Finnair Plus Gold – Taso, joka tuo jo selkeitä etuja!

by Anna | TÄMÄ MATKA

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti on ollut taskussa muutaman vuoden. Minulle kortti on selkeää upgradea matkustuskokemukseen ja sen tarjoamiin etuihin tottuu hävyttömän nopeasti.

Finnair Plus Gold – keskittämällä saat enemmän

Finnair Plus Gold – tason, eli tuttavallisemmin kultapossukerhon saavuttaa, kun kerää seurantajakson (12kk) aikana 80 000 tasopistettä tai lentää 46 Finnairin tai muiden oneworld-yhtiöiden tasopisteisiin oikeuttavaa reittilentoa.

Tason saavuttaminen voi olla helppoa, mikäli lentää busineksessa firman piikkiin. Nokian kulta-aikana tuntui, että jokaisella päällikkötason henkilöllä Oulussa oli näpeissään vähintäänkin kultakortti, usein platina.

Jos kortin saa ihan omalla rahalla lennetyillä lennoilla, vaatii se jo järjestelmällistä keskittämistä. Olenkin tehnyt täysin tietoisen päätöksen suosia hieman paljon Finnairia, voidakseni ylläpitää Finnair Plus Gold – tason. Kannattaa muistaa, että Oulusta maailmalle reittilentoja lentää tasan kaksi yhtiötä: Norwegian ja Finnair.

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Priority-lähtöselvitys

Lähtöselvityksen tekeminen lentoaseman automaateilla on nopeaa ja helppoa, ainakin jos uskomme Finnairin sivuja. Itse en ole saanut kertaakaan sitä kilometrin pituista liimaviivakoodihässäkkää kiedottua oikein matkalaukkuni kahvaan. Bag Drop -tiskille joutuu myös normaalisti aina jonottamaan.

Finnair Plus Gold -jäsenten käytössä oleva Priority-lähtöselvityksen etu kristallisoituu heti, kun katsoo sitä ”kortittomien” köysien välissä kiemurtelevaa ja piiiiiitkää lähtöselvitysjonoa. Henkilökunnan palveluasenne saattaa myös jostain syystä olla kohdallaan Priority-tiskillä. Ainut asia mikä minua järjestään harmittaa, on Finnair Plus Platina-korttilaisten ohituskaista.

Finnair Plus Gold -jäsenenä voin ottaa matkaan mukaan veloituksetta yhden lisälaukun (max. 23 kg ), sekä erikoismatkatavaran. Tämä on rahanarvoinen etu, sillä se mahdollistaa Light-lipputyypin käytön.

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Priority Lane-turvatarkastus

Turvatarkastusta nopeuttava Priority Lane helpottaa kummasti elämään. Liki kaikilla suurimmilla kentillä löytyy jonkinlainen Fast Track, johon voi ainakin yrittää kiilata itsensä Finnairin Goldilla. Jonoja saattaa toki olla myös Priority Lane-turvatarkistuksissa, mutta yleisesti ihmiset ainakin näissä jonoissa tietävät, kuinka turvatarkastuksessa tulee käyttäytyä.

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair lounge

Finnair Plus Gold -jäsenenä minulla on pääsy Finnairin loungeen. Mukanani saan tuoda yhden vieraan, eli nykäiskää hihasta, jos näette minut kentällä.

Finnairin loungeja on Helsinki-Vantaalla kolme: yksi Schengen- ja kaksi non-Schengen-alueella. Itselläni tulee käytettyä eniten portin 22 lähellä sijaitsevaa loungea, jossa on tarjolla lämmin aamiainen, sekä salaattibaari ja lämmin ateria pitkälle iltaan asti Jos kultakorttia ei ole, niin sisäänpääsyn voi ostaa 48 euron hintaan välille klo 9–13 tai 18–23.

Tämä lounge on tasoa ”ihan kiva”. Finnair Plus Goldilla löytyy sisäänpääsy maailmalla paljon parempiinkin loungeihin. Kultakortilla minulla ovat käytössä businessluokan lounget, sekä Frequent Flyer -lounget.

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Non-Schengen Premium-lounge

Varsinainen ”hupi” alkaa, kun lento lähtee non-Schengen-alueelta. Täällä sijaitsee Premium-lounge, johon pääsy on vain Finnair Plus Platinum- ja Gold-jäsenillä. Tänne ei voi ostaa sisäänpääsyä.

Loungessa on erittäin tasokas ruoka- ja juomavalikoima. Lämpimän aterian voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta. Tarjolla on myös sauna, jota mieheni käyttää aina kun aika antaa myöden.

Jostakin syystä en ole koskaan saanut otettua tästä loungesta kunnollisia kuvia. Ehkäpä oloni on ollut liiankin hyvä ja keskittyminen herpaantunut muutaman samppanjan tai Kyrön Napue Gin:in jälkeen. Kuvat Finnairin kuvapankista.

Finnair Premium Lounge Relax area2

Finnair Premium Lounge Food3

Muita etuja

Finnair Plus Goldilla saa käyttöönsä myös muita etuja:

  • Maksuton internet-yhteys A350 XWB -koneissa tunnin ajan.
  • Matkustusluokan korotusetu, eli neljä yhdensuuntaista matkustusluokankorotusta Finnairin Euroopan-reittilennoille.
  • Korotettu tasopistekertymä +15%
  • Oma Finnair Plus -palvelunumero
  • Istuinpaikan valinta reittilennolla, (lukuun ottamatta Economy Comfort -paikkoja).

Tärkein etu näistä on minulle mahdollisuus valita istuinpaikka Finnairin reittilennoille veloituksetta. Kun näkee minkälaisia hintoja/pistemääriä veloitetaan esim. Aurinkomatkojen ”lomalennoilla” asiakkaalta, tuntuu ihan mukavalta valikoida itse paikkansa veloituksetta.

Finnair Plus Gold, eli Finnairin kultakortti

Teksti kuuluu sarjaan ”sponsored by Minä ite!”

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

28 comments

Finnair Platinum Wing Lounge non-Schengen | Plutonium tasoa - TÄMÄ MATKA 17 marraskuun, 2019 - 9:51 am

[…] Finnair Plus Gold – Taso, joka tuo jo selkeitä etuja! FinnairFinnair Business loungeFinnair Platinum WingFinnair Platinum Wing loungenon-Schengen lounge 0 comment previous post […]

Reply
Arvostelussa uusi Icelandair Saga Lounge - TÄMÄ MATKA 26 toukokuun, 2018 - 6:27 am

[…] Finnair Plus Gold – Taso, joka tuo jo selkeitä etuja! […]

Reply
Anna Holopainen 6 helmikuun, 2018 - 12:50 pm

Mielenkiintoista! Itse aina ostan halvimmat mahdolliset lennot riippumatta lentoyhtiöstä. Jos on tottunut ohituskaistoihin niin varmaan tuntuu kaihistuttavalta joutua jonottamaan. Itseäni ei häiritse, jonot menevät yleensä nopeasti. Pienten lasten kanssa pääsee usein muutenkin jonon ohi turvatarkastuksissa tai fast trackia. Yleensä tulemme niin myöhään kentälle ettemme edes ehtisi loungeihin. Toki pitkissä välilaskuissa olisi huippu mutta tuntuu että parin tunnin vaihdoissa ei muuta ehtiä kuin siirtyä portilta toiselle (vessakäynteinen yms.). Lapset haluavat aina leikkipaikoille jos aikaa jää.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2018 - 1:35 pm

Kiitos Anna.

Lapsia huomioidaan nykyisin tosi hyvin lentokentillä. On omia turvatarkistusjonoja ja hyviä leikkipaikkoja.

Itselleni hinta ei ole se ratkaisevin. Lennon kokonaiskestolla on nykyään suuri merkitys minulle. Tietenkin itseni takia mukavuussyistä, mutta myös siksi että, halvalla saatu monen pompun yhteys on ilmastolle kaikista haitallisin. Näitä vältän.

Reply
Virpi /Hätälasku 6 helmikuun, 2018 - 11:50 am

Kattava postaus ja tietopaketti. Kyllähän tuolla kortilla (ja tasolla) aivan selkeitä rahanarvoisia etuja saavuttaa, tässä postauksessa ne tiivistyivät selkeästi sellaisellekin joka ei tälle tasolle yllä, eikä ehkä ole keskittämistä miettinyt. Tällä hetkellä matkustusvauhtini ei tälle tasolle riitä aikoihin, mutta jos joskus vauhti lisääntyy niin ehdottomasti tavoittelemisen arvoisia etuja.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2018 - 12:28 pm

Kultakortti näytti kyllä taas voimansa. Vetäisimme Phuketissa Aurinkomatkojen lomalennolle täysin jäätävän passintarkastus/ turvatarkastus jonohässäkän ohi saattajan avustamana. Aika helpottavaa. Siinä jonossa olisi muuten kulunut tunti, jos toinenkin…

Reply
Ili 3 helmikuun, 2018 - 3:50 pm

Terve Anna

Hyvä ja kattava postaus jälleen kerran.

Keskittäminen on kuitenkin kaksipiippuinen juttu. Ainakin näin Helsingistä lentävälle. (Teillä ymmärrettävästi Finnair/Norweigian ponnahduslautana maailmalle suunnatessa kuten totesit).

Ainoa kerta kun itse olen keskittämisestä suuremmin hyötynyt on ollut silloin kun tein RTW-matkan. Maailmanympärimatkan pisteillä irtosi Euroopan lento. Niin pieni se etu lopulta on, ellet saa haalittua kultakortin pisteitä kasaan. Tähän on jatkossa kenties parempi mahdollisuus, sillä Finnair uudistaa Plus-sääntönsä pikapuolin. Pisteet eivät vanhene, niitä saa yhdistä jne. Siirtyykö Finnair myös liikevaihtopohjaiseen pistejärjestelmään muita yhtiöitä seuraten on tietenkin merkityksellinen asia. Lipun hinta määräisi siis pistekertymän. Mailipohjainen järjestelmä joutuisi romukoppaan. Se on kaiketi todennäköistä. Silloin light lipulla pistekertymä olisi merkittävästi pienempi kuin nyt.

https://www.lentodiilit.fi/2018/01/24/finnair-plus-uudistuu-kevaan-aikana/

Tuo ylimääräinen matkatavara olisi mullekin mukava lisäarvo(golfbägi) . Sitä ei käy kiistäminen. Toisaalta taas Lounge – edun saa myös hankkimalla esim. Amexin.

https://www.americanexpress.com/fi/fi/content/prioritypass.html?intlink=fi-fi-hp-mt-cta-prioritypass

Keskittäminen saattaa kuitenkin tulla myös kalliiksi. Annan esimerkin tulevalta kesältä.

Lennän välin Helsinki – Boston roundtrip heinäkuussa.
Liput Finnairilta 1080,-
Liput Icelandairilta 890,-

On se niin väärin. Kesähinnat tulevat myyntiin? Aivan kesän korvalla. Toukokuun loppuun asti pääsisi Finskillä New Yorkiin hintaan 500,- . Kysyin muuten suoraan lennoista myös Icelandairiltä. Kummastukseni herätti se, että vaikka lähtöaika Helsingistä on sama, Nykiin/ Bostoniin saattaa olla samana päivänä kaksi eri saapumisaikaa puolen tunnin gapillä. Asia valkeni tietysti tiedusteltaessa. Lentolaivueen kotikentältä, Hubista Reykjavikista, lähtee kaksi perättäistä lentoa ko. kohteisiin. Kesä on niin ruuhkainen. Joka päivä lennetään siis kaksi vuoroa perä perää. Samalla sain kuulla, että kesä myydään aina loppuun. Tarjous/kesähintojahintoja ei ole luvassa.

Muut varaukset majoituksista yms. pitää kuitenkin tehdä jo nyt. On siis pakko tutkia myös muita vaihtoehtoja. Lufthansa, British Airway, Air France, noup. Kallista on, mut sitten löysin sopivan yhteyden, joka muutenkin rakentui näppärästi. Helsinki – Lontoo – Helsinki 140,- Finnairilla ja Lontoo- Boston – Lontoo Bransonin Virgin Atlanticilla 437,- . Mennen yksi yö Lontoossa palatessa kaksi. Yöpymiset maksan säästyneillä rahoilla. Lomaan tuli siis ylimäärärinen miniloma Lontoossa. Olen ponnahtanut Lontoota käyttäen ennenkin maailmalle. Yöpynyt siinä kentän vieressä olevassa Premier Inn London Heatrow hotellissa. Yö jopa alle satasen. Siitä on helppo liikkua keskustaan ja takaisin metrolla, eikä aamulla ole kuin kymmenen minuutin siirtymä kentälle.

Olisinko saanut vastaavaa etua (lähes 500,-) keskittämällä Finnairille millään laskukaavalla?

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 3 helmikuun, 2018 - 5:00 pm

Kiitos Ili.

”Olisinko saanut vastaavaa etua (lähes 500,-) keskittämällä Finnairille millään laskukaavalla?”

Vastaus on, että ei hajuakaan 😀

Tiedän, että lukijoissa on eräitä, jotka tietävät lentoyhtiöiden ja kanta-asiakkuusjärjestelmien mutkat ja koukut erittäin hyvin. Ehkäpä tämä ketju osuu jonkun asiasta enemmän tietävän silmiin ja hän vastaa.

Siitä, siirtyykö Finnair myös liikevaihtopohjaiseen pistejärjestelmään muita yhtiöitä seuraten, käydään kovaa arvuuttelua. Se voisi olla ihan OK muutos yleisesti, sillä eiväthän lentoyhtiöt tiedä millä hintaa muut kilpailijat lippujaan myyvät.

Loungeista osaan sanoa sen verran, että Amexin/Dinersin/ym. korttien lounget häviävät kyllä usein Finnairin kultakorttilaisten käytössä oleville businessluokan loungeille, sekä Frequent Flyer -loungeille. Helsinki-Vantaalla, non-Schengen loungen kohdalla ero on todella huomattava. Mutta tämäkin on tietenkin lentokenttä ja terminaali kohtainen asia.

Tuo löytämäsi reitti on ihana, mikäli pitää Lontoosta (kuten Teppo). Sitten on tietenkin heitä, jotka eivät halua/pysty seisahtaa Briteissä. Minusta kysymyksen asetanta on hieman hankala, sillä laskemasi etu 500€ tulee siitä, että tämä reititys on sinulle sopiva. Vertaillessa keskittämisen hyötyjä minusta ei oikein voi lähteä siitä, että reittillä Helsinki – Boston, mennessä yksi, ja palatessa kaksi päivää kuluu Lontoossa.

Reply
Merja / Merjan matkassa 2 helmikuun, 2018 - 8:54 pm

Oma Finnairin kortti ei vielä tuolle tasolle yllä, mutta toivottavasti joskus 🙂 Hyötyä siitä silti on ollut. Olen pisteillä hankkinut matkustusluokan korotuksia ja siinä irtoaa loungepaikka samassa. Amexin kortilla pääsee myös loungeen, joka on mukavaa pikku ylellisyyttä lentoa odotellessa. Hyvä uudistus Finnairilta, etteivät jatkossa vanhenna pisteitä. Nyt niitä on joskus mennyt ”hukkaan” kun ei ole ehtinyt /muistanut käyttää. Hurja määrä teillä oli viime vuonna lentoja.

Reply
Hanna-Mari 1 helmikuun, 2018 - 10:56 pm

Oi mitä luksusta! 🙂 Itse olen matkustanut lentokoneella neljä kertaa elämäni aikana, ei ihan yllä niillä tällaisiin 😀

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 2 helmikuun, 2018 - 6:50 am

Onhan tuo pientä luksusta 🙂

Vuonna 2017 lensin 75 lentoa, joten lentokoneet ovat tulleet vähän liiankin tutuiksi.

Reply
Pirkko / Meriharakka 30 tammikuun, 2018 - 12:46 pm

Helsingistä, paljonkin lentämällä, ei taida ihan auttaa edes keskittäminen Finnairille, että saisi riittävän määrän tasolentoja kerättyä. Mutta eipä silti, että olisin montaakaan noista eduista kaivannut sen yhden ”koe-vuoden” jälkeen.
Istuinpaikkoja olemme kyllä ostaneet, montakin, mutta taitaa niiden ostaminen erikseen silti tulla halvemmaksi kuin lentää vaan lentämisen vuoksi 🙂
Jossain oli muuten äskettäin uutinen, jossa joku yhtiö, olisiko ollut BA, ilmoitti muuttavansa kanta-asiakasohjelmaansa siten, ettei enää lasketa lentoja tai lentomaileja vaan ihan vaan suoraviivaisesti lennoista maksettua rahaa. Saa nähdä leviääkö tällainen ajatus lentoyhtiöiden keskuudessa tulevina vuosina.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 2 helmikuun, 2018 - 4:40 pm

Muistankin sinun kirjoituksen kultakortista.

En ajattele, että olisin lentänyt ”vain lentämisen vuoksi”, vaan kyllä sillä lennolla on aina ollut päämäärä. Sillä on olemassa ihmisiä, jotka todellakin lentävät ihan vain siksi, että bongaavat uusia lentokoneita ja reittejä. Eli ei ole tarkoituskaan siellä kohteessa olla 🙂

Reply
Petri 3 helmikuun, 2018 - 3:30 pm

Tuo lentojen hintaan perustuva käytäntö on jo useammalla yhtiöllä, ei tosin BA:lla. Sinällään se ei eroa hirveästi siitä että tasopisteitä saa lentolipun luokan mukaan eli osalla yhtiöistä saa halvimmilla penkeillä asua, jotta saa mitään aikaiseksi. Tähän nähden nuo rahaan perustuvat mallit ovat hyviä — lentoyhtiö kun ei tiedä kilpailijoiden hintoja, jolloin esimerkiksi AA:n rahapohjaisia pisteitä saa paremmin kun lentää muilla OneWorld-yhtiöillä.

Finnairin kultakortti vaatii 46 reittilentoa. Helsingistä tuo tarkoittaisi että kävisi jossain joka toinen viikko. Toisaalta jos asut vaikkapa Oulussa ja lennät Helsingin kautta, niin tuo on enää yksi matka kuukaudessa. Aika moni suhaa työkseen esimerkiksi Tukholmassa harva se viikko, jolloin tuo ei ole enää niin kovinkaan vaikeaa.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 3 helmikuun, 2018 - 5:03 pm

Kiitos Petri!

Tämä hintaan perustuvan käytännön tulo Finnairille tuntuu nyt olevan suuren spekulaation alla. Jännää nähdä, mitä nämä ”uudistuksen” ovat 🙂

Reply
Mari 28 tammikuun, 2018 - 10:04 pm

Ihanaa ylellisyyttä matkustukseen. Meidän pienillä lentomäärillä ei tälläiseen pystyisi.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 30 tammikuun, 2018 - 7:49 am

Kyllä. sSellaista mukavaa arjenluksusta.

Reply
Johanna 28 tammikuun, 2018 - 11:50 am

Finnair Gold hankittu omalla rahalla, kiitoksia erityisesti edesmenneelle Air Berlinille kun Tegelin kautta tuli monesti hypittyä… Tykkään kun laukkuja ei tarvi itse tarroittaa, ainakin Helsingissä pitänee muuten tehdä itse. Monesti matkassa myös 2-3 laukkua jotka tulee myös ensimmäisinä. Turvatarkastus sukkelammin, tosin ei eri kaistaa vaikkapa Tallinnassa. Hyvä asiakaspalvelu soiton/emailin päässä. Paikanvaraus. Helsingin Premium Lounge on kiva, samoin nykyinen shampanja on hyvää. Just oli Heathrow T3:ssa superkiva virkailija Finnairin businesstiskillä. Priority boarding on myös kiva jos paljon käsimatkatavaraa / on ajoissa. Onhan tuo ihan kiva kortti, Platinakin tulisi varmaan heittämällä jos työmatkustaisi.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 28 tammikuun, 2018 - 5:22 pm

Air Berliinin poismenoa kyllä suren. Tuli käytettyä usein. Nytkin olisi kesällä sille tarvetta. Tiedä nyt sitten mistä yhtä edulliset lennot taion.

Minäkin pidän palvelusta. Ei se nyt oikeasti voi olla asiakkaan asia taistella jotain tarroja laukkuun. Turvaan ei aina ohituskaistaa löydy, mutta kaikkeahan nyt vaan ei voi saada.

Priority boarding on hyvä, etenkin jos virkailijat viitsisivät vähän valvoa, että sinne koneeseen ei tungeta ryhmänumrolla 4 heti kättelyssä. Herkullisia tilanteita nähty, kun siitä joku kiireinen sitten palautetaan jonon hännille 😀

Reply
Teija / Lähdetään Taas 28 tammikuun, 2018 - 11:33 am

Meillä ei olisi mitään järkeä keskittää Finnairin lentoihin, mutta teidän tapaus on kyllä ymmärrettävä. Tätä nykyä me ollaan valittu vain suoria tai yhden vaihdon lentoja, joissa on lyhyt odotusaika, niin mihinkään loungeen ei oltaisi muutamaan vuoteen ehdittykään. Kiva lukea näitä etuja keskitettynä, koska en ole koskaan edes ajatellut näitä, saati sitten selvittänyt.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 28 tammikuun, 2018 - 5:16 pm

Eipä niitä etuja tule usein mietittyä, jos aisa ei ole ajankohtainen. Itsenikin rupesivat Goldin edut kiinnostamaan, vasta kun tajusin, että se olisi mahdollista saada hankittua.

Meille tulee aina se pakollinen odotus Helsingissä, jossa ruokaa ja juomaa on ihan kiva saada. Tätäkin naputtelen loungessa.

Reply
Tiia / Lasten tapaan 27 tammikuun, 2018 - 10:59 am

Itse tulee kovin vähän lennettyä, mutta ai että, kateudesta vihreänä luin tämän. Varmasti kannattaa hyödyntää kultakorttia ja suosia Finnairia, hyvät edut saa! Lentäminen ei varsinaisesti ole mikään kovin mukava elämys, jos ja kun pitää matkustaa ahtaassa sillipurkissa. Lisätila on todella hyvä, erityisesti pitkillä lennoilla. Hyvä informaatiopostaus 🙂

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 27 tammikuun, 2018 - 12:18 pm

Lentäminen tosiaan ei ole kivaa, jos kone on sisustettu ahtaasti. Näissä on todella paljon eroa. Joissain voi jalkojaan oikoa ihan tavallisellakin paikalla hyvin. Joissakin koneissa on penkin selkänojassakin takana oleva säilytystilakin poistettu, jotta saadaan penkkejä mahdollisimman paljon koneeseen. Viimeksi sellaisella lennettin Tunisaan Deturin matkalla ja oli kyllä törkeyden huippu tuollainen.

Reply
NelliL 27 tammikuun, 2018 - 10:59 am

Meidän porukka on miettinyt myös näitä etukortteja. Siljan kortti on olemassa mutta ongelma meillä on se, että kun kokeillaan asioita niin paljon niin voi nämä kortit olla aika turhia. Pitää niin keskittää se meno aina sitten yhteen tiettyyn ja se ei oikein taas sovi meille. Siljan kortista ollaankin hyödytty todella paljon ja sen vuoksi Finnairin kortti on noussut jälleen meillä puheenaiheeksi ja nyt myös tämä postaus avasi keskustelun aiheesta uudelleen…Hmmm…

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 27 tammikuun, 2018 - 12:16 pm

Keskittäminen on kyllä kaiken A ja O. Samahan se on muidenkin bonuskorttien kanssa. Kummasti tuli aikoinaan tehtyä ostoksia Stockmannilta, jotta piti itsensä tietyllä tasolla. Siinä oli ilmaista pysäjöintiä ja muuta tarjolla, jotka hyödytti paljon. No eipä tarvitse sitä enää miettiä, kun ei ole Stockmannia Oulussa enää..

Reply
Petri 25 tammikuun, 2018 - 10:38 pm

Tuliko kortti muuten lentojen määrällä vaiko tasopisteillä?

Perinteisesti American Airlines on ollut antelian halvoilla lipuilla lentäessä mutta nykyistä tilannetta en tiedä; AA:n lennoilla tasopisteitä saa lipun hinnan mukaan, muilla taas lennon pituuden ja matkustusluokan mukaan. Jos lentää hiukan pidempiä matkoja tai koneen etupäässä, British Airwaysin kortti taas on ollut helpoin tapa saa Oneworld-tasoa ylläpidettyä. Koska BA on lentoyhtiöiden turku ja mm. penkeistä löytyvistä luteista johtuen jatkuvasti uutisissa (firman TJ on entinen halpalentoyhtiön TJ), homma kannattaa optimoida siten että lentää pakolliset BA-lennot codeshare-lennoilla paremmilla yhtiöillä (esim. Finnair).

PS. Kannattaa seuraavaksi tutustua ”status matching” aiheeseen 🙂

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 25 tammikuun, 2018 - 11:03 pm

Lentojen määrällä. Ostan aina sen halvimman lipun, eli eipä niitä tasopisteitä paljoa kerry.

Itsehän sain BA:lta ”jotain” jalkaani. Ikinähän se kutinan ja rakkojen aiheuttaja ei selvinnyt, mutta luin just myös tuon uuden uutisen, että luteita koneissa taas ollut :/ Lisäksi Heathrow on ihan kamala kenttä. Eli tuossa pari syytä, miksi en yhtiöstä yhtään tykkää. Tosin, jos Oneworld-tason ylläpito tuon kautta olisi selkeästi helpompaa, niin tietenkin harkitsisin.

“status matching”, no niin. Kultakorttia valokuvaamaan/kopioimaan siis 😀

Reply
Petri 26 tammikuun, 2018 - 10:00 pm

Joskus aikoinaan kun oli BA:n kultakortti lennettynä, tuli hankittua status matchin kautta korkein taso myös Star Alliancen (Lufthansa Senator-kortti) ja Sky Team:in (Air Francen platina-kortti) puolelta. Edelliseen piti käydä viikonloppumatkalla Saksassa Lufthansalla, Air France antoi ilman sen kummempaa.

Nyt edelleen vuodenvaihteessa AlItalian kortilla sai ilmaiset matkalaukut ja Priority-jutut Deltalla, itse yhtiöllä en ole koskaan lentänyt, kerran yritin mutta peruivat lennon. Hallitukselle Delta taas löytyi jostain syystä edelleen Air Francen Platina-kortin, vaikka sellaista ei ole ollut useaan vuoteen enää. Viime vuonna tuli työmatkalla hyödynnettyä Avianca Brazil:in diamond-korttia Puolassa LOT:illa, molemmat kun kuuluvat Star Allianceen — Aviancalla en ole koskaan lentänyt.

Oma hupinsa, hotellien kanssa voi myös harrastaa vastaavaa.

Reply

Leave a Comment