Jerusalem, Pyhän haudan kirkko

Jerusalem, Pyhän haudan kirkko

marraskuu 18, 2016

Pyhän haudan kirkko – ikuinen kiistankohde

Pyhän haudan kirkko (Church of the Holy Sepulchre) on yksi kristittyjen pyhimpiä paikkoja. Kaikki kuusi kristinuskon suuntausta kiistelevät jatkuvasti sen hallinnasta: kreikkalaiskatolinen, roomalaiskatolinen, itä­syyrialainen, Armenian apostolinen, koptilais­kristillinen ja Etio­pian ortodoksinen kirkko, haluavat kukin kirkon hallintaansa.

Pyhän haudan kirkko on nykysin jaettu seuraavasti: kreikkalaiset ortodoksit pitävät hallussaan keskilaivaa, fransiskaaneilla on ylösnousemuskappeli, rotundan takana rukoilevat koptit, ovensuussa on Jerusalemin arabiankielisen ortodoksisen seurakunnan kirkko. Etiopialaiset munkit taas ovat katolla, jonne heidät ajettiin jo 150 vuotta sitten.

Vuonna 1852 Jerusalemin tuolloinen hallitsija kyllästyi riitoihin ja määräsi kirkon rauhoitetuksi: mitään siinä ei saa muuttaa. Tämä määräys on saanut aikaan jopa hieman koomisia piirteitä. Esim. kirkon julki­sivuun nojaavat tikkaat ovat peräisin vuodelta 1852. Kun ne hajoavat, ne vaihdetaan samanlaisiin tikkaisiin, jotka asetetaan samaan paikkaan.

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Huomaa ikkunan alla olevat tikkaat. Tikkaat ovat peräisin vuodelta 1852. Kun ne hajoavat, ne vaihdetaan samanlaisiin tikkaisiin, jotka asetetaan samaan paikkaan.

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko on sokkeloinen ja jaettu kuudelle uskontokunnalle

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkon avaimet ovat muslimiperheellä

Keväällä 1834 Pyhän haudan kirkossa 400 pyhiinvaeltajaa sai surmansa kirkon sisällä raivoissa mellakassa turkkilaisten sotilaiden rauhoitusyrityksistä huolimatta. Tästä on säilynyt paikalla olleen englantilaisen matkailijan Robert Curzonin kertomus. Hän kertoo, miten kirkon lattia alkoi tuntua kummallisen pehmeältä.

Jalkojeni alla oli itse asiassa iso kasa ihmisiä, kaikki kuolleita. Monet heistä olivat mustuneet tukehtumisesta ja muut olivat veren ja sisälmystensä peitossa, joutuneet väkijoukon rikki tallomiksi. Sotilaat tappoivat pistimillään suuren joukon pyörtyneitä raukkoja, seinille oli roiskunut verta ja aivokudosta miehistä, joiden nahka oli kuoriutunut irti kuin häränvuodat.”

Osataan sitä nykyisinkin. Vuonna 2006 munkit tappelivat tuntikausia lyömällä toisiaan valtavan suurilla kynttilänjaloilla.

Vuonna 1192 kirkon avaimet oli riitelevien osapuolten takia pakko luovuttaa asiassa puolueettoman muslimi­suvun haltuun. Nykyisin avaimia hallitsee kaksi eri muslimiperhettä.

Ovien avaus seremonia on mielenkiintoinen. Muslimisuvun edustaja koputtaa kirkon oveen ja sisältä kirkosta työnnetään hänelle ovessa olevan luukun kautta tikkaat. Tikkaita pitkin hän pääsee avaamaan jonkinlaiset työntösalvat, joilla ovi on teljetty ulkoapäin. Avain ei ole mikään perinteinen avain, vaan sellainen 20 cm pituinen metallinen puikko, joka avaa lukituksen.

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Kuva www.biblewalks.com

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko on sokkelikko

Pyhän haudan kirkko on jaettu vuosisatojen saatossa yhä uusilla seinillä sokkeloiseksi tilaksi, jossa on vaikea hahmottaa mitä missäkin on. Päälle vyöryy hikisien ihmisten tuoksu, joka sekoittuu kynttilöiden ja suitsukkeiden savuun. Kirkossa on hämärää, osin liki pimeää ja ajoittain tungoksessa ahdistavaa.

Tiedän, että paasi, jolle Jeesus asetettiin voideltavaksi heti ristiltä ottamisen jälkeen, sijaitsee kirkon pääovia vastapäätä. Sen päällä makaa ihmisiä. Osa kostuttaa nenäliinoja paaden päällä olevassa vedessä. En ymmärrä mistä vesi tulee kiven päälle? Osa on tuonut kassissa vaatteita, joita he hierovat kiveen.

Polvistun koskettamaan kiveä. Kivi itsessään on täysin sileän tuntuinen, liki öljyinen. Steariini, noki sekä ihmisten kyyneleet ja kädet ovat tehneet siihen oman kerrostumansa vuosisatojen saatossa. Kaikista näkemistäni ja koskemistani pyhistä alttareista tai pyhäinjäännöksistä tämä on konkreettisin. Jos kivi voi säteillä ympäristöönsä tai siirtää jotakin ihmiseen, tämä paasi tekee sitä.

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Golgata

Heti kirkon ovelta oikealla nousevat ahtaat portaat toiseen kerrokseen. Tasanne ja rakennelmat kätkevät alleen Golgatan. Tasanteen päällä on kaksi koristeltua kappelia: ortodoksinen ja katolinen. Ordodoksipappi huomaa minishortseissa kekkuloivan nuoren venäläisen teinitytön ja tarttuu hänen käteensä kovalla otteella. Tyttö vastustelee, mutta munkki pitää otteensa ja sähisee venäjäksi tytön ja hänen avukseen rientäneen isälle kiukkuista tekstiä. Pian kirkon vartijat saattavat alipukeutuneen tytön pois kirkosta.

Golgatan altarin alla on pala kalliota esillä. Se on osa Adamin alttaria. Legendan mukaan Jeesuksen veri valui kallion kolosta suoraan Adamin kallon päälle. Kiven päälle on laitettu lasi suojelemaan sitä.

Jeesuksen ristiinnaulitsemisen alttarin alla on marmorilla päällystetyssä syvennykssä reikä, joka osoittaa paikkaa, missä Jeesuksen risti seisoi. Pyhiinvaeltajat polvistuvat ja suutelevat paikkaa. Alttarin kummallakin puolella on tummalla marmorilla ja lasilla suojatut kallion palaset. Ne ovat kohdilla, missä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittujen ryöväreiden ristit sijaitsivat.

Paikka on niin täynnä ihmisiä, että on mahdotonta nähdä oikeastaan mitään. Munkkeja istuu syvennyksissä ja aina välillä he käskevät ihmisiä olemaan hiljempaa. Maksusta voisi ostaa kynttilöitä sytytettäväksi. Harkitsen hetken Jeesuksen ristin paikan suutelua. Saisiko sillä jotakin tehtyä anteeksi tai voisinko toivoa jotakin? Ajatus tuntuu kuitenkin niin vieraalta, että luovun siitä. Polvistuminen riittää.

Jälleen kerran mielen valtaa suuri ihmetys ja tietynlainen ärtymys. Koska paikka on pyhä, miksi sinne tunkevat ihmiset, jotka eivät kunnioita paikkaa. Osa kävijöistä on kuin lastentarhalaisia retkellä. En itse ole “uskovainen”, mutta oli kyseessä moskeija, kirkko tai luostari, niin kunnioitan paikan merkitystä muille.

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Kuva: www.biblewalks.com

Kuva: www.biblewalks.com

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Jeesuksen hauta

Kirkon ovista vasemmalle sijaitsee Jeesuksen hauta erikoisessa rotundassa ”kioskissa”. Koska oli sapatti, hautaan haluavien määrä oli mahdollisesti vielä suurempi kuin muina päivinä. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta jäädä jonottamaan, sillä paluukyyti Tel Aviviin odotti.

Jeesuksen hautaa peittävästä rotundasta ”kioskista” on vaikea saada minkäänlaista kuvaa. Sitä peittävät remontin takia nyt osittain rakennustelineet ja erilaiset näkösuojat. Edellisen kerran kammio restauroitiin 1810 tulipalon jälkeen. Vuonna 2015 Israelin poliisi sulki kirkon lyhyeksi aikaa sen jälkeen kun Israelin museovirasto totesi kammiorakennuksen vaaralliseksi. Tämä sai riitelevät kirkkokunnat suostumaan nykyiseen remonttiin.

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Pyhän haudan kirkko Vanha Jerusalem

Kuva: www.biblewalks.com

Onko tämä oikea Jeesuksen hauta?

Onko ”kioskissa” Jeesuksen hauta? Teologisesti asialla ei ole merkitystä. Paikkaa tärkeämpi on itse asia: Jeesus joka kuoli ristillä, nousi kuolleista kolmantena päivänä ja elää tänään. Silti Jeesuksen haudan paikka on aiheuttanut kiistoja vuosisatoja.

Historioitsijat ovat pitkään uskoneet, että alkuperäinen hautaluola olisi tuhoutunut jo vuosisatoja sitten. Arkeologit kuitenkin havaitsivat erilaisilla tutkilla ja kaikumittauksilla, että Pyhän Haudan kirkon marmoripaneeleiden takana luolan seinät ovat yhä pystyssä. Tänä vuonna arkeologit ovat vihdoin saaneet luvan kaikilta kirkkokunnilta tutkia hautaa. Tosin kaivaukset piti suorittaa 60 tunnissa.

Marmoripaaden, jonka oletetaan peittävän Jeesuksen hautaa ja sen alla olevan roskakerroksen alta paljastui toinen ristein koristeltu marmorilaatta. Tämä laatta on ilmeisesti peräisin 1100-luvulta. Laatta on murtunut keskeltä, ja sen alta näkyi vaalea kivikerros, joka saattaa olla kalliohaudan alkuperäinen hautausalusta. Tämä ei varsinaisesti todista yhtään mitään, mutta nyt arkeologeilla on edes mahdollisuus tutkia Jeesuksen haudan sijaintia uusien todisteiden valossa.

Lähteet: Simon Sebag Montefiore: Jerusalem – Kaupungin elämäkerta., www.biblewalks.com, Wikiwand, HS, Peda.net, Wikipedia, Suomalainen matkaopas, Goisrael.fi, Helsinki.teol.pro, Vartiotorni, Tiede.fi, Junkkaala-Louhivuori: Raamatun maa, Historia.net, Seurakuntalainen.fi.

  •  
  •  
  •  
  •  
26 comments

26 comments

Pyhiinvaeltaja maaliskuu 6, 2017 - 10:20 pm

Paaden päällä ei ole vettä vaan siihen tuovat eräät naiset aika ajoin ruusuöljyä. Tätä hyvälle tuoksuvaa ruusuöljyä ihmiset hierovat ihoonsa tai liinoihin ym. Tuoksu on ikäänkuin “matkamuisto” käynnistä Jeesuksen haudalla.
Upeat ja selkeät kuvat, kiitos tuosta kirkon pohjapiirroksesta ja selkeästä kirjoituksesta.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA maaliskuu 7, 2017 - 9:54 am

Kiitos!

Pitääpä korjata tuohon tekstiinkin.

Reply
Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi marraskuu 27, 2016 - 1:04 pm

yritin, mutta en saanut itseäni puhuttua tuonne. olo oli vain vaivaantunut kun en tuntenut mitään.

Reply
Outi marraskuu 26, 2016 - 11:25 pm

Kirkoissa on kyllä ihan oma harras tunnelmansa ja vaikken millään tasolla olekaan mikään jeesustelija, tykkään vierailla niissä. Tuollainen väenpaljous kyllä saa ahdistumaan, mutta jos tietää paikan historiaa tarpeeksi hyvin ja jaksaa kiinnostua siitä, ei väkimäärätkään aina haittaa tuollaisissa paikoissa.

Reply
Meri / Syö Matkusta Rakasta marraskuu 26, 2016 - 12:06 pm

Arvikasta historiaahan näillä paikoilla on. Mä olen nykyisin alkanut skippaamaan kirkot melko pitkälti matkoilla, en vaan jaksa vierailla niissä enää. Hienoja ne ovat, ja välillä historiallisesti merkittäviä, mutta silti liian puuduttavia. Ulkopuolelta katselu yleensä riittää. Täällä olisin saattanut mennä sisälle asti. 🙂 Paikallisten tapojen kunnioittamattomuus on kyllä niin moukkamaista käytöstä, ettei sitä voi mitenkään ymmärtää. Itänaapurit tulevat useammastakin välikohtauksesta mieleen…

Reply
Lotta | Watia.fi marraskuu 26, 2016 - 11:38 am

Aika veristä meininkiä. En kyllä haluaisi tuonne tunkea turhaan. Oliko siellä nyt kuinka tungos vai onko noi massakokoontumiset poikkeuksellisia? Mistähän se vesi tosiaan sen paalin päälle tulee. Ehkä on kivempi, kun kaikelle ei ole järkevää selitystä.

Reply
Sandra / Terveiset päiväntasaajalta marraskuu 24, 2016 - 11:01 pm

Hitsi kun nuo on niin mielenkiintoisia kohteita vierailla, mutta juuri tuo ihmispaljous / ihmisten törkeä käytös paikan päällä aina rasittaa itseänikin. Viimeeksi törmäsin käsittämättömään ajattelemattomuuteen kun olimme Sinisessa Moskeijassa Istanbulissa. Turistit juoksivat alttarille selfiekeppien kanssa rukoilevien ihmisten viereen, vaikka se oltiin monin kyltein kielletty.. huoh. Ehkä joku päivä me osaamme käyttäytyä! Mutta jälleen kerran hyvä postaus! 🙂

Reply
Jonna / Lempipaikkojani marraskuu 24, 2016 - 12:45 pm

Historiallisesti merkittävä paikka tosiaan, mutta minua jotenkin häiritsee se, että siitä riidellään ja kirkko on jaettu moneen osaan. Luulisi noin pyhässä paikassa sopu löytyvän… En itse ole uskonnollinen ja tällaisista syistä vielä vähemmän. Minua rasittaa tuollainen suvaitsemattomuus toisuskoisia kohtaan.

Reply
Kati / Lähinnä Kauempana marraskuu 23, 2016 - 8:23 pm

On tää maailma hullu paikka.

Mutta siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että oli oma näkemys asioihin mikä hyvänsä, niin muita pitää kunnioittaa. Kauheaa katsoa moukkamaisuutta ja huonosti käyttäytyviä aikuisia ihmisiä. Menisivät koteihinsa häppeemään.

Reply
Merja / Merjan matkassa marraskuu 23, 2016 - 7:15 pm

Vaikuttava paikka! Osaatko sanoa onko tuolla aamulla rauhallisempaa vai tasainen tungos koko päivän? Jos joskus pääsen Tel Aviviin, listalla on myös Jerusalemissa käynti ja tämä kirkko kuulostaa must-see paikalta.

Reply
Kaisa marraskuu 22, 2016 - 9:55 pm

Vähän surullista kyllä, että tällaiset pyhät ja monille tärkeät paikat on ruuhkaisia turistikohteita. Jos on todella uskovainen ja pääsee tuonne kerran elämässään ns. pyhiinvaellukselle niin voi olla pettymys, jos ei pysty rauhoittumaan ihmispaljoudessa. Vähän sama fiilis tuli kun kävin Etelä-Ranskassa Lourdesissa, mikä on katolilaisten pyhiinvaelluskohde ja koko kylässä ei muuta ollutkaan kuin hotelleja ja matkamuistomyymälöitä.

Reply
Anna | Muuttolintu.com marraskuu 22, 2016 - 7:52 am

Huh, aika hurja tuo kuvaus siitä mellakasta. Tuo kynttilänjalkatappelu sen sijaan vähän huvitti 🙂 Väenpaljous alkaisi tuolla varmasti äkkiä ahdistamaan, mutta silti olishan tuo hieno paikka joskus käydä kokemassa. Tuo on hyvä periaate minkä soisi kaikkien muistavan, vaikka ei uskovainen tai samaan uskontoon kuuluva olisikaan niin tällaisien paikkojen merkitystä muille tulisi kunnioittaa ja käyttäytyä sen mukaisesti.

Reply
Paula - Viinilaakson viemää marraskuu 22, 2016 - 2:05 am

Kävimme kirkossa muutama vuosi sitten ja tosiaan, oli vaikeaa nähdä mitään koska väkeä oli kuin pipoa. Jotenkin jäi vain sekavat fiilikset. Vaikka hieno paikkahan se tietysti on. Mielenkiintoinen tietopaketti tämä, kiitos.

Reply
sari marraskuu 21, 2016 - 8:58 pm

Ikävää tuo tungos. Varmaan muuten mielenkiintoinen paikka mutta monelle muullekin selkeästi. paikka on niin täynnä historiaa, että on hienoa noiden paikkojen olemassaolo. Mutta uskonnot ja sodat, ne ei ole kivoja.

Reply
Tiina marraskuu 21, 2016 - 6:52 pm

Juuri mietin, että onko sisäpiirin tietoa onko sellaista aikaa milloin siellä ei nimenomaan olisi niin kamalaa ryysistä? Tuli paljon uutta tietoa, kiitos siitä!

Reply
Liza in London marraskuu 21, 2016 - 9:43 am

Mä kävin tuolla muutama vuosi sitten tammikuussa, ja ainakaan silloin väkeä ei ollut häiritsevän paljon – tai ehkä olin niin lumoutunut kirkosta, etten huomannut tungosta. 🙂 Ehdottomasti yksi mun Israelin-matkan kohokohdista, ellei sitten se kohokohta. Upea paikka!

Reply
Johanna Hulda marraskuu 21, 2016 - 4:30 am

Jestas noita riitoja kirkosta. Hyvä että edes jonkinlainen sopu on sentään saatu aikaan! Hieman huvittavaa kylläkin, että etiopialaiset on jouduttu ajamaan kirkon katolle ja avaimet muslimeille. Minusta olisi mielenkiintoisempaa, jos alkuperäinen ristikumpu ja hautaluola olisi säilytetty ihan sellaisenaan. Nyt joutuu arvailemaan, onko kaiken marmorin ja kullan alla oikeasti sitä mitä väitetään.

Reply
Kohteena maailma / Rami marraskuu 20, 2016 - 11:15 pm

Vaikuttava paikka historiassa. Koko kirkon historia itsessään on jo niin mielenkiintoinen, että olisi hienoa käydä paikan päällä. Hienosti kirjoitettu postaus pyhän haudan kirkosta – kiitos!

Reply
Stacy Siivonen marraskuu 20, 2016 - 10:45 pm

Nämä ovat mielenkiintoisia juttuja. Minä en oikein tiedä, kuka on uskovainen ja jos on uskovainen, onko enää sellainen tuolla käytyään. Jotenkin kaikki vaikuttaa psykoottiselta. Varmaan maailman pitkäveteisin sota saataisiin aikaan gnostilaisten, ateistien ja situationistien välille. Situationisteja uhkaisi tappio jo sen takia, että he sanovat, ettei mitään situationisteja olekaan. Sen sijaan nämä blogissa mainitut uskontokunnat jaksavat tapella pikkuasioista vaikka se saa heidät näyttämään naurettavilta. Siksi juuri pelkään, ettei kukaan ole uskovainen, joka menee ja näkee tuon kafkalaisuuden.

Reply
Ansku BCN marraskuu 20, 2016 - 10:19 pm

Uskonnolliset paikat ovat näin pakanan silmin hämmentäviä. Löydän itseni aina reissussa kirkoista ja katedraaleista ja niissä on usein jotain ihmeellistä voimaa, vaikka en tosiaan yhtään uskonnollinen olekaan. Voisin kuvitella, että täällä fiilis olisi todella voimakas. Olisi kyllä mielenkiintoinen paikka käydä!

Reply
anumorchy marraskuu 20, 2016 - 2:07 pm

Minun on pakko paasta tuonne aina kun (harvoin) kayn Jerusalemissa. Siella on niin kiehtova ja intensiivinen ilmapiiri kuin vain voi olla. Ihmisia voisi katsella ja tarkkailla vaikka kuinka pitkaan. Suomalaiselle luterilaiselle uskovaiselle saattaa paikka olla hiukan hammentava.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 20, 2016 - 2:17 pm

Todellakin paikka oli hämmentävä. Katseltavaa oli niin kamalan paljon, että ei oikein osannut keskittyä mihinkään. Kulki vain eteenpäin ja yritti imeä mahdollisimman paljon kokemuksia.Nyt kun on lukenut netistä tuosta kirkosta lisää tietoa ja katsellut kuvia, huomaa muistavansa paljon: Että tuonkin mä näin : )

Reply
Teija / Lähdetään Taas marraskuu 20, 2016 - 1:49 pm

Huh, mikä määrä ihmisiä tosiaankin! Tuolla voisi olla muuten ihan mielenkiintoista vierailla, mutta en tiedä, jaksaisinko ahtautua tuohon ihmispaljouteen.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 20, 2016 - 2:15 pm

Juu. Aikamoinen tungos tuolla oli…

Reply
Jael marraskuu 18, 2016 - 9:10 pm

Tämä onkin ehkä se kiehtovin kirkko,ja tuolla voisi katsella ihmisiä vaikka kuinka kauan,mutta totta,siellä on aina niin paljon ihmisiä. Pidinkin enemmän siitä etiopialaisten munkkien katosta;olin viimeksi tuolla liikkeellä vapaaehtoispaikkani etiopialaisen sairaanhoitajan kanssa,ja hänelle se oli yksi elämän kohokohdista päästä tuonne.Katolla oli vaikuttavan näköinen,lähes kaksimetrinen etiopialainen munkki,jolla oli jännät piirteet;musta iho mutta piirteet olivat kuin eurooppalaisella.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA marraskuu 19, 2016 - 7:56 am

Minulla jäi monta kirkon osaa tutkimatta, koska tungos ja kiire. Olisi hienoa päästä tuonne silloin kun siellä ei ole niin paljon ihmisiä, mutta onkohan sellaista hetkeä edes olemassa…?

Reply

Leave a Comment