Autonvuokraus Roomassa AVIS ja A-Mersu

by Anna

Autonvuokraus Roomassa AVIS – Etenkin Rooma voi olla autonvuokraajan painajainen

Autonvuokraus Roomassa AVIS. Italia, etenkin Rooma voi olla autonvuokraajan painajainen. Olen seissyt Rooman kentällä pääsiäisviikolla, kun välittäjä veti kioskinsa kiinni ja ilmoitti, että: “Sorry, ei autoja enää. Parempi onni seuraavalla kerralla.” Siinäpä sitten miettimään, mille alkaisi…

Toinen syy, miksi Rooma ei loista suosikkinani autonvuokrausta ajatellen, on hinnoittelu. Saksassa saa rahoillaan niin paljon enemmän, kuin Italiassa. Ja jos Saksassa ei ole varatun autoluokan autoa olemassa, annetaan heti paremman kategorian auto alle ilman tylsää juupas-eipäs -neuvottelua.

Autonvuokraus Roomassa AVIS

Autonvuokraus Roomassa AVIS

Autonvuokraus Roomassa AVIS – Liian hyvä ei ole totta …

Autonvuokraus Roomassa AVIS. Tarvitsimme auton alle neljäksi vuorokaudeksi. Speksit olivat selvät: automaatti, diesel, yksi kuljettaja, ei mikään koppero.

Auto Europen ja Rentalcarsin tutkimisen perusteella AVIS näytti tarjoavan edullisinta vaihtoehtoa. Itse asiassa AVISin tarjous oli yli 100 euroa muita edullisempi, jonka olisi tietenkin pitänyt kilkattaa hälytyskelloja. Neljä vuorokautta, automaatti, diesel, luokka BMW 318 (kuvassa oli jopa G20 (2019 –) tai vastaava maksoi 148.85 €

Eipä siinä mitään. Rahat lähtivät kortilta ja kun laskeuduin Roomaa, kilahti heti mailiin ja tekstarina tieto, että rouvan auto valmiina. Siitä vaan suoraan halliin ja näytöltä katsomaan auton paikka. Kaikki paperit olisivat valmiina sisällä.

Autonvuokraus Roomassa AVIS
Älä nyt vaan usko, että tämä voisi olla totta : D

Autonvuokraus Roomassa AVIS – Auto valmiina odottamassa…

Autonvuokraus Roomassa AVIS | Auto valmiina odottamassa? Kuulostaako liian hyvältä – etenkin jos ollaan Italiassa! Kun kilometrin kävelyn jälkeen linkutin itseni AVISin pisteelle, niin arvatkaa vaan oliko taululla yhtään valmista autoa yhtään kenellekään asiakkaalle? No ei tietenkään… Se oli vaan mainos.

Nuori mies tiskin takana aloitti kertomuksen siitä, kuinka kamala kiire heillä oli ollut ja kuinka kaikki autot olivat ulkona jne. Rouvalle oli nyt tarjolla BMW 1-sarja tai joku Pökötti. Kun sanoin, että piti olla BMW 3-sarja tai vastaava, hän ilmoitti että kyseessä on “similar”, siis BMW. Ei kamalasti hymyilyttänyt silloin tuo “vitsi”, nyt kyllä jo…

En halunnut 1-sarjalaista, koska minulla oli jo tylsiä kokemuksia sen ohjauksesta (Portugali). Oli nihkeän kuuma ja jano ja kaikki oli heti pielessä. Jäppinen varmaan huomasi punan nousevan kasvoilleni ja päätti ruveta soittelemaan.

Muutaman “ei ole” puhelun jälkeen joltain pesupaikalta löytyi sitten A- Mersu, jota odoteltiin 15 min. Tiedä sitten oliko tämä parempi valinta. Auto oli naarmittu jo ihan kiitettävästi perästä, sisäputsaus oli jäänyt kesken ja renkaat olivat tyyliä “sibeliukset”. Menopeli alkoi myös pyytämään moottoriöljyä 200 km ajon jälkeen. Toisaalta pääsin kokeilemaan itselleni uutta autoa.

IMG_9625

Autonvuokraus Roomassa AVIS | Koeajossa A-Mersu

Blogin ydinsisältöä ei ole autojen koeajo, mutta koska näitä erilaisia menopelejä nyt alle tulee säännöllisesti, niin voinee siitä itse autostakin sanasen sanoa.

Kyseessä oli ilmeisesti 1,5-litrainen diesel A 180 d. Sanon ilmeisesti, koska autossa ei ollut mitään papereita (?!). Joka tapauksessa kyseessä oli tehoton diesel, jonka ajaminen automaattina oli kuitenkin vaivatonta. Mihinkään pieniin väleihin tuolla ei kannattanut lähteä, mutta Toscanan yllättävän jyrkissä ylämäissä auto ei jäänyt mutkiin suttaamaan (kuten mm. BMW 1-sarjalainen teki Portugalin Douron jokilaakson mutkateillä).

Kaksi vierekkäin kojelautaan sijoitettua laajakuvanäyttöä (digi) olivat ihan hanurista. Digitaalinen näyttö on ikänäöstä/kaihista kärsivälle täysin *elvettiä pimeällä. Toiminto voi toki toimia katseenvangitsija (tosin itse tajusin tämän laajakuvan vasta seuraavana aamuna “uusin silmin”). Kuvaa voisi tietenkin säätää jostain asetusten syövereistä, mutta vuokra-autossa harvemmin jaksaa keskittyä moiseen.

Autonvuokraus Roomassa AVIS

Todellisen äkkiyllätyksen tarjosi Mersun kaista-avustin. Idea on pitää auto omalla kaistalla keskiviivan ja oikean reunaviivan välissä. Käytännössä avustin joko tärisyttää rattia tai tekee äkillisen ja ilkeältä kuulostavan jarrutuksen, jossa renkaat osuvat hippasenkin liikaa viivojen päälle. Ilmiön voi välttää luonnollisesti käyttämällä vilkkua, mutta esim. jos muita autoja ei ole 5 km. säteellä ja päätät ohittaa pyöräilijän vahingossa ilman vilkkua, niin noh … En halua edes ajatelle, mitä tapahtuisi Suomen peilijäällä.

Autossa ei ollut sähköistä takaluukkua, joka iso miinus. Ihan oikeasti ärsytti paiskoa painavaa takaluukkua, kun omassa tsiljoona vuotta vanhassa Audissakin on jo sähköavustin.

Tutkia löytyi eteen ja taakse enemmän kuin riittävästi. Ilman niitäkin auton mittasuhteista sai heti oikean kuvan. Kääntösäde oli hyvä, eli autoa oli näppärä pyöritellä Italian ahtailla kaduilla ja parkkipaikoilla.

Autonvuokraus Roomassa AVIS – Palauta, jos osaat ; – )

Olen palauttanut vuokra-auton Rooman kentälle ainakin neljä kertaa. Ongelma on vain se, että aina kun opin miten se tehdään, italialaiset sekoittavan pakkaa. Jälleen kerran otin kunniakierroksen, ennen kuin osuin oikeaaan porttiin, parkkitaloon ja luiskaan. Palautusta voisi tietenkin helpottaa laittamalla vuokraamoiden nimet isoihin kyltteihin näkyville paikoille, mutta tällainen olisi kai liian ilmeinen ratkaisu.

Hyvin arvonsatunteva herra vastaanotti auton ja tutki sitä tovin. Lopulta hän saapui luokseni, veti suurieleisesti esille kuitin ja heilutti sitä edessäni. Madam, maksettavaa: 0 euroa.

Muotoilisin niin, että Rooma vaatii autonvuokrauksen(kin) kanssa pitkää pinnaa.

IMG_E2542

10 comments

10 comments

Reissu-Jani tammikuu 26, 2020 - 11:01 am

Ei matkailuun liittyvää – mutta tuohon Mersuun.
Kävin koeajamassa eilen tuon uudehkon Mersun A-sarjalaisen – A220 A Business 4Matic AMG (190hv). Plussaa jatkuvasta nelivedosta sähkömekaanisesti sen sijaan että sähköhydraulisesti. Tiet olivat aamulla jäässä — joten hieman pääsi kokeilemaan. Olisi toki pitänyt olla kunnolla jäätä ja lunta. 7-pykäläinen kaksoiskytkin vaiheisto toimi juuri niin hyvin kun odotin, ehkäpä bemarilla tehdään tämä vielä paremmin. AMG varusteet olivat hyvä – erityisesti “urheilullinen” penkki, jossa pystyi istumaan kunnolla. Tuo kaistavahti oli kyllä vähän ärsyttävä. Riittäisi se että täristää rattia, mutta tosiaan alkoi jarruttamaan — ja tuota ei saa pois pysyvästi, aina käynnistyksen jälkeen pitää käydä ottamassa pois käytöstä. Toki jos tämän tietää niin ehkäpä sitä oppii ennakoimaan auton käytöksen. Näyttö oli tällä kertaa laaja — vähän outo se oli kun on ajanut vain perinteisillä “näytöillä”. Ehkäpä niillä pienemmillä 7 tuuman näytöillä pärjäisi – nyt oli 10 tuuman näytöt.

Käyn myöhemmin ajamassa tästä mallin joka kiinnostaa enemmän: A250 e Automatic Business eQ Power — eli ladattavan sähköhybridin, jossa on 1.3 litran bensakone ja sähkömoottori – tehot: 163+102 hv, ja täten vääntöä riittävästi. Toki kyse on etuvetoisesta autosta (osaanko sillä enää ajaa…), mutta kulutus”mittaus” on huippu: 1.1 litraa/100km, CO2 päästöt: 25g/100km. Saa nähdä tuleeko Audimiehestä Mersumies.

Reply
Anna tammikuu 28, 2020 - 9:26 am

Kuten tuosta jutusta jo huomasikin, itse en ihan kamalasti lämmennyt tuon vuokra-auton tietyille ominaisuuksille… Nelivetona olisi varmasti Suomen olosuhteissa hyvä. Ja AMG! Eilen oli -10C ja alkoi satamaan pakkaslunta. Tiet menivät heti ihan liukuradoiksi. Sai taas rallatella: Ei ole riemulla rajaa, kun nelivedolla ajaa 😀

Terveisin Audinainen

Reply
Kohteena maailma / Rami lokakuu 28, 2019 - 3:35 pm

Itse en ole Roomasta autoa vuokrannut, enkä ole varma haluanko tämän jälkeen 😀 Täytyy todeta, että voiko olla mikään pahempi tapa kuin tuollainen automaattiviesti autovuokraamolta, jossa asiakas on loistavalla tuulella ennen kuin kaaos paljastuu. Ilman tuota viestiä olisi helpompi ottaa lunta tupaan, mutta tuollaisen jälkeen hermostuisi jo rauhallisempi kaveri – voin vain kuvitella, että verenpaine on aika räväkästi noussut…

Rooma itsessään olisi kiva yhdistää autolomailuun lähialueella. Ehkäpä sitten joku pienempi Fiat irtoaa helpommin, mene ja tiedä.

Reply
Sandra / Terveiset päiväntasaajalta lokakuu 26, 2019 - 2:11 am

Nää autonvuokraus keissit on aina mielenkiintoisia ja tuottaa vähintäänkin tusinan harmaita hiuksia. 😀 itsellä viimeisimmäksi oli vuokrattuna auto Abu Dhabista ja onneksi ei nyt mitään suurempia säätöjä tullut.

Reply
Johanna V. lokakuu 20, 2019 - 8:58 pm

Ollaan miljoona kertaa suunniteltu autoilureissua Italiaan (terveisin viinitiloille himoitseva), mutta tuo autonvuokraukseen liittyvä häsellys saa karvat nousemaan pystyyn ja peräännymme suunnitelmista. Katevarauksetkin ovat ilmeisesti Italiassa omaa luokkaansa.. Pointsit teille, että piditte puolenne ja saitte edes jossain määrin haluamaanne vastaavan auton. Tuollaiset ajon “avustimet” voivat kyllä olla pirullisia, jos niiden olemassaoloa ei tiedosta ennen kuin ollaan liinat kiinni motarilla tai auto vääntää väkisin yhtäkkiä toiseen suuntaan (been there, done that).

Reply
Anna lokakuu 20, 2019 - 9:56 pm

Kiitos Johanna

Autonvuokraus Italiassa voi olla ihan Ok, tai sitten ei. Koskaan ei voi tietää. Eli jos haluaa ihan sähläysvapaata meininkiä, niin kannattaa varata jonkun ison ja (kalliin) vuokraamon auto, jossa oikeasti taataan joku tietty auto. Milano on ollut kaikista toimivin, mutta se voi tietty sijainnillisesti olla vähän hankala.

Jaksan tiettyyn pisteeseen asti valittaa ja pitää puoliani. Etenkin, jos on lapset mukana. Joskus olen vaan laskenut tuhanteen kiroilleen ja todennut, että jos tästä matkaan aiotaan päästä saman vuorokauden puolella, niin pakko ottaa se mitä on olemassa. Matkailu vaatii pitkää pinnaa ja niin pois päin …

Reply
Reissu-Jani lokakuu 19, 2019 - 8:11 am

Kiitos tästä. Muistaakseni itsellänikin oli Roomassa jotain “säätämistä” autovuokrauksen kanssa – autona oli (vielä!) takavetoinen BMW 120dA jossa riitti ihan potkua kun ajeltiin Roomasta San Marinon kautta Siennaan. Vaiheisto Bemarissa on mielestäni huomattavasti parempi kuin VAG konsernilla tai Mersulla. — Tuosta uudesta Mersusta – nuo näytöt näyttävät upealta, mutta heijastuksia yms on. Onko tämä se tulevaisuus — itse pidän perinteisistä mittareista. Audilla toki on parempi näyttöteknologia käytössä kuin Mersulla. Noista avustimista voi olla montaa eri mieleltä – itse en niistä tykkää. Eräässä vuokra-Audissa oli joku hemmetin vahti ja se löi ns. liinat kiinni kun ohitin oikealla kääntyvän auton vasemmalta. Jumakauta että sitä säikähti… Kytkin sitten kaikki mahdolliset avustajat pois, jotta pääsin ajamaan siihen tapaan kuin olen tottunut.

Reply
Anna lokakuu 19, 2019 - 9:02 am

Kiitos Jani

Tuota näyttöä olisi saanut muunneltua vaikka miten, mutta ei jaksanut alkaa kaivaa jostain valikoista. Kierrosmittaria ei edes tarvinnut, kun eihän tossa tehoja ollut 😀

Tykkään kyllä perinteisistä miettareista paljon enemmän itse.

Nuo avustimet on oikeasti aika pelottavia. Tuo ei sentään vetänyt liinoja täysin lukkoon, vaan käytti vain nopeasti vastaavassa tilanteessa. Se ääni mikä tuli, oli ihan hirveä. Yhdessä Mersussa aikoinaan veti jarrut lukkoon, kun peruutin. Näin kyllä että auto tulossa takaa ja en olisi peruuttanut sen tielle, mutta auto tulkitsi toisin. Hitsit kun säikäytti. Joissain on ollut sekin avustin, että pitää tietyn etäisyyden edelläolevaan itse. Aika metka, kun auto jarruttaa ja kiihdyttää ilman että itse tekee mitään.

Reply
Bea lokakuu 16, 2019 - 10:52 am

Hauska että olet tehnyt saman huomion. Meilläkään ei menny ihan putkeen Roomassa autonvuokraus. Ei ollut auto millään lailla valmiina vaikka näin oli annettu ymmärtää. No lopulta saatiin parin tunnin jälkeen auto alle ja matka jatkumaan!

Reply
Anna lokakuu 19, 2019 - 10:10 am

Kiitos Bea

Roomassa ei olla kertaakaan saatu autoa alle ilman jotain ihme säätöä. Ei nyt onneksi tunteja tällä kertaa jouduttu odottamaan! Italia <3

Reply

Leave a Comment