Bangkok ja kanavabussi ovat yhdistelmä, joka voi helposti jäädä Bangkokin kävijältä kokematta. Bangkokin joen ja sen jokiveneet tietävät monet, mutta kanavabusseja ei liikkumismuotona oppaissa pahemmin esitellä. Kanavabussit ovat kuitenkin nopein tapa liikkua paikoissa, joissa Skytrain ei kulje ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen muutenkin.
Bangkok ja kanavabussi | Aasian Venetsia
Bangkokia kutsuttiin aikoinaan Aasian Venetsiaksi ja vesielementti on edelleen läsnä kaupungissa Chao Phraya-joen muodossa. Hieman näkymättömämpänä, mutta edelleen voimissaan virtaavat kaupunkia juovittavat kanavat. Osa kanavista on täytetty autoilijoiden ja talojen hyväksi, mutta silti niitä löytyy vielä hyvin, kun tietää mistä etsii.
Bangkok ja kanavabussi | Saen Saeb-kanava
Osa tuntee Thonburin kanavat eli khlongit ja niissä liikennöivät pitkähäntäveneet. Thonburin-kanavat ovat niitä Chai Phraya -joen toiselle puolen levittäyttäytyviä kanavia, joihin turisteja ajelutetaan kovalla hinnalla ja kovalla metelillä pällistelemään paalujen päälle rakennettuja taloja, varaaneja ja kylpeviä lapsia.
Oikeat kanavabussit liikennöivät pitkin Saen Saeb-kanavaa ja niiden kyytiin hyppääminen maksaa 10 bahtia.
Saen Saeb-kanava kulkee osan matkaa Skytrainin suuntaisesti, mutta siitä muutaman korttelin pohjoisempana. Sen reitin löytää kyllä kartasta, mutta pysäkkien löytäminen saattaa olla haasteellisempaa. Neuvoksi voisi antaa, että nyt kannattaa mennä siltojen alle, vaikka normaalisti niitä paikkoja kannattaa välttää.
Tiesimme laiturin sijainnin noin suurinpiirtein, mutta se ei ollut osunut silmiimme aiemmin. Minkäänlaisia kylttejä ei paikalle ollut ja kieltämättä kulkeminen vähän sinnepäin olevien hökkeleiden ja kioskien välissä epäilytti. Sisäänkäynnit olivat muuallakin usein hyvin pieniä kulkureittejä kuppiloiden läpi, joten niiden sijainti kannattaa painaa mieleen veneestä poistuessaan.
Bangkok ja kanavabussi | Älä kokeile korkokengissä
Kanavabussilla liikkuminen on vauhdikasta ihan jo siihen hyppäämisen ja poistumisenkin muodossa. Vene tulee laitureille kovaa ja ulos tai sisään on kömmitävä roiskeilta suojaavan pressun yli. Sisäpuolella on astinlauta, johon voi kokeilla sovittaa jalkaansa, mutta käytännössä liikeiden sovittaminen keinuvassa veneessä optimaaliseksi on melko hankalaa. Laiturit ovat usein märkiä vedestä ja hypättäväksi voi jäädä iso matka.
Nämä ovat paikallisten ihmisten liikkumiseen tarkoitettuja kulkupelejä, joihin ei kannata tulla korkokengillä, kuten eräs ranskalainen rouva kokeili. Hän muistaa sen varmasti seuraavalla kerralla. Vaikka itse suojelin kameraani kuin vauvaa, sai se silti putkeen ison kolhun erään rantautumisen seurauksena. Sääreni sai vielä suuremman, mutta kumpikin jäi henkiin.
Osa veneestä on istumapaikkoja ja osa varattu seisomapaikoiksi. Tukea saa köysistä, joita on kiinnitetty kattoon. Katto laskeutuu alapäin matalien siltojen kohdalla, joten varo päätäsi.
Bangkok ja kanavabussi | Ei suurta eksymisen vaaraa
Henkilökunta tasapainoilee veneiden kyljillä ja myy lippuja. Hinat on jotain 10-20 bahtin väliltä riippuen mihin olet menossa. He eivät jää keskustelemaan tai neuvomaan reittiä sinulle, eikä se edes olisi metelissä mahdollista. Meille ei hinnoittelu koskaan selvinnyt, joten maksoimme aina 10 bahtia ja se näytti riittävän pitkäänkin matkaan.
Reittikarttoja on laitureilla, mutta välillä ne olivat lukukelvottomassa kunnossa. Oikeastaan suurta eksymisen vaaraa ei kuitenkaan ole, koska kanava ei haaraudu mihinkään. Jos veneellä pääsee jollekin pysäkille, pääsee helposti myös takaisin. Pientä hämmennystä aiheutti ajoittain se, että vene tyhjennettiin joillakin pysäkeillä matkalaisista seuraavaan veneeseen.
Veneestä kannattaa poistua ajoittain, sillä asuinalueet kanavan varsilla tarjoavat uskomattoman hauskoja pieniä kujia katsottavaksi. Kanavan reunaa pitkin pääsee kävelemään myös, joten jos reippailu kiinnostaa, niin muutaman pysäkin välin voi taittaa jalkaisin ja hypätä sitten taas veneen kyytiin.
7 comments
[…] Bangkok ja kanavabussi – Älä kokeile korkokengissä 0 comment previous post […]
[…] VIE Hotel on design-hotelli, joka sijaitsee 160 metrin päässä Ratchatewi BTS Skytrain -asemalta. Se helpottaa liikkumista aivan olennaisesti. Siam Paragon ja MBK ovat muutaman kilometrin säteellä. Jos haluaa kokeilla vielä nopeampaa matkustustapaa, löytyy hotellin vierestä myös kanavabussi. […]
[…] Bangkokissa järkevintä on ottaa hotelli läheltä Skytrainin pysäkkiä. Se helpottaa liikkumista aivan olennaisesti. Jos haluaa kokeilla vielä nopeampaa matkustustapaa, löytyy hotellin vierestä myös kanavabussi. Sillä liikkumisesta voit lukea ihan oman kirjoituksen täältä, klik. […]
Kiitos, että muistutit näistä! Olen lukenut ja ollut aikeissa, mutta viimeksikään en muistanut olemassaoloa. Ensi kerralla, aivan varmasti! Mukavaa joulun aikaa sinne lämpimään!
Hauska, että voi kokeneillekin matkailijoille keksiä jotain uutta mietittävää!
Eipä noita muista, kun kaikkialla on niin paljn muutakin mielenkiintoista.
Jouluja jouluja itse kullekin säädylle 🙂
Mielenkiintoisen näköinen menopeli, eikä ehkä tulisi ensimmäisenä mieleen kun ajattelee Bangkokia. Jotenkin tuosta menosta tuli mieleen viime helmikuisen Nicaraguan reissun kiikun kaakun-paatti Ometepe-saarelle, etenkin tuosta hyppelystä ja muusta tasapainoilusta. Taitaa mennä tennarit luottoreissukenkinä tästäkin eteenpäin, kun lukee tällaisia kertomuksia 🙂
Bangkok on niin älyttömän iso kaupunki, että moni asia jää piiloon jos ei erikseen etsi. Olen ollut kaupungissa kuutisen kertaa ja nyt oli ensimmäinen kerta kun tuota kokeilin.
Tuo todellakin oli kiikun-kaakun paatti ja ihmettelen miten paikalliset pystyi varvastossuissan loikkimaan sisään ja ulos niin vauhdikkaasti. Mummot ja papat ryysi menemään mun ohi niin että heilahti 😀