojen polkua taaksepäin ja nautin.

Reply
Anna 25 huhtikuun, 2020 - 5:07 pm

Kiitos Piyya

Olen itse aivan hullaantunut maurilaiseen arkkitehtuuriin. Se on vaan niin kaunista. Vaikka muotoja ja värejä on paljon, kokonaisuus on aina tavattoman tyylikäs.

Reply
Pirkko / Meriharakka 24 huhtikuun, 2020 - 12:26 pm

Nyt ollaan jo aika syvällä historiassa – täytyy myöntää, että noita samaisia palatseja Marrakeshissa kierrellessämme emme niihin noin paljoa paneutuneet, vaikka ainakin jollain tasolla haluan ymmärtää missä olen, ihan vaan ”täällä on ihana tunnelma” ei riitä minullekaan 🙂

Reply
Anna 25 huhtikuun, 2020 - 5:05 pm

Kiitos Pirkko

Juu, tuli vähän historiapainotteinen, mutta menköön. Kiva oli tutkiskella eri tarinoita ja historiaa eri lähteistä.

Reply
Sandra / Terveiset päiväntasaajalta 24 huhtikuun, 2020 - 6:54 am

Olipa kattava postaus. Ja nuo rakennukset ja palatsit ovat kyllä todella upeita.

Reply
Anna 24 huhtikuun, 2020 - 10:35 am

Kiitos Sandra

Olihan tuo oikeaa väriterapiaa kävellä tuolla.

Reply
Arja / Elämänmakuisia matkoja 20 huhtikuun, 2020 - 10:30 pm

On näissä maurien kädenjäljissä kyllä paljon samaa.
Ja Marrakechin palatsit ja niiden koristeet ovat valtavan upeita ja taidokkaasti tehtyjä!

Reply
Anna 24 huhtikuun, 2020 - 10:36 am

Kiitos Arja

Kun aikanani ensimmäisen kerran kävin Cordobassa, en vielä tiennyt maurien arkkitehtuurista mitään. Sitten jossain vaiheessa asiasta lueskelin enemmän ja nykyisin on hauska bongailla tätä tyylisuuntausta eripuolilla Andalusiaa ja Pohjois-Afrikkaa.

Reply
Johanna V. 20 huhtikuun, 2020 - 1:01 pm

Voi kuinka kauniita palatseja ja värejä! Myös mukava tietoisku historiaa tuli tarpeeseen 🙂

Reply
Anna 24 huhtikuun, 2020 - 10:37 am

Kiitos Johanna

Hyvä, jos ei tullut historiaähkyä : )

Reply
Marja-Leena 19 huhtikuun, 2020 - 7:30 pm

Olipa ihana kuvaus palatseista ja sain paljon uutta tietoa. Kiitos!

Reply
Anna 24 huhtikuun, 2020 - 10:37 am

Kiitos Marja-Leena

Kauniista rakennuksista on aina mukava kirjoittaa.

Reply

Leave a Comment