Kuluttajariitalautakunnanpäätös, lennon peruuntuminen, ohjaamohenkilöstön sairastuminen, ylityökielto.
Kuluttajariitalautakunnanpäätös, lennon peruuntuminen, ohjaamohenkilöstön sairastuminen, ylityökielto | Vihdoin viimein, vuoden ja seitsemän kuukauden jälkeen Kuluttajariitalautakunta sai leivottua ulos päätöksen siitä, pitääkö Finnairin vai ei, maksaa meille vakiokorvaukset perustusta lennosta SIN-HEL 2.1.2017. Tapauksemme oli seuraavanlainen:
- Lento Helsinki-Singapore 2.1.2017 jouduttiin peruuttamaan lentäjien yli-työkiellon vuoksi, joka oli Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n työtaistelutoimenpide
- Lennon Helsinki-Singapore A350 -perämies oli sairastunut
- Kaikki tällaiset kyseessä olevan konetyypin työvuorolistaan merkityt päivystyspilotit olivat paikkaamassa jo muita sairastapauksia.
- Työvuorolistojen ulkopuolella käytössä olevat niin sanotut management-pilotit olivat tässä tapauksessa jo käytössä muiden sairastapausten johdosta
- Meidät uudelleenreititettiin, mutta ilmakuljetus viivästyi 27 tuntia
Mehän emme tosiaankaan olleet tuossa vuodenvaihteen sekoilussa yksin, vaan samassa sumassa olivat Finnairin Shanghain, Tokion, Hongkongin ja Singaporen lennot. Myös Zürichin, Pariisin ja Göteborgin lennot oli peruttu. Ongelma koski yli kahtatuhatta matkustajaa. On se vaan ihmeellistä, miten kaikki pilotit sattuivatkin sairastumaan samaan aikaan ..?
Kuluttajariitalautakuntapäätös, lennon peruuntuminen, ohjaamohenkilöstön sairastuminen, ylityökielto
Kuluttajanriitalautakunta on ratkaissut asian 26.6.2018 diaarinumerolla 755/35/2017 olevaan päätökseen vedoten. Tässä ratkaisussa kyse on lähes identtisestä tapauksesta. Koko päätöksen löydät linkin takaa. Huom: Alla oleva ei siis ole meidän päätöksemme, vaan päätös jonka lautakunta on antanut jo aiemmin ja johon meidänkin saamamme päätös perustuu.
”Lautakunta toteaa, että henkilöstön sairaustapaukset ovat lentoliikennettä harjoitettaessa tavanomaisia ja lentoyhtiöltä voidaan edellyttää varautumista yllättäväänkin yksittäiseen sairastumiseen. Arviointi siitä, olisiko lentoyhtiö voinut siltä kohtuudella edellytettävin toimenpitein välttää lennon viivästymisen miehistön sairaustapauksen vuoksi, on tehtävä tapauskohtaisesti.
Tapauksessa lennon peruuttamisen syynä oli kapteenin sairastuminen sekä samaan aikaan vaikuttanut työtaistelutoimenpide (ylityökielto), jonka vuoksi korvaavaa lentäjää ei sinänsä asianmukaisesta varallaolojärjestelmästä huolimatta saatu. Lautakunta toteaa, että lennon lähtöpaikan ollessa Finnairin koti-kentällä kapteenin sairastuminen ei lähtökohtaisesti ole poikkeuksellinen olo-suhde. Myöskään se seikka, että meneillään on työtaistelutilanne, ei vielä osoita, että kyse olisi poikkeuksellisista olosuhteista. Tässä tapauksessa lennon viivästyminen on kuitenkin aiheutunut sairastumisen ja lentotoimintaan vaikuttavan ylityökiellon samanaikaisesta vaikutuksesta. Lautakunta katsoo, että kyse on ollut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää kohtuudella edellytettävin toimenpitein.
Lautakunta ei suosita hyvitystä asiassa.
Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Puheenjohtajan, eri mieltä olevien jäsenten ja esittelijän lausunto on päätöksen liitteenä (alapuolella).
Kuluttajariitalautakunnan II täysistunnossa 24.10.2017 ratkaistussa asiassa 755/35/2017, osapuolet LK ym. ja Finnair Oyj:
Olemme enemmistön kanssa samaa mieltä siitä, että kapteenin sairastuminen ei ole poikkeuksellinen olosuhde, kun on kyse lennosta, jonka lähtöpaikka on-Finnairin kotikenttä. Ylityökielto oli käsityksemme mukaan alkanut jo marras-kuussa (Lentoposti.fi/Uutisarkisto/Marraskuu 2016), joten Finnairilla on ollut mahdollisuus ottaa sen vaikutukset huomioon. Tämän vuoksi lennon peruuntuminen ei ole aiheutunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Finnair on velvollinen maksamaan matkustajille vakiokorvauksen, jonka määrä on asetuksen 7 artiklan 1 kohdan b alakohdan nojalla 400 euroa.
Päätös on päätös
Kuluttajanriitalautakunta ei ollut ratkaisustaan yksimielinen, vaan päätös syntyi vasta äänestyksen jälkeen. Päätös on kuitenkin päätös ja se koskee nyt kaikkia asiakkaita.
Nöyryytyksen hetkellä on hyvä muistaa, että korvauksiin raha ei ns. tule takaseinästä, vaan kyllä lentoyhtiöiden maksamat korvaukset näkyvät myös lippujenhinnoissa. Voisin toki viedä asian käräjäoikeuteen, mutta taidan nyt tyytyä nuolemaan näppini ja kiirehtimään kohti uusia pettymyksiä.
17 comments
Ohhoh miten pitkään jouduitte odottamaan! Meillä oli vastaava keissi TUI:n lomalennolla Sisiliasta kotiin Helsinkiin. Yksi kone oli hajonnut ja lennot myöhästelleet niin paljon, että Sisiliassa tuli ylityökielto vastaan. Me olimme vaan iloisia 15 tunnin myöhästymisestä, saatiin kiva hotelliyö resortissa, ilmaiset ruoat ja 400 euron korvaus siirtyi tilille vain puolessatoista viikossa. Harmi ettei aina taida mennä ihan näin nappiin!
Minulle ei (onneksi) ole tällaisia isompia yllätyksiä osunut kohdalle, joten omakohtaisia kokemuksia korvausten hakemisesta ei ole. Jotenkin on jäänyt uutisoinnista käsitys, että korvaus tulee automaattisesti, jos lento viivästyy tarpeeksi tai peruuntuu. Näköjään kuitenkin syy poikkeamaan on myös oleellinen. Kiva, että olet jakanut tämän kokemuksesi. Huh, miten pitkä prosessi.
Mielenkiintoinen tapaus. Omilla lennoilla on ollut onni matkassa, harvoin isoja myöhästymisiä enkä ole koskaan joutunut uudelleenreititetyksi. Mutta voih, montako kertaa olen istunut VR:n kyydissä tunnin tai kaksikin myöhässä (erityisen koomista silloin kun viivästys kestää pidempään kuin itse matka.)
Jos Finnair ei luovu helpolla rahoistaan niin me taidamme luopua … korvauskelpoisia myöhästymisiä tosin on osunut kohdalle tosi harvoin, mutta toki jotain muita matkailuun liittyviä pettymyksiä joskus, mutta tapaamme tyytyä antamaan huonon arvostelun, suoraan tai julkisesti ja sitten kuten itsekin lopuksi totesit, menemään vaan eteenpäin, sen sijaan, että käyttäisi aikaa ja energiaa taistoon, jonka voittona olisi ehkä pieni summa rahaa, mutta joka sitoisi ajatuksia ja energiaa pitemmäksikin aikaa.
Kiitos Pirkko
Paljolti lähden siitä, että koska kuluttajansuoja on olemassa ja sen käyttäminen on veloituksetonta, erimielisyydet tulee käsitellä juuri ennakkotapaustenkin takia loppuun asti. Asia ei sinällään rasita asiakasta, jos sen osaa vain itse jättää ajatuksissaan taka-alalle. Kuluttajariitalautakunta hoitaa kaikki paperityöt.
Olin vielä puoli vuotta sitten varsin toiveikas korvauksista, mutta kun luin ensimmäisen annetun päätöksen tajusin, että sinne meni 2×600 euroa…
Se, että veisin itse asian käräjäoikeuteen (kuten mm.eräs taskalainen mies vei ja voitti. Finnair joutui korvaamaan kaikkineen 22000 euroa. Case tosin erilainen https://www.hs.fi/talous/art-2000005695323.html) tuntuu kuitenkin liioitetulta. Nielen nöyryytyksen ja lennän myös jatkossa Finnairilla 😀
Tätä on ollut mielenkiintoista seurata. Meidän case on ollut nyt AirHelpillä 4/2017 saakka, eli noin 16 kk, joten katsotaan ratkeaako muutaman kuukauden sisällä ja millä päätöksellä.
Toivottavasti te saatte jotakin korvauksia. Kirjoita sitten myös joku yhteenveto, jos vaan jaksat, sillä luulen, että niistä on apua lukijoille, jotka on samassa tilanteessa.
No kylläpäs tämän päätöksen saapuminen kesti. Lentoyhtiöt osaavat luikerrella irti vastuistaan, mutta tottahan se on mitä totesit, että jossain ne sitten näkyvät. Ellei heille ole budjetoitu erikseen ”katastrofirahastoa”.
Kiitos Merja
Päätöksen saaminen kestää tällä hetkellä keskimäärin 18kk. Näin minulle vastatiin kun kysyin asiasta. Tulee tunne, että hieman voisi nopeuttaa prosessia… Niin. Tietenkin minä itse haluaisin korvauksia kaikesta mahdollisesta, mutta toisaalta haluan myös edullisia lentolippuja 😀
Ei kannata maksaa jos vain jotenkin voi kiemurrella ulos vastuusta, kysehän on usein suurista summista. Tuossa lentohenkilökunnan sairastumisessa pätee varmaan sama sääntö kuin politiikoillakin, mikäli tilanne menee jotenkin hankalaksi jäädään oitis sairauslomalle.
Kiitos Terhi
Finnair ei kyllä luovu rahoistaan helpolla. Toisaalta kuten tuossa jutussakin totesin, se raha ei tule peräseinästä, vaan kulut näkyvät lippujen hinnoissa myös.
Tämä lentäjien ajoittainen *erseily ei tee kyllä mitenkään hyvää heidän maineelleen… :/
Tuohon eniten ärsyttävät voisi todeta, että eniten vituttaa kaikki:). Aikamoista mutta oikeus voitti tässä tapauksessa!
Kiitos Sari
Joo, ajoittain vastustaa…
Melko pitkä oli tämänkin casen käsittelyaika.
Oikeus tapahtui! Kannatti odottaa, vaan kyllä näissä aina kestääkin. Mulla pisin odotus oli 7kk Icelandairin myöhästyneestä lennosta, mutta silloin en edes tiennyt olevani oikeutettu korvauksiin. Vieläkun kohtuulliset korvaukset saataisiin myös raideliikenteeseen niin olispa hyvä!
Kiitos Maarit
Oikeus tapahtui, mutta minä ja pari tuhatta muuta matkustajaa saattaa olla toista mieltä 😀
Raideliikenteessä tosissan nuo korvaukset ovat melko mitättömät. Korvaus on 25 % lipun hinnasta, jos juna myöhästyy 60 -119 minuuttia ja 50 % lipun hinnasta, jos myöhästyminen on 120 minuuttia tai enemmän.
Meidän perheen ei pitäisi vissiin matkustaa kun löytyy kitiseviä lapsia ja Pennasia 😉 Nuo korvaukset on aina vaikea juttu, mutta onneksi aina kannattaa hakea niin joskus niitä myös saa!
Kiitos Laura
Noista korvauksista on päätetty EU tasolla, mutta se milloin ja miten niitä sovelletaan, pitää Finnairin kohdalla usein käyttää Kuluttajariitalautakunnan kautta. Kuluttaja-asiamies on vienyt itseasiassa Finnairin markkinaoikeuteen näistä asioista.
Selvissä tapauksissa (esim.kone hajoaa Ouluun, jatko menee, uudellen reititys esim. BA, perillä 6 tuntia myöhässä) ovat maksaneet aina mukisematta korvaukset minulle, mutta sitten on näitä tapauksia, joka koskevat tuhansia asiakkaita. Finnair ei tunnetusti luovu helpolla rahoistaan. Esim. nyt kesäkuun A350 Helsinki Bangkok myöhästymiset voivat maksaa jopa 344 400 euroa korvauksina. Olen 100% varma, että löytävät sinne jonkun ”teknisen syyn”