Kuinka varataan 14 hotellihuonetta, neljästä eri maasta – Kahdessa tunnissa
Hotellin etsimiseen voi kuluttaa innoissaan tunteja ja haaveilla erilaisista unelmapaikoista viikkokausia. Majoituspaikan etsimisestä voi kehittää myös stressin ja nähdä painajaisia. Jokainen tietää mieltä aina hieman kaihertavan epäilyksen… Entä jos loma meneekin pilalle huonon hotellin takia?
Hotellinhan pitää tietenkin olla täydellinen. Se ei kuitenkaan saa maksaa liikaa, mutta sen on tarjottava kaikki mahdolliset palvelut. Sen tulee sijaita keskellä metropolia, mutta oltava silti äärimmäisen rauhallinen. Hotellihuoneen tulee olla 56. kerroksessa tai ylempänä, mutta sieltä tulisi silti nähdä palmujen reunustama merenranta.
Hinta-laatu suhteeltaan hyvän hotellin löytämiseen on netissä kymmenittäin erilaisia niksejä ja vinkkejä – Sekä palveluita. Hotelleja voi vertailla, Googlailla käyttäjäkokemuksia, sekä katsoa 360 asteen kuvia, tai Youtuben videoita. Mikään näistä ei kuitenkaan sellaisenaan auta hotellin valitsemisessa, koska ongelma on yleensä korvien välissä.
Päätin menneenä lauantaina hoitaa kuntoon talven matkojen hotellit. Tulossa olevat kohteet ovat Filippiinit, Thaimaa, sekä Fuerteventura. Mitään hotellien vaihtoehtoja, kuten sohvasurffausta tai Airbnb:tä jutussa ei ole huomioitu.
Tässä muutama vinkki miten asian saa etenemään näppärästi.
Valikoima
Riippuu täysin maanosasta, mitä hotellinhakukonetta kannattaa käyttää. Booking .com ja Hotels .com ovat hyviä Euroopassa. Agoda taas ylivoimainen Aasian ja Tyynenmeren alueella. Trivago ja TripAdvisor taas voivat toimia ihan minkä maan kohdalla tahansa.
Olennaisinta on se, ettei jää jumiin yhteen ainoaan palveluun. Jos esim. El Nidon kohdalla Booking .com löytää vain 45 hotellia, pitää ymmärtää siirtyä seuraavaan.
SIJAINTI
Sijainti. Sijainti. Sijainti. Hieman sama kuin sijoitusasunnon hankinnassakin. Se ratkaisee.
Usein suurissa kaupungeissa voi olla vaikea hahmottaa, mihin kaupunginosaan kannattaisi majoittua. Silloin kannattaa katsoa mistä löytyvät kaupungin kalleimmat hotellit. Vai oletteko koskaan nähnyt huonossa paikassa olevaa Hyattia tai Peninsulaa? Keino ei ole 100% , mutta antaa nopeasti kuvan mistä löytyvät parhaimmat palvelut, ja keskeisimmät paikat.
Jos alue muodostuu 16 kaupungista, siellä asuu 20 miljoonaa ihmistä ja sen infra on toimimaton (Manila), ei ole liikkumisen kannalta ihan sama missä asuu. Mikäli kaupunki on kaaos, hotelli väärältä alueelta voi hidastaa nähtävyyksien tutkimista ja liikkumista paljon.
Toisaalta, jos julkinen liikenne toimii, niin silloin tarvitsee löytää vain hotelli jonkun keskeisen aseman läheltä (Bangkok).
Jos kyseessä on kaupunkikohde Euroopassa, kannattaa huone ottaa vanhasta kaupungista, jos sellainen kaupungissa on. Mitä järkeä on asua kaukana historiallisista kohteista, jotka kuitenkin ovat kaupungin tärkeintä tarjottavaa turistille.
Olennaista on päättää missä haluaa asua, ja pitää kiinni siitä päätöksestä. Hetken mielijohteesta varattu kiva hotelli, joka kuitenkin sijaitsee väärässä paikassa, ei ole kiva käytännössä.
HINTA
Varatessa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, mitä kaikkea huoneen hinnalla saa. Esim. Lounge-palvelu nostaa hintaa, mutta on jokaisen euron arvoinen.
Vielä tarkempi kannattaa olla siinä, mitä hintaan EI kuulu. Esim. Manilassa huoneen hintoihin tulee päälle tulee vielä palvelumaksu 10 %, kaupunkivero 0.6 %, ja vero 12 %.
Usein on helpointa vain asettaa maksimihinta hotellihuoneelle. Silloin ei jää turhaan jumiin *****-hotelleihin, jotka ovat kyllä ihania, mutta liian kalliita. Samoin hakutuloksia kannattaa rajata myös alapäästä pois. Jos dormit eivät kiinnosta, miksi nähdä niitä hakutuloksissa?
Monilla sivuilla on mitä erilaisimpia salaisiahintoja, erikoistarjouksia ja ”vain tänään”- leimoja. Vaikka -72% tuntuukin hyvältä, kukaan ei kuitenkaan kai ole ostamassa alennusta? Lähtöhinnan nostaminen on vanha kikka, johon ei kannata sortua. Jos se on liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta.
Aina kannattaa etsiä edullisinta hintaa muidenkin hotellinvarauskoneiden avulla tai kysellä hintaa suoraan hotellista. Fuerteventuran kohdalla kurkistus hotellin omille sivuille antoi huiman hyvän tarjouksen All inclusive -paketista. Harmittavan usein hinnat vain ovat liki eurolleen samat joka palvelussa.
Jotkut ovat mestareita hyödyntämään alennuskampanjoita, keskittämisetuja sekä alennuskoodeja. Itse en saanut yhtään saamaani alennuskuponkia sopimaan mihinkään varaukseen kirjavien ehtojen takia.
Olennaisinta on välttää paniikki. Huoneita ei loppuunmyydä sillä aikaa kun suoritat vertailua. Voit käydä jopa kahvilla, ja palata asiaan rauhassa, vaikka samaa hotellia katselisikin netin mukaan juuri 12 ihmistä, ja varattavissa olisi ainoastaan yksi huone.
Muutosturva
Hinnan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota varauksen muutosturvaan. En ikinä varaa hotellihuonetta, jonka varausta en voi perua. Jos hotelli myy ”maksa heti” huonetta kymmeniä euroja halvemmalla, kuin peruutettavissa olevaa, joutaa koko hotellin unohtaa. Koskaan ei voi tietää, miten reitti muuttuu, joten on järjetöntä antaa hotellivarauksen määritellä omaa matkaansa.
Arreceffi Island, Puerto Princes, Palawan, Filippiinit. Oma pieni saari tunnin merimatkan päässä pääsaaresta. Olimme jo varanneet kaikki hotellit, kun huomasimme tämän paikan ja päätimme käydä siellä. Hitusen olisi harmittanut, jos muutokset tehtyihin varauksiin olisivat olleet kiellettyjä.
Olennaisinta on matka, ei hotelli.
ARVOSTELUT JA PISTEET
Arvosteluista kannattaa lukea vain ne, jotka sopivat omaan profiiliin. Eivät lapsiperheiden syöttötuoliongelmat kosketa enää minua. Sen sijaan arvosteluiden määrää ja arvostelijoiden kansalaisuutta kannattaa tutkia hetki. Monien hotellien kohdalla arvostelujen aitous herättää aivan liikaa kysymyksiä. TripAdvisorin suhteen olen jo menettänyt toivoni.
Hotellia etsiessä kannattaa myös heti rajata pois tuloksista huonoja arvioita saaneet hotellit. Huono, on huono. Välttävä ei ole riittävästi ja hyväkin vähän siinä kiikun kaakun riippuen varauspalvelun tavasta pisteyttää arvioita. Hotelleja riittää.
Oma suosikkini on Oyster. Ei enää kävijöiden höpönlöpö kommentteja, vaan Pros/Cons listaus ja tiivis Bottom Line. Hyvät tiedot alueesta yleensä, jopa liikaakin kuvia, sekä hyvä hintahaku eri palveluista. Ongelmana palvelussa on se, että se ei vielä kata kuin suppeasti eri kaupunkeja.
Olennaisinta on sisälukutaito.
Mitä tuli varattua?
- Thaimaa 6 hotellia, Bangkok, Hua Hin, Ban Krut, Dolphin Bay, Cha Am, Bangkok
- Fuerteventura 1 hotelli, Jandía, Pájara
- Suomi 1 hotelli, Helsinki
- Filippiinit 6 hotellia, Manila x1, Puerto Princes ja ympäristö x3, El Nido x2
Aikaa kului pari tuntia. Kolme varausta tehtiin suoraan hotellin sivuilta. Kolme Agodan kautta, ja loput Booking .comista. Yksikään varaus ei ollut ”maksa nyt”-pohjainen, mutta yhden varauksen kohdalla sähköpostiin pamahti ennakkosuorituksesta pyyntö. Kolmen varauksen kohdalla päivämääriä jouduttiin muuttamaan jälkikäteen. Muutokset hoituivat ilman ongelmaa. Neljään varaukseen lisäsimme erilaisia pyyntöjä hotelleille (nouto lentokentältä ym.) Kaikkiin varauksiin kuuluu aamiainen. Osaan ilmaiset lentokenttäkuljetukset, lounge, erilaisia retkiä/kiertoajeluita tai ruokailuja.
Asian vierestä
Joskus ajat sitten rekisteröidyin Ostohyvitys-sivustoon, ja otin tavaksi tehdä hotellien varauksen tuota kautta. Koska hotellit on kuitenkin varattava, niin miksi en ottaisi muutamia euroja takaisin per varaus. Rahaa on tullut hyvityksinä takaisin jo reilut 200 euroa. Systeemi voi olla jo tuttu monelle, mutta jos ei ole, niin tiivistetysti.
Kun sisäänkirjautuneena Ostohyvitys-sivustoon tilaa jostakin heidän sivuillaan olevasta nettikaupasta tuotteen, saa nettiostosten loppusummasta tietyn verran rahaa takaisin.
Sivusto on erittäin helppokäyttöinen hotellivarauksien kohdalla. Ainut mitä pitää muistaa, on aloittaa varaus kirjaantumalla Ostohyvitys-sivustoon ja sitä kautta siirtyä haluamaansa palveluun. Saan kerättyä hyvityksiä kaikilta varaussivustoilta olematta jumissa heidän omiin ”joka kymmenes yö ilmainen”-keräyksiin.
Mikäli sivusto kiinnostaa, rekisteröidy tämän linkin kautta.
Tätä kirjoitusta ei ole tehty missään muussa kuin omassa hyötymistarkoituksessa. Kaikki joukolla liittymään Ostohyvitykseen tämän linkin kautta, joilloin saatte 5 euroa omalle tilillenne, ja minä saan hulppeat liittymispalkkiot, jolla voin maksaa nämä hotellilaskut. Not.
15 comments
Majoituksen varaamiseen saa kyllä kulumaan tovin jos toisenkin erityisesti silloin, jos ei halua asua pahimmissa läävissä mutta ei kuitenkaan haluaisi maksaa liikaa. Kuten mainitsitkin, isoissa kaupungeissa sijainti on erityisen oleellinen, mutta sen ”hyvän sijainnin” selvittäminen saattaa välillä olla hankalaa ja aikaavievää.
Olipas tehokasta! Mulla menee yleensä paljon kauemmin varauksissa, sillä tykkään fiilistellä ja tutkiskella vaihtoehtoja. Ja saan mä varaukset nopeastikin tehtyä, jos tarve on. Varsinkin jos varaa peruutettavissa olevia, niin saahan niitä sitten jälkikäteen muuteltua.
Mä käytän yleensä Booking.com:ia sillä niiden kanta-asiakkaana saa sen n. 10% alennusta heti, eikä joudu Hotels.com:in tapaan keräämään aina 10 yötä yhteen ilmaiseen yöhön. Agodaa olen käyttänyt Aasiassa, mutta siinä häiritsee tapa näyttää lopullinen hinta vasta ihan varauksen lopussa, jolloin vertailu on paljon hankalampaa.
Oikein kattava ja hyvä opas. Aika tehokkaasti olet saanut hotellit valittua ja varattua! Mulla menee pähkäillessä jo yhden hotellin kohdalla vähintään se pari tuntia… Vaikka monesti tosin käy just niin, että päädyn siihen, mitä ekaksi ajattelinkin. Jotenkin se eka vaihtoehto jää sinne takaraivoon pyörimään, vaikka monta muutakin yhtä hyvää tulisi vastaan. :-p
Tässä oli hyviä vinkkejä! Tuli yövyttyä pari yötä ihanissa hotelleissa ja osasin kyllä arvostaa sijaintia sekä sitä, että kaikki toimi.
Aikamoinen suoritus! Mä jään aina arpomaan vaihtoehtojen välille liian pitkäksi aikaa. Buukattiin just Bangkokista huone pariksi yöksi, kuukautta ennen reissua kun löydettiin hyvä tarjous. Muuten olisi varmasti jäänyt viime tinkaan. Loput hotellit varataan vasta paikan päällä, joko varaussivustojen viime hetken tarjouksilla tai neuvottelemalla hinta suoraan majapaikan kanssa.
Huh, hengästyin vain kuin luin tuon otsikon. 😀 Itselleni hotellien varaaminen on sitä kaikista vastenmielisintä touhua, en jaksaisi millään selvitellä vieraan kaupungin sijainteja ja tehdä hintavertailua… Mutta kiitos vinkeistä, ehkä näillä onnistaa paremmin ensi kerralla!
Mä olen käyttänyt varauksiin eniten Hotels.comia, koska yleensä siellä on ollut halvempi hinta kuin esim. Booking.comissa. Joskus toki myös toisin päin. Trivago on ihan näppärä etsintätyökalu. Kyllä mä Tripadvisoriakin usein vilkaisen. Siellä (ja oikeastaan kaikissa muissakin palveluissa, joihin arvioita kerätään) pitää vain lukea arvosteluja tarkalla silmällä, jotta bongaa ne itselle merkitykselliset asiat. Jos arvosteluja on satoja, ja samat huonot ja hyvät puolet toistuvat niissä toistumistaan, niin kyllä se jonkinlaisen kuvan antaa. Aina sinne väliin eksyy kaikenlaista hiihtäjää arvostelijaksi, mutta monesti olen saanut sieltä ihan oikeanlaisen käsityksen paikasta.
Niin sanottujen hienojen hotellien sijainti voi minusta olla joskus aika kalsea (ja silti kallis). Niiden lähellä ei välttämättä ole mitään kivoja kahviloita, ravintoloita tai muutakaan, koska voi olla, että ne on rakennettu vain ryppääksi jonnekin ja se itse elämä on ihan muualla. Ajatellaan kaikkien asiakkaiden kulkevan takseilla ja syövän hotellien omissa ravintoloissa. Tai sitten ne sijaitsevat sellaisella alueella, joka voi kyllä olla keskeinen, mutta ei lainkaan se kiinnostavin (tyyliin kaupungin pahin turistikeskittymä). Riippuu tosi paljon matkakohteesta ja siitä, mitä on itse hakemassa reissulta. Sijainnissa kannattaa minusta ennemmin ihan vain tutkia vaikka googlaamalla, mitkä alueet ylipäätään olisivat niitä omasta mielestä mielenkiintoisia ja lähteä siitä liikkeelle, ei niinkään kalliin ketjuhotellin sijainnista, vaikka siitäkin voi toki jotain vinkkiä saada.
Hyvä postaus vaikka toki suureksi osaksi tuttua asiaa. Hyviä vinkkejä myös kommenteissa!
Mä niin innostuin tosta Ostohyvityksestä kun se tuli. Sitten se jäi… On tullut tilailtua vaatteita, matkoja, lentoja, ja aina mä vaan unohdan mennä sivuille Ostohyvityksen kautta. Huoh.
Nyt on tullut varailtua paljon hotelleja täällä Kiinassa, ja yksi ilmainen 100e arvoinen hotelliyö odotteleekin jo ottajaansa Hotels.comin rewards-ohjelman takia.
Kayakin kautta olen myös muutamia hyviä tarjouksia bongannut, esim. joulukuussa Shanghain Radissonissa yövymme lähes puoleen hintaan poikaystävän vierailun ajan.
Tunnistan tuon paniikin, kun jonkun hotellin kohdalla lukee, että vain 1 huone jäljellä. Tulee heti sellainen fiilis, että tämä täytyy varata nyt heti tai muuten joku muu sen nappaa. Itse olen loppujen lopuksi varannut hyvin vähän hotelleja eri varaussivustojen kautta, opin vasta kesällä käyttämään Hotels.comiakin. Tähän asti olen varannut majoituksen yleensä Hostelworld-sivuston kautta, koska sieltä löytyy hyvin niitä budjettimatkailijoille sopivia majapaikkoja. Mutta halpoja hostelleja ja hotelleja varatessa arvostelut ovat kyllä ihan ykkösjuttu, joka kannattaa lukea. Paikan oma esittely lupaa, että kaikki on upeaa ja mahtavaa, mutta arvosteluista saa realistisemman käsityksen siitä, onko paikka oikeasti niin hyvä kuin antaa ymmärtää olevansa 🙂
Juttelin taannoin Bergamossa B&B:n pitäjän kanssa, ja hän sanoi Bookingin ottavat 20 prosenttia varauksesta. Tiesin toki, että varauspalvelujen ansainta perustuu tähän, mutta viidennes tuntuu aika kovalta. Siksi ainakin pienemmistä hotelleista kannattaa kysellä huonetta suoraan. Minulla vaan menee usein hermo odotteluun. Kun alan varata, saan mielelläni valmista aikaan saman tien. Hiljattain taas oli muistaakseni Hesarissa siitä, että palvelut voivat ostaa omia kiintiöitä ja silloin myydä niitä aika edulliseenkin hintaan. Siksi vaikkapa Bookingin ja Hotels.comin kautta joskus hinta identtinen, joskus isojakin eroja. Olen tuumannut, että aika tasoihin menee, jos otan suurimman Hotels.comista ja saan kanta-asiakasohjelman kautta sitten ne palkintoyöt.
Onpa hauska nähdä, miten erilaisten matkailijoiden ajatukset hotelleista ja niiden varaamisesta poikkeavat toisistaan! 🙂 Me varaamme matkat normaalisti todella lyhyellä varoitusajalla, jolloin ei muutosturvista tarvitse murehtia. Jos lähtö on päivän tai parin päästä varauksesta, eivät ne suunnitelmat suuremmin ehdi muuttua siinä ajassa. Mitä tulee sijaintiin, Euroopan kaupunkikohteissa säästää pitkän pennin sillä, jos on valmis kävelemään 10 minuuttia. Hotellihinnassa voi säästää kymmeniä euroja yöltä, jos valitsee hotellin vanhankaupungin vierestä eikä sen keskeltä. Kävelymatkan aikana saattaa lisäksi nähdä mielenkiintoisia kohteita, joista ei joka matkaoppaassa mainita.
Olemme nyt kolmisen vuotta olleet enimmäkseen reissun päällä ja olen huomannut mielenkiintoisen trendin hintojen suhteen. Vielä 1-2 vuotta sitten hinnat olivat keskimäärin samat kaikkialla, oli ihan sama tekikö varauksen hotels.comissa, booking.comissa tai hotellin omilla sivuilla.
Nyt lähipäivien varauksista Seattlen Hyatt tuli bookattua suoraan hotelliketjun omilta sivuilta (tarjous, johon sisältyi pysäköinti), Vancouverin Shangri-La lowcostholidays.com:in kautta (!) — ja piti tarkistaa että kyseessä on tosiaan oikea Shangri-La eikä nurkkamotelli, ja tuleva New York on hotels.com:in kautta alennuksilla. En muista että koskaan aiemmin olisi tullut näin vakioksi käyttää monia eri varauspalveluita ihan vain hinta- tai pakettierojen takia.
Tähän toki auttaa Trivegot ja TripAdvisorin hintahaku. Katsoo vain missä on halvin hinta ja linkin sijaan bookkaa cashback-palvelun kautta suoraan sivuilta. Usein joku hotelli tai -ketju saattaa olla yksittäisen varauspalvelun kautta hetkellisesti alennuksessa.
slh.com:in kaltaiset markkinointiyhteistyöt tarjoavat usein myös varsin hyviä tarjouksia.
Jokatapauksessa äärimmäisen ärsyttäväksi mennyt hotellien bookkaus 🙂
Ostohyvitys.fi kannattaa unohtaa ja suosiolla rekisteröityä topcashback.com:iin, esimerkiksi Agodan ja Hotels.comin hyvitykset näyttäisivät olevan kaksinkertaiset. Itse en bookkaa varauspalveluiden kautta enää mitään ilman hyvitystä. Autovuokraamot, moni lentoyhtiö ja muukin palvelu löytyy valikoimista.
Toinen mikä voi osoittautui hyödylliseksi on varauspalveluiden omat palkintojärjestelmät. Esimerkiksi Hotels.com:illa on Rewardsit, jos varaat 10 hotelliyötä a 200€ niin saat yhden 200€ hintaisen ilmaisyön eli vastaa 10% alennusta. Välillä saa koodin, jolla öitä kerääntyy tuplavauhdilla (20%) ja usein löytyy koodeja, joilla saa tuon 10% alennuksen suoraan. Jos arvostelee hotellin, jolla ei ole arvosteluja juurikaan, insentiivinä on usein alennuskuponki. Rewardsien hyvä puoli on siinä että niitä saa ja voi käyttää huomattavasti vapaammin kuin alennuskoodeja, jotka toimivat vain osaan kohteista.
Me siirrymme parin päivän päästä New Yorkiin, joka on perinteisesti ärsyttävä kohde hotellien suhteen. Sain vihdoinkin varauksen tehtyä; varauksesta tulee 8% cashback, käytin hotels.com:in 15% alennuskuponkia (=yksi yö ilmainen käytännössä) ja varaus sattui sopivasti ”Suite Deal”iin. Eli saimme käytännössä suiten tavallisen huoneen hinnalla ja rahaa tulee takaisinkin. Varaus maksettu Amexilla, joka kerää myös omat palkintopisteet.
Erinomaisia vinkkejä, itsekin tulee mentyä samoilla linjoilla vaikka joskus tuntuukin että pari tuntia menee yhden hotellin varaukseen, ei viidentoista 🙂
TripAdvisor on tosiaan aivan vitsi nykyään, kuin lukisi Seiskaa parturissa. Saa sillä paikkoja hiukan järjestykseen mutta sisältöön ei voi luottaa. Olen parissa hotellissa ollut juuri kun se oli avattu ja ensimmäisten arvostelujen pohjalta en tiennyt olevani samassa paikassa. Oyster on kiva ja siellä on mm. parhaiten kuvia mutta sekin on nykyään TripAdvisorin omistuksessa. Matkapalveluiden taustalla on vain muutama yritys, esimerkiksi booking.com:in omistaa Priceline, hotels.com:in Expedia.
Sinä se oot Anna suorien linjojen ja toiminnan nainen! Kylläpä sait tehokkaasti hoidettua hotellivaraukset!
Ostohhyvitystä mäkin käytän ku varaan matkoja. Tiettyjen lentohakujenkin kautta varatuista lipuista saa bonusta eli rahhaa takaisin.