Bilbaon Guggenheim-museo

Bilbaon Guggenheim-museo

kesäkuu 13, 2016

Bilbaon Guggenheim-museo ja tuhkimotarina sen takana

Yhteistyössä Espanjan turistitoimisto. 80-luvulla Bilbao oli harmaa lamakaupunki. Bilbaon Guggenheim-museo oli vielä vain kehittyvä idea jonkun kaupunginisän päässä. Metalliteollisuus, kalastus ja satama olivat hyvässä alamäessä. Kaupunkia halkova Nervion joki saastunut haisevaksi ojaksi. Bilbaon päättäjät miettivät kuumeisesti miten talous ja kaupunki saadaan uuteen nousuun. Yhtenä oljenkortena mietittiin kulttuuriin ja palveluihin investointia.

Samaan aikaan Guggenheim-säätiö suunnitteli toiminnan laajentamista ja etsi paikkaa uudelle taidemuseolle Euroopassa. Kaupunginisät kutsuivat Guggenheim-säätiön herrat kylään, syöttivät ja juottivat sekä tarjosivat museorakennukseksi upeaa vanhaa viinivarastoa, nykyisin Azkuna Zentro nimistä monitoimitilaa.

Vanha viinivarasto ei kuitenkaan miellyttänyt Guggenheim-säätiön edustajia. Heitä kiinnosti jokin aivan muu. Kukkulan laella käydessään säätiön edustajat olivat nimittin nähneet joen viereisen joutomaan ja kysyivät, voisiko joenrantaa käyttää tonttina uudelle museorakennukselle? Bilbaon päättäjät vastasivat välittömästi, että kyllä sopii. Myöhemmin lupaus aiheutti pahaa päänvaivaa, sillä tontin omistajia oli yli 50 kappaletta ja kauppoja jouduttiin tekemään jokaisen kanssa erikseen.

Jotta Bilbaon Guggenheim-museo voisi toimia, tarvitsi se ympärilleen kokonaan uuden infrastruktuurin. Bilbaoon onkin rakennettu metro, raitioteitä, lukuisa uusia siltoja sekä uusi lentokenttäterminaali. Satama siirrettiin kaupungin keskustasta 14 kilometrin päähän meren rannalle. Haisevan joen puhdistaminen maksoi Biskajan vesilaitokselle yli miljardi euroa.

Kaupunki on nykyisin täynnä nykyarkkitehtuurin suuria nimiä. Metron suunnitteli englantilainen Norman Foster, kulttuurikeskuksen ranskalainen Philippe Starck, yliopistoauditorion portugalilainen Álvaro Sizan ja aluekaavan irakilais-englantilainen Zaha Hadid.

IMG_7120

Bilbaon Guggenheim-museo

1997 paikalle avattiin Frank Gehryn suunnittelema Bilbaon Guggenheim-museo. Titaanipäällysteinen, 33 000 titaanilevyllä vuorattu veistos vaihtaa väriä näyttäen erilaiselta vuorokauden aikojen ja valon vaihtelun mukaan. Media rakastui valokuvaukselliseen Guggenheim-museoon ja teki siitä ikonin. Myös Tuhkimo tarina lamasta nouseesta rappiokaupungista oli täydellinen.

Entinen harmaa satamakaupunki alkoi hitaasti kukoistaa turismilla. Ongelmia aiheutti kuitenkin palvelukulttuurin puuttuminen. Ei ollut hotelleja, ei kahviloita, ei myymälöitä turistien tarpeeseen, ei halua tehdä töitä viikonloppuisin. Oppaamme kertoikin ensimmäisien vuosien olleen karmeita. Investointi maksoi silti itsensä takaisin hämmästyttävästi alle kymmenessä vuodessa. Lähes miljoona vuosittaista kävijää tuovat nykyisin seudulle lisää tuloja noin 300 miljoonaa ja verotuloja noin 30 miljoonaa vuodessa.

Bilbaon Guggenheim-museo | Bilbaon Guggenheim-museo avattiin vuonna 1997 | Titaanikuorisen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Frank Gehry.

Bilbaon Guggenheim-museo | Bilbaon Guggenheim-museo avattiin vuonna 1997 | Titaanikuorisen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Frank Gehry.

Bilbaon Guggenheim-museo | Bilbaon Guggenheim-museo avattiin vuonna 1997 | Titaanikuorisen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Frank Gehry.

Guggenhem-säätiön taidekokoelmat

Bilbaon Guggenheim-museo on siitä hassu museo, että itse rakennus kiinnostaa monia enemmän, kuin Guggenhem-säätiön taidekokoelmat, joita Bilbaossa kierrätetään. Nyt toukokuussa 2016 näytteillä oli mm. Pariisin Koulu -näyttely, missä mukana yli 50 kappaletta 1900-luvun taideaarretta. Tarkemmat tiedot täältä.

Täällä ymmärtää hyvin myös mitä tarkoittaa pysyvä näyttely:  Richard Serran 8:sta veistoksesta massiivisin painaa yli 260 tonnia ja keveinkin  44 tonnia.

Näytteillä on myös ‘keittopurkkimaalari’ Andy Warhol:n Varjoja näyttely, jossa 102 ilmeisen samankaltaista työtä täyttää ison salin. Herraa moitittiin aikanaan populaari-ilmiöiden kopioinnista ja tästä harmistuneena hän teki 102 työtä joissa on sama aihe, mutta selvät erot toteutuksessa.  Tarkemmat tiedot täältä.

IMG_7091

Richard Serran 8:sta veistoksesta massiivisin painaa yli 260 tonnia ja keveinkin 44 tonnia

IMG_7079

Tiedot museon aukioloajoista ja lipuista löydät täältä. Museossa on valokuvaus kielletty. Suosittelen oppaan palkkaamista, sillä laajoista näyttelyistä on vaikea saada irti mitään ilman asiantuntijaa.

Oppaamme Ana, oli niin eläväinen ja innostunut näyttelystä, että väsähtänyt joukko toimittajia ja bloggareitakin innostui nykytaiteesta aivan uudella tavalla. Monen teoksen sisältö ei olisi mitenkään selvinnyt vain valmista selostusta kunkin taulun/teoksen kohdalla kuunnellen. Oppamme myös kertoi taiteilijoiden elämästä laajasti, sekä näiden elämänkokemuksien yhtymäkohdista teoksiin. Ilman tätä taustatietoa, monen teoksen ymmärtäminen olisi ollut täysin mahdotonta.

Yhteistyössä Espanjan turistitoimisto
  •  
  •  
  •  
  •  
0 comment

Leave a Comment