Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä | Kaksi vuotta sitten silmiini osui lista kymmenestä Euroopan korkeimmasta autolla ajettavasta solatiestä. Tajuttuani, että olin jo ”huiputtanut” lähes puolet kyseisistä paikoista vuosien varrella, ei ajatus loppujen ajamisesta jättänyt minua rauhaan.
Ne solatiet joita en ollut ajanut, sijaitsivat Ranskassa tai Ranskan ja Italian rajamailla. Ajamattomat Euroopan korkeimmat solatiet eivät varsinaisesti osuneet mihinkään reitin varrelle, vaan niille piti erikseen etsiytyä.
Nyt Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä on ajettu. Olen koostanut alle listan näistä reiteistä esittelyineen.
- 1. Cime de la Bonette, Ranska 2860 metriä
- 2. Col de l’Iseran, Ranska 2764 metriä
- 3. Stelvio Pass, Italia 2758 metriä
- 4. Col Agnel, Ranska/Italia 2744 metriä
- 5. Col de la Bonette, Ranska 2715 metriä
- 6. Col du Galibier, Ranska 2642 metriä
- 7. Gavia Pass, Italia 2621 metriä
- 8. Grossglockner High Alpine Road, Itävalta 2504 metriä
- 9. Umbrail Pass, Sveitsi 2503 metriä
- 10. Timmelsjoch Itävalta/Italia 2500 metriä
Estimated reading time: 12 minuuttia
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä
1. Cime de la Bonette, Ranska 2860 metriä – Euroopan korkein tie
Col de la Bonette, Ranska 2802 metriä ja Cime de la Bonette, Ranska 2860 metriä, ovat erilliset nousut, vaikka sijaitsevatkin samalla vuorella!
Col de la Bonette, 2802 metriä ja Cime de la Bonette, 2860 metriä sijaitsevat saman tien varrella, mutta Col de la Bonetten vuorenhuipun ympärillä kulkee silmukkamainen tie, jonka korkein kohta on Cime de la Bonette 2860 metrissä. Reitit on listattu erillisiksi nousuiksi ja tämä aiheuttaa ajoittain kiivastakin keskustelua. Myöskään huippujen korkeuksista ei ole oikein selvää tietoa. Hyvin yleinen on myös merkintä Col de la Bonette, korkeus 2715 m ja Cime de la Bonette 2802 m.
Col tarkoittaa ranskaksi solaa, eli läpikulkutietä ja Cime taas huippua.
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä on listaus teistä, joiden läpi voidaan ajaa autolla. Euroopassa on olemassa kuitenkin myös kaksi korkeampaa huippua, joihin voi teknisesti ajaa autolla, mutta nämä eivät ole sellaisia solateitä, joista voisi ajaa läpi.
- Veleta tai Pico del Veleta 3 300 m Granada, Espanja. Tie on nykyisin suljettu yleiseltä liikenteeltä Hoya de la Moran ulkopuolella, juuri hiihtoaseman yläpuolella. Tietä käyttävät kuitenkin edelleen hiihtoaseman työntekijät, kansallispuiston vartijat, observatorion henkilökunta, pyöräilijät ja kävelijät sekä minibussipalvelu joka vie retkeilijät Posiciones del Veletan näköalapaikalle (3100 metriä merenpinnan yläpuolella).
- Ötztal Glacier Road (Ötztaler Gletscherstraße) 2 829, Itävalta. Tie johtaa Söldenistä Rettenbachferneriin ja Rosi-Mittermeier-tunnelin kautta Tiefenbachferneriin, mutta määritellään umpikujaksi.
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä
2. Col de l’Iseran, Ranska 2764 metriä – Alppien kuningas.
Col de l’Iseran, Ranska 2764 metriä on moottoripyörä- ja pyörämatkailijoiden pyhänä ”graalin maljana” tunnettu solatie.
Col de l’Iseran on Alppien kuninkaana ja monien moottoripyörä- ja pyörämatkailijoiden pyhänä ”graalin maljana” tunnettu solatie. Tie on kaikkea lumoavasta kauneudesta pelottavaan karkeuteen.
Col de l’Iseran sijaitsee lähellä Italian rajaa Savonien hallintoalueella Ranskassa. Reitti kuuluu Grandes Alpes -tiestöön. Kyseessä on epäilemättä yksi Alppien upeimmista solateistä, jossa on mahdollista nauttia avarista maisemista hyväkuntoisella tiellä.
Pont Saint Charlesin kivisillan jälkeen maisema ja ajotuntuma muuttuu. Col de l’Iseranin ensimmäiset todelliset rampit alkavat heti tuon sillan jälkeen. Jo ensimmäiseen neulansilmäkäännökseen mennessä aistii hyvin lähes pystysuorien vuorenrinteiden läsnäolon.
Tien noustessa taivas muuttuu hiljalleen sinisestä harmaansävyiseksi. Kun noustaan puurajan yläpuolelle, saavutetaan kivinen maisema. Matka huipulle voi olla miellyttävästä lähtölämpötilasta huolimatta kylmä ja erittäin tuulinen. Viimeiset 16 kilometriä alkavat Val-d’Isèrestä, josta noustaan 895 metriä 6 %:n kaltevuudella.
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä
3. Stelvio Pass (Stilfser Joch), Italia 2758 metriä – TOP10 maailman vaarallisimmat tiet
Stelvio Pass, Italia 2758 metriä on korkein reitti Itä-Alpeilla.
Stelvio Pass, vuoristosola Pohjois-Italiassa nousee 2757 m korkeuteen. Kyseessä on korkein autolla ajettava reitti Itä-Alpeilla, ja toiseksi korkein Alpeilla. Top Gear julisti reitin vuonna 2008 maailman parhaimmaksi autolla ajettavaksi mutkatieksi ja sola oli mukana TOP10 maailman vaarallisimmat tiet listauksessa vuonna 2016. Harmittavasti tietä on paranneltu sen jälkeen sen verran, että sijoitus näyttää nyt olevan enää 17.
Tie ei ole vaarallinen, jos sitä ajelee järki päässä. Tie muuttuu vaaralliseksi, kun sillä halutaan tehdä ennätyksiä. Monet ottavat hotellin läheltä solaa ja lähtevät matkaan vielä pimeässä, kun muuta liikennettä ei ole.
Saksankielisessä maailmassa Stelvio Pass tunnetaan nimellä Stilfser Joch. Myös nimityksen Passo dello Stelvio näkee käytettävän usein.
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä.
4. Col Agnel, Ranska/Italia 2744 metriä – Tuntematon Alppien 3. korkein solatie.
Col Agnel (Col d’Agnel), Ranska/Italia 2744 metriä – Tie joka lähtee ja päättyy Ranskan ja Italian syrjäisiin kolkkiin.
Huolimatta siitä, että Col Agnel on Alppien 3. korkein ja yksi koko Euroopan korkeimmista solateistä, se on hämmästyttävän tuntematon. Tähän löytynee syy siitä, että tien lähdöt sijaitsevat Ranskan ja Italian syrjäisissä kolkissa, jonne ei niin vain eksytä. Tämä on toisaalta erinomainen asia , sillä liikennettä ei juurikaan tiellä ole.
Col Agnelille voidaan nousta Château Queyrasista (Ranska). Nousu kestää 21 kilometriä ja keskimääräinen kaltevuus on 6,5 % . Viimeiset 5 kilometriä vaativat enemmän vaivaa ja keskikaltevuus on 9 %.
Italian puolen nousu Casteldelfinosta on jyrkempi. Se kestää yli 22 kilometriä ja keskikaltevuus on 6,5 %, joidenkin kulkuväylien keskikaltevuus vaihtelee 11 ja 14 % välillä. Viimeisen 10 kilometrin osuus ennen huipulle saapumista 1800-2740 metrin välillä, keskimääräinen kaltevuus on 9,5 %.
Kuten kaikilla solateillä, myös Col Agnelilla on sodittu. 1515 sitä pitkin ratsastettiin Raskasta valloittamaan Milanoa. 1740 Ranskan ja Espanjan kuninkaan joukot marssivat jälleen kohti Italiaa käyttäen solaa. Ranskan vallankumouksen (1789-1799) aikana Ranskan ja Sardinian kuningaskunnan (joka sisälsi osia nykyisestä Pohjois-Italiasta) väliset taistelut keskittyivät monin paikoin juuri Alppien soliin. Kuuluisin Alppien ylittäjä lienee kuitenkin Hannibal norsuineen.
5. Col de la Bonette, Ranska 2715 metriä – katso numero 1.
Euroopan kymmenen korkeinta autolla ajettavaa solatietä.
6. Col du Galibier, Ranska 2642 metriä on Tour de Francessa useimmiten noustu Alppien sola.
Col du Galibier, Ranska 2642 metriä tulee valloittaa pohjoisesta käsin
Euroopan korkeimpien solateiden joukossa vain yksi voi olla legendaarisin. Jos asiaa lähestytään pyöräilijän vinkkelistä voittajaa ei ole vaikea löytää. Se on Col du Galibier. Col du Galibier on Tour de Francessa useiten noustu Alppien sola. Nousu on ollut Tourissa mukana peräti 60 kertaa. Tämä on paikka, jossa Ranskan ympäriajo nousee korkeimmilleen, mikäli Col de l’Iseran (2 764 metriä) ei ole ohjelmassa.
Tunnetuin ja ylivoimaisesti kaunein nousu on pohjoisen puolelta. Se alkaa Saint-Michel de Mauriennesta Col du Télégraphen yli. Col du Télégraph on helppo ja mukavasti ajettava solatie, jonka käsittää noin 12 km nousuosuuden. Vallée de la Valloirettesta alkaa varsinainen nousu Col du Galibierille. Maisema on karua. Viimeiset 8 km ovat pyörällä eteneville vaikeita. Nousukulma ei käytännössä putoa alle 10 % ollen maksimissa 11,8%.
7. Gavia Pass, Italia 2621 metriä on ajamistani solateistä brutaalein.
Gavia Pass, Italia 2621 metriä on ajoittain erittäin huonokuntoinen.
Luulin aina, ettei mikään mutkatie Euroopassa Romanian Transfăgărășan jälkeen tekisi enää vaikutusta – ja kuinka väärässä olinkaan! Gavia Pass 2621 metriä on ajamistani solateistä brutaalein. Tie on paikoin erittäin huonokuntoinen, vain yhden auton ajettava ja osin ilman kaiteita kunnon pudotuksella. Paljon kuvannee se, että joissain paikoissa en uskaltanut edes jalkaisin aivan reunalle kuvaamaan.
Gavia Pass sijaitsee Italian Alpeilla, Lombardian alueella ja jakaa pohjoisessa Sondrion maakunnan ja etelässä Brescian maakunnan. Tie jatkuu suoraan paremmin tunnetulle Stelvio Passille (2758m). Jos haluaa maksimaalisen määrän hupia päiväänsä, ajaa nämä molemmat.
8. Grossglockner High Alpine Road (2504m) – Itävallan upea mutkatie.
Grossglockner High Alpine Road, Itävalta 2504 metriä, eli saksalaisittain Großglockner Hochalpenstraße (Hochtor).
GrossGlockner strasse, on yksi Itävallan tunnetuimmista maamerkeistä ja tietä pidetään Itävallan kauneimpana retki- ja panoraamatienä.
Vuonna 1935 valmistunut alppitie toi Itävallan korkeimman vuoren Grossglocknerin (3798 m) ja Itä-Alppien pisimmän jäätikön Pasterzenin matkustajien koettavaksi. Ajettava osuus tiestä on korkeimmillaan 2504 metrin korkeudella Hochtorin solassa. Reitillä on 36 naulansilmämutkaa ja kaksi sivutietä upeille näköalapaikoille.
Suurin osa tästä 48 kilometriä pitkästä alppitiestä sijaitsee Hohe Tauernin kansallispuiston sydämessä, joka on suojeltu vuodesta 1992, ja on yksi Keski-Euroopan suurimmista luonnonsuojelualueista.
Vuodesta 1924 eteenpäin suunniteltu ja vuosina 1930-1935 rakennettu Grossglockner High Alpine Road on Euroopan maisemareittien prototyyppi. Normaalistihan solatiet noudattelevat vanhojen kauppateiden reittejä, mutta GrossGlockner Strasse on suunniteltu ja toteutettu täysin neitseelliseen maisemaan puhtaasti matkailukohteeksi.
9. Umbrail Pass, Sveitsi 2503 metriä. Katso kohta 3.
Umbrail Pass, Sveitsi 2503 metriä on vuoristosola, joka yhdistää Italian Santa Maria Val Muestairin ja Sveitsin Bormion, eli Stelvio Pass vuoristosolan. Pituutta tällä pätkällä on 33 kilometriä.
10. Timmelsjoch (Passo del Rambo) Itävallan ja Italian raja, 2500 metriä
Timmelsjoch High Alpine Road on maksullinen tie, joka johtaa Ötztalin laakson jäätikkömaisemien halki ylös Itävallan ja Italian rajalle ja toiselle puolelle Italian Passeiertalin laakson kautta Meranon kaupunkiin.
10 korkeinta solatietä + Bonus nousut
11. San Bernardino Pass, (Passo del San Bernardino), Itävallan ja Italian raja 2469 metriä.
San Bernardino Pass, (Passo del San Bernardino), Itävallan ja Italian raja 2469 metriä on yksi Alppien parhaimmista ja helpoiten saavutettavista ajoreiteistä.
San Bernardino Pass sijaitsee Sveitsissä, Länsi-Alppien itäpuolella. San Barnardinon tunneli valmistui 1967 ja nykyisin vanhaa tietä käytetään lähinnä vain hupiajeluun.
San Bernardino Pass on paikka, missä monet autoilijat ja moottoripyöräilijät ottavat ensimmäisen kosketuksensa mutkateihin. Ylämäessä vastaantulevan liikenteen näkyvyys on hyvä, joten kuljettajan on täällä helppo totutella mutkiin. Puolenvälin jälkeen kuski saa vääntää rattia jo ihan tosissaan. Reitin profiili on täysin erilainen kuin esim. Furka Passin tai GrossGlocknerstrassen. Tällä tiellä autoa on oikeasti mahdollisuus ”ajaa”, jos vain kantti kestää ja taidot riittävät. YouTubesta löytää kymmenittäin erilaisia videoita, jossa alla on vähän perus-Pooloa parempi menopeli.
Furka Pass, Sveitsi 2429 metriä
Furka Pass, Sveitsi 2429 metriä esiintyy myös 007 ja Kultasormi -elokuvassa.
Genevenjärven itäpäästä löytyy ensin ihana pieni Sionin kaupunki ja sen jälkeen upea alppitie läpi Furkasolan. Furkasola eli Furka Pass sijaitsee Sveitsissä Wallisin ja Urin kantonien välillä ja sen korkeinkohta on 2431 metrissä. Maisemareitin pituus on mukavat 40 kilometriä.
Solan kautta kiemurtelee valtatie 19 (H19). Tällä samalla tiellä kurvaili James Bond elokuvassa 007 ja Kultasormi vuonna 1964. Solassa puksuttelee myös museojuna. Furka Cogwheel Steam Railway on turistikäyttöön kunnostettu hammasratajuna. Tämä ihanuus puhisee ja vislaa n. 19 km pitkän radan Furka Pass:in upeissa maisemissa. Korkein asema on 2163 metrissä.
Täältä pääset katsomaan korkeimmat solatiet, mitkä voi ajaa autolla Wikipediasta
Tässä vielä ajopäiväkirjamainen kooste ja kululistaus reitistä, jotka ajoin Alpeilla vuonna 2022 yhdentoista päivän aikana.
1 comment
Nämä ovat varmasti hienoja kaikki. Pitää yrittää itsekin ajaa näitä enemmän, kauniissa maisemissa on aina mukava ajaa. Mitä näistä ovat omia suosikkejasi?