Arvostelussa Finnairin A330 Business Class. Lensin 14.10.2017 Xi’an-Helsinki välin Airbus A330-koneella, joita Finnairilla on 8 kappaletta. Koneet on rakennettu 2009-2010. Kyseessä oli 8,5 tunnin lento.
Arvostelussa Finnairin A330 Business Class XIY-HEL
Finnairin lennot lähtevät Xi’Anin kansainvälinen lentokentän terminaalista numero 3. Saavui sinne jo hyvissä ajoin ja jouduin odottelemaan lähtöselvityksen avautumista muutaman tunnin. Kentän tämä terminaali oli uusi, mutta on siellä silti oma eksotiikkansa.
Puuduttavien jonotusten lisäksi, lentokentän henkilöstö oli mieltynyt vaatimaan boarding passia joka kulmassa näkyville ja joka kerta siihen lyötiin varmuudeksi myös pari leimaa. Kas kun eivät vessaan mennessä sitä pyydelleet? Lounge oli omanlaisensa kokemus kalapullanoodeleineen ja erilaisine tuoremehuineen. (Lounge oli siis alkoholiton, lukuunottamatta olutta).
Arvostelussa Finnairin A330 Business Class | Istuimet
Rivistä riippuen istuimet on sijoitettu 2-2-1 tai 1-2-2, joten useimmilta paikoilta on suora pääsy käytävälle. Istuin paikalla 1A ja viereeni ei tullut ketään. Syy on se, että Finnairin käyttämä lähtöselvitysjärjestelmä jättää usein oneworld Emerald- (Finnair Plus Platinum) ja Sapphire (Finnair Plus Gold) -tasojäsenten viereisen paikan tyhjäksi, mikäli matkustusluokka ei ole loppuunmyyty.
Finnair kertoo sivuillaan näin: Finnairin kaukolentojen businessluokan istuimet tuovat todellista ylellisyyttä lentoosi. Istuimet liukuvat täysin makuuasentoon 200 cm pituisiksi sängyiksi, joissa voit nauttia hyvin nukutusta yöstä myös yläilmoissa. Lisäksi ne takaavat sinulle omaa rauhaa ja yksityisyyttä työskentelyyn, ruokailuun sekä nukkumiseen. Jokaisessa penkissä on myös henkilökohtainen viihdejärjestelmä.
Nyt HOX! Businessluokkien istuimissa on eroja
Finnairin Airbus A330-koneiden ja Airbus A350-koneiden businessluokasta ei voi puhua edes samassa kirjoituksessa. Siksi kannattaakin tarkistaa konetyyppi, millä kaukolento lennetään. Finnair lentää uusilla A350 koneilla ainakin Bangkokiin, Hongkongiin, Shanghaihin, Seouliin, Singaporeen, Pekingiin ja Tokioon. Muuta mannertenvälistä liikennettä operoidaankin sitten näillä vanhoilla ja faceliftin tarpeessa oleville A330-koneilla. Lomalennoilla käytössä voi lisäksi olla myös Airbus A321-231 -koneita.
Aika on ajanut A330 koneen businessluokan ohi, sitä on turha yrittää kaunistella. Istuin on voinut olla kova sana vielä muutama vuosi sitten, mutta nyt tuijottelin istumapaikkaa lähinnä vaivautuneena. Koska koneet ovat jo vanhoja, ovat materiaalit hyvin kuluneilta. Jos olisin ilkeämielinen, sanoisin likaisia.
A33o businessluokassa käytössä oleva istuin ei takaa oikeastaan lainkaan yksityisyyttä ja se on huonohko vuoteena. Säätöjä toki riitää kaikkiin suuntiin ja hierontaakin olisi ollut tarjolla. Positiivista siinä on leveä ja tukeva käsinoja, jossa on helppo säilyttää juomalasia.
A330 businessluokassa matkustajalla on mahdollisuus laittaa kengät omaan lokeroonsa, mutta siihen se säilytystila sitten loppuukin. Ainut säilytyspaikka sijaitsee hankalasti ylhäällä keskikonsolissa. Omat pussukat, vesipullo ja muut tilpehöörit jäävät ilman järkevää sijoituspaikkaa. Kun viereinen istuin nyt oli tyhjänä, tästä ei tullut ongelmaa.
Koneen viihdejärjestelmässä ei ole mitään uutta auringon alla. Käyttöliittymä on surkea, leffat vanhoja ja vastamelukuulokkeet huonot. Kuulokeliitäntä on erittäin ärsyttävästi sijoitettu ylös pään korkeudelle ja kuulokkeen johdot sotkeutuivat jatkuvasti lamppuun, sekä tarjottimeen. Näyttö on pieni ja istuimesta kaukana.
Vessa oli ehkäpä kivoin yllätys. Avara, valoisa ja siinä oli ikkuna!
Virkistyspussukka
Ennen lennon lähtöä henkilökunta jakoi tohvelit, virkistuspussukan ja kuulokkeet. Finnairin virkistyspussukan sisältö ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään moniin vuosiin. Toimittaja on vaihdellut kosmetiikassa, mutta sisältö on pysynyt samana: naamarasva, huulivoide, korvatulpat, hammasharja ja -tahna ja silmälaput pakattuna Marimekon kuosiin.
Arvostelussa Finnairin A330 Business Class | Ateriat
Heti koneeseen nousun jälkeen henkilökunta toi eteen juoman, joten ehdin napata samppanjaa kaksin kappalein, ennen kuin kone saatiin ilmaan. Juuri näin sen kuuluukin olla. Euroopan lennoilla busineksessa saa alkudrinkkiä odotella aina aivan liian kauan.
Nicolas Feuillatte Brut Grande Réserve on aina tuttu ja turvallinen vaihtoehto. Vaihtoehtoina olisi samppanjan lisäksi olleet viinit, sekä alkoholittomat juomat. Myös ruoka- ja viinilistat tuotiin tässä vaiheessa. Aamuherätys klo 0330 tuntui sen verran, että nukahdin hetkeksi.
Reilun tunnin jälkeen noususta alkoi ruokatarjoilu. Helsingistä lähtevillä lennoilla on tarjolla Eero Vottosen suunnittelema Suomi 100-menu. Olen maistellut Suomi 100 henkeen tehtyjä ruokia loungessa ja ne ovat olleet erinomaisia.
Aasiasta lähtevillä lennoilla pitäisi puolestaan päästä syömään paikallisen kokin koostamasta signature-menusta. Xi’anin kokki ei ollut saanut kasaan mitään kovin mieleenpainuvaa kokonaisuutta.
Amouche bouche – suupalana lohi kanapee ja alkuruoka vaihtoehdoista valitsin pippuroitua tonnikalaa ja muita merenantimia. Tonnikala oli todella hyvää ja sitä oli iso pala. Kampasimpukka, jättikatkarapu + muut lisukkeet oikein kelvollisia ja tuoreita. Annos oli sen verran reilu, että minulle se olisi riittänyt ateriaksi ihan sellaisenaan.
Pääruoka vaihtoehtoja oli kolme, joista valitsin kanan. Virhe. Kanan paistinpalat oli myllätty johonkin epämääräiseen hapanimeläsoossiin. Kun purseri vielä tiputti annoksen tarjottimelle niin, että kastikkeet lensivät ympäriinsä, tuli mieleen, että joskos se aterointi olisi jo tässä.
Toiseksi ateriaksi noin 90 minuuttia ennen laskeutumista valitsin uuniperunan savuhärän kanssa. Ei päässyt nyt tämäkään annos hehkutettavien listalle.
Muutama mukava yksityiskohta jäi mieleen. Pitkin matkaa henkilökunta tarjoili erilaisia pikkupurtavia. Nappasin tarjottimelta hedelmämaljan, jonka pilkotut hedelmät olivat ihanan makeita. Kiivikin liki suli suuhun. Henkilökunta myös piti huolta, että vesilasini oli täynnä jatkuvasti ja tarkasti oliko minulla toiveita aina ohikulkiessaan.
Nukkuminen – yliarvostettua
Lounaan jälkeen matkustamon valot himmennettiin ja itsekin päätin yrittää nukkumista. Tämä osoittautui mahdottomaksi a) istuimen epämukavuuden takia b) pienen kiinalaisen takia, jolle nukkuminen ei tullut mieleenkään. Äiti taas omasi kiinalaisille jotenkin tyypillisen taidon nukkua ihan missä vaan metelissä ja jopa silloin, kun ipana hyppi hänen selkänsä päällä.
Lapset busineksessa on kestoaihe, josta on jauhettu matkablogeissa ja muuallakin tasaisin väliajoin. Minulla on selkeä mielipide asiasta. Kaikki ihmiset vauvoista vanhuksiin, jotka eivät osaa tai kykene pyynnöstä olemaan hiljaa, kuuluvat johonkin toiseen matkustusluokkaan, kuin businekseen. Mieleeni muistuu kokemuksia kiljuvista vauvoista, mutta myös niin kovaa kuorsaavista, tai mentaaliongelmista kärsivistä matkustajista, että kukaan muu ei sitten olekaan nukkunut/levännyt heidän aiheuttamiensa äänihäiriöiden takia.
Muutaman tunnin pötköttelin koiranunta, kunnes Hobbit 2 -elokuvan katsominen alkoi houkuttaa. Siihen örkkien, jättiläishämähäkkien, Gandalfin ja lohikäärme Smaugin äänimaailmaan uppoutui ongelmitta yksi kiljuva kiinalainen taaperokin.
Oliko 40 000 pisteen arvoista?
Finnairin kaukolentojen businessluokan lippuun sisältyy:
- Priority-lähtöselvitys ja -koneeseennousu
- Priority-turvatarkastus (missä saatavilla)
- Pääsy businessloungeihin
- 2-3 enintään 23 kg painavaa matkatavaraa kohteesta riippuen
Tämän kokemuksen perusteella en ostaisi omalla rahallani lentolippua A330-koneen businessluokkaan. En myöskään korottaisi matkustusluokkaa täysillä pisteillä, eli 60 000 pisteen arvolla. Upgrade tuli ajankohtaiseksi, koska Finnairin 40 000 pistetarjous osui henkisesti heikkoon saumaan. Olin jo täysin kyllästynyt Kiinaan ja halusin länsimaisen sivistyksen pariin – mieluiten niin miellyttävästi kuin mahdollista.
Finnair julkisti tänään historiansa parhaan osavuosituloksen. Aasian lennoissa matkustajakäyttöaste oli 91 prosenttia.
12 comments
Jännä kyllä, että eri konetyypeillä business-luokka tarjoaa, erityisesti istuimena, nykyisin ihan eri tasoja, vaikka hinta lienee sama konetyypistä riippumatta.
Viimeksi Finnairilla lennettiin Aasiaan businessluokassa Souliin ja tuolloin sattui kokonaan vaakatasoon kääntyvät istuimet ja silloin mielestäni saavuimme kyllä Souliin ihan liian aikaisin, olisin vielä voinut vähän aikaa nukkua!
http://meriharakka.net/2014/10/28/tervetuloa-lennolle-ay041-souliin/
Niinpä. Pisteveloitus ja hinta sama, mutta kalustus aivan erilainen koneesta riippuen. Eli vertailu kannattaa.
Finnairilla on ollut aikanaan myös niitä istuimia, joissa vuode ei ollut täysin vaakatasossa, jolloin ihmiset nukkuessaan liukuivat siitä pois 🙂
Mulle kävi samoin, eli olisin nukkuunut edelleen mielusti pidempään, silloin kun lensimme Hel-Sin välin A350 busineksessa. Mua piti oikeasti herätellä aamiaiselle ja ylös.
Mukava kurkistus business-luokkaan. Näyttää kieltämättä viihtyisältä, mutta tuskin laittaisin omaa rahaa yhtään enempää lentolipun hintaan kuin olisi pakko. Jos joku muu maksaa, niin mikä jottei. Sänky näyttää houkuttelevalta, mutta omasta nukkumisesta ei ole kyllä koskaan tullut mitään lentokoneessa, joten ihan sama istuuko vai onko vaakatasossa. Tuo lippujen leimaus on kyllä ihan käsittämätöntä puuhaa. Jenkeissä oli sama villitys erinäisten lippujen, lappujen ja leimojen kanssa.
Itse nukun lentokoneessa yleensä hieman liiankin hyvin. Jos vain saan pääni tuettua johonkin, nukahdan samantien tasaiseen hurinaan. Olen siis varsin tylsää matkaseuraa. Nyt tuon pienen kiinalaisen älämölö oli siis niin suurta, että ei nukkumisesta tullut yhtään mitään.
Mä en siis yksinkertaisesti ymmärrä leimojen tarpeellisuuttaa. Kukaan ei koskaan kuitenkaan tarkista niitä. Onhan se tietenkin yksi tapa saada asia näyttämään tärkeältä, mutta onko se järkevää… Tuskin.
Useita lentoja sekä Finnairin A350, että A330 (ja 340) koneissa busineksessa lentäneenä täytyy kyllä sanoa, että vanha A330 pesee mukavuudessa uuden. Vaikka A330 koneissa on vanhahko istuinkaavio, niin A350 koneiden kalanruoto kaavio ei pelasta sitä totuutta, että se tuoli on paljon ahtaampi kuin vanha A330 tuoli. Kun A350 koneessa menee nukkumaan, niin tilaa jalkopäässä ei vaan tunnu olevan. Lisäksi tuoli on hyvin hento ja viimeisellä lennolla Singaporeen Lokakuussa LWC:n (vajaa kahden vuoden ikäinen kone) tuolin selkänoja klonksui epämukavasti kun nojaili taaksepäin. Cathay Pacificilla on A350 koneissa täsmälleen sama tuoli ja samat heppoisuus ongelmat. Heillä tilaa on kuitenkin hieman enemmän, ovat kai sisustaneet tuuman tai pari väljemmin.
Finnairin busineksessa omalla rahalla elntäminen on kuitenkin järkevää juuri pistekertoimien vuoksi. AY antaa omilleen 200% pisteet busineksessa ja kumppaneilta saa vain 125% määrän. Ja vaikka näissä kommeteissa mainittu Qatar onkin tuotteena parempi, niin tarjous saa olla aika lähellä AY:n turistin value hintaa, että viitsin sen ostaa. Yleisesti ottaen jos pistekiertymä AY+ ohjelmaan kiinnostaa ja haluaa lentää busineksessa OW allianssin muilla yhtiöillä kuin Finnairilla, kannattaa yrittää hankkia lennot joissa pääsee businekseen AY:n lipulla. Hintakin voi olla kilpailukykyinen, kun vertaa pistekertymää vs. lipun hintaa ja lenno laatua 😉
Kuvaamasi ongelma tulee varmasti vastaan pidemmillä ihmisillä. Itse en kokenut A350 istuinta lainkaan epämukavaksi, mutta hieman kapeaksi se kävi etenkin pehmustetun turvavyön kohdalta.
Tuo A350 istuin ei liene se kaikista laadukkain. Jostain kansainvälisestä julkaisusta luin samasta ilmiöstä, eli istuin nitkuu.
Vaikkakin pistekertoimen takia busineslippu olisi parhain, niin hinnaltaan se muodostuu useasti mahdottomaksi hankinnaksi.Tämä on aina tällaista tasapainoilua sen kanssa, mitä lompakosta löytyy kontra sitten sen kalliimman lipun tuomat pisteet, joilla taas saa hankittua lisää matkustajaluokankorotuksia ym.
Kiitos informatiivisesta ja asiantuntevasta kommentista!
Ihan samanlainen hapanimeläkana näkyy mun kohta parin vuoden takaisessa businessluokan postauksessa 😀 😀 http://www.rantapallo.fi/mutkiamatkassa/2016/01/10/businessluokassa-kiinaan/ Mulle tuo on ollut tähän mennessä ainut mannertenvälinen businesskokemus ja ihan kiva sellainen, mutta kuten sanot niin eri konetyyppien ja lentoyhtiöiden busineksessa on varmasti isoja eroja, eli kannattaa miettiä mille välille käyttää pisteensä tai rahansa.
Ei ole kokki ilmeisesti vaihtunut 😀
Lounge, priority turvatarkistuksia ym. en oikein osaa laskea mukaan mihinkään lentoon, koska kultapossukerholaisena pääsen nauttimaan niistä muutenkin. Lensimme vuosi sitten Finnairilla Hel-Sin välin A350 koneella ja se oli miellyttävä kokemus. Lisäksi ollaan menty Turkkilaisella ja muilla firmoilla mannertenvälisiä. Näistä kokemuksista Turkkilainen on edelleen parhain!
Sama havainto Finnairin A330-koneiden kabiineista, hieman nukkavierulta näyttävät. Uudet A350-koneet tietysti moderneja noihin verrattuna, mutta sielläkin Finnairin valitsema linja näkyy bisnesistuinten halvan tuntuisissa materiaaleissa ja tilan puutteessa, vähänkin pidemmän matkustajan on vaikea mahtua mukavasti pitkälleen. Eron huomaa varsinkin jos matkustaa esim Qatar Airwaysilla, sama alianssi ja sama A350-kone, mutta mukavammat penkit ja selkeästi parempi ruoka. Ja usein Finnairia halvemmat hinnat 😉
Minusta Finnairin paras puoli on yleensä miehistö, palvelua on ystävällisen luontevaa, kun taas noilla ”hiekkayhtiöillä” palvelu tuntuu jotenkin robottimaisen ulkoaopetellulta. Ja toki suorat yhteydet monille se paras vaihtoehto.
Kirjoitit: ”En myöskään korottaisi matkustusluokkaa täysillä pisteillä, eli 60 000 pisteen arvolla.” Itseasiassa pisteveloitus Finnairilla on 50000 pistettä Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan.
Mainittujen reittien lisäksi Finnairin A350 lentää tänä talvena myös lomakohteisiin: Phuket, Krabi, Saigon, Puerto Plata (Dominikaaninen tasavalta) ja Puerto Vallarta (Meksiko). Teknisesti nuo ovat reittilentoja, mutta matkanjärjestäjien kautta pääsee bisnesluokkaan edullisemmin, onnistuu myös vain yhteen suuntaan.
Olen lukenut myös A350 busineksesta saman tyylisiä ajatuksia, kuin sinäkin kerrot, eli monista taso on vähän ”halpa”. Itse pidin siitä, mutta pääsin lentämään silloin liki uudella koneella, joten siinä ei ollut vielä mitään kulumaa. Qatar on kokeilematta edelleen. Pitäisi päästä testaamaa se.
Jestas. Tuo pistepudotus on mennyt ihan ohi! Se on ollut ”joskus” se 60 000 ja jäänyt siitä sitten mieleen. Enhän mä nyt siis ”säästänytkään” niin paljon kuin luulin 😀
”Kaikki ihmiset vauvoista vanhuksiin, jotka eivät osaa tai kykene pyynnöstä olemaan hiljaa, kuuluvat johonkin toiseen matkustusluokkaan, kuin businekseen.”
Ei kai business-luokka tuosta tee erilaista, kyllähän siellä turistiluokassakin olisi hyvä jos kaikki olisivat hiljaa silloin kun kabiini on pimennettynä. Tavallaan business-luokassa voisi jopa ajatella toistepäin, business-matkustaja saattaa olla jo sopeutumassa kohdemaan aikavyöhykkeeseen ja ei halua nukkua lentoyhtiön toiveesta huolimatta. Business-matkustaja menee aamulla suoraan töihin, turistina matkustava (luokasta riippumatta) taas voi mennä lepuuttamaan lennon jälkeen.
Me nimesimme ykkösluokan aikoinaan geriatriseksi osastoksi, sen verran kova kuorsaus siellä kävi kun matkustajat olivat keskimäärin hiukan iäkkäämpää.
Juu, tietenkin, ihannemaailmassa kaikki osasisivat olla hiljaa. Hiljaa ololla en tarkoita normaalia puhumista, normaalia pikku kuorsausta ym., vaan siis selkeästi häiritsevää pitkäkestoista ääntä.
Mun ajatukseni perustuu siihen, että koska se businesslippu maksaa enemmän, niin silloin tavallaan matkustajallakin on oikeus vaatia enemmän.
Business-matkailija ei välttämättä ole työmatkallaan. Toisaalta economyssä lentää paljon työmatkalaisia. Eli luokka ei kerro sitä, pitäisikö sietää meteliä ylipäätänsä vain siksi, että pääsee lepäämään lennon jälkeen.
Pohjaan siis ajatukseni edelleen siihen, että enemmän matkaan sijoittavan, pitää saada ja voida vaatia enemmän 🙂
Ykkösessä en ole koskaan lentänyt, joten vaikea siitä sanoa. Voisin mennä ykköseen kuuntelemaan kuorsaustakin.