Arvostelussa Finnairin A350 Business Class SIN-HEL 1/2019 ja HEL-SIN 12/2016
Lensimme 2.1.2019 Singapore-Helsinki välin Finnairin A350 Business Class penkeillä. Olemme tehneet saman lennon toiseen suuntaan uuden karhealla koneella 13.12.2016. Nyt lennetty lento tarjosi hyvän mahdollisuuden miettiä, miten Finnairin A350 Business Class on kestänyt aikaa.
Kaukolennoilla Finnairin A350 Business Class -luokan lippuun sisältyy Priority-lähtöselvitys, -koneeseennousu ja -turvatarkastus. Lippu oikeuttaa businessloungeihin pääsyyn ja sisältää 3 ruumaan menevää matkatavaraa, ja käsimatkatavarana 1 kpl + henkilökohtainen tavara.
Lounget Singaporessa
Singaporessa vierailimme kolmessa eri loungessa, joihin joko OneWorld-yhtiöiden tasokortti tai Finnairin Business-lippu mahdollistivat sisäänpääsyn.
Dnata Lounge, Business Class Passengers/ Frequent Flyer Card Members of Finnair, on se lounge, johon Finnairin businesslipulla pääsee ilman mitään muita tasokortteja. Skippasimme tämän loungen, koska kaveri istui siellä ja viestitti: ”Tällä on tosi piukassa istuinpaikat, ja kiljuvia kakaroita joka puolella. En kyllä voi suositella, jos on mahkut mennä johonkin parempaan.”
Qantas Singapore Lounge, Business Class passengers and eligible members of Oneworld partners and Emirates Skywards, oli ruokatarjoiluiltaan jälleen ylivoimainen. Singaporessa kuuluu saada Singapore Laksaa. Kuohuviini oli australialaista, mutta kunnolla kuivaa.
British Airways Lounge, BA First and Club World, BA Executive Club Gold and Silver members and eligible members of Oneworld partners. Kuohuviini tuli Ranskasta ja siihen se sitten jäikin. Loungea oltiin hiljalleen sulkemassa ja henkilökuntaa ei enää huvittanut tuoda uusia ruokia tarjolle.
Jutun jälkimmäisessä osassa on esittely Finnair Premium-loungesta vuodelta 2017. Helsingissa Non-Shengen Finnairin Business ja Premium -lounget ovat tällä hetkellä remontissa. Odotan mielenkiinnolla millainen etenkin Premium-lounge on, kun rakennustelineet poistuvat. Toivottavasti se on jo kunnossa maaliskuun puolivälissä, kun seuraava reissu Aasiaan koittaa.
Finnairin AIRBUS A350-900 koneiden lukumäärä on nyt 11 kpl. 8 kpl on tilauksessa.
Finnair lentää A350-koneilla Bangkokiin, Hongkongiin, Lontooseen, Shanghaihin, Seouliin, Singaporeen, Pekingiin, ja Tokioon. Tosin lentoja varatessa kannattaa katsoa, että alle tulee myös A350. Reiteillä on myös toisia konetyyppejä ja konetyyppiä voidaan joutua vaihtamaan lyhyellä varoitusajalla toiminnallisista syistä johtuen.
Koneita on kahdella erilaisella kalustuksella. Asialla ei ole olennaista merkitystä, eli lukeutuu sarjaan ”kiva tietää”.
Finnairin A350 Business Class | Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran
Tulimme koneeseen liki viimeisinä. Ihan itse sai tavaransa ylälokeroon nostella ja muutenkaan ei tuo asiakkaan huomioiminen osunut nyt aivan nappiin. Toki jäin itsekin höpöttämään käytävälle sattumalta samaan koneeseen osuneen kaverini kanssa, enkä istunut kiltisti heti paikalleni. Aistin silti kyllä hienoista jaksamisen puutetta henkilöstössä.
En kaipaa paapomista, mutta sitä ensimmäistä samppanjalasillista kyllä kaipailin melko pitkään. Jos kyseessä olisi henkilö joka käyttää businessta ”kerran elämässä” esim. häämatkallaan tai mennessä juhlimaan ”pyöreitä” ulkomaille, tällaisella viiveellä pilataan ensivaikutelma hyvin.
Finnairin A350 Business Class | Henkilökunta
Henkilökunta oli aasialaista, kuten Singaporen reiteillä nykyään tuntuu olevan. Jostakin syystä heidän komminikointinsa keskenään ei ollut kovinkaan leppoisaa. Istuin paikalla 8A, joten kuulin hyvin, mitä keittiössä takanani torailtiin. Keskinäiset kitinät heijastuivat myös palveluun. Ei siinä mitään suuria epäonnistumisia ollut (on tullut koettua päälle kaadetut juomat ja syliin tulleet ruuatkin), mutta sellaista yleistä kiirettä ja kireyttä.
Asia mitä toivoisin henkilökunnalta kaikilla lennoilla, on käsilaukkuni hieman hellävaraisempi kohtelu. Naisen käsilaukku on ”pyhä” ja otan henkilökohtaisena loukkauksena yritykset tunkea se väkisin johonkin pieneen koloon. Nyt vain hieman Finnairin omaa pussukkaa suurempi laukkuni katsottiin uhaksi pöytätasolla ja se yritettiin runtata saamaan minikoloon kuulokkeiden kanssa. Pelastin aarteeni pahoinpitelyltä ja pääsimme yksimielisyyteen siitä, että laukku voi olla lähdön ajan jalkatilassa hyllyllä.
Finnairin A350 Business Class | Viihdejärjestelmä
Finnair nosti vuonna 2018 nettiyhteyden hintoja rajusti. Nykyisin businessluokan matkustajat ja Finnair Plus Gold -jäsenet voivat käyttää internet-yhteyttä maksutta tunnin ajan. Finnair Plus Platinum ja Platinum Lumo -jäsenille palvelu on maksuton koko lennon ajan.
Itse ostin nettiyhteyden koko lennon ajaksi 20 euron hinnalla. Yhteys oli nopea, mutta jälkikäteen ajatellen tuli muutamalle Facebook-päivitykselle ja WhatsApp -viestille hintaa…
Koneessa on business-luokassa 16 tuuman näyttö, josta voi seurailla leffoja, tai kuten minä, reittikarttaa. Leffatarjonta on vuodesta toiseen aina jotenkin käsittämättömän surkea.
Finnairin A350 Business Class | Ateriat
Finnairin ruokien taso vaihtelee paljon. Henkilökohtaisesti olen saanut eteeni busineksessa erittäin hyviä ruokia (lihapullat ja kunnon pottumuussi yllätti taannoin) ja varsin surkeita sapuskoja (yleensä kaikki ylihifistelty). Nyt menu näytti tältä:
ALKURUOAT: rapuja, chilillä maustettua taskurapua ja mangosalsaa, tai ankkarilletteä, marjahilloketta ja rapeaa lehtikaalia
PÄÄRUOAT: paistettua taimenta, kermaista sitruunayrttikastiketta ja beluga -linssejä, tai häränsisäfileetä, maissipyreetä ja höyrytettyä riisiä, tai salaattia savustetulla taimenella tai yrttikanalla, tai suomalaista kermaista lohikeittoa
JUUSTOT: Kikorangi blue ja brie
JÄLKIRUOAT: jäätelöä, Petit fours -valikoima ja kahvi /tee ja avec
Rapuannos oli nätti, raikas ja maistuva. Häränsisäfilee oli sitkein esitys mitä pitkään aikaan on eteeni kannettu. Kyseessä ei siis ollut pihvi, vaan jonkinlainen valmiiksi palasteltu liha-annos. Hirvittävän noloa jättää ruokaa syömättä, mutta tällä kertaa hampaat eivät vain lihaan pystyneet. Taidan jatkossa mennä kalalinjalla.
Juustot ja jälkiruuat jätin väliin. Teen kanssa pyytämäni konjakin perään sain kysellä useamman kerran.
Finnairilla on tapa pyytää asiakasta täyttämään aamiaiskortti ennen nukkumaanmenoa. Ärsyttävästi stuertti kuitenkin tuli kyselemään valintojani samalla kun olin syömässä. Nämä ovat juuri niitä pieniä asoita, joiden kohdalla miettii onko itse turhantarkka, vai voisiko palvelua rytmittää hieman järkevämmin.
Finnairin A350 Business Class | Nukkuminen
Viimeksi näytän arviossani moittineen istuimen kapeutta. Ei se nyt mitenkään kapealta tuntunut, mutta hieman hankala tuossa oli köllötellä. Syy ei kuitenkaan ollut Finnairin, vaan reissussa loukattu olkapääni vihoitteli ja valvotti läpi yön samppanjasta, konjakista ja särkylääkkeistä huolimatta.
Koska nukkuminen jäi nyt vähän vähemmälle, oli aikaa tarkkailla pidetäänkö ihmisistä myös yöllä huolta. Ja kyllä pidetään. Käytävillä liikkui henkilökuntaa tasaisesti tarjoilemassa juotavaa, hedelmiä ja kyselemässä muita toiveita.
Kyllä pitkillä lennoilla mahdollisuus levätä makuuasennossa on minusta kaiken siihen lippuun sijoittamansa rahan tai pisteiden arvoista. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän tätä mahdollisuutta arvostan.
Ymmärrän kyllä busineksessa lentämisen tietyn statusarvon. Nämä kaukolennot makuuasennossa ovat kuitenkin minulle ensisijaisesti mukava tapa matkustaa omassa ”yksiössä” rauhassa loikoillen. Saattaakin olla ihan hyvä idea keräillä pisteitä ja sijoittaa ne seuraavalla kerralla matkustusluokan korotukseen.
Arvostelussa Finnairin A350 Business Class HEL-SIN 12/2016
Lensimme 13.12.2016 Helsinki-Singapore välin Finnairin A350 Business Class istuimilla. Kyseessä on 12 tunnin lento, joten full flat -istuin tuli tarpeeseen.
Finnair Premium lounge non-Schengen
Non-Shengen puolelle Finnairilla on kaksi omaa loungea – Business ja Premium -lounget. Premium -loungeen pääsy on vain Finnair Plus Gold ja Platinum -korteilla sekä OneWorld-yhtiöiden vastaavilla tasokorteilla.
Loungessa on kaksi asiaa ylitse muiden. Sauna, sekä erillinen Relax Area. Palatessamme nyt Singaporesta klo 0600 aamusta, odotus Oulun koneeseen oli 6,5 tuntia. Mahdollisuus päästä suihkuun ja viettää osa odotusaikaa pitkällään, oli kaikkia samppanjoita ja herkkuja arvokkaampi.
Non-Shengen Premium-loungessa on aina tarjolla erilaisia kylmiä alkupaloja, sekä keitto ja muutama lämminruokavaihtoehto. Etenkin pienen alkupalat ovat laadukkaita. Jälkiruokavalikoimassa on erilaisia mousseja ja kakkuja. Tarjolla on Nicolas Feuillatten samppanjaa ja laaja valikoima väkeviä. Kyrön Napue Gin näyttää olevan todellinen hitti täälläkin.
Finnairin kaukolentojen businessluokan lippuun sisältyy:
- Priority-lähtöselvitys ja -koneeseennousu
- Priority-turvatarkastus (missä saatavilla)
- Pääsy businessloungeihin
- Kolme enintään 23 kg painavaa matkatavaraa
Finnairin A350 Business Class
Finnairin A350 Business Class eroaa ”vanhasta” Airbus A340-300 Busineksesta monella tapaa. Onhan kyseessä kokonaan uusi konetyyppi.
Kuvat ovat osittain Finnairin kuvapankista. Menimme koneeseen sisään liki viimeisinä ja en halunnut enää siinä vaiheessa ruveta kaivamaan järjestelmäkameraa repusta esille. Olisi ollut myös muita kohtaan epäkohteliasta ottaa yleiskuvia.
Miellyttävä valaistus
Koneen valaistus on erittäin miellyttävä. Etenkin yölennolla rauhoittavat sinisen sävyt ja himmeä valaistus ovat tärkeä osa tunnelmaa. Mikään ei ole kamalampaa, kuin joutua matkustamaan liian kirkkaan valaistuksen uhrina lentokoneessa.
Finnairin tiedotteen mukaan ”Asiakkaat nousevat koneeseen valaistuksessa, jossa valkoiset pilvet purjehtivat sinisellä taivaalla”. Pilviä en koneen sisällä nähnyt, mutta lennon eri vaiheisiin mukautuva LED-valaistus toimi muuten hyvin.
A350 Businessluokan istuin
Businessluokassa istuimia on 46 kappaletta ja vuodeistuimet liukuvat täysin makuuasentoon. Istuimet on jaoteltu matkustamoon 1+2+1 -muotoon, joten jokaiselta paikalta pääsee suoraan käytävälle.
Kaikki istuimet on varustettu 16-tuumaisilla kosketusnäytöillä. Tarjolla on myös USB- ja virtalatauspistokkeet. Wi-Fi-yhteys on maksuton
Itse istuin on hyvä, mutta jotenkin kapea. Voisin kuvitella, että hieman suurempi mies, tai miksei nainenkin ei siinä kovin mukavasti nuku. Itse nukuin hyvin ja minua piti herätellä aamiaista varten.
Istuimessa oli monta kivaa yksityiskohtaa, kuten miellyttävä lukuvalo, useampi lokerikko omille tavaroille, sekä pehmustettu turvavyö, jota ei tarvinnut etsiä aina penkinvälistä ja joka pehmusteen ansiosta ei painanut nukkuessa. Yhdestä lokerosta löytyivät myös Bosen taustamelun poistavat kuulokkeet, joita Teppo käytti koko matkan ja minä en lainkaan.
Istuimme kumpikin ikkunapaikoilla. Jos matkustaa kaverin kanssa, kannattaa ehkäpä valita keskipaikat, jolloin puhuminen on helpompaa. Toisaalta, me emme Tepon kanssa vaihtaneet koko matkan aikana montaakaan sanaa. Kumpikin oli niin tyytyväinen omaan olotilaansa, että ei siinä enää seurustella tarvinnut.
Midnight menu
Kello 0100 ruoka ei enää ollut se varsinainen pääasia, mutta halusin kuitenkin syödä illallisen ennen nukahtamista. Ruoka tulikin eteen nopeasti kauniisti valkoisen liinan päälle katettuna. Väsyneenä sen odottaminen ei olisi ollut mukavaa.
Midnight menusta valitsin itse vuohenjuustosalaatin, paahdettua punajuurta, kvinoaa ja sinihomejuustoa. Teppo söi miedosti savustettua karitsan niskaa, juurespyreetä ja tattikastiketta. Jälkiruuaksi oli suomalaisten pientuottajien juustoja ja suklaata
Juomaksi nautin Nicolas Feuillatten samppanjaa, mutta halusin kokeilla myös Finnairin drinkkiä, joka on kehitetty uuden A350 kunniaksi. Blue Sky niminen drinkki sisältää 1 cl Lapponia Blueberry likööriä ja 8 cl Nicolas Feuillatten Brut Grande Reserve samppanjaa. Juoma oli kauniin värinen, mutta aivan liian makea minulle.
Aamiainen
Kun heräsin aamulla, Teppo oli jo ehtinyt saada aamusamppanjan eteensä.
Aamiaisen voi valita joko 90 minuuttia ennen tarjoiltuna tai sitten kevyemmän vaihtoehdon aamiaisesta, joka tarjoillaan noin tunti ennen perille saapumista. Itse söin perinteisen amerikkalaisen aamiaisen, mutta valittavana olisi ollut myös makea vaihtoehto ohukaisineen.
Miellyttävä kokemus kokonaisuudessaan
Meitä palveli aasialainen henkilökunta. Sanoisin, että se lisäsi kokemuksen miellyttävyyttä. Palvelu oli täysin moitteetonta, erittäin nopeaa ja hyvin ystävällistä. Todellakin se ensimmäinen drinkki oli kädessä ennen kuin kone oli edes lähtenyt liikkeelle. Juuri näin sen kuuluukin olla. Palvelu erosi todella paljon Finnairin surullisen kuuluisasta ”perus” -palvelusta.
Singaporen pitkällä reitillä paikka Busineksessa on kyllä suositeltava. Etenkin, jos pisteitä sattuu olemaan ylimääräisiä ja korotus niillä onnistuu. Kun kohteeseen saapuu levänneenä, ensimmäisten päivien aikaerokoomakin on helpompi sietää.
40 comments
[…] lukenut tästä A350-koneen businessluokasta vaihtelevia arvioita mm. blogeista Tämä Matka ja Travellover. Ainahan se on niin, että toiset tykkää ja toiset ei. Siksi pitää […]
[…] lukenut tästä A350-koneen businessluokasta vaihtelevia arvioita mm. blogeista Tämä Matka ja Travellover. Ainahan se on niin, että toiset tykkää ja toiset ei. Siksi pitää […]
Lensin Tammikuussa tuon Singapore – HKI välin samalla koneella ja oli se ihan miellyttävä. Ostin myös netin siihen kaveriksi ja ajattelin ahkerana tekeväni töitä jokuisen minuutin. Eli naputtelin whatsappia jne. Yllättävä oli että Discord -pikaviestin ei yhdistänyt ko netillä, paitsi kun laitto VPN yhteyden päälle.
Olin siis turistiluokassa ja siellä netti oli ainakin juuri ja juuri riittävä sähköpostiin ja tekstin lähettämiseen. Mitään muuta suurempaa sillä ei olisi tehty.
Harmikseni nuo business-luokan ihanat penkit ja ruuat on vielä testaamatta, toivottavasti tulevaisuudessa.
Kiitos Antti
A350 on koneena miellyttävä lentää. Hiljainen ja tilava.
Netin käyttö on tehty kalliiksi. Etenkin, kun se mahdollistaa vain kevyen viestittelyn ym. ei oikeaa surffailua. Joskus aikanaan Norwegianin koneessa sai päivitettyä blogiakin hyvin. Tosin silloin ei varmaan moni edes tajunnut voivansa käyttää wi-fiä koneessa…
Busineksessa on tullut lennettyä, mutta vain Euroopan sisäisiä lentoja. Haaveena olisi päästä joskus myös kaukolennolle. Voisin melkein lyödä vetoa, että saisin makuuasennossa jopa nukuttua, josta ei toivoakaan turreluokan penkeissä. Thaimaan lennot meni joulun aikaan Finskillä ja ostettiin Economy Comfort paikat. Ne olivat mukavat ja jalkatilaa oli jo suht riittävästi.
Kiitos Merja
Kaukolennolla busineksesta saa enemmän irti. Mutta kannattaa katsoa, että alleen saa juuri tuon A350 koneen, ei jotain vanhaa rupua.
Economy Comfort on ihan hyvä vaihtoehto myös. Nythän Finnair on tuomassa Busineksen ja Economy Comfortin väliin yhden luokan lisää. Tätä on paljon muilla lentoyhtiöillä olemassa jo. Eli busineksen penkit, mutta normi tarjoilu.
Ah, ehkä joskus oma piheys antaa myöden ja rohkenisi kokeilla onko kaukolento businesluokassa suitsutuksensa arvoinen. Itse koskaan busineksessa matkustaneena kiinnitin eniten huomiota noihin ruokiin: vitsi miten hyvät tarjoilut!
Kiitos Emilia
Kyllä Business on hyvä vaihtoehto, etenkin jos pisteillä saa sen hankittua.
Mielenkiintoista on, että Finnair on tuomassa Busineksen ja Economy Comfortin väliin yhden luokan lisää jollakin aikavälillä. Tätä luokkaa on jo paljon muilla lentoyhtiöillä olemassa. Eli busineksen penkit, mutta normi tarjoilu.
Taidamme olla matkustajina melko vähään tyytyviä, tai pitäisikö sanoa tyytyväisiä, kun riittävä vähimmäistaso ylitetään 🙂
Businessluokan lentojakin on silloin tällöin tullut lenneltyä, lähinnä siksi, että pääsisi pitkällä matkalla parhaimmillaan nukkumaan vaaka-asennossa, mutta tuollaisiin asioihin, että auttaako joku repun paikoilleen tai tuleeko kuohuviini heti vai kohta emme ole oikein osanneet kiinnittää huomiota. Nälkäkään ei välttämättä ole, joten saatamme syödä tarjotusta ruuasta vaan ne osat, jotka houkuttelevat. Yhteen loungeen saatamme jaksaa raahautua jos olemme riittävän/turhan ajoissa kentällä, mutta aina ei sitäkään!
Elokuvistakin on yleensä aina löytynyt uutuus-osiosta vähintään yksi, joka on ollut listallani ”tämän haluaisin nähdä”.
Finnairin businessluokassa olen kyllä pitänyt noista Marimekon raikkaiden tekstiilien väreistä, tulee jotenkin suomalainen olo …
Mukava lukea näitä kokemuksia ja verrata omiin. Finnairin business luokassa en ole matkustanut mutta ehkä sinnekin joskus eksytään. Tulee harvemmin nykyään lennettyä Finskillä kun ei asuta Suomessa mutta viime vuonna palasimme asiakkaaksi kun uusi reitti SFO-HEL alkoi. Se olikin sitten lyhyt aikainen ilo nimittäin tänä vuonna hinnat ovat sellaiset, että pakko kääntyä muiden lentoyhtiöiden puoleen jos Suomeen halutaan. Harmittaa kyllä vähän sillä tykkäsimme lennosta. Omista kokemuksista Nippon Airlinesin business on ollut paras.
Tosi kätevät nuo makuuasentoon saatavat tuolit, tuossahan nkkuu kuin hotellissa. Kerran olen päässyt Finnairin businessluokkaan ja oli kyllä hyvä palvelu.
Kyllä tuossa mukava oli lepäillä!
Meillä myös tuoreita kokemuksia A350:stä juurikin Singaporen lennolta. Lennämme paljon pitkiä yölentoja busineksessa juuri nukkumismahdollisuuden takia, viime vuoden aikana tuli kerättyä kokemuksia business-luokasta yhteensä kahdeksan eri lentoyhtiön kyydissä.
Valitettavasti täytyy sanoa ettei Finnair (edes A350) yllä tässä vertailussa edes top viitoseen. Penkki oli varsinkin isokokoisen mieheni mielestä suorastaan pieni moniin muihin bisneskokemuksiin verrattuna, itse kritisoisin eniten palvelua, joka esim. Qatarin ja Singapore Airlinesin huippukokemuksiin oli suorastaan olematonta. Ruokakaan ei ainakaan meidän lennolla todellakaan säväyttänyt.
Toki nukkuminen onnistui mainiosti ja bisnesluokassa varsinkin pitkien yölentojen lentäminen nyt on aina hiukan erityyppinen kokemus kuin economyssa matkustaminen, mutta mielestäni A350 ei kyllä tosiaan parhaimmistoon yllä.
Kovin oli ylistäviä kommentteja. Matkustimme v. 2016 uudenkarheassa bisneksessä välillä HEL-BKK. Paikkojen suunnittelu on ajalle tyypillisesti yksityisyyttä korostavaa. Me emme voineet vaimoni kanssa jakaa aterioita aasialaiseen tapaan, eli maistella toistemme valintoja. Välissä on paitsi laitepaneeli, myös tukeva väliseinä. Myös keskinäinen kommunikaatio jäi vähälle. Miten huudat sieltä seinän yli? Toinen vain minun ongelmani bisnesluokalle on lentolaukku, joka pitää aina nousujen / laskujen ajaksi viedä yläkoteloon. Stuertti kyllä lupaa sen tehdä, mutta ymmärrettävästi se unohtuu. Ateriat sinänsä hyviä ja juomiin tottuneelle tämä luokka on taivas. Olemme kyllä nähneet parempiakin aikoja. Ehdottomasti paras Business oli MD-11 koneessa, jossa palvelukin oli henkilökohtaisempaa. Myös konetyppien 330-340 bisnes on minusta ehdottomasti parempi lähtökohdiltaan, ei ole väliseinää eikä ”käyttöliittymää” tiellä. No, ajat muuttuvat, ei voi mitään.
Kiitos Teo
Ylistäviä kommentteja? No mitenhän se pitäsi kirjoittaa, jos tykkää?
Penkkien paikat selviää kyllä istuinkartasta. Ja samoin selviää myös se, että kultimurun kanssa ei voi kuherrella, koska väliseinä.
Matkustimme nyt juuri 3.1.2019 mieheni kanssa Singapore-Helsinki välin busineksessa, ja selvisimme hengissä, vaikka emme voineetkaan jakaa Finnairin illallista. Tosin emme taineet kumpikaan sitä edes syödä loppuun, koska huono. Päivitän tämän jutun jossain vaiheessa, mutta ei se muuksi muutu. Business on varsin hauska paikka matkustaa 12 tuntia!
Hieman ihmettelen tätä sinun lentolaukku ongelmaa? Mitähän niin tärkeää siinä laukussa on, ettei siitä voi luopua hetkeksi?
Mutta kyllä! Allekirjoitan havaintosi siitä, että ”ennen oli paremmin”. Me emme kuitenkaan voi saada MD-11 takaisin, joten koitetaan nyt vaan sopeutua tähän nykyiseen tarjolla olevaan 😉
Niin ihanat kuvat ja teksti, , köyhä opiskelija haaveilee.. Voin kuvitella teijän fiilikset! Ja kuolasin tota menyytä!
Juu, ei olleenkaan paha tapa matkustaa. Voisin mennä uudestaankin 😉
Kerran busineksessa vanhalla konetyypillä Singaporeen lentäneenä voin todeta, että istuinta oli syytäkin parantaa. Mä olin kohtuullisen järkyttynyt, miten huono se penkki oli nukkua. Paluulennolla heräsin lattianrajasta, kun olin valunut penkiltä.
Joo, niissä vanhoissa penkeissä tosiaankin valui alaspäin. Se ei mennyt kunnolla vaakatasoon. Tämä penkki on ihan toista luokkaa : )
Souliin joku vuosi sitten lentäessämme kohdalle osui tuo kokonaan vaakatasoon kääntyvä istuin. Sen verran hyvin siinä nukkui, että tuntui, että saavuimme perille ihan liian nopeasti!
Jep. Sama oli tunne mulla. Aamu tuli liian aikaisin. Unta olisi vielä riittänyt.
Näyttää kyllä miellyttävältä tavalta matkustaa. Ja nyt minulla sattuu juuri olemaan positiivinen ongelma. Pisteitä on kertynyt niin, että korotus businekseen on mahdollinen ja osa pisteistä menee pian vanhaksi, joten pitäisi siis pian päättää, minne kauas sitä matkustaisi. Nyt tuli mieleen, pitäisikö sitten valita vielä sellainen reitti, jossa olisi tämä Finnairin uusi konetyyppi. Ainut asia, joka on itsestäni tässä uudessa mallissa huono, on tämä penkkien asettelu, jos matkustaa pariskuntana. Niin kuin sanoit, voisi sitten ottaa keskipaikat, mutta tykkään kyllä katsella myös ikkunasta… joten pitäisi sitten valita, ollako hiljaa ja katsella maisemia vai seurustellako miehen kanssa :D. No, ehkä sitä ehtii kohteessakin seurustelemaan :D.
Kyllä minusta kannattaa ottaa tuo uusi A350 alle. Uusi on aina uusi.
Välttämättähän pisteillä korottaessa ei välttämättä edes pääse valitsemaan paikkoja, joten asiaa ei kannata miettiä sen enempää. Kaikki paikat on hyviä 🙂
Upealta näyttää ja kuulostaa, ei voi muuta sanoa. Luin ruokalistatkin tarkkaan läpi, ja mietin mitä olisin itse tilannut… Saahan sitä aina haaveilla 🙂
Viihdetarjontakin on varmasti ihan jees, joten mä en varmaan edes malttaisi nukkua silmäystäkään koko lennolla.
Ei tuo ole minusta edes mahdoton haave. 50 000 pistettä tai 600 euroa, niin saa korotuksen Aasiaan suuntautuvilla lennoilla.
Viihdetarjonta on muuten sama kuin Economyssa, eli jos minulta kysytään, niin ei kummoinen. Toisaalta, katson telkkaria muutenkin tosi vähän, joten ei ihme, ettei lentokoneen elokuvat kiinnosta.
Teillä taisi olla varsin mukavan nautittava matka! Kyllä kelpaisi lennellä vielä hieman kauemmaksikin tuollaisella palvelulla varustetulla lennolla.
Oli kyllä leppoista matkatekoa : )
Sanoin Tepolle, että olisi voinut antaa mennä Australiaan asti samalla kertaa!
Kuulostaapa hyvälle, ja näyttää myös! Tykkään tuosta kaavakkeesta jossa kysytään haluatko nukkua vai herätä syömään. Näin ei turhaan herätellä tai jälkikäteen harmita, että heräsi liian myöhään. Minua kiinnostaa myös tuon Marimekko -pussukan sisältö. Se kai oli siis toaletti-laukku joka jaettiin kaikille?
Aah… Marimekko -pussukka : )
Sellainen jaetaan Economy Comfort ja Business matkustajille. Sisältö ja laatu vaihtelee. Busineksessa sisällä on Clarinsin puhdistusaine ja naamarasva, korvatulpat ja silmäsuojus. Economy Comfortissa pussukka ei ole topattu, vaan ohut kankainen, tuotteet on halvemmat, mutta siellä oli muistaakseni myös sukat mukana. Noiden pussukoiden sisältö tuppaa vaihtelemaan melko paljon, samoin kuosi vaihtuu tasaisesti.
Lisäksi lentoemoilla on pieni varasto huulirasvoja, hammasharjoja ym. joita voi pyytää erikseen. Esim. palatessa olin unohtanut silmäsuojuksen, joten sain sellaisen pyytämällä.
No oohooo, onpas ruuat 😀 ENKESTÄÄÄ! 😀 En tiiä halusinko nähdä tän kun itse matkustan aina halvimmalla 😀 Mistä kaikesta jäänkään paitsi 😀 😀
Hyvältä kuulostaa! Meidän piti päästä Kiinan-reissulla lentämään 350:llä ja upgrade oli harkinnassa, mutta onneksi en upgreidannut, koska konetyyppi vaihtui 330:een. Itselleni loungessa parasta on yleensä muut asiat kuin se ruoka/juoma, mutta tuolla premiumissa oli tosiaan kaikenlaista hyvää pientä syötävää nätisti tarjolla. Henkilökunnan palveluasennetta ei voi missään kyllä korostaa tarpeeksi 🙂
Loungessa hyvä ruoka on kiva lisä, mutta ilman sitäkin lounge on kyllä monella kentällä tarpeen. Pääsee lepäämään, käyttämänn hyvää nettihteyttä, siistiytymään, käymään siistissä vessassa ( mikä ei kaikkialla ole itsestäänselvää) jne.
Henkilökunta on erittäin tärkeä. Mitä järkeä on lentää busineksessa, jos palvelu on karjaluokan tasoa. Parhaimmillaan henkilökunta nostaa kokemuksen ihan uudelle tasolle, huonoimmillaan se saa katumaan koko lentoyhtiön käyttöä.
Tuo A350 business on kyllä sellainen että voisin matkustaa siellä aina vain 😀 Harmi ettei lompakko anna myöden. Tuolla on oma rauha niin taattu, ihana akkujenlataushetki ennen ja jälkeen loman tai muun matkan! En ole testannutkaan tuota nimikkodrinkkiä mutta luulen että se olisi itsellenikin turhan makea.
Olisi kiva olla niin rikas, että tuollaiset pikku asiat, kuten businessliput eivät olisi ongelma 🙂
Se drinkki oli kyllä todella äitelä.
Sen kerran tuota kokeilleena on hankala edes haaveilla mistään economy comfortista! Oli niin miellyttävä kokemus verrattuna A330:n businessluokkaan. Ihanaa kun tehdään tällaisia parannuksia.
Kone on kiva kuin mikä ja kun vielä istuu hyvällä paikalla ( varauloskäyntipaikkakin oli yllättävän hyvä) niin mikäs siinä on matkustaa. Vitsailin Tepolle, että olisi nyt annettu mennä suoraan Australiaan asti : )
Olen pitkään toivonut että juniin tulisi luokka jossa olisi vastaavat istuimet/paikat. Palvelua en ole uskaltanut edes unelmoida 🙂
Tuo ei ole muuten mikään hullumpi ajatus. Makuupaikan ottaminen junassa ei ole sama. Business-luokassa olen joskus junassa mennyt, mutta eihän se ole kuin vähän rauhallisempi osasto yläkerrassa. Joo… VR ja palvelu eivät kuulu samaan lauseeseen : )
Finnairin Singaporen ja Hong Kong:n lennoilla on täysin paikallinen matkustamohenkilökunta. Singaporen crew on erittäin mukavaa ja suurin osa omaa kokemusta mm Japan Airlinesin, Emiratesin jne palveluksesta. Muutama stuertti puolestaan on myös ollut paikallisen poliisin palveluksessa. Itsellä on ollut mahdollisuus tutustua muutamiin kyseistä reittiä lentäviin matkustamohenkilökunnan jäseniin ja ovat erittäin mukavia jopa siviilielämän puolellakin.
No ilmankos. He olivat siis todella ammattitaitoisia! Tuollainen henkilökunta pitäisi saada kaikkiin koneisiin.
Teppo jutteli erään henkilkuntaan kuuluvan kanssa ja hän oli hyvin tietoinen Suomen pakkasista. Naureskeli sitä, että taitavat jäädä kävelyt kaupungilla vähiin. Oli siis viettämässä hetken Suomessa.