Gavia Pass 2621 metriä. Autolla Alpeille.
Gavia Pass | Luulin aina, ettei mikään mutkatie Euroopassa Romanian Transfăgărășan jälkeen tekisi enää vaikutusta – ja kuinka väärässä olinkaan! Gavia Pass 2621 metriä on ajamistani solateistä brutaalein. Tie on paikoin erittäin huonokuntoinen, vain yhden auton ajettava ja osin ilman kaiteita kunnon pudotuksella. Paljon kuvannee se, että joissain paikoissa en uskaltanut edes jalkaisin aivan reunalle kuvaamaan.
Estimated reading time: 10 minuuttia
Gavia Pass 2621 metriä.
Gavia Pass sijaitsee Italian Alpeilla, Lombardian alueella ja jakaa pohjoisessa Sondrion maakunnan ja etelässä Brescian maakunnan. Tie jatkuu suoraan paremmin tunnetulle Stelvio Passille (2758m). Jos haluaa maksimaalisen määrän hupia päiväänsä, ajaa nämä molemmat.
Olen ajanut tämän upean mutkatien vuosina elokuussa 2021 ja heinäkuussa 2023. Vuonna 2022 sää suosi ja sain upeita kuvia. Vuonna 2024 reitillä oli vielä paljon lunta ja matka laelle saakka oli täysin pilvessä. Onneksi huipulla pilvet kaikkosivat ja maisema avautui edes osin.
Gavia Pass kannattaa ehdottomasti ajaa etelästä käsin.
Gavia Pass on ehdottomasti ajettava lähtien etelästä. Nousun aloittaa puiden varjostama tieosuus, jossa kahden auton on mahdotonta kulkea samaan aikaan. Osuus on useita kilometrejä pitkä ja näyttää lähinnä yksityistieltä.
Osa neulansilmämutkista oli niin tiukkoja, että edessäni olleen chopper-moottoripyörien oli mahdotonta ajaa mutkia yhdellä käännöllä, vaan niiden täytyi peruuttaa vähintään kerran.
Gavia Passin rakensivat ensimmäisen kerran roomalaiset.
Ajoittain etenkin reitin huipulla, voi tien oikealla puolella havaita vielä roomalaisten yli 2000 vuotta sitten rakentaman tien jäänteitä.
Nykyisen Gavian yli kulkevan solatien alkuperä juontaa keskiajalle. Venetsian tasavallan kauppiaiden saattueet ylittivät solan ja liittyivät sitä kautta Via Imperiale d’Alemagnaan, reittiin joka johti Pohjois-Euroopan maihin. Monet kuolivat matkalla maanvyörymien ja lumivyöryjen vuoksi, ja sola tunnettiin myös pääkallon solana. Viimeisin traaginen esimerkki tästä nimestä on vuodelta 1954, kun 18 nuorta armeijan sotilasta kuoli tien romahtaessa.
Solatien varrella on myös sodittu.
Noin 2,545 metrin korkeudessa sijaitsee ensimmäisen maailmansodan muistomerkki. Ensimmäisen maailmansodan aikana Gavia Pass (yhdessä Stelvion solan ja Fornin jäätikön kanssa) oli Itävallan ja Italian välisten lukuisten taistelujen näyttämö. Erityisesti 3500 metrin korkeudessa käyty San Matteon taistelu on jäänyt muistona elämään. Nuori kapteeni Arnaldo Berni puolusti joukkojensa kanssa vuonna San Matteon huippua. 3. syyskuuta 1918 hänet tapettiin Itävallan vastahyökkäyksen aikana, eikä hänen ruumistaan koskaan löydetty. Hänen sukulaisensa eivät kuitenkaan ole koskaan luovuttaneet, ja joka kevät järjestetään uusia tutkimusmatkoja etsimään kapteenin jäänteitään.
Tie nousee tämän jälkeen yhä jyrkempänä. Kolmen kilometrin päässä Gavia Passin huipulla sijaitsee sorainen, osin pimeä ja pitkä tunneliosuus. Tunnelin kaltevuus on 9 %. Moottoripyörien lisäksi Gavia Pass kiinnostaa myös pyöräilijöitä. Pimeässä tunnelissa autot ja pyörät samaan aikaan eivät ole mitenkään hyvä idea. Tunnelin vasemmalla puolella pyöräilijöiden on mahdollista seurata 500 metriä Old Gavia Roadia.
Gavia Passin tie on osittain erittäin huonokuntoinen.
Tunnelin jälkeen alkaa solatien upein osuus. Nousu jyrkkenee ja tie muuttuu huolimattomalle vaaralliseksi. Useimmissa paikoissa pudotus on poikkeuksellisen jyrkkä, eikä rinteissä ole enää puita tai kaiteita, jotka estäisivät auton pudotuksen. Autolla joka lipsahtaa reunalta, ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia selviytyä.
Solan pohjoispuolella, varsinkin heti huipun jälkeen on paljon kuoppia, eikä tätä osuutta ole huollettu viime vuosina, joten tilanne vain pahenee ja pahenee.
Gavia Passin huipulla on Lago Bianco -järvi, jota ympäröi Corno dei Tre Signori -vuori, 3,359 metriä. Toinen viehättävä järvi on 2,386 metrin korkeudessa sijaitseva Lago Nero -järvi. Parhaimmat maisemat sijaitsevat ehdottomasti reitin pohjoisosassa.
Santa Caterina sopii yöpymispaikaksi
Ensimmäisessä hotellissa vuonna 2023 Santa Caterinassa minua ei haluttu asiakkaaksi, koska en puhunut saksaa tai italiaa. Seuraavassa kokeilemassani hotellissa täsmälleen sama juttu. Ei muka ollut tilaa ja leviteltiin vain käsiä. Minun piti kaivaa Bookin.com esille ja näyttää, että kyllä teillä tämän mukaan on vapaana huoneita. Kyseessä oli hiihtokeskus, joka kesäisin on täynnä patikoijia. Paikka on varsin viehättävä ja keskuksesta löytyy kelpo joukko hyviä ravintoloita ja mukavia pieniä kauppoja.
11 comments
[…] ALPEILLE – FURKA PASS, TOP 10 MAISEMAREITTIAUTOLLA ALPEILLE – VIA MALA, ELI HUONO POLKU, SVEITSIGAVIA PASS, ITALIA 2621 METRIÄ – AUTOLLA ALPEILLEAUTOLLA ALPEILLE, SAN BERNARDINO PASS, SVEITSICOL DU GALIBIER, RANSKA 2642 METRIÄ – AUTOLLA […]
[…] Elokuussa 2023. Heinäkuussa 2024. Gavia Pass, Italia 2621 metriä – Autolla Alpeille […]
[…] tiellä. Sen ajoprofiili on täysin erilainen kuin esimerkiksi Italian puolella sijaitseva Gavia Pass, joka on brutaali 2621 metriin korkeuteen nouseva osin vaarallinen […]
Huikeita maisemia kyllä! Joskin aikamoisten kiemuraisten mutkien takana, mutta varmasti sen arvoisia!
Hienoja maisemia olet löytänyt mutta huh mitä mutkia ja tuo tie, melkoisen huonokuntoisen näköinen.
Hienoja maisemia, mutta tie näyttää hurjalta. Minä puristaisin varmasti rattia rystyset valkoisena, jos tuonne joutuisin. 🙂 Erikoista, ettei hotellille kelvannut maksava asiakas.
Sinä taitaisitkin pitää kapeista vuorten rinteisiin juuri ja juuri kaiverretuista/louhituista teistä Pakistanissa Kalashin laaksossa. Ajoittain ihan kyytiläisenäkin hirvitti – tai ehkä juuri siksi, kun ei nähnyt tilanteita kuskin paikalta.
Aikoinaan Nizzasta Valbonneen ajaessani päädyin Grassen tienoilla jollekin vuoristotielle, josta totesin, kun ajoin samaista tietä jonain päivänä, että parempi yön pimeydessä, kun ei nähnyt miten reunalla eri kohdissa oltiin!
Pakko myöntää, että kaikkein diipeimmät kokemani mutkatiet olen ajanut tai ollut kyydissä Kaliforniassa, esimerkiksi Ward’s Ferry road, joka on lähellä Yosemiten kansallispuistoa: https://www.google.com/maps/@37.8814014,-120.2958375,3a,75y,228.61h,84.13t/data=!3m7!1e1!3m5!1s2y68zN329sJkfCfO2qD5kw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D2y68zN329sJkfCfO2qD5kw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D203.70155%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i3328!8i1664?entry=ttu
Se oli sentään päällystetty. Monilla muilla alueen teillä rinteestä tiputtaa soraa tielle, joten tie muuttuu kaltevaksi kuiluun päin. Ei ole edes tasaisen kalteva, vaan on töyssyisen kalteva. Tuntuu, että auto kippaa nurin kuiluun. Kyllähän niitä kuiluun menee koko ajan, itsekin olen ajanut kuiluun. Kävi niin, että auto pysähtyi kiveen, joka sattui olemaan juuri tien reunan alapuolella, joten pääsin vahingoittumattomana pois.
Hienoja neulansilmämutkia. Vielä autoa järkympää olisi mennä pyörällä alamäkeä..
Tätä solaa en olekaan Euroopassa ajanut saati kuullutkaan – vaikka mielestäni Transfăgărășan on hieno mutta ei niin dramaattinen kuin Stelvio Pass. Transfăgărășanin pohjoispuolella tiet olivat todella huonossa kunnossa eikä ollut siinä mielessä nautinto kuin hyvä kuntoinen Stelvio Pass. Gavia Passin tiet kyllä näyttävät todella haastavilta ainakin nopea-ajossa pitää olla tarkkana. Pitääpä pistää mieleen tämäkin tien pätkä jos tuolla päin pyörii. Auton pitäisi tosin olla myös tehokkaasti vääntävä – muuten se menee ihan hukkaan koko ajokokemus.
Romanian Transfăgărășan onkin muuten ollut itselläni pitkään haaveissa, näyttää näkemieni pätkien perusteella todella hienolta. Niin näyttää hienolta tosij kyllä tämäkin. Joskin aika kieli keskellä suuta saa varmasti ajaa, varsin hurjan näköinen, kuntoinen ja kuuloinen tie myös.